Ingen kompensation för struligt nät

Permalänk
Medlem

Ingen kompensation för struligt nät

Hej allihop
Jag hoppas detta är rätt tråd, annars får mod gärna flytta!

Så här är fallet: Jag bor i en studentlägenhet där internet 100/100 via fiber ingår i hyran. Internet levereras av ett statsnät (IP-Only Telecommunication Networks AB). Från slutet av september fram till slutet av november ungefär så har internet i lägenheten strulat onaturligt mycket. Det har varit allt från att nätet dött helt och kommit tillbaka 54000 gånger per dag, till att det har varit skitsegt någon gång om dagen. Värst var det 8okt och 13nov när det dog och höll på flera gånger under 3 respektive 10 timmar.
När jag sedan har kontaktat hyresvärden om eventuell kompensation (är väl det minsta man kan begära när november månad bjöd på 58% fungerande nät), så svara de först med "ni kommer få hyresrabatt vid nästa aviomgång". Bra tänkte jag och tänkte inte mer på det. Nu vid aviomgången så har de inte dragit av någonting på hyran, så jag mailade snabbt hyresvärden och då fick jag detta svar:

Citat:

Jag vet, kollade med Fastighetsägarna och avbrott som orsakas av tredje part är svårt att ersätta. Egentligen är det
Den som orsakat som skall stå för ersättningen och i detta fall är det en brottsling som vi inte vet vem.

Jag skall försöka ordna något för alla studentboende längre fram.

Min första tanke var "det här är ju bullshit, de vill bara inte ge mig kompensation och ger istället en dålig bortförklaring och tror jag är dum i huvudet", och det känner jag fortfarande, för om det faktiskt var så som han skriver, då hade "brottslingen" troligtvis gjort detta varje dag och inte oregebundet några dagar i månaden under 2 månader.
Men jag tänker bäst jag frågar er om detta:
1. Tror ni på det han skriver, eller har ni samma magkänsla som jag att de bara vill undvika att kompensera alla oss i dessa lägenheter?
2. Vad säger reglerna, kan jag fortfarande begära kompensation pga att de inte håller den "säkerhetsnivån" eller liknande som ska garantera oss boende den nätverkslösningen som ingår i hyran/kontraktet?

Tack på förhand för svar!
/Smått förbannad men okunnig student

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk

Hur stor del av hyran betalar uppkopplingen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strangeattractor:

Hur stor del av hyran betalar uppkopplingen?

Det är oklart, har inte tagit reda på det än, tänkte göra det nu när det skulle varit rabatterat, men jag kan tänka mig mellan 100-300 med tanke på att det faktiskt är 100/100 via fiber. Vad spelar det för någon roll förresten...?

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+