Permalänk
Medlem

Budget runt 15k

Halloj!

Min 13" unibody-MacBook (late 2008) har sett sina bästa dagar för länge sen. När jag nu lyckats spilla på den så att flera av tangenterna lagt av, samt att batteriet är helt obrukbart och därmed gjort datorn stationär är det dags att köpa nytt. Dessutom är jag redo att ta steget tillbaka till Windows. OS X funkar jättebra så länge man är användaren som är nöjd som det är. Själv gillar jag att pilla lite med mitt OS..

Uppenbarligen är byggkvalité och utseende något jag värderar i min elektronik. Är än idag väldigt nöjd med formatet på Macen - den är rigid, snygg och smidig. Dock tror jag att det är dags för mig att uppgradera storlek ett snäpp. 14 eller 15" alltså.

Min användning då? Min budget på 15k hintar om att jag spelar mycket, men så är inte fallet. Dock ser jag en hel del på film och, jo, det händer att jag spelar lite spel ibland. Tycker även om att pilla lite med film- och bildredigering då och då. Så prestationsmässigt behöver jag egentligen inte en värstingdator, vilket jag antar att jag (typ) kan få för de pengarna.

Nej, min budget handlar mer om att jag vill ha en dator som är bra nu, och kommer att fortsätta vara bra några år. Min nuvarande dator höll länge ganska bra, men nu är den förjäkligt seg..

Så - vad prioriterar jag?

  • Bra skärm är det absolut viktigaste för mig. Vill kunna köra HQ-material på min dator.

  • Snyggt utförande är också viktigt. Den ska inte kännas plastig, och inte vara alienware-ful.

  • Snabb ska den vara. Vill inte känna att den kloggar igen om 2 år.

  • Hårddisken ska åtminstone delvis vara SSD, absolut minst 256GB totalt.

  • Batteritiden - Ju längre desto bättre!

  • Helst ska den vara tyst. Vill slippa tungt fläktljud.

  • Den får inte väga för mycket. Vikten ska inte avgöra om jag orkar ta med mig datorn eller inte.

  • Ett plus(!) är om den har S/PDIF-utgång.

Utifrån de kriterierna har jag kommit fram till att det jag ska kika efter i dagsläget är:

  • I7 processor

  • GTX 860M + (Eller är det onödigt för min typ av användning?)

  • 8-16GB RAM

  • (Något annat?)

De datorer jag tittar på just nu är väl:
Lenovo Y50-70 (Känns lite plastig? Dålig skärm, men hög upplösning?)
HP Omen (Vet inte så mycket om den? Gammalt grafikkort för den pengen?)
Acer Aspire V Nitro (Vet inte så mycket om denna heller..?)
ASUS G551 (Tung, grafikkort sådär?)

Jag vet inte vilken som är bäst av de ovan, och jag vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig heller. Siktar jag för högt när det gäller grafikkortet? Lenovon har ju högst upplösning - ska jag sikta på mer än FullHD?

Kan till sist tillägga att jag tror att Razer Blade 14 skulle vara min perfekta dator!

Tack på förhand gott folk!

Permalänk
Medlem

1080p-varianten på y50 är usel, 4k-varianten ska vara ok men 48hz vad jag kan komma ihåg.

du ska inte ha en macbook ändå? finns väl inte riktigt något som passar dig så bra förutom razer blade, och det blir dyrt och med amerikanskt tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

1080p-varianten på y50 är usel, 4k-varianten ska vara ok men 48hz vad jag kan komma ihåg.

du ska inte ha en macbook ändå? finns väl inte riktigt något som passar dig så bra förutom razer blade, och det blir dyrt och med amerikanskt tangentbord.

Faktum är att en kompis köpte y50-70 för ett par veckor sedan, och jag har sett den. I mitt tycke för plastig, så den går nog bort. Specsen är väl dock godkända?

Jag vet inte.. Lite så jag känner med, men å andra sidan är jag smått trött på OS X. Senaste halvåret har jag kört Windows på min MacBurk via extern HDD, och känner mig mycket mer hemma i det. Tyvärr. I övrigt är själva Macen den bästa hårdvarulösningen som finns ute. Men så är det det där med grafikkortet. Känns som att pc-korten håller längre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mefi:

Faktum är att en kompis köpte y50-70 för ett par veckor sedan, och jag har sett den. I mitt tycke för plastig, så den går nog bort. Specsen är väl dock godkända?

Jag vet inte.. Lite så jag känner med, men å andra sidan är jag smått trött på OS X. Senaste halvåret har jag kört Windows på min MacBurk via extern HDD, och känner mig mycket mer hemma i det. Tyvärr. I övrigt är själva Macen den bästa hårdvarulösningen som finns ute. Men så är det det där med grafikkortet. Känns som att pc-korten håller längre?

en asus zenbook då? då blir det kanske ett 840m och en tvåkärnig i7 u-variant.

det låter som att du är ute efter en fyrkärnig macbook pro i mindre storlek med ett ordentligt grafikkort. det finns inte riktigt utöver razer blade. om du inte spelar behöver du ingen märkvärdig grafik men alla kort under 850m är bra sega om man försöker sig på spel.

Permalänk
Medlem

Om du bara spelar då å och då kanske det är onödigt att ha 860m som krav, kliver du ner till 840m/850m så finns det betydligt mer alternativ och duger helt klart att spela med. Skulle även satsa på en 1080p-skärm, på en liten skärmyta med windows dåliga skalning och när det kommer till spelprestanda så är högre upplösning imo bara negativt.

Imo så ser Asus Zenbook UX303LN (ultrabook med 840m) ut att vara en av de absolut trevligaste windowslaptoparna för tillfället om man vill ha något litet men kraftfullt. Men är du inne på kraftfullare 15":are så ser som sagt Acer Aspire Nitro och Asus N550JK rätt trevliga ut. Gigabyte P34G v2 låter precis som något du är ute efter (14", 860m) men vet inte om den säljs i Sverige. Skit i ha ssd som krav, utan köp en separat och sätt i själv om den modellen du tittar på inte just har 256GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

en asus zenbook då? då blir det kanske ett 840m och en tvåkärnig i7 u-variant.

det låter som att du är ute efter en fyrkärnig macbook pro i mindre storlek med ett ordentligt grafikkort. det finns inte riktigt utöver razer blade. om du inte spelar behöver du ingen märkvärdig grafik men alla kort under 850m är bra sega om man försöker sig på spel.

On the spot. Skönt att få det klart för mig, men så är det väl absolut.. Men 15" är nog det jag söker, snarare än 13.
Säg då att, som du skriver, att jag vill ha en macbook med ordentligt grafikkort. Vad är det närmaste alternativet i pc-väg idag, razer exkluderat?

UX301 kommer inte kunna dra några spel antar jag. Men kommer det integrerade grafikkortet räcka några år tror du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Om du bara spelar då å och då kanske det är onödigt att ha 860m som krav, kliver du ner till 840m/850m så finns det betydligt mer alternativ. Skulle även satsa på en 1080p-skärm, på en liten skärmyta med windows dåliga skalning och när det kommer till spelprestanda så är högre upplösning imo bara negativt.

Imo så ser Asus Zenbook UX303LN ut att vara en av de absolut trevligaste windowslaptoparna för tillfället om man vill ha något litet men kraftfullt. Men är du inne på kraftfullare 15":are så ser som sagt Acer Aspire Nitro och Asus N550JK rätt trevliga ut. Gigabyte P34G v2 låter precis som något du är ute efter (14", 860m) men vet inte om den säljs i Sverige. Skit i ha ssd som krav, utan köp en separat och sätt i själv om den modellen du tittar på inte just har 256GB.

Okej, då kanske jag helt enkelt får ha lite lägre ambition där. Man blir lätt blind. Gaming-vänner jag pratar med tycker att jag ska satsa på 970M, vilket jag såklart blir sugen på då, men uppenbarligen inte behövs för mig! 1080p it is då.

Nitro kan jag faktiskt tänka mig. och får kika närmre på N550JK. Ska även kika på Gigabyte, tror Webhallen säljer märket iaf? Vad kostar en SSD löst då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mefi:

UX301 kommer inte kunna dra några spel antar jag. Men kommer det integrerade grafikkortet räcka några år tror du?

Räcka för vad? Om det inte ska spelas så är det klart att det räcker. Som sagt, kolla på UX303LN isf, fixar nog de flesta spelen om du sänker inställningarna, för casual gaming så duger imo 840m helt klart. Fan spelar ibland på mitt 540m och tycker det duger, och det är betydligt klenare. Beror ju helt på vad man spelar och vilka krav man har, men nya spel kanske kommer ligga runt 30fps på medium i 1080p med ett 840m om jag höftar lite och typ alla populära spel (lol, dota, d3, cs osv) kommer ju flyta på utan problem.

Skrivet av mefi:

Okej, då kanske jag helt enkelt får ha lite lägre ambition där. Man blir lätt blind. Gaming-vänner jag pratar med tycker att jag ska satsa på 970M, vilket jag såklart blir sugen på då, men uppenbarligen inte behövs för mig! 1080p it is då.

Nitro kan jag faktiskt tänka mig. och får kika närmre på N550JK. Ska även kika på Gigabyte, tror Webhallen säljer märket iaf? Vad kostar en SSD löst då?

Alltså grejen är att det imo inte finns något likvärdigt till mbp i 15" klassen, prestandan finns men inte byggkvalitén och formfaktorn så tyvärr blir det nog en kompromiss i vilket fall som helst om man vill ha något i still med mbp.

En 250/256GB SSD kostar väl strax över tusenlappen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Räcka för vad? Om det inte ska spelas så är det klart att det räcker. Som sagt, kolla på UX303LN isf, fixar nog de flesta spelen om du sänker inställningarna, för casual gaming så duger imo 840m helt klart. Fan spelar ibland på mitt 540m och tycker det duger, och det är betydligt klenare. Beror ju helt på vad man spelar och vilka krav man har, men nya spel kanske kommer ligga runt 30-60fps på medium i 1080p med ett 840m om jag höftar lite och typ alla populära spel (lol, dota, d3, cs osv) kommer ju flyta på utan problem.

Alltså grejen är att det imo inte finns något likvärdigt till mbp i 15" klassen, prestandan finns men inte byggkvalitén och formfaktorn så tyvärr blir det nog en kompromiss i vilket fall som helst om man vill ha något i still med mbp.

En ssd 250/256GB SSD kostar väl strax över tusenlappen.

Mest räcka till att överleva länge Alright, jag tror att ett 840M kan räcka för mig isf.

Det är det som är så synd! Ingen verkar nå upp Apple när det gäller kvalitén. Som sagt är jag lite trött på OS X bara... Och vad jag förstått är det inte så bra att lira Windows på MB i längden? Så egentligen söker jag väl en bra utmanare till MBP helt enkelt.

Okej, det kan man ju överleva..

De som jag kan tänka mig, så här utan att ha känt på dem, är Acers Nitro V: https://www.komplett.se/acer-aspire-nitro-vn7-591g-156-fhd-ip...
Och HP Omen.
Den senare känns lite overpriced

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja påstå att det närmaste som man på den svenska marknaden kommer en PC motsvarighet till MBP 15" är Asus Zenbook NX500JK och Dell XPS 15.

Båda dessa modeller i dess olika konfigurationer kostar dock en hel del. Å andra sidan kostar MBP 15" med dedikerat grafikkort 20 000 kr och uppåt.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2829154,2895516,2770645,... (Fler konfigurationer av XPS 15 finns att köpa via Dell:s hemsida.)

Recensioner:
http://www.notebookcheck.net/Asus-Zenbook-NX500JK-DR018H-Ultr...
http://www.notebookcheck.net/Review-Dell-XPS-15-9530-Late-201...

ASUS R552JK-CN159H kan slutligen nämnas som ett bra "budgetalternativ" (allt är relativt). Lika kraftfull processor som övriga alternativ, aluminiumchassi, tillräckligt bra ips-skärm (i alla fall så länge som man inte tjänar sitt levebröd på bildredigering) etc. Nackdelar är väl vikten på 2,6 kg och batteritiden som, fastän den inte är dålig, inte heller är jättebra. Man får även räkna med att köpa en SSD för 1000 kr och montera själv.

http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-1...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fastback:

Jag skulle vilja påstå att det närmaste som man på den svenska marknaden kommer en PC motsvarighet till MBP 15" är Asus Zenbook NX500JK och Dell XPS 15.

Båda dessa modeller i dess olika konfigurationer kostar dock en hel del. Å andra sidan kostar MBP 15" med dedikerat grafikkort 20 000 kr och uppåt.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2829154,2895516,2770645,... (Fler konfigurationer av XPS 15 finns att köpa via Dell:s hemsida.)

Recensioner:
http://www.notebookcheck.net/Asus-Zenbook-NX500JK-DR018H-Ultr...
http://www.notebookcheck.net/Review-Dell-XPS-15-9530-Late-201...

ASUS R552JK-CN159H kan slutligen nämnas som ett bra "budgetalternativ" (allt är relativt). Lika kraftfull processor som övriga alternativ, aluminiumchassi, tillräckligt bra ips-skärm (i alla fall så länge som man inte tjänar sitt levebröd på bildredigering) etc. Nackdelar är väl vikten på 2,6 kg och batteritiden som, fastän den inte är dålig, inte heller är jättebra. Man får även räkna med att köpa en SSD för 1000 kr och montera själv.

http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-1...

Tack för ditt svar!

Jag var idag till Media Markt och kikade lite på vad de hade. Av de som nämnts har och som intresserar mig hade de Acers Zenbook NX500JK och V Nitro, samt MBP 15.

V Nitro kändes väl helt okej, men byggkvalitén är en nackdel.

Zenbook NX500JK var bättre. Dock kändes den något tung och kanske lite klumpig. Men den är definitivt ett alternativ. Hur är det med Acers trackpads? Tyckte att det kändes som att responsen var lite efter..?

MBP 15 är ju en skönhet - det är den bara. Men fasen att man inte kan lyckas lika bra med datorer för Windows-OS. Nu fungerar det ju fint att köra windows på min macbook, men det kanske inte är vidare bra för batteri t.ex.?

När det gäller HP Omen - Är den så pass ny att folk inte hunnit testa den ännu? Känner mig fortfarande sugen på denna, men skulle vilja se den in the flesh, men verkar än så länge omöjligt. Generella för-/nackdelar med HPs datorer?

Tack!

Edit
Slängde ett öga på tyska ebay. Där verkar man för övrigt kunna hitta Razer Blade för ungefär samma peng (kanske lite mer) som MBP 15, NX500JK etc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mefi:

Tack för ditt svar!

Jag var idag till Media Markt och kikade lite på vad de hade. Av de som nämnts har och som intresserar mig hade de Acers Zenbook NX500JK och V Nitro, samt MBP 15.

V Nitro kändes väl helt okej, men byggkvalitén är en nackdel.

Zenbook NX500JK var bättre. Dock kändes den något tung och kanske lite klumpig. Men den är definitivt ett alternativ. Hur är det med Acers trackpads? Tyckte att det kändes som att responsen var lite efter..?

MBP 15 är ju en skönhet - det är den bara. Men fasen att man inte kan lyckas lika bra med datorer för Windows-OS. Nu fungerar det ju fint att köra windows på min macbook, men det kanske inte är vidare bra för batteri t.ex.?

När det gäller HP Omen - Är den så pass ny att folk inte hunnit testa den ännu? Känner mig fortfarande sugen på denna, men skulle vilja se den in the flesh, men verkar än så länge omöjligt. Generella för-/nackdelar med HPs datorer?

Tack!

Edit
Slängde ett öga på tyska ebay. Där verkar man för övrigt kunna hitta Razer Blade för ungefär samma peng (kanske lite mer) som MBP 15, NX500JK etc...

Visste inte att MediaMarkt säljer Zenbook NX500JK, verkar inte vara någon annan återförsäljare som fått in den. Får ta och svänga in en snabbis och klämma och känna lite nästa gång jag har vägarna förbi.
Den väger ju dock enbart ca 200g mer än MBP15.
Touchpaden på just NX500JK kan jag inte kommentera. Själv har jag en Zenbook UX32LN och jag är iaf. nöjd med touchpaden på den.

Acer Nitro verkar ganska nice om man beaktar prislappen och har fått ganska bra recensioner. Just datorns touchpad är dock något som fått utstå en del kritik. Sedan litar jag inte heller fullt ut på Acer som tillverkare, något som jag måhända aningen orättvist baserar på erfarenheter av betydligt billigare Acer laptops.

När det kommer till HP så brukar deras billigare konsumentdatorer á la Pavillion och Envy vara ganska dåliga i relation till konkurrenter i samma prisklass samtidigt som deras dyrare företagsdatorer á la Zbook brukar vara väldigt bra. Var Omen placera sig på denna "skala" är aningen svårt att säga i brist på liknande HP laptops att jämföra med.
Snygg är Omen iaf! Även kul att se att HP valde att använda sig av 1920x1080 vilket helt klart ännu är det optimala om man ska spela och i Windows pga. den ofta bristfälliga skalningen. Synd bara att displayen är blank och inte matt. Jag tycker även att de, med tanke på prislappen, borde ha kört på 970m istället för 860m. Hade gett mer prestanda och mindre värme, win-win.

Permalänk

Jag skulle också rekommendera xps 15, väntar på en själv just nu. Tänk även på att Dell ständigt kommer med nya rabatter hit och dit, jag själv köpte min för 16500 med 3 års garanti. Så bara att hålla ett öga på deras hemsida lite då och då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FinneVirta:

Jag skulle också rekommendera xps 15, väntar på en själv just nu. Tänk även på att Dell ständigt kommer med nya rabatter hit och dit, jag själv köpte min för 16500 med 3 års garanti. Så bara att hålla ett öga på deras hemsida lite då och då.

Skrivet av Fastback:

Visste inte att MediaMarkt säljer Zenbook NX500JK, verkar inte vara någon annan återförsäljare som fått in den. Får ta och svänga in en snabbis och klämma och känna lite nästa gång jag har vägarna förbi.
Den väger ju dock enbart ca 200g mer än MBP15.
Touchpaden på just NX500JK kan jag inte kommentera. Själv har jag en Zenbook UX32LN och jag är iaf. nöjd med touchpaden på den.

Acer Nitro verkar ganska nice om man beaktar prislappen och har fått ganska bra recensioner. Just datorns touchpad är dock något som fått utstå en del kritik. Sedan litar jag inte heller fullt ut på Acer som tillverkare, något som jag måhända aningen orättvist baserar på erfarenheter av betydligt billigare Acer laptops.

När det kommer till HP så brukar deras billigare konsumentdatorer á la Pavillion och Envy vara ganska dåliga i relation till konkurrenter i samma prisklass samtidigt som deras dyrare företagsdatorer á la Zbook brukar vara väldigt bra. Var Omen placera sig på denna "skala" är aningen svårt att säga i brist på liknande HP laptops att jämföra med.
Snygg är Omen iaf! Även kul att se att HP valde att använda sig av 1920x1080 vilket helt klart ännu är det optimala om man ska spela och i Windows pga. den ofta bristfälliga skalningen. Synd bara att displayen är blank och inte matt. Jag tycker även att de, med tanke på prislappen, borde ha kört på 970m istället för 860m. Hade gett mer prestanda och mindre värme, win-win.

Nu har jag varit runt och kikat i flera affärer med era fina tips som referens!

Jag har visserligen inte haft möjlighet att klämma på en XPS 15, men min åsikt står "tyvärr" kvar - inget annat företag har i dagsläget tillverkat en dator som känns så gedigen och genuin som Apple. Det lutar nu åt att jag köper en MBP Retina 15" i sitt standardutförande, dvs. 2.2 GHz, 16GB RAM, 256GB SSD. Flera återförsäljare har dragit ner priset på en sådan med 2.5k senaste dagarna, plus att jag kan slippa momsen på den. Slutpriset blir då 12.800 - 5.700 billigare än priset på Apple Store. Bra pris för en sådan välproducerad dator.

Det tar dock emot att behöva använda OS X igen. Något av det jobbiga på min nuvarande dator med att ha både OS X och Windows är att det tar tid att boota upp i båda OSen. Förmodligen lär den nya vara snabbare med några hundra procent. Dock funderar jag på att även i fortsättningen ha Windows på en extern hårddisk - men då får nog en stor extern SSD införskaffas.

Någon som vet hur det generellt är med SDXC kort. Kan man köpa ett, säg, 256GB flashminne och smidigt använda som en extra hårddisk? Antar att det finns drawbacks - men vilka?