Dragon Age 2 - striderna omöjliga

Permalänk
Medlem

Dragon Age 2 - striderna omöjliga

Så jag köpte DA2 på extrapris, mest för att följa storyn. Började på Hard med en warrior Hawke och det verkar helt omöjligt. Vet inte vad jag gör för fel men ingen i gruppen gör knappt nån skada alls på mobsen. Körde questet som Aveline ger först, om överfallet och det var totalt omöjligt. Efter tredje försöket och en massa healthpotions klarade jag det med bara en gubbe uppe. Och nu blir jag totalt krossad av spindlarna vid Sundermount. Är bara level 4 än så länge så det kanske är det som är problemet, men jag tycker inte att någon strid hitills har varit särskilt lätt. Mobsen verkar tåla hur mycket stryk som helst och mina gubbar förlorar en tredjedel health i ett slag.

Vad gör jag för fel?

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfclaw:

Så jag köpte DA2 på extrapris, mest för att följa storyn. Började på Hard med en warrior Hawke och det verkar helt omöjligt. Vet inte vad jag gör för fel men ingen i gruppen gör knappt nån skada alls på mobsen. Körde questet som Aveline ger först, om överfallet och det var totalt omöjligt. Efter tredje försöket och en massa healthpotions klarade jag det med bara en gubbe uppe. Och nu blir jag totalt krossad av spindlarna vid Sundermount. Är bara level 4 än så länge så det kanske är det som är problemet, men jag tycker inte att någon strid hitills har varit särskilt lätt. Mobsen verkar tåla hur mycket stryk som helst och mina gubbar förlorar en tredjedel health i ett slag.

Vad gör jag för fel?

Hvorfor må du spille på "hard" nivå? Kan du ikke gå ned et trinn i vanskelighetgraden for å få med historien i spillet?

Permalänk
Medlem

"Vill spela på hard, men hard är för svårt. Vad gör jag för fel?"

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk

Jag tycker det låter som att du borde spela på Easy, om du spelar det mest för att följa storyn.

Men jag vet, en del vill helt enkelt inte spela enklare än Hard.

Visa signatur

CPU: i5-4690k @ 3,5 GHz + CM Hyper 212 EVO // GPU: MSI GTX 970 4GB // RAM: 16 GB Crucial BallistiX Sport 1600MHz // MoBo: Gigabyte GA-Z97M-D3H // PSU: Corsair RM550 // SSD: Samsung EVO 120 GB // HDD: 2 TB Seagate Barracuda 7200 rpm // Chassi: Silverstone SG10 mATX // OS: Win 8.1 // Skärm: BenQ 24" LED XL2430T (144 MHz 1080p)

Permalänk
Medlem

Jag kör nästan alltid första genomspelningen på casual/easy då det är lättare att följa storyn. Gillar jag storyn och mekaniken blir det en ny omgång, ibland efter ett ras/klass-byte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Kommer ej ihåg min genomspelning som warrior dock så kommer jag ihåg att körde man rogue så var det löjligt enkelt. En attack döda en mob, 3-4 attacker döda sista bossen.... but it was fun!

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Det är helt enkelt ett svårare spel. Får kämpa på hard i DA:2 men glider igenom DA: I.

Lösningen är att sänka till normal.

Visa signatur

Gigabyte GA-P55A-UD4 | Intel i7 870 | Gigabyte GTX 760 | DDR3 8GB A-Data |

Permalänk
Medlem

Inte direkt några givande svar. Att så fort något blir svårt ska man sänka svårighetsgraden? Så det betyder att Hard inte är något alternativ, någonsin? Trodde jag skulle få faktiska tips på saker att tänka på men jag får nog leta på ett annat forum.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfclaw:

Inte direkt några givande svar. Att så fort något blir svårt ska man sänka svårighetsgraden? Så det betyder att Hard inte är något alternativ, någonsin? Trodde jag skulle få faktiska tips på saker att tänka på men jag får nog leta på ett annat forum.

Det kanske inte är ett alternativ för dig bara? Du måste väl ändå vara öppen för möjligheten att spelet inte är enkelt nog för att du ska kunna spela det på hard? Annars är det väl det vanliga när det kommer till RPG. Håll koll på var dina gubbar står, var medveten om vilka fiender du slåss mot och vad de har för förmågor och se till att skydda dig mot deras styrkor och utnyttja deras svagheter. Om du inte fixar det själv så får du läsa på internet inför varje fiende och varje strid så att du klarar det, men du måste väl ändå erkänna dig besegrad om du inte klarar det själv utan måste fråga om hjälp hela tiden.

Permalänk
Medlem

jag har kört igenom stora delar på nightmare (inget jag rekommenderar). nu var det visserligen ett tag sedan men det jag kommer ihåg är att om möjligt inte vill strida mot flera fiender samtidigt. om dom spawnar i vågor vilket dom gör lite för ofta så är det kita som gäller. anfall första gruppen och sedan spring så långt som möjligt så de som kommer efter inte anfaller dig utan bara väntar på dig. sedan är det bara att göra om. se till att ha en char som går ful tank så att du har någon som överlever mer än 1 sec. ingen utan den personen får ta skada för då har du gjort något fel. det blir lite lättare när man kommer en bit då du får fler verktyg att jobba med. om jag också mins rätt kommer du behöva använda pots flitigt samt att se upp för assasins då dom utan tvekan är värst i hela spelet. dom dödade alla mina gubbar utom tanken på 1 slag. nu borde visserligen hard var lite enklare men samma principer borde fortfarande fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfclaw:

Inte direkt några givande svar. Att så fort något blir svårt ska man sänka svårighetsgraden? Så det betyder att Hard inte är något alternativ, någonsin? Trodde jag skulle få faktiska tips på saker att tänka på men jag får nog leta på ett annat forum.

Det er mulig at du kan finne en eller flere mods der vil forandre de ulike level nivåene og verdiene for portioner etc på NEXUS Dragon Age?

Her et eksempel: http://www.nexusmods.com/dragonage2/mods/3366/?
(Mest for rebalansering av vapen.)

http://www.nexusmods.com/dragonage2/mods/2194/?
(Nightmare diffuculty Tweaks - tre valgbare nivåer iflg beskrivelse på Nexus.)

Så vil en få pepperkake og gløgg nå når en gjort jobben for deg?

Permalänk
Skrivet av Wolfclaw:

Inte direkt några givande svar. Att så fort något blir svårt ska man sänka svårighetsgraden? Så det betyder att Hard inte är något alternativ, någonsin? Trodde jag skulle få faktiska tips på saker att tänka på men jag får nog leta på ett annat forum.

Jan håller med om att svaren inte är så värst givande. Så here goes:
Själv var jag tvungen att spela på normal under större delen av spelet, och till och med sänka till easy på flera av bossarna. Kändes väl sådär, men men. Jag kan hålla med dig om att tvåan är svårare.

Om jag inte missminner mig så finns det väl en fjärde svårighetsgrad? Typ insane eller nåt? Den lär ju inte gå att spela på över huvud taget. Har faktiskt ingen aning om hur man bär sig åt då

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

"Vill spela på hard, men hard är för svårt. Vad gör jag för fel?"

Det heter väl inte hard utan anledning?

Edit:
Sorry, citerade fel person. Trodde det var du som skrev det du skrev innan jag märkte att du hade dessa med " "

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

De flesta spel som tillverkas i dagsläget är tämligen enkla att spela, även på hard.
Går man tillbaka i tiden så kunde det dröja månader innan man klarade ett spel.
Men vartefter tiden gått så har det kommit till game mechanics för att underlätta spelande, såsom save games och checkpoints.

Dragon Age 2 är ett spel som har lite högre svårighetsgrad än jämförbara nutida spel.
Hard är inte supersvår men för att kunna spela på den nivån gäller det att du har mycket god kännedom om spelet.
Dvs har du inte redan spelat igenom spelet på normal så blir det extremt svårt.
Lite som gamla spel där man fick starta om om man dog vilket gjorde att man blev en mästare på första delen i spelet och visste precis vad man skulle göra.
När du spelat igenom spelet på en lägre nivå vet du vilka skills och spells du behöver och när.
Du vet också vilken gear du behöver och var du hittar den.

Man måste gå innan man kan springa, så enkelt är det.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem
Skrivet av WarWolf.667:

De flesta spel som tillverkas i dagsläget är tämligen enkla att spela, även på hard.
Går man tillbaka i tiden så kunde det dröja månader innan man klarade ett spel.
Men vartefter tiden gått så har det kommit till game mechanics för att underlätta spelande, såsom save games och checkpoints.

Dragon Age 2 är ett spel som har lite högre svårighetsgrad än jämförbara nutida spel.
Hard är inte supersvår men för att kunna spela på den nivån gäller det att du har mycket god kännedom om spelet.
Dvs har du inte redan spelat igenom spelet på normal så blir det extremt svårt.
Lite som gamla spel där man fick starta om om man dog vilket gjorde att man blev en mästare på första delen i spelet och visste precis vad man skulle göra.
När du spelat igenom spelet på en lägre nivå vet du vilka skills och spells du behöver och när.
Du vet också vilken gear du behöver och var du hittar den.

Man måste gå innan man kan springa, så enkelt är det.

Tycker faktiskt att Company Of Heroes 2 är ganska svårt även på det lägsta. Efter några patchar så blev spelet ännu svårare. Jag kunde vinna på standard (normal) förut, men nu orkar jag inte med easy ens. Jag pratar om skirmish nu mot datorn

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wolfclaw:

Så jag köpte DA2 på extrapris, mest för att följa storyn. Började på Hard med en warrior Hawke och det verkar helt omöjligt. Vet inte vad jag gör för fel men ingen i gruppen gör knappt nån skada alls på mobsen. Körde questet som Aveline ger först, om överfallet och det var totalt omöjligt. Efter tredje försöket och en massa healthpotions klarade jag det med bara en gubbe uppe. Och nu blir jag totalt krossad av spindlarna vid Sundermount. Är bara level 4 än så länge så det kanske är det som är problemet, men jag tycker inte att någon strid hitills har varit särskilt lätt. Mobsen verkar tåla hur mycket stryk som helst och mina gubbar förlorar en tredjedel health i ett slag.

Vad gör jag för fel?

Ledsen att säga det, men då borde du ha läst på innan du spenderade pengar på detta misslyckande till uppföljare då det inte ens följer storyn, det finns massor av recensioner på det där det totalt sågas på alla plan.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Typiska problemet för många av ungdomen idag. För Svårt =Cry.

Prova att nöta lite, lek inte GUD när du stöter på fiender. Som någon skrev tidigare, KITE. Va så förberedd du kan bli inför striderna. Du måste använda hjärnan, tålamod och erfarenheter du får. Hur gick striden? Vad kunde gått bättre? Stod alla karaktärer på rätt plats? Min timing korrekt? Pots/Skills/Spells i ordning? Jag lovar: Börja tänka taktiskt/kritiskt så blir du bättre. Svälj din stolthet, du är inte bra nog ännu, men du kommer bli det. Som sagt: Hjärna, Tålamod, Erfarenhet. Du är själv skyldig till din nivå.

Visa signatur

[CHASSI] |Fractal Design R4 Titanium Grey| [PSU] |OCZ ZX1250w 80PLUS Gold| [MOBO] |P9X79-Deluxe| [CPU] |SB-E ICi7 3820| [CPU COOLER] |Zalman CNPS12X| [RAM] |G.Skill 4x4096MB CL11 2133Mhz Ripjaws Gaming| [OS HDD] |OCZ Vertex-4 128GB| [GAME HDD's] |OCZ Vertex-4 2x256GB RAID-0| [STORAGE] |Seagate 2x3TB| [GFX] |MSI GTX 580| [MOUSE] |Razer Mamba| [KEYBOARD] |Razer BlackWidow Ultimate| [HEADSET] |Corsair Vengeance 2000 Wireless 7.1|

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Tycker faktiskt att Company Of Heroes 2 är ganska svårt även på det lägsta. Efter några patchar så blev spelet ännu svårare. Jag kunde vinna på standard (normal) förut, men nu orkar jag inte med easy ens. Jag pratar om skirmish nu mot datorn

Jodå finns en hel del spel som är rejält svåra i dagsläget också.
På ett vis är spel faktiskt svårare i dagsläget, den stora svårigheten som fanns förr var ju det att misslyckades man fick man oftast starta om från början.
Nu kan man misslyckas 10 ggr i slutet av spelet och bara ladda senaste spelet tills man är nöjd och klarar det.
Dock så försvinner "träningsfaktorn" i spelet där man spelar om samma sak 100-tals gånger tills man blir expert på det.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vi0lat0r:

Prova att nöta lite, lek inte GUD när du stöter på fiender. Som någon skrev tidigare, KITE. Va så förberedd du kan bli inför striderna. Du måste använda hjärnan, tålamod och erfarenheter du får. Hur gick striden? Vad kunde gått bättre? Stod alla karaktärer på rätt plats? Min timing korrekt? Pots/Skills/Spells i ordning? Jag lovar: Börja tänka taktiskt/kritiskt så blir du bättre. Svälj din stolthet, du är inte bra nog ännu, men du kommer bli det. Som sagt: Hjärna, Tålamod, Erfarenhet. Du är själv skyldig till din nivå.

"Typiska problemet för många av ungdomen idag. För Svårt =Cry." <<---- Så jävla sant, själv tycker jag spelen har blivit för lätta mot när man växte upp, jag saknar utmaningarna som fanns i spel förr.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfclaw:

Inte direkt några givande svar. Att så fort något blir svårt ska man sänka svårighetsgraden? Så det betyder att Hard inte är något alternativ, någonsin? Trodde jag skulle få faktiska tips på saker att tänka på men jag får nog leta på ett annat forum.

Det borde finnas fusk du kan använda så ska du nog klara det på hard

Jerka

Visa signatur

Hugger man yxan i båten får man ro som fan!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jerkaaaa:

Det borde finnas fusk du kan använda så ska du nog klara det på hard

Jerka

Om man ska fuska sig igenom ett spel, varför spelar man det över huvud taget då?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Om man ska fuska sig igenom ett spel, varför spelar man det över huvud taget då?

Jo jag håller med dig att det kan kännas onödigt. Tycker själv om utmaningar i spel så själv skulle jag aldrig få för mig att fuska, men alla är vi ju olika!
Han ville ju envist klara det på hard, menar, det finns hjälpmedel så att han klara det

Visa signatur

Hugger man yxan i båten får man ro som fan!

Permalänk
Medlem

Som nämnts innan, ladda ner mods eller sänk svårighetsgraden.
Min röst lägger jag på mods eftersom man får så mycket mer. Nya skills, mer xp och fler levels, lysande ögon etc etc

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av vi0lat0r:

Prova att nöta lite, lek inte GUD när du stöter på fiender. Som någon skrev tidigare, KITE. Va så förberedd du kan bli inför striderna. Du måste använda hjärnan, tålamod och erfarenheter du får. Hur gick striden? Vad kunde gått bättre? Stod alla karaktärer på rätt plats? Min timing korrekt? Pots/Skills/Spells i ordning? Jag lovar: Börja tänka taktiskt/kritiskt så blir du bättre. Svälj din stolthet, du är inte bra nog ännu, men du kommer bli det. Som sagt: Hjärna, Tålamod, Erfarenhet. Du är själv skyldig till din nivå.

Ungdomar? Jag har spelat sen tidigt 80-tal så jag vet hur svåra spelen kunde vara på den tiden.

Det jag ställde mig frågande till var hur lite skada alla gjorde trots 4-5 stjärnig gear. För mig har det inget med svårighetsgrad att göra utan antingen dålig design (vilket andra forum påpekar) eller att mobsen har för hög nivå. Men så vitt jag vet så har DA2 ingen "level" på mobsen utan de skalar med dig. Sen är striderna i sig med sina "vågor" bitvis helt idiotiska men det får man ta.

Och jag har testat mig fram. Specade om min warrior från S&B till 2H och det var som natt och dag. Nu känns Hard alldeles för enkelt istället. Plöjer igenom mobsen som ingenting. Enda striden som var lite jobbig var den sista i Tal-Vashoth Cavern där det dyker upp en mage i andra vågen som can one-shotta hela din grupp m du inte är försiktig.

Så som sagt, det var inte svårigheten i sig jag undrade över utan om det verkligen var så att man skulle göra så lite skada trots att din gear inte var jättedålig. Nu verkar det som att köra tank-typ warrior på Hard och uppåt inte verkar fungera så bra.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

"Typiska problemet för många av ungdomen idag. För Svårt =Cry." <<---- Så jävla sant, själv tycker jag spelen har blivit för lätta mot när man växte upp, jag saknar utmaningarna som fanns i spel förr.

Jag var också med på den tiden. Problemet med spelen idag är att svårighetsgraderna mest styr hur mycket stryk motståndarna tål. Ta Skyrim t ex. Fantastiskt spel, men de olika svårighetsgraderna ändrar egentligen bara statsen på mobsen. Kan ju vara en utmaning i sig men innebär mest bara att striderna tar längre tid och känns mer utdragna och sega.

Man kan jämföra det med att borra igenom en betongvägg. Det blir inte svårare att borra i en tjockare vägg för du gör samma sak. Det tar bara längre tid och du blir tröttare.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Skrivet av Wolfclaw:

Inte direkt några givande svar. Att så fort något blir svårt ska man sänka svårighetsgraden? Så det betyder att Hard inte är något alternativ, någonsin? Trodde jag skulle få faktiska tips på saker att tänka på men jag får nog leta pt annat forum.

Jag har också börjat spela da2 på hard och knepet jag gör är att först trycka 'hold', sen springa fram med en gubbe genom en dörr eller liknande där jag tror det kommer fiender, sen döda dem en och en när de kommer ut genom dörren. När de tar slut brukar de ofta komma fler så då upprepar jag processen igen tills det inte finns några fiender kvar.

Kör man all-in och får 20 fiender samtidigt som går på alla gubbar samtidigt, då blir det jättesvårt. Det har varit en boss en gång när jag fått sänka till normal, men annars har det gått bra och jag är väl typ halvvägs genom spelet. Kom ihåg att trycka f5 ofta för autosave ifall du skulle bli överrumplad.

I övrigt så har ju da1 sjukt mycket bättre story, och vad jag sett av da3 så är det mycket bättre också.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfclaw:

Så jag köpte DA2 på extrapris, mest för att följa storyn. Började på Hard med en warrior Hawke och det verkar helt omöjligt. Vet inte vad jag gör för fel men ingen i gruppen gör knappt nån skada alls på mobsen. Körde questet som Aveline ger först, om överfallet och det var totalt omöjligt. Efter tredje försöket och en massa healthpotions klarade jag det med bara en gubbe uppe. Och nu blir jag totalt krossad av spindlarna vid Sundermount. Är bara level 4 än så länge så det kanske är det som är problemet, men jag tycker inte att någon strid hitills har varit särskilt lätt. Mobsen verkar tåla hur mycket stryk som helst och mina gubbar förlorar en tredjedel health i ett slag.

Vad gör jag för fel?

En helt annan fråga, har du spelat det första? om inte så är det mycket bättre än tvåan, om inte också bättre än 3an.. iaf combat är 1000ggr bättre i första spelet.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

En helt annan fråga, har du spelat det första? om inte så är det mycket bättre än tvåan, om inte också bättre än 3an.. iaf combat är 1000ggr bättre i första spelet.

Ja, och jag ville köra igenom DA2 innan jag ger mig i kast med DA:I.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

"Typiska problemet för många av ungdomen idag. För Svårt =Cry." <<---- Så jävla sant, själv tycker jag spelen har blivit för lätta mot när man växte upp, jag saknar utmaningarna som fanns i spel förr.

Vill du spela ett svårt spel? Varsågod - http://store.steampowered.com/app/318530/
Har inte kört det själv men en polare säger att det är extremt svårt med små/inga marginaler för fel

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Om det bara är storyn du vill se sänk svårighetsgraden till Easy. DA2 är inte direkt ett spel man borde köra för gameplay.