Permalänk

Backup?

Jag är fotograf och har dessutom OCD när det gäller backup.
Just nu kör jag två externa 2TB diskar i varsitt chassi (Utöver alla bilder på två interna diskar också som rullar typ 12 per dag) som ja enbart sätter på när jag ska kopiera något och stänger sedan av.

Rent logiskt borde väl de externa diskarna leva mer eller mindre förevigt då? Eller har jag tänkt helt fel här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klinkhammar:

Jag är fotograf och har dessutom OCD när det gäller backup.
Just nu kör jag två externa 2TB diskar i varsitt chassi (Utöver alla bilder på två interna diskar också som rullar typ 12 per dag) som ja enbart sätter på när jag ska kopiera något och stänger sedan av.

Rent logiskt borde väl de externa diskarna leva mer eller mindre förevigt då? Eller har jag tänkt helt fel här?

Själv kör jag all backup i molnet. One drive från Microsoft. Obegränsat med lagringsutrymme.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk

Jag har backup i molnet också. Men vill ha backup på plats hemma utöver. Frågan kvarstår dock, kommer de externa diskarna leva längre än interna med tanke på att de är avslagna förutom några minuter åt gången några gånger i veckan?

Permalänk

Rent statistiskt, om man hade klonat upp tusen exemplar av dig och tusen exemplar av din utrustning, kört ett långtidstest och tagit medelvärdet på livslängden på alla inblandade hårddiskar: Troligtvis. Onlinediskarna och backupdiskarna utsätts för lite olika risker (blixtnedslag versus tappas i golvet, t ex), så utan att ha analyserat det grundligare är det svårt att säga något.
Dock är mekaniska (som jag gissar att det handlar om) diskar lynniga små jävlar. De kan fallera hur som helst. Om SMART varnar för ett ökande antal skadade sektorer kan man vara hyggligt säker på att disken kommer att rasa. Motsatsen är dock inte sann: En disk som var frisk som en nötkärna enligt SMART kan helt plötsligt vägra starta.

Det är inte fel att hoppas att de kommer att fungera i många år, men bli inte förvånad om en av de externa diskarna plötsligt vandrar till de sälla jaktmarkerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klinkhammar:

Jag har backup i molnet också. Men vill ha backup på plats hemma utöver. Frågan kvarstår dock, kommer de externa diskarna leva längre än interna med tanke på att de är avslagna förutom några minuter åt gången några gånger i veckan?

Ok. Molnet räcker. Huruvida diskar lever längre som externa går inte sia om. Jag har sällan använda externa diskar som rasat efter något år, och interna som aldrig rasat (10 år+)

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Ok. Molnet räcker. Huruvida diskar lever längre som externa går inte sia om. Jag har sällan använda externa diskar som rasat efter något år, och interna som aldrig rasat (10 år+)

Är de externa diskarna alltid i kopplade i datorn? I så fall behöver du ändra dina rutiner för att förhindra problem vid blixtnedslag, virus angrepp, stöld och brand. En extra fysisk kopia utanför hemmet är inte fel.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av klinkhammar:

Jag har backup i molnet också. Men vill ha backup på plats hemma utöver. Frågan kvarstår dock, kommer de externa diskarna leva längre än interna med tanke på att de är avslagna förutom några minuter åt gången några gånger i veckan?

Bättre hade ju varit off-site backup... brinner huset så spelar det ingen roll hur många hårddiskar som du har.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk

Bra tips! Jag ska sluta ha dom inkopplade i datorn även om de är avslagna.

Poängen om hur länge de lever var ju att de är avslagna den mesta tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Bättre hade ju varit off-site backup... brinner huset så spelar det ingen roll hur många hårddiskar som du har.

Du får nog läsa det du citerade igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klinkhammar:

Bra tips! Jag ska sluta ha dom inkopplade i datorn även om de är avslagna.

Poängen om hur länge de lever var ju att de är avslagna den mesta tiden.

Det går inte att säga hur länge en enskild disk kommer leva oavsett belastning, timmarna som står i specifikationerna baseras på tester med hundratals om inte fler diskar och det kvittar fullständigt om majoriteten av diskarna håller i hundratusentals timmar om dina diskar hör till minoriteten som lägger av mycket tidigare.

Men med molnlagring, två separata externa diskar som aldrig är inkopplade samtidigt och en disk utanför hemmet så kan du nästan vara säker på att din data är helt säker.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk

Förövrigt så är de externa WD red diskar. Vetifan om det hjälper, men de ska ju vara 24/7 diskar i alla fall.

Funderar seriöst på att köpa en 500gig 2.5tums och sätta i ett extern 2.5tums kabinett och ha i min väska jag har med mig överallt, då är datan i alla fall alltid på min person så att säga 24/7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Är de externa diskarna alltid i kopplade i datorn? I så fall behöver du ändra dina rutiner för att förhindra problem vid blixtnedslag, virus angrepp, stöld och brand. En extra fysisk kopia utanför hemmet är inte fel.

Nej, de använder jag bara sporadiskt. Jag behöver inte ändra några rutiner alls. Allt finns i molnet ändå.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk

Av ren nyfikenhet. Hur mycket tål en 2.5 tums vanlig disk när den inte är ikopplad. Ponera att man har en 2.5 tums med sig i väskan. Behöver man oroa sig även om man skulle ramla osv om disken ligger väl vadderad mitt i väskan och man inte faller på väskan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klinkhammar:

Av ren nyfikenhet. Hur mycket tål en 2.5 tums vanlig disk när den inte är ikopplad. Ponera att man har en 2.5 tums med sig i väskan. Behöver man oroa sig även om man skulle ramla osv om disken ligger väl vadderad mitt i väskan och man inte faller på väskan?

Använder du en SSD finns det inte mycket att oroa sig över. De tål en hel del smällar.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Skrivet av klinkhammar:

Förövrigt så är de externa WD red diskar. Vetifan om det hjälper, men de ska ju vara 24/7 diskar i alla fall.

Nah, inte enligt WD själva, i alla fall: Alla produktserier riktade mot konsument- (Blå, grön, röd) och entusiastmarknaden (svart) har samma tillförlitlighetsvärden. Visserligen skiljer garantitiden, men detta avspeglas också på priset -- WD räknar med att fler diskar med treårsgaranti ån tvåårsdito behöver ersättas.
Högre tilförlitlighetsvärden återfinns först om man hoppar upp till Pro-varianten av den röda serien samt produktserierna som riktar sig mot datacenter.

Skillnaderna mellan diskserier verkar huvudsakligen vara sådana saker som kan styras i mjukvara: felhantering (TLER), prestanda (fast eller flexibel rotationshastighet), ljuddämpande åtgärder vid förflyttning av diskhuvudet, cachepolicies, readahead mm. Senaste generationen konsumentdiskar differentierar inte ens på cachestorlek.

Valet att använda en disk på ett tuffare sätt än vad WD räknar med när de bestämmer prispåslaget för att täcka garantikostnader är nog smart, men jag tror inte den individuella disken kommer att leva längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klinkhammar:

Bra tips! Jag ska sluta ha dom inkopplade i datorn även om de är avslagna.

Poängen om hur länge de lever var ju att de är avslagna den mesta tiden.

Koppla bort dem från nätuttaget också.

...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”