Laptop ´tror´ att den är för varm.

Permalänk
Medlem

Laptop ´tror´ att den är för varm.

Skulle rensa laptopen från damm.
Skruvade isär den men det var inte så mycket damm.

Nu har jag skruvat ihop den och när jag sätter på den kan den vara igång i 20 sekunder och starta om sig själv.
Ibland får jag BIOS meddelande att laptopen kommer stängas av för att den inte skall bliför varm. (På engelska då)

Men fläkt funkar.
Resettade BIOS.
Precis dammat av den.

Vad kan vara problemet, inte min laptop och jag har inte råd att köpa en ny till min kompis är deprimerad för jag kanske måste köpa ny til lhonom vilket jag inte har råd med.

Permalänk
Medlem

Om du monterade bort kylflänsar eller dylikt så behöver du applicera ny kylpasta innan montering igen.

Om du går in i bios brukar det gå att se temperaturer, hur varm blir den och vad är det som blir varmt?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jahlam:

Skulle rensa laptopen från damm.
Skruvade isär den men det var inte så mycket damm.

Nu har jag skruvat ihop den och när jag sätter på den kan den vara igång i 20 sekunder och starta om sig själv.
Ibland får jag BIOS meddelande att laptopen kommer stängas av för att den inte skall bliför varm. (På engelska då)

Men fläkt funkar.
Resettade BIOS.
Precis dammat av den.

Vad kan vara problemet, inte min laptop och jag har inte råd att köpa en ny till min kompis är deprimerad för jag kanske måste köpa ny til lhonom vilket jag inte har råd med.

Kan vara så att kylpastan gått isär när du skruvade på den. Detta gör att CPUn inte kan avleda värmen och överhettar. Du bör verkligen inte använda den tills du löst detta, då den kan väldigt fort ta skada.

Man får i så fall ta isär den igen, rengöra all gammal pasta med isopropylalkohol (även känt som isopropanol) eller Artics regörnings kit och tops eller papper som inte luddrar. Sen måste du lägga på ny kylpasta (typ artic silver 5)och montera ihop allt igen, se till att spänna allt ordentligt.
Ska finnas guider på forumen här hur du byter CPU och rengör och applicerar ny pasta. Bara att följa allt utom själva CPU bytet

Permalänk
Medlem

Nej det gjorde jag faktiskt inte. Jag kunde enkelt rensa fläkten utan att montera ner kylflänsen.
Eller ja, det kanske har spruckit eller nåt själva pastan pga varit stel eller nåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jahlam:

Nej det gjorde jag faktiskt inte. Jag kunde enkelt rensa fläkten utan att montera ner kylflänsen.
Eller ja, det kanske har spruckit eller nåt själva pastan pga varit stel eller nåt.

Det brukar ske, vid minsta rörelse efter 2-3 års vanlig drift. Jag brukar byta pasta på alla maskiner, inkl laptop var 2:e år iaf.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Nu när ni säger det så kan det vara så.
Skall testa återkommer!

HP nånting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jahlam:

HP nånting.

Googla på den! En bekant hade dina problem och efter googling framkom att många andra har värmeproblem med den modellfamiljen. Butiken bytte ut kylpaketet och därefter funkar den som den skall.

Permalänk
Medlem

Byte kylpasta och problemet är löst!

Men den gammla kylpastan såg ok ut tyckte jag.

Problemet löst med ny kylpasta!