Permalänk

SSD livslängd

Om man börjar med att utgå från att inget oväntat händer utan att den lever "sitt hela liv" så att säga. Efter lite efterforskning så verkar det ju lite olika för SLC TLC och MLC. Jag har en Crucial MX100 256gig med MLC. Men visst borde man kunna vänta sig i alla fall 5-6 års användning under vanliga förhållanden om den inte dör av oväntat orsak utan "slits" ut?

Permalänk
Medlem

Vi snackar tiotals år av dagliga skrivningar. Längre ner står den uträknade livstiden på både MLC och TLC.
http://www.anandtech.com/show/6459/samsung-ssd-840-testing-th...

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Skrivet av LPG:

Vi snackar tiotals år av dagliga skrivningar. Längre ner står den uträknade livstiden på både MLC och TLC.
http://www.anandtech.com/show/6459/samsung-ssd-840-testing-th...

Jösses Amalia, mycket mer än vad jag tänkte. Ja då kan jag lugnt slappna av att den kommer leva minst 5-6 även OM jag skulle köra extremt tungt bruk.

Permalänk

En annan tanke bara av ren nyfikenhet, vad tror ni om framtiden, kommer mekaniska diskar att försvinna helt någon gång eller kommer de förmodligen leva kvar många många många år som masslagring?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klinkhammar:

En annan tanke bara av ren nyfikenhet, vad tror ni om framtiden, kommer mekaniska diskar att försvinna helt någon gång eller kommer de förmodligen leva kvar många många många år som masslagring?

Många år framöver. Även om hårddiskar försvinner hos de flesta då molnlagring tar över, så måste molntjänsterna köpa in enorma mängder hårddiskar för att kunna lagra all den information som tidigare fanns i hemmen.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Har sedan tidigare hittat en sida som testar just den disken. Du får dock använda typ google translate:
https://translate.google.se/translate?sl=auto&tl=en&js=y&prev...

Output: on Crucial MX100 we have recorded 350 TB, the estimated lifetime decreased to 0%. We also got a 637 error reading the last graph they grew exponentially. So we copied to the SSD Crucial test data, and then turned off the drive. Let's see if we can count them correctly after storage for some time will lie down "on the shelf".

Att jämföra med TLC disken (som återtogs från hyllan i samma update):
For Samsung 840 EVO was recorded while only 300 TB, with them drive coped very well: he did not give read errors, we did not find them, and after checking the recorded data. Therefore, we continued to test the test SSD Samsung.

Så MX100 MLC har inte direkt mycket bättre 840 TLC kretsar när det gäller skrivning. Det är mao väldigt beroende på kvalitén på NANDet, inte bara tekniken. Båda är helt okej budget diskar dock, och du bör räkna iaf 20GB/dag som värsta fall. Garantin säger ju 75TBW, och bara där, med 3x WA (högre än du normalt når), så har du ca 3,5 år (i värsta fall), vilket är ungefär vad mekaniska diskar brukar hålla dessutom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klinkhammar:

Om man börjar med att utgå från att inget oväntat händer utan att den lever "sitt hela liv" så att säga. Efter lite efterforskning så verkar det ju lite olika för SLC TLC och MLC. Jag har en Crucial MX100 256gig med MLC. Men visst borde man kunna vänta sig i alla fall 5-6 års användning under vanliga förhållanden om den inte dör av oväntat orsak utan "slits" ut?

Ska jag gå efter vad programmet SSDLife säger så har min SSD som är 3 år och 2 månader gammal 9 år, 9 månader och 24 dagar kvar av sitt liv (med de förutsättningar som är nu), sen ska man ta det med en nypa salt men du får ett aning om hur långt liv den har.

Skrivet av klinkhammar:

En annan tanke bara av ren nyfikenhet, vad tror ni om framtiden, kommer mekaniska diskar att försvinna helt någon gång eller kommer de förmodligen leva kvar många många många år som masslagring?

Mekaniska diskar kommer aldrig att försvinna då dessa är väldigt lämpliga för lagring och mycket lättare att rädda data ifrån vid en eventuell krasch.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Ska jag gå efter vad programmet SSDLife säger så har min SSD som är 3 år och 2 månader gammal 9 år, 9 månader och 24 dagar kvar av sitt liv (med de förutsättningar som är nu), sen ska man ta det med en nypa salt men du får ett aning om hur långt liv den har.

http://www.pictures.se/bilder/qnoTN.jpg

Tragiska är att uttrycket "det var bättre förr" stämmer rätt bra på 2D Nand kretsar. De "gamla" MLC kretsarna hade enormt bättre skrivtålighet än dagens billigaste.
3D Nand kommer nollställa denna räkning igen, där MLC är på 2D Nand SLC nivåer och TLC är bättre än 2D MLC nivåer. Så förhoppningsvis så blir det snart bättre kretsar, men sen som du visar, de håller för normalt bruk utan problem även idag.
Det mer intressanta blir ju när du kan göra så pass stora kretsar att de verkligen kan ersätta mekanisk disk (i storlek iaf)

Permalänk
Medlem
Skrivet av klinkhammar:

En annan tanke bara av ren nyfikenhet, vad tror ni om framtiden, kommer mekaniska diskar att försvinna helt någon gång eller kommer de förmodligen leva kvar många många många år som masslagring?

Om priset per gigabyte blir lika eller lägre än en hårddisk så är det kört för hårddisken, och prispressen på SSD's har ännu inte nått kulmen, så jag tror det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klinkhammar:

En annan tanke bara av ren nyfikenhet, vad tror ni om framtiden, kommer mekaniska diskar att försvinna helt någon gång eller kommer de förmodligen leva kvar många många många år som masslagring?

Mekaniska diskar kommer inte försvinna inom en överskådlig framtid så länge man inte stöter på väldigt stora hinder rörande ökning av datatätheten i diskarna. Som flera andra har nämnt så är det lätt att som "vanlig konsument" tro att lagringsbehoven i stort minskar, eftersom man streamar mer och mer, men lagringen i "molnet" ökar vad jag vet i rask takt, och min gissning är att det totala globala lagringsbehovet hela tiden ökar, då vi nu för tiden förväntar oss att i stort sett all data vi skapar sparas tills vidare.

Permalänk
Medlem

Mlc diskar håller riktigt länge har en 320 som gått 24/7 sen jag köpte den över 20k timmar nu fick jag köpa deras nya variant intel 730 240 gb 999kr med frakt så kunde inte motstå den kommer få rulla tills det kraschar.

Mina 320 kommer bara gå i htpc burkar där jag inte bryr mig så värst mycket om den skulle gå sönder vissa har ju fortfarande problem med 8 mb buggen som kan bli trots nya fimware min brors fick den trots senaste fw från fabrik när cdon sålde på halva priset mina 2 funkar än.

Skulle jag köpa ssd idag är det antingen intel 730 eller samsung 850pro men eftersom jag inte gillar samsung hur dem behandlar kunder tex 840 evo diskarna så hade det nog blivit en 730 till

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av klinkhammar:

En annan tanke bara av ren nyfikenhet, vad tror ni om framtiden, kommer mekaniska diskar att försvinna helt någon gång eller kommer de förmodligen leva kvar många många många år som masslagring?

Ett antal år kommer det nog finnas, det pratas ju om nya tekniker för hårddiskar som HAMR och BPM.. och senare även dessa två tekniker i kombination.

Men får väl se HP kommer ju med första datorn med Memristor minne 2016, någon artikel säger att det ska vara större än hårddiskar..
så om man nu ska gå efter det så bör det ju finnas 12-15TB hårddiskar 2016.. men det bästa med memristor minnen är att det ersätter all lagring i en dator.
Altså RAM/SSD/HDD.. så har du 2TB ledigt utrymme på din memristor disk, kan datorn använda sig utav det som RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

men det bästa med memristor minnen är att det ersätter all lagring i en dator.
Altså RAM/SSD/HDD.. så har du 2TB ledigt utrymme på din memristor disk, kan datorn använda sig utav det som RAM.

Det lär bli dyrt som saatan om man behöver mer lagring då, och Windows kommer väl ändå anse sig behöva swapfil, även med 2TB RAM
Konceptet låter coolt, men det måste ju kräva enorma omskrivningar både av program, OS och lär ta många år innan de letar sig ner till Elgigantens julrea om man uttrycker det så...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Det lär bli dyrt som saatan om man behöver mer lagring då, och Windows kommer väl ändå anse sig behöva swapfil, även med 2TB RAM
Konceptet låter coolt, men det måste ju kräva enorma omskrivningar både av program, OS och lär ta många år innan de letar sig ner till Elgigantens julrea om man uttrycker det så...

Mer info: http://www.cdrinfo.com/Sections/News/Details.aspx?NewsId=4236...

Permalänk
Visa signatur

| Asus ROG STRIX Z370-F | i7 8700K 4.7 GHz |
| 16GB Corsair Vengeance | MSI GTX1080ti Sea Hawk EK |
| FSP Aurum 650W | Samsung 960Pro 512GB |
| Fractal Design Define R5 | Rog Swift PG348Q |

Permalänk
Medlem

Jag höll på att göra, men den har inte med MX100, eller den generationen av NAND, därför gjorde jag inte det.
De som hållit längst där, 840 Pro och ena HyperX 3K är hög kvalitetsenhet, en från modern tid (840 Pro) och en från lite äldre dar (HyperX 3K). Båda kör med 21-25nm MLC NAND, något som är betydligt mer beprövat och stryktåligt jämfört med dagens <20nm, då det är en exponentiell skala.
840 EVO fanns med, och fick lite småfel redan efter 300TB, något som den siten jag länkade till ovan också fick innan den "borde vara slut".

Det ska noteras att jag har sett en skriva 6PB data till en Samsung 830 i liknande test innan den dog, bara för att ge en uppfattning om att det faktiskt blir sämre och sämre med dagens små nm NAND. Dock är några 100TB rätt mycket för enkelt klientbruk, så det är inte enormt problem, så länge man vet vad man har att göra med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Ska jag gå efter vad programmet SSDLife säger så har min SSD som är 3 år och 2 månader gammal 9 år, 9 månader och 24 dagar kvar av sitt liv (med de förutsättningar som är nu), sen ska man ta det med en nypa salt men du får ett aning om hur långt liv den har.

http://www.pictures.se/bilder/qnoTN.jpg

Kan ju följa upp detta med en egen SSDLife screen

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.