Permalänk

Laptop till en studerande

Hej,

Min fru ska köpa en laptop till sin bror på hans födelsedag. Han vill att den ska vara lätt å smidig då han studerar samt att den inte behöver ha så stor skärm. Tror 13" är perfekt.

Jag har tittat runt en hel del, men min erfarenhet finns bara kring stationära, kan väldigt lite om vilka brands man ska gå efter på laptop sidan.

Har ni några rekommendationer kring en 13" laptop för ~4000kr? Motivera gärna varför också.

Tack!

Visa signatur

ASUS X99 Deluxe DDR4 - Intel 5820k - GTX 1080Ti - 2x500GB 850 EVO - 16GB DDR4 RAM - Corsair RM 750W Gold.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem

Utan att veta vad han studerar är det lite svårt att komma med någon rekommendation.
Rent krasst skulle jag säga att om datorn ska användas för tyngre och mer resurskrävande program eller om datorn ska användas till bildredigering på annat än hobby nivå så finns det inga vettiga alternativ i klassen 13" med pris runt 4000-5000 kr. (Det skulle väl eventuellt vara begagnat i sådana fall.)
Om datorn däremot ska användas till mer banala saker såsom uppsatsskrivande och webbsurfande finns det ett antal vettiga alternativ om man är villig att gå lite över 4000 kr. Vill man ha något billigare och inte behöver/vill ha Windows är såsom föregående inlägg nämner även Chromebook ett bra alternativ.
Tilläggas bör även att går man upp från 13" till 15" så tenderar det att bli lite billigare.

Två förslag i 13" klassen är Asus Transformer Book Flip TP300LA-DW067H för 4990 kr och Acer Aspire V3-371 (NX.MPGED.001) för 4690 kr.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2835654,2892218

Båda dessa datorer har - i relation till prisklassen - bra tangentbord, bra batteritid och bra bildskärmar, sådant som en student uppskattar. Av dessa två hade jag personligen valt Asus TBF då det är relativt många som har haft problem med defekta touchpads på Acer V3-371. Med Asus:en får du även en IPS-skärm.
Asus är även generellt sett ett mer pålitligt märke än Acer. Även fast inga tillverkare egentligen bygger några "super kvalitet datorer" i budgetsegmentet skulle jag säga att pålitliga märken är Asus och Lenovo. Finns såklart även andra bra märken såsom Apple, Dell och MSI men dessa tillverkar i huvud taget inga datorer i aktuellt prissegment.

Permalänk
Medlem

har själv kört chromebook till studier och det är inte och rekommendera... för du är otroligt låst till enbart googles egna eko system.. det skulle släppas billiga windows 8.1 with bing datorer i "chromebook" format men vet inte om de har dykt upp i butikerna än och det är en sådan jag skulle satsat på, för klena för att spela och perfekta för studier!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.