LÖST - Beteckning av hårddiskar.

Permalänk
Medlem

LÖST - Beteckning av hårddiskar.

Hej.

Skall installera om min dator men är osäker på om jag skall döpa om hårddiskarna. Behöver lite rådgivning;

Idag har jag som följande:
C: = 128 Gb SSD med windows och Origin (BF4)
E: = 700 Gb SATA med allt annat.

Ville ha windows och BF4 på SSD för prestandans skull men får problem med att alla andra program lägger en massa "skräpfiler" på C: trots att jag installerar huvudprogrammen på E: . Ett exempel på detta är iTunes som lägger de massiva iphone-backuperna på C trots att programmet ligger på E: . Således blir min lilla SSD överfylld direkt.
Att ha Windows på SSD är inte direkt viktigt för mig personligen, kan tänka mig att lägga windows på E och bara ha Origin (BF4) på SSD.

Till frågan:
Om jag lägger windows på den stora disken som förr hette E:, bör jag döpa om den till C: istället så att alla programs "skräpfiler" hamnar på den? Eller hamnar dessa filer automatiskt där windows ligger?

Dum fråga kanske men jag vill göra rätt från början.

mvh J

Permalänk
Medlem

"Skräpfilerna" kommer att hamna på den hårddisk där Windows är installerat.

Ett alternativ är annars att flytta backupfilerna till en annan hårddisk: http://www.howtogeek.com/164275/how-to-change-the-backup-loca...

Ett annat alternativ är att använda iCloud för backup, så behöver du inte ha någon backup på datorn alls (om du inte föredrar att ha en backup lokalt på datorn).

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk

Om du vill ändra vart program installeras så kan du följa detta under. Det gör att varje gång du installerar ett program kommer det att ha denna adress som default.

1. Start Registry Editor by entering “Regedit” in the search All programs.
2. Locate the following:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion
3. Right click on the value named ProgramFilesDir & change the default value C:\Program Files to the path you want to install all your programs in.
4. Click OK and Exit.

Windows, by default, will now install your programs in the new drive or path.

Om det inte var det du menade utan istället appen Appdata där "skräpfilerna" sparas så kan du enkelt flytta denna mapp till din mekaniska.
Detta är ett väldigt bra tips för SSD användare då det minimerar skrivning markant.

Rekommenderar då även att flytta temp mappen till din mekaniska också.

Permalänk
Medlem

lägger du os på e ( den stora) så kommer den automatiskt hetta C:

Permalänk
Medlem

Hoppsan, här går man och gör kaffe och redan har 3 svar kommit. Kul att se 3 olika förslag på lösningar också.

Jag tror att jag lägger windows på E: och låter den självdöpas till C:.

Tack för den snabba hjälpen alla!

Permalänk
Skrivet av JonB:

Hoppsan, här går man och gör kaffe och redan har 3 svar kommit. Kul att se 3 olika förslag på lösningar också.

Jag tror att jag lägger windows på E: och låter den självdöpas till C:.

Tack för den snabba hjälpen alla!

Varför ska du flytta Windows från din SSD till mekaniska?

Permalänk
Medlem

För att spara plats på SSD.

Permalänk
Skrivet av JonB:

För att spara plats på SSD.

Går ju att lösa enkelt genom att flytta appdata, mina dokument, temp till din mekaniska så du fortfarande får ett snabbt Windows.

Permalänk
Medlem

Men med undantag för uppstarten då windows startar mkt snabbare på en SSD, har det stor påverkan även under "driften" om win liger på SSD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MestBaraLiteRåd:

Om du vill ändra vart program installeras så kan du följa detta under. Det gör att varje gång du installerar ett program kommer det att ha denna adress som default.

1. Start Registry Editor by entering “Regedit” in the search All programs.
2. Locate the following:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion
3. Right click on the value named ProgramFilesDir & change the default value C:\Program Files to the path you want to install all your programs in.
4. Click OK and Exit.

Windows, by default, will now install your programs in the new drive or path.

Rekommenderar att du undviker detta då det kan orsaka olika problem.

http://support2.microsoft.com/kb/933700

Permalänk
Skrivet av JonB:

Men med undantag för uppstarten då windows startar mkt snabbare på en SSD, har det stor påverkan även under "driften" om win liger på SSD?

Allt som ligger på SSDn dras ju nytta av den. Flyttar du över Windows till din mekaniska kommer det bli slöare. Det verkar lusigt att göra så, det är en lat lösning med andra ord och du förlorar på det.

Det är bättre att flytta dokument, appdata och temp till din mekaniska.

Men givetivs, du gör som du vill och om du inte bryr dig om att Windows kommer bli slöare så.

Permalänk
Medlem

Grejen är den att jag vet hur "bra" ordning jag brukar ha i min dator efter 12-18 månader. Därav är jag inne på KISS (Keep It Simple Stupid)...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonB:

Grejen är den att jag vet hur "bra" ordning jag brukar ha i min dator efter 12-18 månader. Därav är jag inne på KISS (Keep It Simple Stupid)...

Har du ett Intel moderkort? Och isåfall vilket?
Vissa Intel chipset har möjlighet att använda SSDn som cache istället. Du installerar precis som vanligt på en HDD, sen lägger till SSDn. Intel kallar det Smart Response
http://www.intel.se/content/www/se/sv/architecture-and-techno...

Det kräver dock ett chipset som stöder det, så kolla det först. Om du har det så är de nog det "enklaste" sättet. De stöder dock bara 64GB av SSDn, resterande 64GB kommer lämnas tomt, dock kan du om du vill skapa en partition och använda det själv, men jag hade undvikt att fylla den för att få bästa prestanda.

Permalänk
Medlem

Tror inte det är Intel, men kan ha fel. Är inte så bra på detta område.

Har ett Gigabyte 990 FXA UD3

Processorn är en AMD iaf.