Synaptics gör pekplatta med fingeravtrycksläsare för bärbara datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Jag tror han menar ett komplement eller alternativ till fingertryck. På iPhone måste du exempelvis alltid ha ett vanligt lösenord som telefonen kan falla tillbaka till om du misslyckas med din fingeravtrycksinloggning tre gånger eller när du första gången startar telefonen när den varit avstängd.

Ok, tack, det var svaret på frågan. Har aldrig ens testat fingeravtrycksinloggning så jag hade ingen koll.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Minns att jag läste för några år sen att om man komplettera något biometriskt, ett objekt (kort, chip, et.c) och ett PIN/password tillsammans så har man det absolut säkraste identitetsbekräftelsen för log in, så jag välkomnar gärna fingeravtrycksläsare till datorer. Det som talar emot denna utveckling är väl hur algoritmerna behandlas utav tredjepart, men förhoppningsvis är dagens fingeravtrycksläsare någorlunda säkra.

Skadar väl ingen (möjligtvis plånboken) om det är en fingeravtrycksläsare då den förmodligen är frivillig att använda. Så inget att reta upp sig på.

Permalänk
Medlem

Hmm, lite misstänksam om det inte måste kombineras med lösen av något annat slag.
Om någon snor en bärbar är det ju inte helt otroligt att de även får med rätt fingeravtryck.
Så klart inte helt enkelt att få fram rätt men ändå.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jarigan:

Hmm, lite misstänksam om det inte måste kombineras med lösen av något annat slag.
Om någon snor en bärbar är det ju inte helt otroligt att de även får med rätt fingeravtryck.
Så klart inte helt enkelt att få fram rätt men ändå.

Så du menar att det inte går att få fram lösen? Det är enklare än att få fram ett fingeravtryck, sluta hämta din fakta från Sci-Fi och kom ut i verkligheten du med.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Nu är det bara till en dator och inte till ett konto online. Jag tror sällan någon orkar få ihop en vanlig svenssons fingeravtryck för att komma in på hans/hons laptop.

Det är förstås en valid åsikt, men det ändrar inte faktum att det finns ett principiellt tankefel med att använda fingeravtryck som lösenord. I mina ögon är det liktydigt med att använda sitt personnamn eller sitt personnummer (båda OK som användar-/loginnamn) som lösenord.

Sedan kan det vara farligt att göra antaganden om vad någon annan (en skurk) kan och är beredd att göra för att komma åt dina privata saker. Fast det är förstås en annan diskussion.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Den biten skulle man kunna lösa genom att:

Om du istället för att se fingeravtrycket som lösenord ser det som en nyckel till ditt lösenord, dvs du har mappat ditt lösenord och ditt fingeravtryck på _din_ dator. När den läser in ett fingeravtryck så matchar systemet det mot den lokala databasen, vid success så packas ditt lösenord upp och matas in istället.

På så sätt kan ingen annan använda ditt fingeravtryck att logga in på banken eller liknande utan att ha fysisk tillgång till din dator.

Förvisso, men min syn på din lösning är att den löser fel problem (lösenordshantering) medan det principiella felet, att använda fingeravtryck som lösenord, kvarstår och man har bara flyttat på ursprungsproblemet. I inlägget ovan jämförde jag fingeravtryck som lösenord med personnamn eller personnummer som lösenord. Här gäller samma analogi.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ilja:

Det är förstås en valid åsikt, men det ändrar inte faktum att det finns ett principiellt tankefel med att använda fingeravtryck som lösenord. I mina ögon är det liktydigt med att använda sitt personnamn eller sitt personnummer (båda OK som användar-/loginnamn) som lösenord.

Sedan kan det vara farligt att göra antaganden om vad någon annan (en skurk) kan och är beredd att göra för att komma åt dina privata saker. Fast det är förstås en annan diskussion.

Så länge det inte blir särskilt populärt med sådana här lösenord (apple och samsung gör ju tyvärr det lite värre) så skulle jag känna mig säker med det över ett traditionellt lösenord, kanske för att mina lösenord suger men hur som helst, så tycker jag.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Så länge det inte blir särskilt populärt med sådana här lösenord (apple och samsung gör ju tyvärr det lite värre) så skulle jag känna mig säker med det över ett traditionellt lösenord, kanske för att mina lösenord suger men hur som helst, så tycker jag.

Jag säger inte emot dig. Det är bara att vi pratar om olika saker. Du pratar om hur du föredrar att ha din dator och jag pratar om vad som är en bra idé rent generellt ur säkerhetssynpunkt. Självklart får alla göra som de bäst behagar med sina grejer i slutändan.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Så du menar att det inte går att få fram lösen? Det är enklare än att få fram ett fingeravtryck, sluta hämta din fakta från Sci-Fi och kom ut i verkligheten du med.

Jag har tagit ditt råd om att sluta leva i Sci-fi världen som är det enda stället där man kan få ett fingeravtryck från ett glansigt laptopskal.
Nu får vi hoppas du kan sluta leva i världen med halmdockor som du skapat.
Till och med du borde ju kunna läsa innantill och förstå att en kombination av lösen och fingeravtryck är säkrare än enbart fingeravtryck.