råka inaktivera hårddisk.

Permalänk
Medlem

råka inaktivera hårddisk.

Lång historia kort. en ny WB röd 4 tb hårddisk vägrade formatera så jag skulle få tillgång till all minne. (kom åt ca 2 tb). skulle fixa detta genom att inaktivera och åter aktivera hårddisken i "disk hantering". men jag vet ej hur man aktiverar hårddisken och hittar den ej nånstans. någon som vet hur man gör för att aktivera den igen?

tack på förhand

SKRIK på HJÄLP i trådrubriken raderat [mod]
Visa signatur

GPU: asus gtx 670 4gb (överklockad) CPU: intel i3470 PSU Cooler Master GX 650W Moder Teresa MSI B75MA-P45

Permalänk
Medlem

Exakt var inaktivera du den? Bild?

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabbitch:

Lång historia kort. en ny WB röd 4 tb hårddisk vägrade formatera så jag skulle få tillgång till all minne. (kom åt ca 3 tb). skulle fixa detta genom att inaktivera och åter aktivera hårddisken i "disk hantering". men jag vet ej hur man aktiverar hårddisken och hittar den ej nånstans. någon som vet hur man gör för att aktivera den igen?

tack på förhand

I diskhanteringen så har du massa "block" där nere.. Där nere finns din hårddisk sen är det bara att aktivera igen.
Sen kan jag även tillägga att en hårddisk som sägs vara 4gb är inte 4gb, den är mindre.

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem

Problemet med storleken ligger i att disken måste vara GPT vanligtvis.
Var inaktiverade du den?

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Kika även i enhetshanteraren då inaktiverade enheter brukar behövas sättas igång där istället för diskhanteraren udda nog.
tidigare idag hände en liknande sak med mitt nätverkskort.

(Stängde av mitt nätverkskort via nätverkskort fönstret i nätverk och anslutningar och så försvann det helt därifrån, (drivers som dummar sig lite när de vill på uppstarterna här) så då kikade man i enhetshanteraren och hittade det igen.)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Tack mini-z1994, det funkade så men nu är mitt nästa problem..-.. kan ej komma åt denna partition.... vad ska man göra?

Visa signatur

GPU: asus gtx 670 4gb (överklockad) CPU: intel i3470 PSU Cooler Master GX 650W Moder Teresa MSI B75MA-P45

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av rabbitch:

Tack mini-z1994, det funkade så men nu är mitt nästa problem..-.. kan ej komma åt denna partition.... vad ska man göra?

http://s2.postimg.org/9wadwfvd5/sweclos.png

Hade/har du filer på partitionen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabbitch:

Tack mini-z1994, det funkade så men nu är mitt nästa problem..-.. kan ej komma åt denna partition.... vad ska man göra?

http://s2.postimg.org/9wadwfvd5/sweclos.png

Högerklicka där som står disk 4. Vad finns där för val? Är helt hundra på att du måste göra om disken för att få det som en stor partition som har stöd för mer än 2TB.

Permalänk
Medlem

Vise en bild på enhetshanteraren med diskar på listan också.

För att nolla en disk använder jag http://hddguru.com/software/HDD-LLF-Low-Level-Format-Tool/
men välj inte fel disk bara.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Om det inte fanns några filer på hårddisken som du vill ha kvar så kan du göra som HerrNilsson skriver, höger klicka på rutan längst till vänster där det står Disk 4 och välj att konvertera till GPT, då går det att använda hela utrymmet på hårddisken.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

fixade det det var "bara" att högerklicka på disk 4 och klicka på konvertera till GPT. Tack alla för hjälpen

Visa signatur

GPU: asus gtx 670 4gb (överklockad) CPU: intel i3470 PSU Cooler Master GX 650W Moder Teresa MSI B75MA-P45

Permalänk
Medlem
Skrivet av imjohannes5670:

Sen kan jag även tillägga att en hårddisk som sägs vara 4gb är inte 4gb, den är mindre.

Köper jag en 4TB disk så förväntar jag mig att den ska vara iaf i närheten av 4TB, inte 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Köper jag en 4TB disk så förväntar jag mig att den ska vara iaf i närheten av 4TB, inte 4GB

HAHAHAHA fel av mig ^^ i vilket fall är inte "4gb" heller 4gb

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur