Permalänk
Medlem

Krångel med bildprocessorn?

Jag har på sistone upptäckt att alla bilder jag tar har två röda prickar(på samma ställe) när jag visar dem på kameran. Både när jag tar JPG och RAW. Och JPG bilder visar även dessa röda prickar i datorn. Men så fort jag öppnar dem i ett framkallningsprogram så försvinner de (i RAW självklart).
Vad kan vara problemet? Behöver jag ens bry mig? Eller kan detta vara ett tecken på större problem?

Permalänk
Medlem

Det är inte så att du har en stuck pixel (röd) på kameraskärmen?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det är inte så att du har en stuck pixel (röd) på kameraskärmen?
B!

Han ser dom i datorn först...

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem

Vilken kamera ?

Visa signatur

5 Stationära datorer.
2 HTPC
4 Bärbara
0 Server

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det är inte så att du har en stuck pixel (röd) på kameraskärmen?
B!

Jag har 4 halv-döda pixlar på kameraskärmen, men de är alla vita och följer självklart inte med till PCn.
Konstigt är även att RAW visar dessa röda pixlar på kameran men inte på PCn.

Skrivet av lite_:

Vilken kamera ?

Har det någon betydelse?

Canon EOS-M har jag.

Permalänk
Medlem

Lampan som lyser bak om kameran, är inte den röd på alla Canon-kameror? För i mitt fall reflekteras iaf lampan i sökaren vilket gör att det blir en slags spegling ibland, fastän det finns inget där annars.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Lampan som lyser bak om kameran, är inte den röd på alla Canon-kameror? För i mitt fall reflekteras iaf lampan i sökaren vilket gör att det blir en slags spegling ibland, fastän det finns inget där annars.

Du menar AF-assist lampan? Den är röd, men det har garanterat inte med det att göra då det är exakt samma 2 pixlar som blir röda i varje bild.

Permalänk
Medlem

http://www.bluehoursite.com/articles/how-get-rid-stuckdead-pi...

Ville veta märke för att se om du hade rengöring inbyggt.

Visa signatur

5 Stationära datorer.
2 HTPC
4 Bärbara
0 Server

Permalänk
Skrivet av Sears:

Jag har 4 halv-döda pixlar på kameraskärmen, men de är alla vita och följer självklart inte med till PCn.
Konstigt är även att RAW visar dessa röda pixlar på kameran men inte på PCn.

Kameran visar nog inte själva Raw-bilden, utan en liten JPG-preview som finns inbakad i Raw-filen.
Om du kikar på raw-filerna i tex windows bildvisare så lär prickarna finnas med där också?

Hur stora är prickarna? Dom borde ju vara rätt stora om dom ska synas på kamerans lilla skärm, eller behöver du zooma in på dom för att få fram dom?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av lite_:

http://www.bluehoursite.com/articles/how-get-rid-stuckdead-pi...

Ville veta märke för att se om du hade rengöring inbyggt.

Ja, den har det inbyggt. Har aldrig gett mig på att testa det, men har sneglat på det i inställningarna.

Detta är kanske en dum fråga, men kan det vara värt att skicka in på garanti när både pixlar på sensorn och skärmen verkar vara halv-döda/fast?

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Kameran visar nog inte själva Raw-bilden, utan en liten JPG-preview som finns inbakad i Raw-filen.
Om du kikar på raw-filerna i tex windows bildvisare så lär prickarna finnas med där också?

Hur stora är prickarna? Dom borde ju vara rätt stora om dom ska synas på kamerans lilla skärm, eller behöver du zooma in på dom för att få fram dom?

Jo precis, jag tänkte just det om det kanske bara var på den inbakade JPG-filen.
Men Windows 7 vill inte öppna mina CR2-filer i bildvisaren.

Jag behöver zooma för att se dem, men de syns utan zoom på datorn.

Permalänk
Skrivet av Sears:

Jo precis, jag tänkte just det om det kanske bara var på den inbakade JPG-filen.
Men Windows 7 vill inte öppna mina CR2-filer i bildvisaren.

Jag behöver zooma för att se dem, men de syns utan zoom på datorn.

Aha, nej, sjuan gör inte sådant utan extra plugins.

Är dom stora som enstaka pixlar. eller större?
Det kanske helt enkelt är så att du har ett par döda pixlar på sensorn, men att din vanliga Raw-hanterare kompenserar för dessa.

Är kameran ny nog för att gå på garantitid så hade jag nog definitivt övervägt sådant.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Du menar AF-assist lampan? Den är röd, men det har garanterat inte med det att göra då det är exakt samma 2 pixlar som blir röda i varje bild.

Nej inte AF-assistenten, utan LED-lampan som indikerar inskrivning på minneskortet.
Detta löste sig efter att jag började använda mig utav sökarskyddet vid långa exponeringstider på nattetid.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Skrivet av Miska:

Nej inte AF-assistenten, utan LED-lampan som indikerar inskrivning på minneskortet.
Detta löste sig efter att jag började använda mig utav sökarskyddet vid långa exponeringstider på nattetid.

Känns dock lite osannolikt att det skulle leda till två röda prickar på exakt samma platser. Dessutom på en kamera som saknar sökare

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Är dom stora som enstaka pixlar. eller större?

Två till tre enstaka pixlar (lite svårt att se då det ser ut som att det skiner över till andra pixlar). Det är ju ingen jättestor grej, men det vore ju trevligt att slippa det.

Citat:

Det kanske helt enkelt är så att du har ett par döda pixlar på sensorn, men att din vanliga Raw-hanterare kompenserar för dessa.

Jo det verkar så. För när jag öppnar den i ett annat redigeringsprogram så syns de.

Citat:

Är kameran ny nog för att gå på garantitid så hade jag nog definitivt övervägt sådant.

Ja, kameran är mindre än ett år gammal, så jag tror jag kollar med affären.

Skrivet av HCOC:

Nej inte AF-assistenten, utan LED-lampan som indikerar inskrivning på minneskortet.
Detta löste sig efter att jag började använda mig utav sökarskyddet vid långa exponeringstider på nattetid.

Okej. Det har sannolikt inte med det att göra då det ser ut att vara halv-döda pixlar.
Men tack för svaren i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Känns dock lite osannolikt att det skulle leda till två röda prickar på exakt samma platser. Dessutom på en kamera som saknar sökare

Inte läst vad jag skrev första gången?
Nu syftar jag inte på att TS får exakt samma problem, utan det kan vara snarliknande där något reflekteras eller dylikt.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Skrivet av Miska:

Inte läst vad jag skrev första gången?
Nu syftar jag inte på att TS får exakt samma problem, utan det kan vara snarliknande där något reflekteras eller dylikt.

Jo, det gjorde jag. Jag förstår fortfarande inte vad du syftar på. vad skulle kunna orsaka återkommande reflektioner med hjälp av en röd lampa bakpå?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk

Döda pixlar är inget ovanligt på en digitalkamera. Kör dammborttagningsrutinen så brukar dom försvinna. Ibland måste det göras med linsskyddet på

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Döda pixlar är inget ovanligt på en digitalkamera. Kör dammborttagningsrutinen så brukar dom försvinna. Ibland måste det göras med linsskyddet på

Är detta att föredra över att sköta det i efterhand genom redigering? Det jag undrar är väl egentligen om dessa borttagningsrutiner är såpass bra att de inte påverkar något annat än just de specifika pixlarna och om de kompenserar bra för dessa.