Permalänk

Surface 2 pro battery

Hej!

Jag har problem med batteritiden på min surface. Den är inköpt feb 2014 och har garanti till 2016. Problemen började inkomma redan under våren då det stod "ansluten med laddas ej" och hade problem med det ett längre tag men det löste sig. Har för mig att jag googlade och såg att det var många som hade liknande problem. Iaf bestämde jag mig för att inte göra något åt det. Men i sen i somras känns det som batteriet är som på gamla laptops, den laddar ur väldigt fort och ex när det är 10% kvar så kan den dö helt plötsligt. Även fast man kör på balanced energy settings

Har gjort en energy report och den visar såhär:

Battery:Battery Information
Battery ID 291ESDIX863568
Manufacturer SDI
Serial Number 291E
Chemistry LION
Long Term 1
Sealed 0
Cycle Count 263
Design Capacity 42002
Last Full Charge 38066

Kan man göra en reklamation baserat på detta? Har så man får ut en ny platta på direkten och skickar in den gamla, men om det inte är garanti får man betala en helt ny.

Permalänk
Avstängd

42000 till 38000 är ingen direkt stor skillnad. Det är normalt att batterikapaciteten går ner med tiden. Däremot är ju problemen med laddning en annan sak. Att datorn stänger av sig själv när den närmar sig tomt batteri är standard nuförtiden och det beror på att man vill förhindra att man förlorar data som inte hunnit sparas.

Permalänk
Medlem

Jag hade ett liknande problem med min Surface Pro 1'a. Det visade sig att medföljande kabel; dvs den änden som går in i väggen; glappade fruktansvärt mycket. Jag tog min gamla PS2 kabel och den funkade. Testa det om du har en sådan liggande hemma.

Det är värt att testa.

Annars är det ju till att justera batteri inställningarna. Och det är värt att påpeka att Li-ion batterierna i Surface Pro inte ska laddas till 100% för att då skadar man batteriets livslängd. Tror därför att även fast det står 100% laddning i windows så är den inte 100% laddad. Den sparar lite åt sidan för att inte slita på batteriet.

Visa signatur