SweClockers studio, produktion och videovägg

Permalänk
Medlem

Borde kanske se över övergången precis innan monteringen, lite underlig då den är ganska lång och inget ljud.

Permalänk
Medlem

1440p hade varit fint, tänk på allt snack om korea-skärmar och att även "de stora" märkena börjar komma med rimliga alternativ i den klassen

Visa signatur
Permalänk
Entusiast
Skrivet av Alling:

Nu är inte jag insatt i SweClockers budget, men det låter inte alltför dyrt för ett företag som, bara som exempel, säkert betalar ut minst 2 Mkr bara i löner varje år.

Men jag är som sagt inte insatt. Det kanske finns annat som är mer värt som de lägger pengarna på istället.

Å, detta. Den typen av uttalanden har enligt mig bidragit enormt mycket till att hämma teknisk utveckling: "Ingen har 4K-skärm nu och vi vet med 100 % säkerhet att ingen kommer kolla på det här materialet när 4K-skärmar är standard. Det finns heller ingen annan tillämpning för högupplöst material än att visa det, som det är, på en högupplöst skärm."

Har hört att man får bättre kvalité på YouTube om man laddar upp i 4K och att folk till och med skalar upp 1080p till UHD för att dra nytta av det.

Så 20 000 är billigt och det är en rimlig investering. Betyder det att du och de andra som sitter på en lämplig skärm skickar skramlar då? Kanske en kickstarter? Betalar man hela kameran själv får man en romantisk middag för tre med Jonas och ett valfritt chassi?

Fast utveckling för utvecklings skull behöver ju inte vara bra det heller. Då borde de ju slängt sig på 3D-trenden för ett par år sedan och spelat in allt i 3D. Kosta vad det kosta vill!

Du är vad som klassas som early adopter. Då får man leva med att resten av världen tar lite tid på sig och väntar på att tekniken faktiskt är mogen. Om du läst de senaste testerna när Sweclockers hanterat 4K UHD så har slutsatsen alltid varit att det går framåt men att det inte är framme än.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Väldigt hög nivå på recensionen och videon i övrigt, kändes verkligen som Jonas i sitt rätta element!

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag såg på chassirecensionen i 1080p idag.

1080 finns inte tillgänglig i Firefox med flash.
Men i Chrome med html 5 finns det...

Såg inte att någon annan kommenterat den skillnaden i tråden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Vi kommer testa lite olika metoder för produktion de närmaste videoklippen. Den aktuella recensionen är filmad med systemkamera, och tvärt emot vad många antar har vi inte pillat något med kontraster i efterhand. Vår 70D spottar helt enkelt ut video med kontraster, vilket inte direkt underlättas av att chassit är högblankt och vitt i kombination med studiobelysning.

Att bakgrunden är i oskärpa är ett krav, annars klarar Youtubes komrpimering helt enkelt inte av scenen. Vi har testat i runda slängar 50-100 olika klipp med varierande inställningar, och enda metoden som inte ger artefakter är just att hålla bakgrunden oskarp. Allt ser jättebra ut lokalt, men så snart Tuben gör sitt blir det kaos. Det var givetvis inget vi hade räknat med, vi trodde helt enkelt inte det skulle fungera så dåligt.

Systemkamera är helt okej för den här typen av kortare projekt, men betydligt mer uppför till längre grejer som fredagspanelen. Det finns som många säkert vet en gräns på 30 minuter per klipp, samtidigt som sensorn har en tendens att överhetta. Dessutom finns bara en ensam ljudingång vilket kräver extern mixning så snart vi är två.

I alla fall, då vet ni lite vad som pågår bakom kulisserna. Räkna helt enkelt med att videos närmaste veckorna kommer se olika ut, tills vi hittat en bra balans mellan produktionstid, smidighet och kvalitet. Tro mig, vi chansar inte bara och kör utan testar och överväger sjuka mängder olika scenarion. Förr eller senare blir vi nöjda.

Har ni övervägt att lägga upp klippen på Vimeo istället? ( https://vimeo.com/ inte för att jag tror att ni behöver länken )

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Har ni övervägt att lägga upp klippen på Vimeo istället? ( https://vimeo.com/ inte för att jag tror att ni behöver länken )

Håller med. Vimeo kostar runt 1300kr per år och har riktigt bra bildkvalité. <100 kronor per fredagspanel? Jag tror dock att dom har tänkt på det (och hört det förut) så det är väl någon krumilur som man inte direkt tänker på som stoppar dem?

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dosshell:

Håller med. Vimeo kostar runt 1300kr per år och har riktigt bra bildkvalité. <100 kronor per fredagspanel? Jag tror dock att dom har tänkt på det (och hört det förut) så det är väl någon krumilur som man inte direkt tänker på som stoppar dem?

Det går inte att ha reklam på Vimeo va?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Har ni övervägt att lägga upp klippen på Vimeo istället? ( https://vimeo.com/ inte för att jag tror att ni behöver länken )

Skrivet av Dosshell:

Håller med. Vimeo kostar runt 1300kr per år och har riktigt bra bildkvalité. <100 kronor per fredagspanel? Jag tror dock att dom har tänkt på det (och hört det förut) så det är väl någon krumilur som man inte direkt tänker på som stoppar dem?

Skrivet av YGLeXz:

Det går inte att ha reklam på Vimeo va?

Nej det går inte att köra reklam på vimeo isf får man köra vod. Sen har de dålig sök och browse-funktion och kostar pengar för att ens få 1080p så förstår inte varför sweclockers skulle lägga upp filmer där, för den delen så är det inget stort dator/spel intresse hos communityt där. YT har förövrigt typ samma bitrate vid 1080p som vimeo nu för tiden så nån stor videokvalitet fördel finns inte heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Vi arbetar kontinuerligt med att förbättra videokvaliteten. Som jag sagt innan finns det många, både uppenbara och mindre uppenbara, parametrar att ta hänsyn till där flera är utom vår kontroll. Vi behöver ju dock jobba med annat också samt producera paneler som vanligt, därför är det en pågående process.

Diskussion som endast rör video eller produktion passar bättre i Feedback-forumet.
http://www.sweclockers.com/forum/72-feedback/1331256-sweclock...

Trevlig helg!

Jag tycker det såg fantastiskt ut, kristallklar 1080P och jag tycker det är lite synd att väggen måste vara oskarp men jag tycker allting såg fantastiskt ut i senaste avsnittet.
Sånär som på att du hade en "regnbågströja" på dig.

Permalänk
Entusiast

Bäst kvalité hittills. Inte så extrema konstraster som tidigare och inte lika grått som förra fredagspanelen. Tycker fortfarande att väggen tjänar på lite oskärpa så man blir av med det värsta detaljerna i plattorna som annars lätt tar lite för mycket fokus, för att säga emot Kilroy. Om Emil kan tänka sig att undvika tröjor som är gjorda av moiré så borde de där inställningarna fungera.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jonas senaste chassirecension såg fantastiskt snygg ut!

Det känns som ni verkligen hittat rätt bland annat inställningar nu!

Permalänk
Entusiast

Verkar som om skärpedjupet/fokus inte är helt idealt bara. Det såg ut som att Jonas hamnade ur fokus när han böjde sig framåt.

Hittade ni vad som ställde till problem tidigare? Nu är ju bakgrunden i fokus igen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Relik 📜

Som jag flaggade för innan har vi testat massa olika vägar senaste veckorna. Anledningen att det sett extremt annorlunda ut är helt enkelt att vi använt olika kameror. Att "solo-filma" som Jonas gör vid chassirecensioner visade sig vara praktiskt omöjligt med systemkamera, så han fick gå tillbaka till vanliga videokameran. Den fungerade okej sålänge han är själv i bild, men med två personer blir det för mycket rörelser och Youtube klarar inte av komprimeringen.

Senaste fredagspanelen är filmad med ytterligare en kamera. Den här gången är valet baserat på erfarenheterna från tidigare tester, och vi håller tummarna för att det blir bra i längden. Den senaste varianten har bland annat utbytbara objektiv, vilket gör att vi är mycket mer flexibla inför framtiden.

Tack för ni stått ut med experimenterandet!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Jingel

Jag tillhör dem som gillar den nya väggen, tycker videokvaliteten är jättebra (brukar se den på plattan i sängen på lördag morgon ) och tycker att ljudet är jättebra.

Men men men, denna jingel är hemsk! Både som "musik" men framförallt som ett hemskt exempel på total överkompression. Som en som gillar högupplöst musik med bra dynamik så är detta totalt i andra ändan ihop med de allra jobbigaste TV-reklamerna på de jobbiga kanalerna.

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Fast utveckling för utvecklings skull behöver ju inte vara bra det heller. Då borde de ju slängt sig på 3D-trenden för ett par år sedan och spelat in allt i 3D. Kosta vad det kosta vill!

Du är vad som klassas som early adopter. Då får man leva med att resten av världen tar lite tid på sig och väntar på att tekniken faktiskt är mogen. Om du läst de senaste testerna när Sweclockers hanterat 4K UHD så har slutsatsen alltid varit att det går framåt men att det inte är framme än.

@Zotamedu: Kul att läsa detta (enbart) 1 år och 3 månader senare när UHD rört sig framåt rejält vad gäller utbud och priser i skärmvärlden, och kanske snart till och med poppar över till early majority? 1440p har nog till och med redan hoppat över "glipan" och rör sig nog snart mot late majority. Snart bara laggards eller folk med särskilda skäl som proklamerar 1080p. Det går undan!

Håller dock med att UHD absolut inte är en nödvändighet och knappt ens önskvärt på en sån här recension. 1080p funkar fint. Inte direkt några panorama-vidder som behöver åtnjutas i 4K i SCs testlabb... Viktigare med kontrast och färgbalans.

Vad tycker du om de senaste recensionerna?