Permalänk
Medlem

Laptop för flickvännen

Hej!

Är på jakt efter en bra laptop för tjejen då hon är i behov av en ny...

Kraven är mycket minne då hon har 40miljarder ego pics och tar 2000 nya varje dag. Vara ganska snabb då hon bläddrar bland alla bilder och videos hon har.
Den ska kunna redigera filmer i enklare program som tex movie maker. Om den klarar Sony Vegas gör det inget ;)..

Utöver det så, film, surfning, nåt enkelt spel.

Hon vill inte ha HP eller Lenovo. ( men om ni vet en bra dator av det märket så motivera gärna varför så jag kan motivera för henne också )

Hennes budget är 6000 MAX. Men jag kommer nog att lägga på en slant ( men det vet hon inte om ännu )

Tips tips tips?

Visa signatur

Rigg: Asus Z790-F Gaming, MSI RTX 4090 Suprim, 1+2tb Kingston Fury Renegade m2 SSD, HDD 1tb, 32GB 6400Mhz DDR5, i9 13900K, 1200W PSU, , Fractal Design Meshify RGB , Deepcoler LT720.

Permalänk
Inaktiv

Om mycket utrymma behövs skulle jag rekommendera en SSD+Vanlig hårddisk. Så har jag i min macbook.
I de flesta dator som har en CD-läsare kan du ganska enkelt byta ut den mot en hårddisk bay från ebay. Och köra hårddisk+ssd. Om dator du vill köpa inte har en cd-läsare så leta efter en dator som tar msata eller liknande så du kan köra både msata+hårdisk.

Givetvis kan du köra bara en stor SSD. Men det blir dyrt och du får inte så mycket plats.

Permalänk
Medlem

http://www.misco.se/Product/Product.aspx?P_ItemId=8942607&hbx...

Den skulle kunna vara något, man ska kunna uppgradera interminnet, den kommer med 4GB vilket är helt ok för film och andra enkla saker, som sagt ska man kunna uppgradera så inga problem om det behövs mer! Den har en lagom hårddisk, 320GB samt att den har en DVD/CD enhet som möjligen går att byta mot en SSD, dock är jag inte helt säker på den biten.

Annars rekommenderar jag Dell, riktigt bra kvalitetsmärke!

Permalänk
Mattecoach

Det funkar inte med extern hårddisk? Köpte en
http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-1...
till min tjej. Den funkar riktigt bra, men den har ju inte så mycket utrymme på hårddisken... Sen tycker jag att touchpaden är lite knasig, men det är nog bara för att jag inte har använt den så mycket, tjejen har inga klagomål på den.

Permalänk
Medlem

Dell Inspiron 13 7347 2 in 1 kanske? Rätt förmånlig (för tillfället rabatterad) med bra byggkvalité.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Det funkar inte med extern hårddisk? Köpte en
http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-1...
till min tjej. Den funkar riktigt bra, men den har ju inte så mycket utrymme på hårddisken... Sen tycker jag att touchpaden är lite knasig, men det är nog bara för att jag inte har använt den så mycket, tjejen har inga klagomål på den.

köpte den till min tjej men vi lämnade tillbaka den direkt så fruktansvärt dålig skärm

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av diqq:

köpte den till min tjej men vi lämnade tillbaka den direkt så fruktansvärt dålig skärm

Den är ju inte högupplöst, så vet inte vad ni förväntade er, men jag tycker inte att det är något större fel på den. Och då brukar jag ändå vara ganska kräsen...

Permalänk
Medlem

En macbook air såklart! Om ni är studenter får ni 13" för ca 8.5k

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Den är ju inte högupplöst, så vet inte vad ni förväntade er, men jag tycker inte att det är något större fel på den. Och då brukar jag ändå vara ganska kräsen...

Ne det är klart men var alldeles för mörk för vår smak

Permalänk
Medlem

Asus Zenbook UX32LN-R4092H kanske? Tycker den verkar bra, 1080p skärm, 6gig ram, 500gig hdd + 8gig SSD cache. Har en laptop med HDD + SSD cache och den känns nästan lika snabb som en dator med SSD i form av boot tid i alla fall. Om hårddisken tar slut kan ni ju alltid skaffa en extern hårddisk eller en NAS men 500gig räcker till rätt mycket.

Visa signatur

MAIN: AMD Ryzen 1700x@4GHz | ASUS PRIME B350-PLUS | Corsair 16GB | Gainward GTX 1070 | Qnix QX2710 115Hz
SRV1-4: 2x Intel Xeon E5-2660 | 16GB ECC | CentOS 7
SRV5: 2x Intel Xeon E5620 | 240GB ECC | CentOS 7

"I can show you a real Tunnel Snake, Amata."

Permalänk
Medlem

Hittar åtta datorer som skulle kunna funka, önskas inte Lenovo så blir det bara tre kvar.

Bärbar 15" med hårddisk + ssd och under 6000kr. Happy shopping.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s199534265

Fujitsu Lifebook A544 verkar mest lovande av de tre med stort batteri, matt-bildskärm, rejält med minne, bra prolle. Har du lite is i magen så väntar du tills efter julrushen, men är det en julklapp så är det bara till att betala fullpris.

Visa signatur

i5 4670k | Asus Maximus VI Hero | Corsair Vengeance Pro 1866Mhz 16GB | GeForce GTX 1060 | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-D14 | Acer Predator XB271HUbmiprz