Permalänk
Medlem

köp av SSD disk

Hej , ska gradera upp min bärbara med en SSD disk och har kommit över denna : http://www.netonnet.se/art/dator/lagring/intern-harddisk/ssd-...

För 500 kr, det är perfekt pris för min del, dock så verkar den ha några år på nacken, men är det något att oroa sig för? den är på 120 Gb men jag har externa diskar som jag tänkt lagra största filerna på.

En till fundering som jag har är att jag har tänkt att ta min gamla HDD och göra om till extern, då hittade jag en sån där kabinett för en hundralapp, är det bara "plug and play" eller något speciellt som jag bör tänka på?

Permalänk
Medlem

Det är inga konstigheter på någondera. Intels ssd diskar har gott rykte och god prestanda. Alla externa kabinetter har drivers ute på nätet som installeras automatiskt om de krävs.

Kör på

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem

med 120gb kommer du inte långt med lagra spel dock eller ska du endast ha OS på disken?

Visa signatur

_______________________________
<Sömn filantrop>

Permalänk
Medlem

Den har låg skrivhastighet i okomprimerbar data (gammal teknik), men den läser snabbt. Har du låg budget så visst, den bör fungera.
Du bör dock räkna med att göra 5-10% overprovision (alltså oanvänt utrymme) för att hålla skrivhastigheterna bra. Viktigaste är oavsett att du inte fyller den helt. Man brukar säga 25% ledigt, men det fungerar minst lika bra i praktiken med 10% OP och 10% ledigt i filsystemet.

Har själv några Intel 520 och de har fungerat bra, även om det finns betydligt snabbare enheter i proffsligan idag.

Ang ditt kabinett, det bör vara plug n pray, men du kanske borde ta bort Windows och alla dess partitioner från den innan du gör den till extern enhet.
Du måste kolla om du har ev återställnings part först dock, då du kan behöva kopiera ut denna till DVD eller USB enhet. Annars kan du aldrig återställa datorn igen (om du inte får ersättningsskivor från tillverkaren så klart)

Permalänk
Medlem

Tänk på att spel idag tar mycket plats, ska du ha spel och program på disken så köp en 250GB eller större.

Permalänk
Medlem

det får bli denna disk, en sista fundering är hur jag kommar så den passar, är det något annat än storleken, 2.5 tum som jag bör kolla innan köp? Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonash93:

det får bli denna disk, en sista fundering är hur jag kommar så den passar, är det något annat än storleken, 2.5 tum som jag bör kolla innan köp? Mvh

Det finns 2.5"-> 3,5" adaptrar på de flesta datorbutiker, men eftersom du har tajt budget och disken har inga rörliga delar så duger tejp också, så länge du inte skakar omkring med datorn.
Ibland går det också att sätta den på sidan i gamla floppy hålen med de mindre datorskruvarna.

kontaktmässigt är 2,5" och 3,5" SATA identiska, då det är bara plugga in med vanlig ström och data kabel.

Permalänk
Medlem

Nu har jag köpt den disken, tänkte bara höra om hur jag går tillväga när jag byter disken, rent fysiskt så är det väl inga problem, skruva, tabort, montera nytt, men när det kommer till mjukvaran så är jag mer kluven, har läst att man ska gå till windos skrivbort och sedan söka på skapa -> skapa en återställningsenhet -> välj USB stickan som jag monterat -> följa instruktionerna, är det sedan bara att montera i SSD och starta datorn och sen komma in till BIOS och sedan välja USB som första start läge och sedan installera windows 8 som vanligt? Har jag greppat hela alltet riktigt? =D

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonash93:

Nu har jag köpt den disken, tänkte bara höra om hur jag går tillväga när jag byter disken, rent fysiskt så är det väl inga problem, skruva, tabort, montera nytt, men när det kommer till mjukvaran så är jag mer kluven, har läst att man ska gå till windos skrivbort och sedan söka på skapa -> skapa en återställningsenhet -> välj USB stickan som jag monterat -> följa instruktionerna, är det sedan bara att montera i SSD och starta datorn och sen komma in till BIOS och sedan välja USB som första start läge och sedan installera windows 8 som vanligt? Har jag greppat hela alltet riktigt? =D

Ja, förutom att när du väl skapat återställningsdisken bör stänga ner datorn och byta ut den gamla mot den nya disken innan du kör USB återställnings stickan för att installera om, jepp. Ha bara inte båda diskarna i samtidigt... (om du nu ens hade kunnat)
OM det skiter sig... och du får problem. Stäng ner, byt tillbaka till original disken. Så kan du börja om igen.

En viktig sak dock. Du måste nog in i biosen och dubbelkolla att secure boot är avstängt och borttaget. Annars vägrar datorn starta med en annan disk i.

Permalänk
Medlem

kalas, tack för hjälpen, jag kollar secure boot är avstängd innan jag startar hela processen va?

Permalänk
Medlem

Om du haft två hårddiskar förr på laptopen så är sannolikheten att det är två identiska hårddiskar, så sitter bios inställningar på RAID, byt istället till AHCI. Ett annat tips är att göra en ny OS installation istället för att kopiera från den gamla hårddisken.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem

När jag ska göra en återställningsenhet och kopiera det till en usb sticka står det att ett fel uppstod, inget mer än så utan det är bara att kryssa ner rutan då.... Varför blir det så och hur ska jag gå tillväga för att få över Windows på min ssd om jag nu inte kan kopiera till usb? 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonash93:

När jag ska göra en återställningsenhet och kopiera det till en usb sticka står det att ett fel uppstod, inget mer än så utan det är bara att kryssa ner rutan då.... Varför blir det så och hur ska jag gå tillväga för att få över Windows på min ssd om jag nu inte kan kopiera till usb? 😊

Hmm. Stod där vad för fel eller mer info?
Du är säker på att du använde stort nog USB minne? (Brukar behöva 16GB+) Om möjligt försök köra chkdsk (i kommando rad) eller under verktygsfliken i egenskaper på disken. Lite orolig för om den har blivit skadad.
För om den partitionen är skadad, så kan du inte återställa datorn heller. Nästa steg är då att höra med tillverkaren om du kan få tag i återställningsskivor.

Andra alt är att försöka få fram alla programnycklar mm ut din befintliga install och ladda ner Windows skiva, som "kanske" fungerar, men du kommer då inte få några extra program, utan endast Windows.

Permalänk
Medlem

Personligen så skulle jag försöka få tag på en SSD på SweC-marknaden med den budgeten. Köpte nyss en Samsung 840 Pro 256GB för 650:-, extremt prisvärt!

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |