Hämtade brev posten ica

Permalänk
Medlem

Hämtade brev posten ica

Hämtade ut grejer som jag hade köpt utomlands. Visade leg men skrev även på en lapp men jag läste inte vad det stod. Betalade heller aldrig moms/tull avgift.
Varför slapp jag moms/tull eller vad fan stod det på lappen?
MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av johncena:

Hämtade ut grejer som jag hade köpt utomlands. Visade leg men skrev även på en lapp men jag läste inte vad det stod. Betalade heller aldrig moms/tull avgift.
Varför slapp jag moms/tull eller vad fan stod det på lappen?
MVH

de brukar skicka mindre saker som "gift" där du slipper betala tull/moms om värdet är under 150kr som de givetvis alltid påstår att det är

det du skrev under var väl bara något papper att du hämtat ut det antagligen.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Testpilot

Troligtvis var det ett rekommenderat brev som kräver att personen det är adresserat till hämtar ut det, du skrev under att du hämtat ut det helt enkelt. Att du slapp tull och moms är troligtvis för att det var ett litet paket utan högt deklarerat värde, verkar inte som att posten är så noga med att kolla då.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

Ett tips för framtiden, läs alltid vad du skriver under för.

Permalänk
Medlem

Detta var första gången som jag skrev på något då jag hämtat så därför var jag lite mistänksam.Var rädd att jag skrev på att jag skulle betala senare haha. Paketet var litet men värdet var högre än 150kr och utanför EU, konstigt..

Permalänk
Medlem

varför skriva under något du inte vet vad det är?

Du kan skicka din adress, så bifogar jag lite papper, går snabbt och sätta en kråka på dom
Ett tips till vuxenlivet, läs eller ta reda på vad det du skriver på innan du sätter ditt namn på det.

Men OnT: det var nog en bekräftelse att du löst ut paketet.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Hämtade själv ut ett paket från kina och där var som nämnt tidigare kryssad som "gift" på det kinesiska fraktdokument som var klistrat på. (köptes för 500:- men det egentliga värdet var säkert inte mer än 150 )

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem

Ah okej kom ihåg att det stod kvitteras i alla fall så ni har förmodligen nog rätt.

Permalänk
Medlem

"skrev även på en lapp men jag läste inte vad det stod. "

*facepalm*

Iallafall, lär bara varit att du signade att du hämtat ut det. Om du har otur får du väll hem typ 10 kinesiska abonnemang som du signat för

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Hade lite bråttom. Och ica skulle fått för sig att göra så?Neh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

de brukar skicka mindre saker som "gift" där du slipper betala tull/moms om värdet är under 150kr som de givetvis alltid påstår att det är

det du skrev under var väl bara något papper att du hämtat ut det antagligen.

Så fel det bara kan bli.
Man kan skriva "gift" hur många gånger som helst på en försändelse och det är lika effektivt som att slå in den i rosa kräppapper med paljetter.
Moms skall betalas från första kronan, det tillkommer också en expeditionsavgift (som kam variera mellan 100kr och 300kr).
Tullen kontrollerar dock inte alla försändelser. Bedöms det angivna värdet på en försändelse de kontrollerar som orimligt kommer tullen att kräva ett styrkande av försändelsens värde. I värsta fall kan tullen bedöma det som varusmuggling/momsbedrägeri.

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoxOne:

Så fel det bara kan bli.
Man kan skriva "gift" hur många gånger som helst på en försändelse och det är lika effektivt som att slå in den i rosa kräppapper med paljetter.
Moms skall betalas från första kronan, det tillkommer också en expeditionsavgift (som kam variera mellan 100kr och 300kr).
Tullen kontrollerar dock inte alla försändelser. Bedöms det angivna värdet på en försändelse de kontrollerar som orimligt kommer tullen att kräva ett styrkande av försändelsens värde. I värsta fall kan tullen bedöma det som varusmuggling/momsbedrägeri.

Ja, det var mycket fel i det förstnämnda inlägget, men ditt var inte speciellt mycket bättre.

"Gift" + värde på <400kr så slipper du tull. Detta vet förstås kineserna mycket väl om, så de skriver alltid gift och värde på typ $10 eller nåt.

http://www.tullverket.se/innehallao/g/gavafranutlandet/gavafr...

Trevlig helg!

Mvh,
Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Ja, det var mycket fel i det förstnämnda inlägget, men ditt var inte speciellt mycket bättre.

"Gift" + värde på <400kr så slipper du tull. Detta vet förstås kineserna mycket väl om, så de skriver alltid gift och värde på typ $10 eller nåt.

http://www.tullverket.se/innehallao/g/gavafranutlandet/gavafr...

Trevlig helg!

Mvh,
Gorian

TS skriver: "Hämtade ut grejer som jag hade köpt utomlands".
Hur du ens kan tycka att det kommer i närheten av "Du behöver inte betala tull och moms för en gåva som skickas från en privatperson utanför EU..." övergår mitt förstånd.

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Avstängd
Skrivet av johncena:

Hämtade ut grejer som jag hade köpt utomlands. Visade leg men skrev även på en lapp men jag läste inte vad det stod. Betalade heller aldrig moms/tull avgift.
Varför slapp jag moms/tull eller vad fan stod det på lappen?
MVH

Du får höra av dig när det är dags för din medverkan i lyxfällan

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoxOne:

TS skriver: "Hämtade ut grejer som jag hade köpt utomlands".
Hur du ens kan tycka att det kommer i närheten av "Du behöver inte betala tull och moms för en gåva som skickas från en privatperson utanför EU..." övergår mitt förstånd.

Låt mig då försöka få ned det till ett sådant stadie som ditt förstånd kan greppa:
Precis som jag skrev, om än i korta ordalag, här ovan, så kryssar majoriteten utav de utländska försäljarna i "Gift" i sina försändelser, även trots att du i själva verket köpt varan.
Detta i och med att många länder, däribland Sverige, har lagar och regler som gör det fördelaktigt om försändelsen är en gåva.

Förstår du?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoxOne:

Så fel det bara kan bli.
Man kan skriva "gift" hur många gånger som helst på en försändelse och det är lika effektivt som att slå in den i rosa kräppapper med paljetter.
Moms skall betalas från första kronan, det tillkommer också en expeditionsavgift (som kam variera mellan 100kr och 300kr).
Tullen kontrollerar dock inte alla försändelser. Bedöms det angivna värdet på en försändelse de kontrollerar som orimligt kommer tullen att kräva ett styrkande av försändelsens värde. I värsta fall kan tullen bedöma det som varusmuggling/momsbedrägeri.

har aldrig betalat ett öre för något av småsakerna jag köpt på dx.com från kina.. vi snackar 20+ beställningar som alla gått igenom tullen utan att jag fått betala några avgifter och de mesta har kommit direkt hem i brevlådan för att de är stämplade som "gift" och har en liten klisterlapp på sig där de står att varan typ är värd 5 dollar och liknande.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Ja, det var mycket fel i det förstnämnda inlägget, men ditt var inte speciellt mycket bättre.

"Gift" + värde på <400kr så slipper du tull. Detta vet förstås kineserna mycket väl om, så de skriver alltid gift och värde på typ $10 eller nåt.

http://www.tullverket.se/innehallao/g/gavafranutlandet/gavafr...

Trevlig helg!

Mvh,
Gorian

Och tullen vet mycket väl om att kineserna i stort sett alltid skriver ner värde och kryssar i gift.
Ett exempel på detta var för hösten 3 år sedan (tror jag det var) då tullen stoppade en container från kina full med paket/post och över 80% var märkta gift och över 50% under heller exakt 10$ (dx skrev då alltid 10$ även på paket som hade en vara för 1$ i sig).

Containern skickades tillbaks till kina med ordern att dom skulle märka alla paket/brev korrekt kina sket i det och skicka tillbaks samma container oöppnad, tullen skicka tillbaks igen med samma meddelande, kina skickade en ny container med med troligen samma innehåll (i alla fall procentuellt sett), tullen skickade tillbaks den med.
Efter det verkar det som att företagen faktiskt fick tillbaks paketen för korrekt märkning och nästa container som kom var betydligt bättre och tullen beslöt sig då för att börja släppa in kina/hongkong posten igen (efter ca 4-5mån av total stop).
Och naturligtvis så hade jag beställe en jävla massa just när detta började och det tog exakt 6mån innan jag fick skiten för betala tillbaks vägra dom ju då det var mitt land som "krånglade".

Efter detta så vet ju tullen med andra ord att gift och låga värden inte är ett skit att lita på och jag har åkt på moms+deklareringsavgift på flera paket efter det (hälften med gift) och i två fall har det handlat om paket med en vara som kostade 0,5$ heller mindre dvs 4kr (avrundat) och frifrakt (frakten får man betala moms för med om den hade funnits).
Dvs 4kr för vara+frakt + 80 öre i moms (under 1300:- tas tull ej ut om det inte handlar om vissa varor) + 100-300._ i delkareringsavgift.
Dessa paket hämtades aldrig ut då det är billigare att köpa nytt många gånger istället.

Har även läst någonstans när tullen blev intervjuad att dom beklagar att det nu blir nästintill omöjligt att skicka gåvor ifrån kina/hongkong/taiwan/indien/etc (dvs dom länder som toppar "gift" ligan) för dom kan ej lita på att det ej är ifrån en privatperson heller ett företag så kommer dom sluta att titta på gift framöver.

Är det ett annat transportbolag än posten så är det risk att man kan få brev 1-6veckor efteråt med räkning på moms/tull+deklareringsavgiften.
Är det posten så har jag alltid fått betala vid hämtningen.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Beställer du något utanför EU så måste du hämta ut det på ett ombud. Fast saker från Kina hamnar alltid i brevlådan, konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Beställer du något utanför EU så måste du hämta ut det på ett ombud. Fast saker från Kina hamnar alltid i brevlådan, konstigt.

Det stämmer inte.
Det du fått hämta ut har kanske varit rekommenderat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Det stämmer inte.
Det du fått hämta ut har kanske varit rekommenderat?

Är rätt säker på att det är så då alla brev/paket jag fått från Australien och Turkiet har varit så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Är rätt säker på att det är så då alla brev/paket jag fått från Australien och Turkiet har varit så.

Fått rätt mycket från USA direkt i lådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Fått rätt mycket från USA direkt i lådan.

Även jag får vissa saker direkt i lådan, andra via ombud. Oftast grejer från Kina/Hongkong.
Tror det snarare har att göra med vad paketet skickades som i ursprungslandet och dess storlek, mer än vilket ursprungslandet faktiskt är.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

För min del har det varit mer att dom minsta lätta paketen måste hämtas ut medans dom större som knappt går i lådan hamnar där.
Så det kan gå hur som helst.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Tror inte kineserna betalar så mycket mer för att skicka rek så de gör det för att garantera leveransen.