Permalänk
Medlem
Skrivet av timpeltoniem:

Oj vad mycket och olika svara det vart helt plötsligt.. Beställde det där aldrig, kommer vänta 1 - 2 månader och kommer då ha 3000 lite över det också kanske..

Så vad tycker ni jag ska beställa då när jag har lite över 3000? Då jag vill också ha nytt chassi och ny nätagg.

Jag kan spela in med processorn jag har nu, men den toppar väldigt högt och kan inte ha hög kvalite i spel och det laggar till och från.

Behöver inte vara från Cddon, och inte heller amd.. Men det som är värt sitt pris..

Om jag får höja min röst i folkmassan här, så AV-rekommenderar jag Asus produkter överlag.
Sjukt att dom är sådana husgudar på det här forumet. Välj bräda efter vad du gillar.
Men MSI har bra brädor och Gigabytes lite mer påkostade fungerar också bra.
Men som sagt, jag avråder från Asus.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

Det här min tanke nu då, http://www.inet.se/kundvagn/visa/7471038/2014-12-14 är nätagget för stort? Kändes dyrt men är nog jag som är snål..

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Va? Hur kan du få sådana prestandadrops på en 6core när jag sitter med en 4core AMD prolle och som du ser i filmen ovan har jag inga sådana problem.

Jag sitter även med en 4670k vilken är ett par procent långsammare än en 4690k och jag tycker inte 4670k var värd sitt pris när man ser till prestandan. Och en 4670k lr 4690k kostar drygt 2000kr, wow vad dyr, för det priset får man både mobo o prolle på AMD så prismässigt är det stor skillnad och jag tycker inte den är helt befogad.

Jadu jag vet inte men varje drop gör även att grafikkortet klockar ner sig för CPU slår i taket och det ger självklart lagg. Sen körde jag aldrig Titanfall tillräckligt för att märka så mycket då jag bara spelade kanske 15 minuter.

Jag vet inte vad du har för inställningar i dom spel du spelar men jag spelar 1080p och har så höga inställningar som mitt Gigabyte GTX 670 OC klarar av.
BF3 gick i stort sett på Ultra men eftersom jag inte klarar av motion blur så blev det custom med blur av allt annat var som Ultra preset ger. Detta gav flera drops när CPU'n gick i taket, det märktes ju rätt klart men med MSI Afterburner igång så såg man att grafikkortet klockade ner sig varje gång.

Så nej jag kan inte rekommendera en FX-6300 istället för en intel, speciellt då en gammal Intel i5 2500k klockad till 4GHz presterar så mycket bättre än en FX-6300 klockad till 4.5GHz.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av krrjon:

Jadu jag vet inte men varje drop gör även att grafikkortet klockar ner sig för CPU slår i taket och det ger självklart lagg. Sen körde jag aldrig Titanfall tillräckligt för att märka så mycket då jag bara spelade kanske 15 minuter.

Jag vet inte vad du har för inställningar i dom spel du spelar men jag spelar 1080p och har så höga inställningar som mitt Gigabyte GTX 670 OC klarar av.
BF3 gick i stort sett på Ultra men eftersom jag inte klarar av motion blur så blev det custom med blur av allt annat var som Ultra preset ger. Detta gav flera drops när CPU'n gick i taket, det märktes ju rätt klart men med MSI Afterburner igång så såg man att grafikkortet klockade ner sig varje gång.

Så nej jag kan inte rekommendera en FX-6300 istället för en intel, speciellt då en gammal Intel i5 2500k klockad till 4GHz presterar så mycket bättre än en FX-6300 klockad till 4.5GHz.

AMD FX-8350 då? Har otroligt bra omdöme..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Om jag får höja min röst i folkmassan här, så AV-rekommenderar jag Asus produkter överlag.
Sjukt att dom är sådana husgudar på det här forumet. Välj bräda efter vad du gillar.
Men MSI har bra brädor och Gigabytes lite mer påkostade fungerar också bra.
Men som sagt, jag avråder från Asus.
/Lifooz

Inte speciellt sjukt att de får bra rykte när så pass många provat deras produkter och varit väldigt nöjda, kan ju vara aktuellt att berätta VARFÖR man avråder från asus och inte bara göra det för att vara så edgy som möjligt.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Skrivet av timpeltoniem:

Det här min tanke nu då, http://www.inet.se/kundvagn/visa/7471038/2014-12-14 är nätagget för stort? Kändes dyrt men är nog jag som är snål..

Agget skulle jag använt hellre som brevpress än i datorn, om jag ska vara ärlig.

Här har du bra agg
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2637172&view=m

Skulle personligen tipsa om evga G2 och xfx 550 watt (inte så att dom andra är dåliga, utan för dom ligger bäst i watt och pris). Vist det ena är dyrt, men du får vad du betalar för.

FX även den 8 kärniga ligger efter 2500k och andra 4 kärnig Intel cpuer tyvärr. Bara vid bra flertrådsprestanda den går ifrån (tyvärr inte så vanligt i spel).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Som sagt låg budget, och inget av det sista förstog jag riktigt tyvärr.. Men vadå så den jag har valt är inte bra utan jag ska välja intel?

Räcker 550w för min dator_?

Permalänk
Skrivet av timpeltoniem:

Som sagt låg budget, och inget av det sista förstog jag riktigt tyvärr.. Men vadå så den jag har valt är inte bra utan jag ska välja intel?

Räcker 550w för min dator_?

Ett bra högkvalitativt agg med ett grafikkort, ja utan problem (precis som dom jag länkade då ).

Nä tog ju inte upp siffror och så.

Beror en hel del på vad du spelar, men generellt får du lite mer umf av intel än amd och kraftig umf av t.ex strategispel och liknande som kräver mycket av cpu:n är intel bättre.

http://www.sweclockers.com/recension/18632-intel-core-i7-4790...

Ett mindre cpu krävande spel

Dold text

Ett mer krävande spel för cpu

Dold text

Som du ser så är det beroende på vilket spel du kör.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Ett mer krävande spel för cpu

Som du ser så är det beroende på vilket spel du kör.

Sen beror det lite på vilket test man väljer att länka också, allt blir såklart mer cpu-krävande om man tar ett test som kör 1280x720 medium vs 1920x1080 ultra

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpeltoniem:

Oj vad mycket och olika svara det vart helt plötsligt.. Beställde det där aldrig, kommer vänta 1 - 2 månader och kommer då ha 3000 lite över det också kanske..

Så vad tycker ni jag ska beställa då när jag har lite över 3000? Då jag vill också ha nytt chassi och ny nätagg.

Jag kan spela in med processorn jag har nu, men den toppar väldigt högt och kan inte ha hög kvalite i spel och det laggar till och från.

Behöver inte vara från Cddon, och inte heller amd.. Men det som är värt sitt pris..

Hmm kanske skall vänta tills det är en två veckor kvar. Priserna kan röra sig mycket på 1-2 månader så det vi tipsar om idag kan vara ooptimalt om 1-2 månader.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Skrivet av Naga:

Sen beror det lite på vilket test man väljer att länka också, allt blir såklart mer cpu-krävande om man tar ett test som kör 1280x720 medium vs 1920x1080 ultra

oj fixa Var inte så stor skillnad mot 1080p och very high ändå så tog bara ett test lite snabbt. Kan visa ett bättre, i morgon om det inte funkar med det:)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av timpeltoniem:

Hej,
Byggde en ny dator och valde billiga skit grejer dum som jag är, det jag vill kunna göra på min dator är att spela när
jag spelar spel men också att kunna livestreama och redigera.

Problemet är att detta går inte med min nuvarande grejer i burken då dom är gamla, och gammal sockel så måste byta både moderkortet och cpun.
Jag har en väldigt låg budget, 2000 kronor för cpun och moderkortet och det måste vara från Cdon, då klarna inte accepterar mig med faktura men cdon gör det. Jag har ett nytt och bra grafikkort.

Det här är vad jag tänkte mig,
http://cdon.se/hemelektronik/amd/cpu-socket-am3-amd-fx-6350-x... och http://cdon.se/hemelektronik/asrock/mainboard-socket-am3-asro... och några extra fläktar

Är detta bra? Går det? Eller någon annan hemsida som har typ paybybill..
Och jag har en nätagg på 500w räcker det fortfarande, jag har två skärmar inpluggade också.

Edit: Eller Intel? Och då kan jag maxa till 3000..

Någonting du bör tänka på är att om det är en väldigt gammal burk så kan det vara DDR2 Ram, kolla det innan du köper nytt.

Visa signatur

Windows 8.1 64-bit : Intel Core i7 4790K @ 4.00GHz : 2x8(16)GB Crucial BallistiX Sport 1600MHz : MSI Z97 GAMING 5 :
Zotac Nvidia GeForce GTX 780 3GB : 2TB Western Digital Green HDD (Lagring) : 256 Crucial SSD (OS)
En 32 tums 1920x1080 Samsung LED teve som skärm ;D

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpeltoniem:

Som sagt låg budget, och inget av det sista förstog jag riktigt tyvärr.. Men vadå så den jag har valt är inte bra utan jag ska välja intel?

Räcker 550w för min dator_?

Du behöver inte intel. Fx-8350 e riktigt bra till multitasking, spela, spela in, streama etc och 550w räcker lugnt.
Var lite kritisk till vad som sägs här på forumet. Många kommer basunerandes att den och den processorn gäller allt annat är värdelöst eller det och det märket gäller. Ibland har de rätt ibland inte. Det är många intel fan boys där ute. Jag kör både intel och AMD då de har sina för och nackdelar men tycker absolut inte att det bara är den ena som gäller.

T.ex. hade du kommit och sagt jag skall köpa dator för 10 000kr. Fine ta t.ex. intel 4690k riktigt grym processor för 2000kr. Men när din budget är på 3000kr kanske det ger mer att få vettig processor, moderkort och ibland till och med minnen för 2000kr än att smälla alla de pengarna på endast processorn. Så du behöver inte intel om ngn säger det till dig. Nu har inte 4690k varit på tal här (tror jag?) men tog det som exempel.

Lyssna inte för mycket om ngn säger ett visst märke är skit. Ibland får asus sig en dänga då ngn haft otur med dem ibland gigabyte och ibland ngn annan. Har av en slump gigabyte moderkort i båda mina riggar nu för att de hade rätt egenskaper till bäst pris just då jag köpte och de funkar klockrent. Men haft ett problemkort från gigabyte t.ex. för ett antal år sedan som jag returnerade. Men haft problem med asus med men har varit otur man fått ett defekt exemplar. Kollar man produktrecensioner på alla produkter så är där alltid ngn som tycker det är piss kass för det ej funkat. Men ibland har ngt visst märke en riktigt prisvärd och bra produkt jämfört med konkurrenterna och då är det bra att få reda på vad som gäller.

Men som sagt om en till två månader kan priser etc ändrats sig så andra saker är mer prisvärda då jämfört med vad som är prisvärt idag så jag skulle mer läsa på allmänt etc än att sätta ihop ett system för 3000kr nu men om 1-2mån så kanske det är andra delar som är mer prisvärda.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Vad man än säger så blir man stämplad som fanboy, man måste ha en neutral åsikt för att slippa den stämpeln. Så egentligen ska man bara strunta i vad alla säger och köpa det första man ser.......

Visa signatur
Permalänk

Ska köpa datorn nu, har kommit åt pengar. Max 3000 kronor och funderar fortfarande på detta http://www.inet.se/kundvagn/visa/7471038/2014-12-14

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpeltoniem:

Ska köpa datorn nu, har kommit åt pengar. Max 3000 kronor och funderar fortfarande på detta http://www.inet.se/kundvagn/visa/7471038/2014-12-14

Tycker det ser klockrent ut.
Men du kollar runt priser hos olika butiker va? Fx-8350 prollen är nästan 200kr billigare på webhallen o netonnet.
Om du vill ha lite billigare hade jag gått ner i nätagg. Be quiet har 600w och 500w versioner också. 700w e overkill om man kör singel grafikkort.
På swec testdator med överklockad i7 x???? @ 4.4GHz kommer de precis upp över 400w med ett r9 290 grafikkort vilket tar mycket ström.
Så du hade klarat dig lugnt med ett 500w nätagg.

Här är effektmätning på en Intel Core i7-4960X @ 4,4 GHz:

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpeltoniem:

Ska köpa datorn nu, har kommit åt pengar. Max 3000 kronor och funderar fortfarande på detta http://www.inet.se/kundvagn/visa/7471038/2014-12-14

Har du kollat upp vilka processorer ditt moderkort stödjer efter biosuppdatering? Finns ett flertal moderkort som får nyare bios och har stöd för fm2+. Till de grejerna du valt så skulle jag valt lite mindre antalet W på nätagget samt kikat upp processorkylare som klarar av den bättre.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av timpeltoniem:

Ska köpa datorn nu, har kommit åt pengar. Max 3000 kronor och funderar fortfarande på detta http://www.inet.se/kundvagn/visa/7471038/2014-12-14

Finns vettigare agg för pengarna. Redan tillräckligt många som gjort misstaget och snålat med agget och kör mycket watt och dåligt kvalité. Sen tar det oftast inte lång tid innan dom kommer hit och agget har varit boven i dramat.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Okej, ska kolla runt lite och på netonnet och på ett annat nätagg. Läste om processor kylaren som någon också skrev, hur vet man vilken som passar till den processorn?

Edit: Började också kolla på datumet på omdömena, den 23 mars 2013 var den senaste vilket känns lite sådär? Snart 2 år sen om den var bra för snart 2 år sen vad är då bra idag?..

Permalänk
Skrivet av timpeltoniem:

Okej, ska kolla runt lite och på netonnet och på ett annat nätagg. Läste om processor kylaren som någon också skrev, hur vet man vilken som passar till den processorn?

Edit: Började också kolla på datumet på omdömena, den 23 mars 2013 var den senaste vilket känns lite sådär? Snart 2 år sen om den var bra för snart 2 år sen vad är då bra idag?..

Inte vara sån, men skulle inte lägga någon större vikt på kommentarerna titta på tester, som det jag länka i tidigare inlägg.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Vill tacka alla som har deltagit i tråden för den delen, får bjuda på kaffe någon gång.. Med både bilder och synpunkter. Nu blir det nytt moderkort och cpu och en ny datorlåda. Resten som är kvar i datorlådan jag har nu får stå tills det brakar ihop. Tack för all hjälp!

Permalänk
Avstängd

Köp hellre en Fx-6300 med en Hyper 212 eller nåt så kan du överklocka manuellt och få en ännu snabbare CPU! Fx-6350 är bara en fabriksklockad fx6300och kommer låta åt helvete med stockkylaren!

Edit: Såg nu att du kunde öka till 3k, då är det helt klart intel som gäller!

Visa signatur

MOBO: Asus M5A97 R2.0 - CPU: AMD FX6300 - GPU: Sapphire Radeon R9 280 - RAM: Corsair Vengeance 8GB LP - PSU: Cooler Master V550 - CPU Cooling: Cooler Master TX3 EVO - Monitor: Samsung S27D590P - Mouse: Steelseries Rival - Mousepad: Steelseries QCK+ - Keyboard: Corsair Strafe MX Brown - Headphones: Sennheiser HD558

Permalänk
Skrivet av skruvis:

Grabben har en I7:a den blir betydligt varmare än 59 grader vid full load med stockkylare.. Men du kan kanske plocka fram fakta på det du påstår istället?

För i min värld påverkar låda/antal fläktar, flöde, rumstemp. etc. mm. även tempen på proppen..

Hej, ja självklart... det var en arc2-låda med fläkt fram och bak... faktan är att den låg på 59 grader med burn in professional efter 30 minuter. I7 borde ju gå lite varmare än I5 också, sen beror det ju på vilken generation.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Agget skulle jag använt hellre som brevpress än i datorn, om jag ska vara ärlig.

Här har du bra agg
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2637172&view=m

Skulle personligen tipsa om evga G2 och xfx 550 watt (inte så att dom andra är dåliga, utan för dom ligger bäst i watt och pris). Vist det ena är dyrt, men du får vad du betalar för.

FX även den 8 kärniga ligger efter 2500k och andra 4 kärnig Intel cpuer tyvärr. Bara vid bra flertrådsprestanda den går ifrån (tyvärr inte så vanligt i spel).

Du gillar verkligen XFX agg.
Vill bara säga att andra agg funkar det också. Om så inte vore fallet skulle vi höra om det i forumet. Så varför måste man ha ett agg som ger minst rippel, minst förluster, lever längst osv?
Nej, billigare agg är också bra. Och de funkar. Det man inte ska köpa är dåliga agg. Men det finns det få av.
Så köp det agg du gillar, har rätt pris för dig. Samt folk har provat och är nöjda med. Så klarar du dig fint.

Jag har provat det agget du pratar om XFX 550 och det var som alla andra. Inte tystare. Sedan om det håller längre är ju svårt att veta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Inte speciellt sjukt att de får bra rykte när så pass många provat deras produkter och varit väldigt nöjda, kan ju vara aktuellt att berätta VARFÖR man avråder från asus och inte bara göra det för att vara så edgy som möjligt.

(Ledsen för sent svar. Har haft krångel med bredbandet.
Givetvis skall du få information om varför jag uttrycker mig nedlåtande om Swec´s alldeles egna små husgudar.

Jag börjar med att citera mig själv

Jag har också upplevt Asus som ett B märke med värdelös support speciellt dom senaste åren.
Jag har sammanlagt ägt 7st GPUer 1 monitor och 2 moderkort.
Alla köptes spritt nya från butik.
Efter lite varierande tid 2 dagar till 1.5 år, och sen så har dom gått sönder. ("världsrekordet" ligger på 2.5 år för ena MK.)
Och när man vill skicka in skiten dit det kom ifrån för att repareras, så nekar dom bara och förhalar det så gott det går.
Så för min del så blir det aldrig mer Asus. Dom har kremerat sitt förtroende hos mig.
Vad som gör det hela ännu sjukare, är att i princip hela Sweclockers verkar se Asus som sina största husgudar.
Är folk för blinda för att se skiten dom pressar ur fabriken, eller vad beror det på?
/Lifooz

Dold text

Givetvis gäller det inte alla produkter från Asus. Deras routrar/modem t.ex är bra.

Men för min del så blir det inget mer Asus. Dessutom behöver en produkt inte vara bra för att folk skall köpa.
Kolla bara på kina-replikor av blandannat telefoner. Dom är oftast minst sagt undermåliga men dom köps ändå i massor.

citat 2

Jag förstår inte varför folk inte öppnar ögonen, och trycker ner Asus i skoskaften så att dom vaknar upp.
För om vi övergår till bilar, så kan vi se speciellt det märket som mitt hjärta brinner för, nämligen Mercedes-Benz.
Dom har fått sina fiskar varma ett antal gånger. Det rykte som dom byggt upp från starten (och uppfinnandet av bilen) är helt sjukt.
Till och med Adolf Hitler åkte i en specialtillverkad modell av en av deras modellserier. Det borde säga något.
Men så kom rosten och elfelen kring år 2000, och deras rykte föll lika stenhårt som World Trade Center.
Så där var folk med på hugget, så det bara small för kung och fosterland. Men när det kommer till datorvärlden, så verkar folk stänga av ögonen och bara köpa produkten för loggans skull. Detta låter helt sjukt i mina öron då jag ger ett företag 5 chanser normalt sett, innan dom blir för evigt bojkottade av mig.
Asus har fått 8 chanser, (mer än normalt alltså), men dom har gång på gång bevisat att dom är skräp.
Samsung då? Deras telefoner t.ex skulle jag inte ta i med specialförlängd tång ens en gång. Jag har polare som haft dom i fickorna, och när dom tagit upp enheterna så har skärmarna varit spräckta. Från leverans är dom proppade med reklam och bloatware. Deras TV-apparater har jag ingen erfarenhet av men blev knappast impad av min mosters Samsung-led iallafall. Den såg sämre ut än min budget-BenQ-monitor.
(Enda produkten från Samsung som varit klockren, är en dammsugare morsan har, som kostade 1000:- helvete i havet vad den suger hårt.)
Men man får inte snacka skit om Asus och Samsung här. För då kommer märkespoliserna och arresterar ens konton här på Swec.

Dold text

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av krrjon:

Jag kan inte rekommendera en 6-kärnig FX-CPU, jag sitter med en FX-6300 klockad till 4.5GHz och den är verkligen inte bra. Tyvärr är AMD rätt långt efter just nu och det är ingen bra affär att köpa en FX-processor i dagsläget.
Siffrorna ser bra ut i tester men FPS-dropsen alltså lägsta FPS är en bra bit efter i dom flesta spel och detta leder till små lagg när det droppar och hoppar upp igen. Jag har detta i BF3, BF4, FC3, The Crew mm mm. Det är som en trend över samtliga spel jag spelat, även om det inte sker hela tiden så blir man less på dessa drops. Den orkar inte hålla en stabil FPS och jag har dessutom med dagens mått mätt ett mediokert grafikkort som inte alls ska vara tungdrivet.

Jag skulle nog satsa lite mer å köra på en Intel i5.

T.ex. : Intel i5 4690k

Moderkort, visst inte fullt utrustat men det funkar bra: Asrock z97M anniversary

Det mest ärliga jag läst på länge. Ägde själv en FX-8320 ett tag och blev galen på den mängd microstutter som jag var tvungen att utstå, spelade ingen roll hur mycket man klockade den ville bara inte ge en jämn upplevelse. Dessutom blev den oerhört varm...

Visa signatur

Bitfenix Shanobi Red. CPU: i5 4690K GPU: EVGA 970 Ram: 8GB 1600mhz. Lagring: Hyper X 256GB SSDSmartphone: Xperia Z3Macbook Pro Retina Late 2013

Permalänk
Skrivet av lolight:

Du gillar verkligen XFX agg.
Vill bara säga att andra agg funkar det också. Om så inte vore fallet skulle vi höra om det i forumet. Så varför måste man ha ett agg som ger minst rippel, minst förluster, lever längst osv?
Nej, billigare agg är också bra. Och de funkar. Det man inte ska köpa är dåliga agg. Men det finns det få av.
Så köp det agg du gillar, har rätt pris för dig. Samt folk har provat och är nöjda med. Så klarar du dig fint.

Jag har provat det agget du pratar om XFX 550 och det var som alla andra. Inte tystare. Sedan om det håller längre är ju svårt att veta.

Är ju 100% japanska caps och inte fått några rapporter på agget skulle vara dåligt. Så ja minst garanterad 5 år på XFX aggen. Jag skiter i märket (även om det verkar som det lutar åt vist håll).

XFX kör seasonic rakt igenom, Jag har ett 550 watt agg nu mer och det låter inget jämfört med typoon fläktar på 1400rpm ca (inte orkan utan ett fläktsus ).

Mitt 550 VX från corsair ska låta för jävligt över 50% last hör det inte häller. Det enda jag kört om XFX aggen är att vissa ex har tickande fläkt, dock tror jag snarare det är spoltjut https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=KlN... (egen video ), Detta ljud kom efter 2 år i drift, men inget fel på agget i övrigt och butiken pressa agget med ett 780Ti (kan rota fram mailet om du vill ha källa på det):) Så ja kvalité lönar sig.

Se bara på CX när folk varit dumsnåla finns flertalet i forumet eller titta på be quiet serie, riktig katastrof lågbudget caps nästan rakt igenom.

Nej den listan är tagen efter högsta kvalité till så lågt pris det går utan att tumma på kvalitén.

Så du vill höra varför. Min erfarenhet i köp trådar/uppgraderingstrådar, så är 99% motvilliga att byta sitt gamla agg för att hålla priset nere. Problemet är om agget är typen age of sweden eller CX, jag kan då inte garantera att burken blir långlivad. Det jag vill komma till att många vill ha kvar agget och datorn bekymmersfritt i långt längre än CX är byggd för att klara.

Sen är nästa poäng japanska caps kostar typ inget extra att få in i agget, framför taiwanesiska (vist finns säkert något bra företag, men problemet är att japan är så långt framme i utvecklingen så dom kan satsa mer på att pressa priser och ändå hålla hög kvalité).

Så effekten blivit är två lägen grovt förenklat, budget eller premium.

Bättre förklaring CX, GS, RM från corsair och B, G,VxxxS från cooler master är budgetbyggen

Be quiet kraft framförallt och L8 budget. Men även E9 och P10 är av tveksam kvalité speciellt det pris man betalar.

XFX är typ mellansegmentet.

Evga G2 , corsair´s HX , AX och cooler master Vxxx (V700 och högre, inte V500S t.ex) är premium.

Sen över 120/50 (12 volt gränsen och övriga linor) i rippel förstör framförallt hårddiskar, för hög volt är inte bra häller.

Det man ska kolla på tester är följande.

  • Låg och framförallt stabil rippel oavsett belastning

  • Bra volt som håller sig så nära rätt volt det bara går, Alltså så nära 3,3 5 och 12 volt det bara går (max 5%+-).

  • Bra caps från välkänt företag (som är känt för stabila caps) och minst 105c

Tror det räcker med wall of text nu Vill du veta mer kan vi ta det i PM kanske

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

Har du kollat upp vilka processorer ditt moderkort stödjer efter biosuppdatering? Finns ett flertal moderkort som får nyare bios och har stöd för fm2+. Till de grejerna du valt så skulle jag valt lite mindre antalet W på nätagget samt kikat upp processorkylare som klarar av den bättre.

Är ett AM3+ mobo han köper... svårt att få stöd för FM2+ socket på det även om man uppdaterar BIOSen

Sitter här hemma och småfnittrar över min egen fyndighet

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av stimpen:

Är ett AM3+ mobo han köper...

Vilket?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

15 inlägg uppåt hittar du det (skall vara sådär vitsig och syrlig som folk brukar vara mot en här när man är lite lat)

gigabyte-ga-970a-ds3p-atx (nu får vi se vad som skall vara fel med köpet av detta helt ok mobo till bra pris när man är på tajt budget och vilken han skulle tagit istället )

Oj jevlar såg du var moderator nu. Jag bugar och backar baklänges ut ur forumet och går ner till gymmet

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync