Ta bort allt frå en SSD innan försäljning?

Permalänk
Medlem

Ta bort allt frå en SSD innan försäljning?

Hur gör jag det på ett enkelt sätt?

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem

Sätt den i en dator som har os och sen köra *wipe drive* med programmet de brukar ha på sina sidor?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

Eller DBAN på en USB-pinne, om du inte har någon disk med lämpligt OS att köra från.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Eller DBAN på en USB-pinne, om du inte har någon disk med lämpligt OS att köra från.

Det fungerar alltså på SSD också? Kommer det inte försämra prestandan?

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

Sätt den i en dator som har os och sen köra *wipe drive* med programmet de brukar ha på sina sidor?

Ska jag formatera om den och sedan sätta den i en annan dator?

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Ska jag formatera om den och sedan sätta den i en annan dator?

om den inte är formaterad och inte disken du har windows på just nu så är det bara köra wipe drive på den eller formatera.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

(Åhåhååå, nu får vi snart igång den här diskussionen om hur säker man kan vara på att allt verkligen är borta...)

Det går att välja hur många överskrivningscykler du vill göra. Fler överskrivningar sliter mer på disken, vilket kan påverka livslängden men troligtvis inte prestanda. En överskrivning borde vara tillräckligt för att inga "normala människor" ska kunna snoka.

Permalänk
Medlem

Om det råkar vara en ssd med hårdvarukryptering så e de bara o ladda hem mjukvaran från tillvekarens hemmsida och köra wipe så byter den krypterings-nycklar på disken. Sen e de ba sälja.
Går också att göra med hdparm i linux.

Smidigt o snabbt! (=

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Hur gör jag det på ett enkelt sätt?

Under förutsättning att du 1) har AHCI aktiverat och 2) en SSD som stödjer TRIM, så räcker det med att formatera din SSD och sedan skriva en textfil som via TRIM-kommandot aktiverar GC - om du inte orkar vänta någon minut tills GC körs automagiskt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Under förutsättning att du 1) har AHCI aktiverat och 2) en SSD som stödjer TRIM, så räcker det med att formatera din SSD och sedan skriva en textfil som via TRIM-kommandot aktiverar GC - om du inte orkar vänta någon minut tills GC körs automagiskt.

Hur menar du nu? Mitt OS ligger på min SSD. Ska jag formatera den.. och sen?

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Hur menar du nu? Mitt OS ligger på min SSD. Ska jag formatera den.. och sen?

Formatera och sälj. Det är allt du behöver veta som direkt svar på din inledande fråga i tråden.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net