Vän gav tillbaka spel till mig, hur kan jag använda det ?

Permalänk
Medlem

Vän gav tillbaka spel till mig, hur kan jag använda det ?

Kort version:

Köpte PC-spelet fysiskt här i Sverige runt 2011, gav det som present till en vän, han har slutat spela PC och kommer inte längre använda sitt Steam konto, så han har givit tillbaka emballaget för spelet, med skiva och spelnyckeln. Då jag redan har spelet så tänkte jag ge bort till annan vän, men efter att jag frågade Steam så fick jag följande:

" The buying, selling, or trading of Steam accounts, games, or CD keys is a violation of the Steam Subscriber Agreement.

Steam games and accounts cannot be transferred between users.

We will not be able to assist you with this request.

The Steam Subscriber Agreement can be found at:
http://store.steampowered.com/subscriber_agreement/ "

Har svarat tillbaka Steam, och hänvisar till detta : http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20120704/nytt-eu-beslut-kan...

Det jag reagerar på är att spelet finns ju fysiskt, köptes av tredje part ( butik ), och bara för att Steam är ett krav så kan jag inte längre " äga " spelet igen ?

Någon som varit med om liknande och löst det, eller är det kört att återvända något jag tydligen enligt Steam inte längre är rätt ägare till ?

Tacksam för svar !

Permalänk

Vad jag har hört så struntade Valve fullständigt i detta beslut och körde på som vanligt.

http://www.tomsguide.com/us/Valve-Business-Model-Europe-Digit...

Måste finnas någon hjälte som driver ett sånt här fall till domstol för det skall hända något, likt killen som drev Radiotjänst inför domstol för han fick betala radio/tv-avgift för att han hade en dator.

Permalänk
Medlem

De försöker döda andrahandsmarknaden.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

En lösning runt problemet är: Family sharing.
Family Library Sharing allows selected accounts to use your game library on authorized computers while you're not playing. You can authorize up to 10 computers at the same time.
You can select up to 5 accounts to use your game library on any of your authorized computers.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kylskåpshandtag:

Vad jag har hört så struntade Valve fullständigt i detta beslut och körde på som vanligt.

http://www.tomsguide.com/us/Valve-Business-Model-Europe-Digit...

Måste finnas någon hjälte som driver ett sånt här fall till domstol för det skall hända något, likt killen som drev Radiotjänst inför domstol för han fick betala radio/tv-avgift för att han hade en dator.

Läste även om det, känns nästan som att man köper en bil hos lokal bilhandlare istället för direkt från tillverkarens butik, och bara för det så säger bilhandlaren att jag inte får ta tillbaka bilen och använda dem om jag gav bort det i present som jag nu får tillbaka...

Sen ironiskt att Steam berättar stolt att folk köper hos dem för enkelheten och prisets skull, men nu ser man väl det negativa med det.

Skrivet av stimpen:

De försöker döda andrahandsmarknaden.

Skrivet av BergEr:

En lösning runt problemet är: Family sharing.
Family Library Sharing allows selected accounts to use your game library on authorized computers while you're not playing. You can authorize up to 10 computers at the same time.
You can select up to 5 accounts to use your game library on any of your authorized computers.

Det är ett multiplayerspel så tanken var att jag och min vän ska spela tillsammans, men antar väl att tills vidare så kan man väl göra att han kan spela single player iallafall. Inväntar även Steams respons så får se om dem är på julstämning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunior:

Det är ett multiplayerspel så tanken var att jag och min vän ska spela tillsammans, men antar väl att tills vidare så kan man väl göra att han kan spela single player iallafall. Inväntar även Steams respons så får se om dem är på julstämning.

Din andra kompis som har spelet och har lagt av med PC får ju skapa familj med din nya kompis.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Din andra kompis som har spelet och har lagt av med PC får ju skapa familj med din nya kompis.

This^. Fast alternativet finns ju också att polare nr 1 helt enkelt ger bort sitt Steam-konto till polare nr 2 om han ändå inte kommer att använda det. Alternativet finns ju att polaren som tar över kontot lovar att ge tillbaka det om det är så att polare nr 1 beslutar sig för att börja lira igen.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Din andra kompis som har spelet och har lagt av med PC får ju skapa familj med din nya kompis.

Hehe är två män, lär inte funka för dem XD . Nä hade tänkt att flera skulle lira, därför köpte spelet till min vän, och min nya vän har redan ett Steam konto med flera spel, så därför ville överföra. Kanske går då jag frågade valve att om min gamla vän säger upp sitt Steam Konto ( han har bara 1 spel där ) , så kanske så sägs upp äganderätten till den licenskoden och då kanske man kan använda det.

Skrivet av Peking:

This^. Fast alternativet finns ju också att polare nr 1 helt enkelt ger bort sitt Steam-konto till polare nr 2 om han ändå inte kommer att använda det. Alternativet finns ju att polaren som tar över kontot lovar att ge tillbaka det om det är så att polare nr 1 beslutar sig för att börja lira igen.

Min nya vän har redan ett Steam konto, och min gamla vän har PS4 + Macbook nu så han är bortom frälsning för min del XD

Permalänk
Skrivet av Gunior:

Min nya vän har redan ett Steam konto, och min gamla vän har PS4 + Macbook nu så han är bortom frälsning för min del XD

Steam funkar ju bra på Mac också, samt att det är lätt att dual-boota till windows eller att spela windowsspel via t ex Wine eller VirtualBox, så jag vet inte om du ska räkna med att han aldrig kommer att använda det igen

Permalänk
Medlem

Köpte hans första PC spel till honom vilket han nu lämnat tillbaka, hatar att spela med k-board + mus, för krånligt för honom att köra med kontroll, han har gjort det klart att han håller sig till konsoler XD

Skrivet av stingray454:

Steam funkar ju bra på Mac också, samt att det är lätt att dual-boota till windows eller att spela windowsspel via t ex Wine eller VirtualBox, så jag vet inte om du ska räkna med att han aldrig kommer att använda det igen

Permalänk
Medlem

Senast det togs upp förlorade man mot valve i alla fall tyskland. Verkar bara pga att spel inte är mjukvara vilket också låter skumt.

http://www.rockpapershotgun.com/2014/02/10/german-court-rules...

Du kan ju alltid pröva i svensk domstol och ev eu-domstol.