Surfplatta till 80-åring?

Permalänk
Entusiast

Surfplatta till 80-åring?

Hej, jag har fått i uppdrag att lista ut vilken surfplatta som passar bäst till min mormor. Hon är ganska duktig på teknik för att vara 80. Det hon sa när hon frågade mig är: Den ska vara enkel att ta med ut till stugan. Jag vill kunna skriva mejl till min syster och sen skicka dem när jag kommer till täckning.

Någon som har erfarenhet om äldre och surfplattor? Vad passar bäst?

Permalänk
Entusiast

Jag skulle säga köp den billigaste Ipaden du hittar
Säga vad man vill om iOS men det är så barnsligt enkelt och låst att det är perfekt för mindre barn och mormödrar och dessutom så är iPads inte alls så dyra, man kan till exempel få en Mini just nu för 2000kr.
Visserligen 2 år gammal men det tror jag inte att din mormor bryr sig om!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Min mormor har en Android tablet och den är lite för svår för henne. Hon är då kanske inte alls så kunnig. Men jag skulle nog gått på Apple sidan när det gäller äldre.

Visa signatur

Stationär: [INTEL i7 2600k (@4.6GHZ) h100] [ASUS Sabertooth P67] [Corsair Vengeance™ DDR3 @2133MHz 16GB] [Powercolor R9 290 pcs+ CrossFireX] [intel 240gb ]
stationär nr2: [Intel q8200][Nvidia 9800GTX 512mb][8 GB ddr2][vx450w]

Permalänk
Medlem

En iPad Mini kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

man kan till exempel få en Mini just nu för 2000kr.
Visserligen 2 år gammal men det tror jag inte att din mormor bryr sig om!

Jag håller med om ipad, men inte första minin, skillnaden i prestanda mellan den och de nyare är enorm (den har samma cpu som iphone 4s).

Ipad air är ett bättre val.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

förstoring glas kanske.. ( satte ett framför far min och han var helt förunnad över den nya teknologin ) sorry kunde inte låta bli.

Permalänk
Medlem

iPad helt klart. Säga vad man vill om dess låsta OS, men det är så härligt nerdummat så alla kan använda det.
Du kan köpa vilken du vill, prestandan räcker till i vilken som. Jag rekommenderar dock en med Lightningkontakt.

Permalänk
Medlem

Ipad eller en Windowsplatta skulle jag säga. Surface 2?

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Ipad helt klart. Dom kan använda den magiska "hemknappen" om dom går vilse, som min mormor säger

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Vad har du själv för platta, om du nu har nån? Kan ju vara en idé att se om hon tycker din är enkel att använda och då utgå från det.
Enkelt och lättnavigerat UI är ju det viktigaste, jag köpte själv en sån där snorbillig androidplatta till mormor och den tycker jag själv är krånglig ibland i jämförelse med min egna samsung-platta (prestandan räcker dock till).

Permalänk
99:e percentilen

Min mormor är 79 och har nyss skaffat en iPad efter att inte ha använt en dator eller smartphone sedan hon gick i pension år 2000. Det har visat sig att iOS, precis som jag trodde, är helt rätt för henne, då Hemskärmen har så starkt fokus: Min erfarenhet är att äldre gillar att ha ett tydligt utgångsläge.

För mig känns iOS nästan förolämpande nerdummat, men för äldre och andra som inte är vana vid datorer är det guld.

En funktion som har visat sig extremt användbar är iMessage. Där kan mormor (som i övrigt inte har någonting nyare än en Nokia 3310) chatta med sina barn och barnbarn (som alla har iOS) på ett mycket tydligare och enklare sätt än med till exempel Facebook Messenger. Så nu skickar vi länkar, bilder och meddelanden till mormor på ett sätt som aldrig varit möjligt innan.

Skrivet av Uzanar:

Jag skulle säga köp den billigaste Ipaden du hittar
Säga vad man vill om iOS men det är så barnsligt enkelt och låst att det är perfekt för mindre barn och mormödrar och dessutom så är iPads inte alls så dyra, man kan till exempel få en Mini just nu för 2000kr.
Visserligen 2 år gammal men det tror jag inte att din mormor bryr sig om!

Jag tycker inte man bör köpa iPad Mini "utan Retinaskärm". Den är helt enkelt inte värd sitt pris.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Har hon någon form av smart telefon eller dylikt idag? Isåfall kan det vara en idé att köra samma OS som på den, om hon tycker den är enkel att använda dvs.

Har sett flera äldre (60+) trivas väldigt bra med iPads och rekommenderar verkligen en sådan då interfacet är väldigt enkelt och inte kräver så mycket inlärning. Som någon sa ovan är den "magiska hemknappen" väldigt behaglig att förklara som fenomen för en äldre också. Sedan vi övertalade sambons mor (som är 60+) att byta ut sina androidgrejer mot applediton har antalet supportsamtal minskat en hel del vilket jag tycker är ganska talande för enkelheten. Sedan att hon numera är beroende av Candy Crush och andra mobilspel var en oväntad bieffekt...

Min farmor, som är 80+ använder även hon en iPad i dagsläget och verkar gilla den, tror dock inte hon har någon erfarenhet av android så är lite svårare att ge en jämförelse där.

Det här med att skriva mail tror jag inte ska vara något problem, för säkerhets skull testade jag just på min padda och jo det verkar funka. När man trycker på skicka utan täckning så sparas mailet i en utkorg och därifrån kan du sedan även editera det vidare genom att dubbelklicka på brevet. Det skickades även så fort jag kopplade upp mig igen. Vilken sorts mailadress använder din mormor? Jag fick trixa lite för att få in en gammal telia-adress när sambons mor bytte över men inte mer än att det gick att lösa genom att googla lite, visade sig att telias guide var utdaterad med fel portnummer.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Entusiast

Här bara rullar det in svar! Dessutom är alla är slående överens som vad hon ska ha. Det känns som Air eller Air 2 är iPaden för henne, huvudsakligen för att skärmstorleken på minin känns lite liten.

Kul att höra allas erfarenheter också. Det här med att hemskärmen är en tydlig samlingspunkt hade jag inte ens tänkt på, men det är ju faktiskt skitbra.

Skrivet av Willhelm:

Har hon någon form av smart telefon eller dylikt idag?

Min farmor, som är 80+ använder även hon en iPad i dagsläget och verkar gilla den, tror dock inte hon har någon erfarenhet av android så är lite svårare att ge en jämförelse där.

Det här med att skriva mail tror jag inte ska vara något problem, för säkerhets skull testade jag just på min padda och jo det verkar funka. När man trycker på skicka utan täckning så sparas mailet i en utkorg och därifrån kan du sedan även editera det vidare genom att dubbelklicka på brevet. Det skickades även så fort jag kopplade upp mig igen. Vilken sorts mailadress använder din mormor? Jag fick trixa lite för att få in en gammal telia-adress när sambons mor bytte över men inte mer än att det gick att lösa genom att googla lite, visade sig att telias guide var utdaterad med fel portnummer.

Hon har i dagsläget en Doro telefon av något slag, men har tidvis använt syrrans avlagda iPhone 3g för att komma ihåg sin medicin. Så hon är lite bekant med iOS.
Och trevligt att du testade det där med mailen! Skönt om hon slipper hålla reda på om hon har internetåtkomst eller ej.
Hon använder för övrigt Gmail, vilket inte var några problem på Apples produkter senast jag testade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Och trevligt att du testade det där med mailen! Skönt om hon slipper hålla reda på om hon har internetåtkomst eller ej.
Hon använder för övrigt Gmail, vilket inte var några problem på Apples produkter senast jag testade.

Gmail har inte varit något problem för mig vad jag minns. Det finns ett förberett val för att lägga till just googlekonton under epostkonton i iPadens inställningsapp så ska nog gå fint.

Jag har något vagt minne av att den förr i tiden ville använda POP3 istället för IMAP men förhoppningsvis har de löst den dumheten nu.

Med tanke på att iPaden gärna vill att allt ska kopplas till icloud och ens applekonto så rekommenderar jag att du/någon teknikkunnig hjälper mormor att ställa in allting till en början. Om hon nu inte är kapabel att göra sånt själv vill säga

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Visade min 70-åriga pappa min Surface 2 häromdagen,
han vill skaffa en surfplatta,
och han funderar nu på att inhandla en.

Det finns också en fin recension på Siba.se som en "äldre herre"
skrivit om just Surface 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Min mormor är 79 och har nyss skaffat en iPad efter att inte ha använt en dator eller smartphone sedan hon gick i pension år 2000. Det har visat sig att iOS, precis som jag trodde, är helt rätt för henne, då Hemskärmen har så starkt fokus: Min erfarenhet är att äldre gillar att ha ett tydligt utgångsläge.

För mig känns iOS nästan förolämpande nerdummat, men för äldre och andra som inte är vana vid datorer är det guld.

En funktion som har visat sig extremt användbar är iMessage. Där kan mormor (som i övrigt inte har någonting nyare än en Nokia 3310) chatta med sina barn och barnbarn (som alla har iOS) på ett mycket tydligare och enklare sätt än med till exempel Facebook Messenger. Så nu skickar vi länkar, bilder och meddelanden till mormor på ett sätt som aldrig varit möjligt innan.

Jag tycker inte man bör köpa iPad Mini "utan Retinaskärm". Den är helt enkelt inte värd sitt pris.

Det är exakt där Ipad/Iphone skiner starkt, i den mindre datorbemedlade gruppen.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]