vad menas med recertified hard drive?

Permalänk
Medlem

vad menas med recertified hard drive?

Köpte följande produkt på nätet
http://www.net2world.se/#/sata-600-2.0tb-7200rpm-64mb---seagate-desktop-sshd-8gb-ssd-hybrid.-fyndvara/35/369592343
Blev ganska besviken när jag hämtade ut den och att det på kartongen stod recertified hard drive. Fick ingen original kartong heller.... bara en brun låda med bubbelplast och plomberad antistatisk påse runt hårddisken....
I annonsen står endast fyndvara.....
det står inget om att den är recertified eller att inget original embalage medföljer....
Jag kan ju köpa samma hårddisk i annan butik helt ny i original förpackning för bara någon tia extra....
Jag tycker detta är fel!
Det är ju falsk marknadsföring. eller har jag fel?
Recertified betyder väl att det varit något fel på den och att fabriken lagat/återställt den!?
Vad hade ni gjort i detta fallet?
Jag har mailat butiken o inväntar svar...

Permalänk
Medlem

Jag köpte nyligen en ny Western Digital WD10EZEX, även den kom i en brun låda som du beskriver. Troligtvis för att hårddiskarna ska ta mindre plats när de ska skickas.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Jag köpte nyligen en ny Western Digital WD10EZEX, även den kom i en brun låda som du beskriver. Troligtvis för att hårddiskarna ska ta mindre plats när de ska skickas.

ok men var den också recertified?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RichiB:

ok men var den också recertified?

Nej, den var ny, som jag skrev. Att leverantörerna då använder liknande lådor till "recertified"-hårddiskar verkar inte särskilt otroligt.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

recertified hard drive.

Det handlar om terminologi. Det är en refurbished HD från tillverkaren. JAG hade inte betalat nästan fullt pris för en sådan, men samtidigt beror det lite på vad man får för garantier osv.
"Seller refurbished" är bara acceptabelt när det handlar om hårdvara som inte längre går att köpa från tillverkare. Exempelvis entusiast / retro hårdvara.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Permalänk
Medlem

en annan märklig grej att de verkar ha gott om just denna sshd!
De har ju i lager i både malmö, trelleborg, webbutiken och hos leverantör.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av RichiB:

en annan märklig grej att de verkar ha gott om just denna sshd!
De har ju i lager i både malmö, trelleborg, webbutiken och hos leverantör.....

Kanske för att det är mycket problem med den..

Permalänk
Medlem
Skrivet av RichiB:

Köpte följande produkt på nätet
http://www.net2world.se/#/sata-600-2.0tb-7200rpm-64mb---seagate-desktop-sshd-8gb-ssd-hybrid.-fyndvara/35/369592343
Blev ganska besviken när jag hämtade ut den och att det på kartongen stod recertified hard drive. Fick ingen original kartong heller.... bara en brun låda med bubbelplast och plomberad antistatisk påse runt hårddisken....
I annonsen står endast fyndvara.....
det står inget om att den är recertified eller att inget original embalage medföljer....
Jag kan ju köpa samma hårddisk i annan butik helt ny i original förpackning för bara någon tia extra....
Jag tycker detta är fel!
Det är ju falsk marknadsföring. eller har jag fel?
Recertified betyder väl att det varit något fel på den och att fabriken lagat/återställt den!?
Vad hade ni gjort i detta fallet?
Jag har mailat butiken o inväntar svar...

Vilken tur du hade... Hämtade ut min Seagate 2TB SSHD (i butik) och jag fick bara en antistatpåse

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Skrivet av RichiB:

Köpte följande produkt på nätet
http://www.net2world.se/#/sata-600-2.0tb-7200rpm-64mb---seagate-desktop-sshd-8gb-ssd-hybrid.-fyndvara/35/369592343
Blev ganska besviken när jag hämtade ut den och att det på kartongen stod recertified hard drive. Fick ingen original kartong heller.... bara en brun låda med bubbelplast och plomberad antistatisk påse runt hårddisken....
I annonsen står endast fyndvara.....
det står inget om att den är recertified eller att inget original embalage medföljer....
Jag kan ju köpa samma hårddisk i annan butik helt ny i original förpackning för bara någon tia extra....
Jag tycker detta är fel!
Det är ju falsk marknadsföring. eller har jag fel?
Recertified betyder väl att det varit något fel på den och att fabriken lagat/återställt den!?
Vad hade ni gjort i detta fallet?
Jag har mailat butiken o inväntar svar...

Skrivet av ToJa92:

Jag köpte nyligen en ny Western Digital WD10EZEX, även den kom i en brun låda som du beskriver. Troligtvis för att hårddiskarna ska ta mindre plats när de ska skickas.

Nya hårddiskar enligt webbutiker kommer i ytters sparsmakad förpackning, diskar jag köpt kommer i ESD påse och en bubbelplast påse , som öppningen är lindad runt disken och har klisterlapp (tror det var på ESD påsen sitter klisterlappen med HDD spex ock liknande och yttre bara tejpad).

Låter som lagad disk.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

fick min intel ssd som jag skulle ge till min pappa i brun låda

Visa signatur

Windows 8.1 64-bit : Intel Core i7 4790K @ 4.00GHz : 2x8(16)GB Crucial BallistiX Sport 1600MHz : MSI Z97 GAMING 5 :
Zotac Nvidia GeForce GTX 780 3GB : 2TB Western Digital Green HDD (Lagring) : 256 Crucial SSD (OS)
En 32 tums 1920x1080 Samsung LED teve som skärm ;D

Permalänk
Medlem
Skrivet av RichiB:

...på kartongen stod recertified hard drive.

Det gjorde det på min med. Vad det betydde i mitt fall: http://2x3m4u.wordpress.com/2014/02/17/knas-med-nas-del-2-rec...

Skrivet av jookeer:

Nu hänger jag inte med. Vad har rectify med recertified att göra?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det gjorde det på min med. Vad det betydde i mitt fall: http://2x3m4u.wordpress.com/2014/02/17/knas-med-nas-del-2-rec...

Nu hänger jag inte med. Vad har rectify med recertified att göra?

precis samma grå etikett har jag också på min låda...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Jag läste också "rectified" men TS skriver faktiskt ReCertified

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Låter som lagad disk.

Det ÄR en lagad disk. Tidigare fick man diskar märkta "refurbished" från tillverkarna, numera får man "recertified" i stället. Skillnaden verkar vara tt "förr" fick man bara den typen diskar när man fick sin egen utbytt på garantin, och valde gå direkt till tillverkaren i stället för via sin återförsäljare. Nu ser det ut som om man har så många sådana diskar att man väljer att sälja dem. Det är inte ett gott betyg, om jag säger så. Jag hade inte köpt en sådan disk till (nästan) fullt pris.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Recertified betyder att den varit inskickad på garantiärende, dom har lagat vad nu som var trasigt och verifierat att den är hel. Med andra ord är det en BEGAGNAD disk som över lag har betydligt kortare livslängd än en fabriksny. Dessutom gäller garantin från när disken var ny, du får alltså inte full garanti ifrån det datum du köpte disken.

Visa signatur

Networking geek, #28735

Permalänk
Medlem
Skrivet av RichiB:

Köpte följande produkt på nätet
http://www.net2world.se/#/sata-600-2.0tb-7200rpm-64mb---seagate-desktop-sshd-8gb-ssd-hybrid.-fyndvara/35/369592343
Blev ganska besviken när jag hämtade ut den och att det på kartongen stod recertified hard drive. Fick ingen original kartong heller.... bara en brun låda med bubbelplast och plomberad antistatisk påse runt hårddisken....
I annonsen står endast fyndvara.....
det står inget om att den är recertified eller att inget original embalage medföljer....
Jag kan ju köpa samma hårddisk i annan butik helt ny i original förpackning för bara någon tia extra....
Jag tycker detta är fel!
Det är ju falsk marknadsföring. eller har jag fel?
Recertified betyder väl att det varit något fel på den och att fabriken lagat/återställt den!?
Vad hade ni gjort i detta fallet?
Jag har mailat butiken o inväntar svar...

Typiskt net2world att sälja såndär skit, inte första gången de gör tvivelaktiga saker, eller som att här sälja en refurbad disk som "fyndvara"

Lämna tillbaka den, hade inte haft den där i en rigg om jag vore som du, reparerad disk, testad och sen återskickad från ett garantiärende från en annan kund -läs begagnad

Dessutom inte ett pip om garantier heller på sidan, så de kan hävda exakt precis vad som helst gentemot dig som kund

Inte nog med detta, se på priset också hos andra butiker t e x inets butikspris för en helt ny med full garanti

http://www.inet.se/produkt/4304617/2tb-seagate-desktop-sshd-8...

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

kommer att skicka tillbaka disken....
Jag har väl ångerrätt enligt distansavtalslagen även på fyndvaror?

Permalänk
Medlem

Hmmmm
kollade hårddisken på Seagates egen hemsida och fick fram att den har garanti fram till 2016-08-20.
Det är ju nästan 2 år till!
Då kanske man skulle behållit den?
Denna info fick jag fram på hemsidan:
Warranty Validation

Serial Number Z1E583M5
Seagate Part Number 1CM164-300
Warranty Status

In Warranty
Expiration 20-Aug-2016

In Warranty

Create Return

*Warranty Status & *Options

In Warranty
This drive is covered by a Seagate warranty.

If the drive is defective, it may be returned for exchange. You will not receive your original drive in return. Please do not return a healthy drive. Seagate reserves the right to return a good drive back to its owner and to charge for all associated shipping costs.

Test with SeaTools to verify the drive is failing and save the SeaTools Test Code result number to validate the drive failed SeaTools testing.

Please back up all data before returning the drive.

For Samsung products, please do not return accessories that were included with your product.

For Seagate products, please return all accessories that were included with your product.

To return defective accessories within the listed warranty period, please contact Customer Service for details.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RichiB:

en annan märklig grej att de verkar ha gott om just denna sshd!
De har ju i lager i både malmö, trelleborg, webbutiken och hos leverantör.....

Skrivet av Agile:

Kanske för att det är mycket problem med den..

Det ska inte vara mycket problem med dessa vad jag vet, men alla modeller har spädbarnsdöda diskar, även kallat DOA (Dead on Arrival).

Skrivet av Broken-arrow:

Nya hårddiskar enligt webbutiker kommer i ytters sparsmakad förpackning, diskar jag köpt kommer i ESD påse och en bubbelplast påse , som öppningen är lindad runt disken och har klisterlapp (tror det var på ESD påsen sitter klisterlappen med HDD spex ock liknande och yttre bara tejpad).

Låter som lagad disk.

Detta är för att nya diskar kommer i bulk. Då får man en låda (vet för jag har köpt en hel låda WD Red 4TB ) med varje disk i ESD, och lådan har förpackningsskyddet.
Att man ens får en låda är om den är extern disk (med tillbehör) eller fabriks-lagad, som i detta fall.

Skrivet av thadizzy:

Recertified betyder att den varit inskickad på garantiärende, dom har lagat vad nu som var trasigt och verifierat att den är hel. Med andra ord är det en BEGAGNAD disk som över lag har betydligt kortare livslängd än en fabriksny. Dessutom gäller garantin från när disken var ny, du får alltså inte full garanti ifrån det datum du köpte disken.

Om jag skulle gissa lite logiskt, så är detta spädbarnsdöda diskar, eller DOA. De har skickats tillbaka till Seagate och de har lagat vad det nu var som var fel, sen sålt en större order till Net2World. Det gör att garantin borde fortfarande ha några år (om 3, minst 2 iaf) samt att disken bör fungera som ny-ish. Den har ju testats från fabrik, individuellt, något som inte alla fabriksnya ens gör.
Sen borde man fråga sig.. varför skulle en modern 2TB disk vara fyndvara om inte något konstigt är på lurt? Dock ska de självklart skriva ut detaljerna...

Kort sagt RichiB, du får vad du betalar för
Disken kan fungera felfritt i många år, eller gå sönder som vanligt om 3-5 år. Oddsen för att den ska vara DOA eller spädbarnsdö är dock mycket låg eftersom den har fått denna individuella test.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RichiB:

Det är ju nästan 2 år till!

Nästan två år, eller de tre som du faktiskt har rätt till när du köper samma disk ny? Fritt val, men för mig hade det inte varit svårt.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Nästan två år, eller de tre som du faktiskt har rätt till när du köper samma disk ny? Fritt val, men för mig hade det inte varit svårt.

B!

Du hade tagit kvalitetsdisken med 5 år eller?

Permalänk
Medlem

Det är iofs ett alternativ som inte nämndes, nu när du säger det.
Fast jag syftade på för samma pengar, med samma specifikationer. Jag vet inte, men det känns... fult att lura på kunderna enheter med kortare garantitid. Visst, butiken står kanske för garantitiden men det är inget vi vet något om. Reklamationsrätten är lite mindre heltäckande än garantierna, så det är inte en sjyst jämförelse att göra det i heller. På hela taget... Returnera den här och köp en likadan med 3 års garanti någonstans.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

nu har jag äntligen fått flera mail svar från butiken....
Till en början förstod de inte riktigt problemet och bad mig skicka bilder på hårddisken till dem.
Efter de hade kollat på bilderna så förstod de allt
Net2World har nämligen en miljöpolicy som innefattar att återanvända gamla kartonger/embalage. Denna info finns även på deras sida.
Tydligen så har jag fått just en sådan gammal kartong. Etiketten på lådan avser alltså inte min hårddisk!
Hårddisken är 100% ny och jag har full garanti på hårddisken.

Det var skönt o höra att det e en ny hårddisk hehe

Permalänk
Medlem

Eh... Blåst. Du ska ha 3 års garanti från tillverkningsdatum på disken, när du slår upp den på seagate's sida. Att det datumet ligger över ett år tillbaka i tiden indikerar att du INTE har fått en ny disk.
Du får så klart göra som du vill, men, jag har en känsla av att den här låten passar ganska bra...

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Detta är för att nya diskar kommer i bulk. Då får man en låda (vet för jag har köpt en hel låda WD Red 4TB ) med varje disk i ESD, och lådan har förpackningsskyddet.
Att man ens får en låda är om den är extern disk (med tillbehör) eller fabriks-lagad, som i detta fall.

Hehe rik alltså

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av RichiB:

nu har jag äntligen fått flera mail svar från butiken....
Till en början förstod de inte riktigt problemet och bad mig skicka bilder på hårddisken till dem.
Efter de hade kollat på bilderna så förstod de allt
Net2World har nämligen en miljöpolicy som innefattar att återanvända gamla kartonger/embalage. Denna info finns även på deras sida.
Tydligen så har jag fått just en sådan gammal kartong. Etiketten på lådan avser alltså inte min hårddisk!
Hårddisken är 100% ny och jag har full garanti på hårddisken.

Det var skönt o höra att det e en ny hårddisk hehe

Du kan ju alltid plocka hem hdtune eller något annat program som kan dumpa smartdatan, och kolla hur många gångtimmar disken har. Du borde väl ha i alla fall ungefärlig koll på hur länge den gått i din dator. Visar smartdatan på att den gått mycket mer än vad som kan vara rimligt, så kan du nog sluta dig till att det faktiskt är en recertifierad disk.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Eh... Blåst. Du ska ha 3 års garanti från tillverkningsdatum på disken, när du slår upp den på seagate's sida. Att det datumet ligger över ett år tillbaka i tiden indikerar att du INTE har fått en ny disk.
Du får så klart göra som du vill, men, jag har en känsla av att den här låten passar ganska bra...

B!

Hmmm om den nu är begagnad? Varför ger de mig då 1år garanti på disken?
Att Seagate ger oss 3år på sina diskar är en sak men sen får jag ju även 1år av säljaren. På begagnade produkter ger de bara 3mån garanti.
Visst hade det varit bättre med en disk producerad igår
Dock har säljaren kollat alla sina diskar i butik o på lager och alla hade samma produktions datum.
Inte mycket o göra..... inte lätt o välja datum när man beställer på nätet. Kanske inte heller om man köper i butik? vet ej hur förpackningen ser ut där...

Permalänk
Medlem
Skrivet av RichiB:

Hmmm om den nu är begagnad? Varför ger de mig då 1år garanti på disken?

För att de vet att de har 2 år från Seagate? De tar fullt betalt för en disk tillverkaren sålt till subventionerat pris.

Skrivet av RichiB:

Att Seagate ger oss 3år på sina diskar är en sak men sen får jag ju även 1år av säljaren. På begagnade produkter ger de bara 3mån garanti.

Skillnaden är att "garanti" är frivillig, men där finns ingen bevisbörda. Enheten har slutat fungera, och Seagate, via sitt ombud, försäljaren, ger dig en ny. Du har fortfarande tre års reklamationsrätt, men där är bevisbördan på dig efter det första året.

Skrivet av RichiB:

Dock har säljaren kollat alla sina diskar i butik o på lager och alla hade samma produktions datum.

Beställ då disken någon annanstans. Jag köper inte att de ligger på ett så stort lager att de endast har över ett år gamla diskar i lager.

Som jag har sagt tidigare, du gör så klart precis som du själv vill, men jag hade inte godtagit en disk med ett tillverkningsdatum över ett år tillbaka i tiden som "ny" om det inte fanns extraordinära omständigheter. Visst händer det att lagervaror blir liggande, men då snackar vi om enstaka varor, som sen subventioneras ut just för att man vet att tillverkar garantierna är på väg att ta slut. Visst är det möjligt att det här är en sådan och att disken inte är "begagnad" men varifrån tror du de får lådorna med " recertified hard drive" etiketterna? Tillverkarna skickar dem en hög bara för att vara snälla, så de har något att frakta ut diskarna i?

Jag kan givetvis inte bestämma vad du ska göra. Så oavsett vad du gör, lycka till.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Hehe rik alltså

"var"