Permalänk
Medlem

Hjälp med plexiglasfönster!

Tja sweclockers! Efter att ha sett http://www.sweclockers.com/galleri/12065-project-white-fardig så blev jag sugen på att bygga ett eget fönster till mitt Define R4 likväl med en aliminium kant runt plexit för att snygga till det! Har lite frågor kring bygget då jag aldrig gjort något liknande;
Bästa sättet att såga i chassit och plexit?
Tänkte köra med kontaktlim för att sätta ihop glaset och panelen, finns det bättre lösningar?
Vart kan jag köpa plexiglas som har en hög smält punkt?
Här är en bild jag gjorde ganska snabbt i sketchup!

Tack på förhand! /TIEEM

Permalänk
Medlem

För att såga i chassiet, plåtsax eller vinkelslip. För plexit fungerar fogsvans eller annan såg. Varför hög smältpunkt? Skall det vara plexiglas så är det typ samma ämne, så högre smälpunkt behöver annat material.

Kontaktlim kommer nog fungera bra, annars kan du köra epoxi, är starkare men frågan är om du behöver det.

Permalänk
Medlem

Hur har du tänkt fästa aluminium ramen? Om skruvar är tanken hade jag nog valt att borra i plexit och skruva ihop allt tillsammans Men kanske nån tunn bit skum/filt eller något annat mellan Alu/chassi och chassi/plexi för att dämpa alla vibrationer Kan vara värt o tänka på om det blir att du limmar också, ett starkt lim behövs om du vill vara säker på att det inte skakar loss efter ett par månader ;D Sen är jag med lite nyfiken på varför du vill ha något med hög smältpunkt? Plexiglas(Akrylplast) smälter vid typ 400° men blir mjukt nånstans runt 100-130° har jag för mig..

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

Hur har du tänkt fästa aluminium ramen? Om skruvar är tanken hade jag nog valt att borra i plexit och skruva ihop allt tillsammans Men kanske nån tunn bit skum/filt eller något annat mellan Alu/chassi och chassi/plexi för att dämpa alla vibrationer Kan vara värt o tänka på om det blir att du limmar också, ett starkt lim behövs om du vill vara säker på att det inte skakar loss efter ett par månader ;D Sen är jag med lite nyfiken på varför du vill ha något med hög smältpunkt? Plexiglas(Akrylplast) smälter vid typ 400° men blir mjukt nånstans runt 100-130° har jag för mig..

För att det inte ska smälta? Om smältpunkten är 100*C så känns det kanske inte jättebra att vifta 90*C direkt från grafikkortet. Men så känsligt borde det inte vara, dessutom blir det väl inte riktigt 90*C.

Visa signatur

:)

Permalänk
Skrivet av cheben:

För att såga i chassiet, plåtsax eller vinkelslip. För plexit fungerar fogsvans eller annan såg. Varför hög smältpunkt? Skall det vara plexiglas så är det typ samma ämne, så högre smälpunkt behöver annat material.

Kontaktlim kommer nog fungera bra, annars kan du köra epoxi, är starkare men frågan är om du behöver det.

Jag skulle nog använda en sticksåg. Den borde klara både plåt och bitumen.
Även plexiglas bör gå bra att kapa med sticksåg.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FilosofN:

För att det inte ska smälta? Om smältpunkten är 100*C så känns det kanske inte jättebra att vifta 90*C direkt från grafikkortet. Men så känsligt borde det inte vara, dessutom blir det väl inte riktigt 90*C.

Smältpunkten för PMMA som är det tekniska namnet för handlesnamnet Plexiplas, Bonoplex etc är 160°C och du kan inte på några som helst vis smälta det med värmen från grafikkortet. Tänk på att hela utsidan kyls av omgivningsluften.

Tror dessutom att du blandar ihop smältpunkt med glasningspunkt/glasningstemepratur (Tg), det är den temperatur då plaster övergår från "spröd" till "seg". För PMMA sker inget dramatiskt vid Tg som är 105°C.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FilosofN:

För att det inte ska smälta? Om smältpunkten är 100*C så känns det kanske inte jättebra att vifta 90*C direkt från grafikkortet. Men så känsligt borde det inte vara, dessutom blir det väl inte riktigt 90*C.

Skrivet av NoWin:

Smältpunkten för PMMA som är det tekniska namnet för handlesnamnet Plexiplas, Bonoplex etc är 160°C och du kan inte på några som helst vis smälta det med värmen från grafikkortet. Tänk på att hela utsidan kyls av omgivningsluften.

Tror dessutom att du blandar ihop smältpunkt med glasningspunkt/glasningstemepratur (Tg), det är den temperatur då plaster övergår från "spröd" till "seg". För PMMA sker inget dramatiskt vid Tg som är 105°C.

Precis! Har själv bockat en del plexi hemma med min varmluftspistol och då använt den på ca 500° och det har tagit rätt bra med tid för att plasten ska bli tillräckligt mjuk för att kunna böjja den, ett grafikkort som är 90° kommer heller aldrig att spotta ur sig varmluft på 90° så den värmekällan är inget att oroa sig över!

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattsingen:

Jag skulle nog använda en sticksåg. Den borde klara både plåt och bitumen.
Även plexiglas bör gå bra att kapa med sticksåg.

Jag tror inte det är rekomenderat att använda sticksåg, risk att det blir jävligt fult för att den är lite våldsam mot plåten och böjer den, möjligtvis med ett riktigt bra blad och om man är lugn och fin, men jag hade nog först försökt med plåtsax. Vinkelslip kapar plåt jävligt snygg om man är stadig på hand, men då lär bitumenet avlägsnas innan, tänkte inte ens på att det kan finnas sådant.

För plexi är däremot sticksågen en bra ide!

TS, det är grafikkortskärnan som är 90-95 grader. Utluften ur kortet har nog svårt att ta sig över 60, om det är referensdesign, och då är den luften varma ändå aldrig nära glaset. Är det en eftermarknads är det ännu lugnare, dem jobbar med ännu kallare luft, och den stora ytan gör att den blandas upp med omkringliggande nästan momentant och kallnar, så du kan vara lugn. Har du 90 grader i chassiet kommer den ha kraschat sen länge kan jag lova dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

Hur har du tänkt fästa aluminium ramen? Om skruvar är tanken hade jag nog valt att borra i plexit och skruva ihop allt tillsammans Men kanske nån tunn bit skum/filt eller något annat mellan Alu/chassi och chassi/plexi för att dämpa alla vibrationer Kan vara värt o tänka på om det blir att du limmar också, ett starkt lim behövs om du vill vara säker på att det inte skakar loss efter ett par månader ;D Sen är jag med lite nyfiken på varför du vill ha något med hög smältpunkt? Plexiglas(Akrylplast) smälter vid typ 400° men blir mjukt nånstans runt 100-130° har jag för mig..

Jag tror att jag kommer skippa att borra då det ser ganska fult ut men vad är bästa sätt att sätta ihop aliminum/filt/chassit?

Permalänk
Medlem

[QUOTE="cheben;15088135"]Jag tror inte det är rekomenderat att använda sticksåg, risk att det blir jävligt fult för att den är lite våldsam mot plåten och böjer den, möjligtvis med ett riktigt bra blad och om man är lugn och fin, men jag hade nog först försökt med plåtsax. Vinkelslip kapar plåt jävligt snygg om man är stadig på hand, men då lär bitumenet avlägsnas innan, tänkte inte ens på att det kan finnas sådant.

För plexi är däremot sticksågen en bra ide!

Ska kolla vilka verktyg jag kan få tag på men vad är bästa sättet att sätta aliminium mot chassit utan att få vibrationer?

Permalänk
Medlem

Jag hade limmat fast aluminiumet. Kommer sitta fast bra, och inte synas att det är gjort något speciellt. Epoxylim är bra, ta det varianten som härdar långsammare, den är starkare än snabbepoxi. Bara att göra rent ytorna riktigt, slipa lite lätt, tvätta med isopropanol eller liknande (akta aceton, får för mig att plexiglas inte tycker om aceton. Lägg lite lim på båda sidorna, tryck fast och lägg vikter på för att pressa fast riktigt. Vänta 24 timmar så sitter det för evigt. Förstår inte vad du menar med "utan vibrationer". Det skall väll inte sitta en fläkt i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Jag hade limmat fast aluminiumet. Kommer sitta fast bra, och inte synas att det är gjort något speciellt. Epoxylim är bra, ta det varianten som härdar långsammare, den är starkare än snabbepoxi. Bara att göra rent ytorna riktigt, slipa lite lätt, tvätta med isopropanol eller liknande (akta aceton, får för mig att plexiglas inte tycker om aceton. Lägg lite lim på båda sidorna, tryck fast och lägg vikter på för att pressa fast riktigt. Vänta 24 timmar så sitter det för evigt. Förstår inte vad du menar med "utan vibrationer". Det skall väll inte sitta en fläkt i?

Blev lite orolig om det kommer vibrerera bara men nej jag kommer inte ha någon fläkt där. Vet du bästa sidan man kan köpa plexi, lim och isopropanol?

Permalänk
Medlem

Nu vet jag ju inte riktigt hur du har tänkt dig att det ska sitta ihop för att det ska se ut som du tänkt dig.. Men använder man fasade skruvar som är nersänkta i aluminium ramen kan det nog bli riktigt snyggt!

Här är en snabb paintbild på hur man skulle kunna lösa det Fördelen här är att man inte behöver tänka så väldans mycket på att kanten på varken chassit eller plexiglaset behöver bli helt rakt och fint. Utan du kan lägga energi på att göra den yttre aluminium listen fin istället så täcker den allt annat skit Sen får man ju se till att välja skruvar med skallar som är snygga och passar in bra Nackdelen blir ju dock att plexiglaset inte sitter helt stumt mot chassit så det kan bli lite oljud av vibrationer. Detta går ju att lösa på rätt många olika sätt så berors ju lite på vad du är ute efter med!

Svart är chassiplåten, mörkgrå är aluminium, blå är plexi och ljusgrå är den nedsänkta skruven!

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Skrivet av TIEEM:

Blev lite orolig om det kommer vibrerera bara men nej jag kommer inte ha någon fläkt där. Vet du bästa sidan man kan köpa plexi, lim och isopropanol?

Isopropanol använder jag Biltemas elektronikrengöring på sprayburk. Den är Isopropanol och drivgas.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

Nu vet jag ju inte riktigt hur du har tänkt dig att det ska sitta ihop för att det ska se ut som du tänkt dig.. Men använder man fasade skruvar som är nersänkta i aluminium ramen kan det nog bli riktigt snyggt!

Här är en snabb paintbild på hur man skulle kunna lösa det Fördelen här är att man inte behöver tänka så väldans mycket på att kanten på varken chassit eller plexiglaset behöver bli helt rakt och fint. Utan du kan lägga energi på att göra den yttre aluminium listen fin istället så täcker den allt annat skit Sen får man ju se till att välja skruvar med skallar som är snygga och passar in bra Nackdelen blir ju dock att plexiglaset inte sitter helt stumt mot chassit så det kan bli lite oljud av vibrationer. Detta går ju att lösa på rätt många olika sätt så berors ju lite på vad du är ute efter med!

Svart är chassiplåten, mörkgrå är aluminium, blå är plexi och ljusgrå är den nedsänkta skruven!
http://i.imgur.com/SbbFCMG.jpg

Aah schyst! Jo det är ju en del men ser inte varför aliminium ska var bakom chassit också då det bara är en visuell aspekt! För övrigt ser det ganska schyst ut och ska kolla in mer på detta. Vibrationerna tror jag inte kommer vara ett problem. Och sist var kan jag köpa alla matrial som kommer behövas?

Permalänk
Medlem

Biltema har iallafall plexiglas aka plastglas

Sedan ska dem ha ngt litet dremel kitt också för 139:- (väldigt billigt "kvalite" ) som har små kapskivor som man kan kapa typ plexi med, dock ska man ta det väldigt lugnt när man kapar plexi och inte trycka mycket utan låta den såga i sin takt.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Det på baksidan är för att klämma fast plexit.. Annars kan du ju limma fast det på alu ramen med..

Kan ju dock rekommendera dig att inte använda typ dremel till plexit xD De börjar väldigt lätt smeta ut sig om man inte har bra kontroll på hur man kapar, en figursåg är mycket bättre/enklare att hantera
Biltemas plexi har jag inte hört så mycket gott om heller.. Gå till en lokal glasmästare eller googla på plastföretag i området där du bor Kostar inte mycket mer att köpa bra akryl än deras "plastglas".. Då kan du få de kapat till rätt storlek på en gång med så slipper du göra det själv!

Annars är plexiglas-shop väldigt bra! Kostar lite mer i frakt men väldigt bra urval och de kapar upp i de storlekar man behöver

Men en riktig dremel är alltid bra o ha iaf! T.ex för att kapa i ditt chassi..

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

Det på baksidan är för att klämma fast plexit.. Annars kan du ju limma fast det på alu ramen med..

Kan ju dock rekommendera dig att inte använda typ dremel till plexit xD De börjar väldigt lätt smeta ut sig om man inte har bra kontroll på hur man kapar, en figursåg är mycket bättre/enklare att hantera
Biltemas plexi har jag inte hört så mycket gott om heller.. Gå till en lokal glasmästare eller googla på plastföretag i området där du bor Kostar inte mycket mer att köpa bra akryl än deras "plastglas".. Då kan du få de kapat till rätt storlek på en gång med så slipper du göra det själv!

Annars är plexiglas-shop väldigt bra! Kostar lite mer i frakt men väldigt bra urval och de kapar upp i de storlekar man behöver

Men en riktig dremel är alltid bra o ha iaf! T.ex för att kapa i ditt chassi..

Jo tack! Aa har faktiskt en ordentlig dremel här hemma så det är lungt. Ska kika runt lite och eventuellt köpa plexi snart, vet du vart man kan få tag på aliminum ramar xD :D?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TIEEM:

Jo tack! Aa har faktiskt en ordentlig dremel här hemma så det är lungt. Ska kika runt lite och eventuellt köpa plexi snart, vet du vart man kan få tag på aliminum ramar xD :D?

http://www.maskindelen.se/ Är rätt vettigt vad ja vet, finns rätt mycket skoj där om du slipar dem med våtslippapper så kan du få en riktigt snygg borstad look också! Finns lite olika guider med allt från slippapper till tvättsvampar om du googlar "DIY brushed aluminium"

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Biltema har iallafall plexiglas aka plastglas

Sedan ska dem ha ngt litet dremel kitt också för 139:- (väldigt billigt "kvalite" ) som har små kapskivor som man kan kapa typ plexi med, dock ska man ta det väldigt lugnt när man kapar plexi och inte trycka mycket utan låta den såga i sin takt.

Att såga med dremel är inte det bästa! När jag sågade med stiksåg smällte plasten(dremeln rör sig snabbare), dock gör det inte jätte mycket... (kan fixa till det i efterhand:))

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacobtr:

Att såga med dremel är inte det bästa! När jag sågade med stiksåg smällte plasten(dremeln rör sig snabbare), dock gör det inte jätte mycket... (kan fixa till det i efterhand:))

Ska beställa färdigt plexi så det kvittar, ända jag behöver hjälp med nu är vart jag kan beställa en aliminium ram xD

Permalänk
Medlem

Nu kanske sågen varit framme och plexit redan sitter på plats... men när jag satte kapen i mitt FD chassi för ett "plexi-fönster" använde jag sticksåg och plexi från Biltema. Blir bra resultat.
Plexit har både fästs med skruv och dubbelhäftande tejp från Claes Olsson. Tejpen eller snarare klisterremsan var med modell aggressivare klister = inga vibrationer samt sitter som berget.
Tidigare har Claes Olsson haft alu profiler som skulle kunna fungera som list.
Viktigt när man sågar är att ha rätt blad till sågen och att man inte sågar för fort. Ett blad med många och små tänder är att föredra. Gäller även chassi plåten. Ett annat bra tips är att använda maskeringstejp för att skydda finishen på plåten samt plexiglaset.

Visa signatur

Mobo Gigabyte Z77N-Wifi ITX CPU Intel i5 3570K, Corsair H60i v2 RAM Corsair Dominator 8GB @ 1866MHZ
GPU Gigabyte GTX 970 ITX SSD Samsung 840 EVO 500 Gb Chassi Raijintek Metis Mitx PSU Silverstone SFX-L 500w