Säljråd [Värdering av Asus N73SV /mod]

Permalänk
Medlem

Säljråd [Värdering av Asus N73SV /mod]

Jag undrar hur mycket min dator är värd. Det är en Asus notebook N73SV(http://www.inet.se/produkt/1969875/asus-n73sv)
Har använt den nästan dagligen och inte haft några problem med den.

Tacksam för svar

Rubrik förtydligad
Permalänk

Du skriver inte när du köpt den, men sammanfattning av specar på inet: 1920x1080, i5 2,3 Ghz, 4 GB RAM 1066Mhz, HDD mekanisk, Gforce 540M med 1024 mb minne, wifi: b/G/n, batteri max 5 timmar, höjd 39 mm, 3.4 kg

*i5: okej processor
*4Gb RAM: begränsande: till windows 8.1 ska man ha åtminstone 8 Gb i mitt tycke. RAM lite långsamt: standard idag är väl 1600Mhz?
*HDD: mekanisk, och därmed stötkänslig och långsam jämfört med en SSD, som håller på att bli (är?) standard i laptops idag.
*Wifi: de äldre, långsammare varianterna b,g,n, och har inte stöd för AC-standarden som finns i de flesta nyare routrar
*batteri: lite kort livslängd angiven i specarna: och om inte batteriet är bytt antar jag att batteritiden är ännu kortare idag: ett batteri sägs väl tappa 20% av kapaciteten per år? Är det bytt någon gång?
*Höjd och vikt: jämfört med nyare slimmade laptops är det lite av en tegelsten

liknande dator finns här: http://www.inet.se/produkt/1972389/acer-aspire-e5-771g-17-3-i5-8gb-gt-840m

...med tanke på att du får ovanstående: acer aspire för runt 6500:- med 8 Gb minne, Gforce 840M och 1TB hårddisk.... dvs lite bättre specifikationer, så tror jag inte du kan förvänta dig jättesummor.

På plussidan har du snyggt utseende och stor skärm, och det betyder en hel del.

Tänkt kund: specarna räcker gott till hemmasurfaren eller kontorsanvändaren som inte använder datorn till spelande, och inte släpar med sig datorn någonstans. Om du hittar rätt kund tror jag nog att du kan få strax under halva nypriset för ovan nämnda acermodell: dvs runt 2500-3000:- som allra bäst, förutsatt att den inte är alltför sliten och kantstött. Mer tror jag nog inte är realistiskt.

Edit: kolla också runt på blocket efter begagnade laptops med liknande specifikationer om du orkar: det ger en bra bild av var priserna ligger på ett ungefär.

Visa signatur

CPU: I7 4790K@4,8 Ghz | MB: ASUS Maximus ranger VII |RAM: Adata 16GB 1600 Mhz |GPU: 2X ASUS GTX 980Ti STRIX DirectCUIII SLI |PSU: Corsair AX1200i | Kylare: Corsair H100i | SSD: Samsung SSD 840 EVO 256GB | Tangentbord: Corsair K95 RGB | Razer Orbweaver keypad | Mus: Logitech MX Master | Hörlurar: Sony MDR-1RBT | Monitor: Acer XB280HK G-sync 3840x2160, Acer Predator X34 3440x1440
Mitt galleri: "The Pixel collider V1.5"

Permalänk
Medlem

Tack för svaret!