Är dom hastigheterna vanliga för MX100 256GB? (och kan man lägga SSDn löst)

Permalänk

Är dom hastigheterna vanliga för MX100 256GB? (och kan man lägga SSDn löst)

Hej,
Köpte en crucial mx100 256 GB idag. Och när jag körde en SSD Benchmark fick jag; Read: 265.68 MB/s och Write: 251.51 MB/s. Är dom här siffrorna normala? Det känns lite lite. Och sen när jag satte i SSD så hade jag köpt fästvinklar, men dom passade inte. Så jag la SSDn så här;

http://i.imgur.com/utHqn4I.jpg
Är det lugnt att ha den sådär?

Visa signatur

Intel core i3-2100 CPU @ 3.10ghz[]Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT CL9[] Sapphire radeon HD 7750 1 GB[] 500GB HDD[] Cooler master elite 310[] Windows 8 Pro N - 64 bit)[]Silver power 500w PSU[] Crucial MX100 256 GB SSD[]
TELEFON: [Samsung Galaxy S3]

Permalänk
Medlem

Inga problem att ha SSDn lös. Vilket moderkort har du? Använder du SATA III-portar?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Inga problem att ha SSDn lös. Vilket moderkort har du? Använder du SATA III-portar?

Jag har ett MSI H61MU- E35 B3 moderkort. Hur ser jag vilken SATA port jag använder?

Visa signatur

Intel core i3-2100 CPU @ 3.10ghz[]Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT CL9[] Sapphire radeon HD 7750 1 GB[] 500GB HDD[] Cooler master elite 310[] Windows 8 Pro N - 64 bit)[]Silver power 500w PSU[] Crucial MX100 256 GB SSD[]
TELEFON: [Samsung Galaxy S3]

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreakinOAL:

Jag har ett MSI H61MU- E35 B3 moderkort. Hur ser jag vilken SATA port jag använder?

Det moderkortet har bara SATA II. Du kommer inte kunna få högre sekventiella hastigheter än 300 MB/s.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Lägg SSD:n vart du vill, inget problem, min skit V300 ligger helt löst där bakom med alla sladdar

edit: Lemon hann före mig c:

Visa signatur

En dator

Permalänk
Skrivet av FreakinOAL:

Jag har ett MSI H61MU- E35 B3 moderkort. Hur ser jag vilken SATA port jag använder?

EDIT: vid inspektion står det SATA 6 under SATA porten som är till SSDn.

Visa signatur

Intel core i3-2100 CPU @ 3.10ghz[]Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT CL9[] Sapphire radeon HD 7750 1 GB[] 500GB HDD[] Cooler master elite 310[] Windows 8 Pro N - 64 bit)[]Silver power 500w PSU[] Crucial MX100 256 GB SSD[]
TELEFON: [Samsung Galaxy S3]

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Det moderkortet har bara SATA II. Du kommer inte kunna få högre sekventiella hastigheter än 300 MB/s.

Lagom slöseri med pengar att köpa ssd då :S

Visa signatur

Intel core i3-2100 CPU @ 3.10ghz[]Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT CL9[] Sapphire radeon HD 7750 1 GB[] 500GB HDD[] Cooler master elite 310[] Windows 8 Pro N - 64 bit)[]Silver power 500w PSU[] Crucial MX100 256 GB SSD[]
TELEFON: [Samsung Galaxy S3]

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreakinOAL:

Lagom slöseri med pengar att köpa ssd då :S

Det är inte sekventiella läs- och skrivhastigheter som gör skillnaden. Det är söktiderna som gör SSDer snabba. Du skulle inte märkt någon skillnad om du så fick ut alla 500 MB/s som spec säger.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Det är inte sekventiella läs- och skrivhastigheter som gör skillnaden. Det är söktiderna som gör SSDer snabba. Du skulle inte märkt någon skillnad om du så fick ut alla 500 MB/s som spec säger.

Så jag kommer inte få ut mer än 300 MB/s ? Jag märker ju att datorn har blivit snabbare, men snabbare hade ju aldrig varit fel

Visa signatur

Intel core i3-2100 CPU @ 3.10ghz[]Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT CL9[] Sapphire radeon HD 7750 1 GB[] 500GB HDD[] Cooler master elite 310[] Windows 8 Pro N - 64 bit)[]Silver power 500w PSU[] Crucial MX100 256 GB SSD[]
TELEFON: [Samsung Galaxy S3]

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreakinOAL:

Så jag kommer inte få ut mer än 300 MB/s ? Jag märker ju att datorn har blivit snabbare, men snabbare hade ju aldrig varit fel

Jag har gjort misstaget att byta moderkort för att få SATA III. Det var inte det minsta värt. Skillnaden var absolut obefintlig. Det hade inte gett dig en bättre upplevelse att ha ett moderkort med SATA III.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Om du har alla standard hål i 5.25 plateserna (optiska läsare) så kan du använda hålen där för att montera SSD:n.

Använda dom fingängade skriven för cdläsare etc inte dom grovgängade.

Så har jag monterat dom i min burk. Ser inte hela SSD enheten men du ser att 2.5" enhet kan använda två av hålen på sidan i 5.25 platserna.

Permalänk
Medlem

dom grafikkorten ser teknade ut c: ser jätte konstigt ut

Visa signatur

En dator

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av FreakinOAL:

Lagom slöseri med pengar att köpa ssd då :S

Skrivet av FreakinOAL:

Så jag kommer inte få ut mer än 300 MB/s ? Jag märker ju att datorn har blivit snabbare, men snabbare hade ju aldrig varit fel

Sekvensiell läshastighet är inte relevant annat än vid filkopiering. Ägnar du din tid vid datorn åt att kopiera filer fram och tillbaka så ska du givetvis byta moderkort. Vid normal windowsanvändning är det 4k som är viktigt då majoriteten av all åtkomst till lagringsenheten sker i små block.

Det som får en SSD att överglänsa en hårddisk är framförallt de sanslöst låga söktiderna. I storleksordningen en hundradel av en hårddisks söktid. Denna prestandaökning får man oavsett om SSDn kopplas till sata1(1,5gbps), sata2(3gbps) eller sata3(6gbps).

Ytterligare en sak som kan vara värd att tänka på är att när moderkortstillverkare vill ha fler sata-portar monterar de en kontroller som ofta är av senaste standard, dock är de sällan alltför effektiva. Tex Marvells 6gpbs sata-kontroller presterar sämre intels 3gpbs. De flesta användana förutsätter att 6gbps är bättre och ansluter SSDn till denna i praktiken långsammare kontroller, och förlorar därmed prestanda.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara