Använda datafläktar utanför sitt användningsområde

Permalänk
Medlem

Använda datafläktar utanför sitt användningsområde

Hej,

Håller på och spånar lite på att bygga en luftsolfångare och tänkte försöka mig på att använda något liknande Noctuas IndustrialPPC fläktar med pmw teknik. Men vet inte hur jag ska göra med styrningen. Den ska ju bara gå när luften är varmare i luftsolfångaren än i rummet. Så antar att det behövs två stycken mätpunkter (en i rummet och en i fångaren) men sen är mitt kunnande slut. Någon som har erfarenhet av något liknande?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Några direkta erfarenheter har jag inte men jag var inne och kikade på samma grej förut och server/pc fläktar verkar dessvärre vara för klena för att skapa det flöde som behövs. Temperaturen du kommer att få i solfångaren kan nog bli ett problem också.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk

Vad tänker du att luftsolfångaren ska vara till för? Vad ska du värma? Luft driver sig självt ganska snabbt av bara temperaturskillnader, och dessutom är luft en dålig värmebärare, så ur den synvinkeln är det nog i de flesta uppvärmningsappliceringar effektivare att använda elektriciteten direkt till värmning i utrymmen istället för att driva en fläkt som ska flytta lite varm luft..

Visa signatur

- AMD Ryzen 7 2700 // ASRock B450M PRO4 // RX 6700XT 12GB // 64 GB DDR4 // 512 GB SSD m.2 NVMe // 120 GB SSD m.2 SATA // 4 TB // Win10
-Intel i5 4670K // Sapphire Dual-X r9 280x 3 GB // 8 GB DDR3 // Intel 320 120 GB SSD // 3000 GB // Win 7
-NAS: Synology ds218play 1x10 TB // Zyxel NAS542 - 2x4 TB

Permalänk
Medlem

Huzzbutt, 269,3 m³/h på en fläkt klassad att klara upp till 140c borde vara fullt tillräckligt för ett rum med tanke på att det kanske kommer vara runt 50c i fångaren.

Sleffermauf, luft driver sig själv ja men inte tillräckligt, då luften tas inifrån kåken och även släpps ut på samma yta så handlar det om att få en snabb rotation på luften, ju varmare som tas in i fångaren desto varmare kommer ut. För att inte luften ska bli för varm i fångaren måste den även ut därifrån. Luftsolfångare fungerar om man använder dom på rätt sätt

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sleffermauf:

Vad tänker du att luftsolfångaren ska vara till för? Vad ska du värma? Luft driver sig självt ganska snabbt av bara temperaturskillnader, och dessutom är luft en dålig värmebärare, så ur den synvinkeln är det nog i de flesta uppvärmningsappliceringar effektivare att använda elektriciteten direkt till värmning i utrymmen istället för att driva en fläkt som ska flytta lite varm luft..

Sorry om jag svarar åt TS. Luftsolfångare är ju tänkt till att skörda gratis solvärme och det blir jäkligt varmt i dom om man isolerar dom rätt. Uppåt 100-200 grader kan man få i solfångaren även om det är kallt ute om bara solen skiner. Verkningsgraden beror på hur bra man isolerar. Sen gäller det att leda in värmen i huset(eller vad man vill värma upp). Men visst blir det enklare med el.

Har själv velat bygga mot liknande detta men tror inte jag kommer få tummarna loss. Han har byggt en solfångare av ölburkar.
http://www.brunzell.com/projekt/solfangare/index.htm

Permalänk
Skrivet av FANTEN:

Sorry om jag svarar åt TS. Luftsolfångare är ju tänkt till att skörda gratis solvärme och det blir jäkligt varmt i dom om man isolerar dom rätt. Uppåt 100-200 grader kan man få i solfångaren även om det är kallt ute om bara solen skiner. Verkningsgraden beror på hur bra man isolerar. Sen gäller det att leda in värmen i huset(eller vad man vill värma upp). Men visst blir det enklare med el.

Har själv velat bygga mot liknande detta men tror inte jag kommer få tummarna loss. Han har byggt en solfångare av ölburkar.
http://www.brunzell.com/projekt/solfangare/index.htm

Jo absolut. Men hur komfortabelt är det med 70-200 gradig luft i nyllet? Och dessutom levererar den effektmässigt knappt vad en vattenburen radiator gör och i rummet bredvid kommer du inte märka någon skillnad. En vattenburen solfångare blir bra mycket mer effektiv, och medger betydligt större möjligheter att integrera i husets värmesystem. Var mest de jag ville påtala

Visa signatur

- AMD Ryzen 7 2700 // ASRock B450M PRO4 // RX 6700XT 12GB // 64 GB DDR4 // 512 GB SSD m.2 NVMe // 120 GB SSD m.2 SATA // 4 TB // Win10
-Intel i5 4670K // Sapphire Dual-X r9 280x 3 GB // 8 GB DDR3 // Intel 320 120 GB SSD // 3000 GB // Win 7
-NAS: Synology ds218play 1x10 TB // Zyxel NAS542 - 2x4 TB

Permalänk
Medlem

Är man orolig för värmen så sätt fläkten på inloppet till solfångaren. Eller fläktarna för det kanske behövs flera. I serie eller parallellt? Sånt begriper inte jag. Det är aerodynamik och vem begriper sånt? Men datafläktar är ju lätta att få tag i och tysta så det tycker jag är en bra ide´. Ett gammalt nätagg. Kan ju driva dom eller vilket 12V aggregat som helst. Sedan gäller det bara att få till några termostater att styra dom med. Kanske ska vara proportionell reglering så man får lugn gång på fläktarna och slipper höra när dom startar och stannar. Har förr använt mej av en tidsproportionell regulator men kommer inte ihåg vad den hette. En enkel IC krets bara. Kolla på Electrokit.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sleffermauf:

Jo absolut. Men hur komfortabelt är det med 70-200 gradig luft i nyllet? Och dessutom levererar den effektmässigt knappt vad en vattenburen radiator gör och i rummet bredvid kommer du inte märka någon skillnad. En vattenburen solfångare blir bra mycket mer effektiv, och medger betydligt större möjligheter att integrera i husets värmesystem. Var mest de jag ville påtala

Haha, det blir som att öppna ugnsluckan.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Luften som kommer in håller inte 200 grader men ytan som solen lyser på kan bli väldigt varm. Du borde utan problem kunna använda vanliga datorfläktar för att "dra ut" den varma luften i toppen av solfångaren och in i lägenheten. Se bara till att fläktarna inte hamnar i direkt anslutning till den varma delen i solfångaren (ledning av värme).
En annan sak du bör räkna på är vilket luftflöde du ska ha i själva solfångaren för att luften som kommer in alltid ska vara varm. Beroende på hur stor solfångaren är och hur den är byggd då kanske du kan få ett automatiskt självdrag i den så att du inte behöver några fläktar. För att uppnå det så är väl en hög och smal solfångare bättre eftersom att ditt deltaT (temperaturskillnaden) blir högre, något som i sin tur ökar luftflödet. Temperaturskillnaden ökar eftersom att luften blir exponerad för värmen i solfångaren under längre tid (målet).
Överlag så är dessa självdrivande solfångare ett väldigt bra sätt för att underhållsvärma exempelvis en sommarstuga/fritidshus på vintern eftersom att de inte behöver övervakas på samma sätt som mer högeffektiga uppvärmningsmetoder.
Det finns många olika beräkningsmetoder för att komma fram till exempelvis hur hög effekt du kan få beroende på vinklar, plats i landet, genomsnittlig molnighet mm. Jag vet inte hur insatt du är eller hur insatt du vill bli
Här är en sida som kan användas för att beräkna solinstrålning mm. pvgis
Jag har även diverse formler som används vid denna typ av beräkningar som jag kan skicka till dig.

Jag har säkert uttryck mig fel någonstans men jag hoppas att innebörden når fram.

Permalänk
Medlem

Hur stor fångare har du tänkt göra? Datafläktar kommer inte fixa något större än ngn enstaka meter rör, Sen blir motståndet för högt för en vanlig axial datorfläkt. Och du kan vara lugn, några 200 grader kommer du inte få utan att fokusera ljuset. Om inte annan, får du så varmt så gör du fel. Du skall försöka få så liten temperaturökning som möjligt, annars tappar du en massa effekt som strålar ut i luften igen. Bättre att ha högre flöde med lägre temperaturstegning. Sen blir det ju en avvägning mellan motorstyrka och värmeeffekt.

Permalänk
Skrivet av FlashTec:

Huzzbutt, 269,3 m³/h på en fläkt klassad att klara upp till 140c borde vara fullt tillräckligt för ett rum med tanke på att det kanske kommer vara runt 50c i fångaren.

Sleffermauf, luft driver sig själv ja men inte tillräckligt, då luften tas inifrån kåken och även släpps ut på samma yta så handlar det om att få en snabb rotation på luften, ju varmare som tas in i fångaren desto varmare kommer ut. För att inte luften ska bli för varm i fångaren måste den även ut därifrån. Luftsolfångare fungerar om man använder dom på rätt sätt

Jag har inte tid att följa med i diskussionen framöver, men håll koll på statiska trycket i din applikation. Det där flödet är om fläkten får gå helt fritt, och det kommer att gå ned högst avsevärt (och kanske sluta blåsa helt om du försöker gå mot konvektionen). Jag säger inte att det inte går, men kolla det här NOGA innan du byger något - PC-fläktar har notoriskt lågt statiskt tryck jämfört med ventialtionsfläktar - en stor orsak till att de är så mycket tystare.

Permalänk
Medlem

Kan som kuriosa nämna att ja försökte effektivisera min spis/kamin me hjälp av 24v serverfläktar (i metall) som skulle dra ut varmluften ur kanalerna i spisen... Blev varmt som rackarns å 2 fläktar skar, antar att fettet/oljan kokade bort...

Visa signatur

[Chassi] Corsair Carbide Air 540 [MB] MSI Z97 Gaming 5 [CPU] Intel Core i7 4790K [RAM] Crucial BallistiX Sport 1600MHz 16GB [GFX] GeForce GTX 780 Ti SLI [PSU] Evga Supernova G2 1000w [HDD] Intel 530 180gb, Samsung 840 evo 500gb, WD green 2tb [Kylning] Custom loop

Permalänk
Medlem

Jo det där motståndet är ett helvete som antagligen gör att det lär sluta med vanliga ventilationsfläktar istället.

Panelen som ska byggas är av cansolair typ och är ingen liten pjäs, cirka 240 stycken 50 cl burkar kommer avverkas.

Från själva panelen kommer det gå en kanal in till en skrubb cirka mitt i huset där kommer kanalen delas upp i två kanaler som har varsin fläkt för att sen fortsätta ut i ventiler som släpper ut luften i varsitt rum. Detta är inte tänkt att vara ett komplett värmesystem utan mer ett komplement till existerande värmesystem bestående av luftvärmepump och vedeldad panna

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Jo det där motståndet är ett helvete som antagligen gör att det lär sluta med vanliga ventilationsfläktar istället.

Panelen som ska byggas är av cansolair typ och är ingen liten pjäs, cirka 240 stycken 50 cl burkar kommer avverkas.

Från själva panelen kommer det gå en kanal in till en skrubb cirka mitt i huset där kommer kanalen delas upp i två kanaler som har varsin fläkt för att sen fortsätta ut i ventiler som släpper ut luften i varsitt rum. Detta är inte tänkt att vara ett komplett värmesystem utan mer ett komplement till existerande värmesystem bestående av luftvärmepump och vedeldad panna

Är det detta du vill göra finns det inte en chans i helvete att datorfläktar räcker tyvärr. Bäst att skaffa dig en riktig ventilationsfläkt direkt så blir du nöjdare Tänk på att dimensionera den noga efter hur stark solinstrålning du har där du bor. En tanke också, vad gör man på sommaren? Låter man fläkten stå stilla och helt enkelt låter det bli svinvarmt i solfångaren?

Permalänk
Medlem

Varför vill du ha det varmare inomhus på sommaren? När man brukar ha problem med värme på sommaren!

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem

Sommaren är ju ett problem i sig, men någon form av avskärmande funktion spånas också på och om det funkar så skulle även systemet kunna dra in kallare luft från norrsidan på huset via ventiler i väggen och på så sätt ge en kylande effekt. Vill ju absolut inte skapa en varmare situation än nödvändigt

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Jo det där motståndet är ett helvete som antagligen gör att det lär sluta med vanliga ventilationsfläktar istället.

Panelen som ska byggas är av cansolair typ och är ingen liten pjäs, cirka 240 stycken 50 cl burkar kommer avverkas.

Från själva panelen kommer det gå en kanal in till en skrubb cirka mitt i huset där kommer kanalen delas upp i två kanaler som har varsin fläkt för att sen fortsätta ut i ventiler som släpper ut luften i varsitt rum. Detta är inte tänkt att vara ett komplett värmesystem utan mer ett komplement till existerande värmesystem bestående av luftvärmepump och vedeldad panna

Om du ska bygga en så stor pjäs så kan du nog glömma datorfläktarna. Luftflödet genom solfångaren kommer bli väldigt lågt.
Kollade du länken jag postade tidigare? På sista sidan(steg 8) så har han gjort tester med olika fläktar och en liten smidigt kalkylator för att räkna ut luftflödet.
http://www.brunzell.com/projekt/solfangare/steg8.htm

Vill du göra systemet lite mer avancerat så kan du stoppa dit en rasperry eller arduino som mäter värmen och tex bara startar fläktarna när det blir varmt i lådan.

Permalänk
Medlem

Jo Brunzell panelen har jag haft koll på i något år, själva panelen kommer bli lika som den.

Har funderat på det där med rasperry och sånt men fattar noll av dom så det får nog bli enkel termostatstyrning istället

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

data

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Avstängd

Byggde nytt ventilationsystem i villa med gamla 120 fläktar från skrotade nätdelar och för strömingen blev det mobilladdare, funkar utmärkt.