Tankar och erfarenheter runt Sony DSC-RX100 (I, II och III)

Permalänk
Relik 📜

Tankar och erfarenheter runt Sony DSC-RX100 (I, II och III)

Tjo!

Jag har en ny plan för mitt fotografiska liv vilken involverar inköp av en riktigt vass kompaktkamera för att ersätta nuvarande NEX-5R. Mina efterforskningar pekar på att RX100 (III) helt enkelt är det bästa som finns just nu, även om prislappen tyvärr är satt därefter.

Är det någon har som har en RX100 av någon årgång själv? Jag är mest nyfiken på hur den upplevs att använda generellt och om bildkvaliteten är "tillräcklig" eller vad man ska säga, 1:1-crops och pixelstuderande är inte superaktuellt.

Just nu lutar det åt en III:a, helt enkelt för att jag byter utrustning sällan och därför kan kosta på mig något rejält. Vad jag förstår är skillnaderna mellan II och III framför allt ny optik, inbyggd EVF samt en uppdaterad bildprocessor. Optiken är väl lite 50/50 om det känns som uppgradering, visserligen är den nya ljusstarkare men samtidigt med betydligt kortare maximal brännvidd.

Jag är även öppen för andra förslag i samma stil. Grundkravet är dock en "liten", smidig kamera i kompaktklassen, går jag ifrån det faller hela idén. Jag har som sagt en spegellös APS-C i dagsläget vilken jag anser vara "för stor", även om bilderna inte är något att klaga på.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Finns en hel del videor på YouTuben, därtill tester/omdömen för Googlaren. Anses från många håll vara den "bästa" kompakten.
Tror att 90%+ av bilderna som heffaklumps-DSLR-folket tar blir lika bra med RX100, skillnaden e att en liten kompakt i en bältesväska följer alltid med. Den bästa kameran är den man har med sig när det händer. Många som köper feta/tunga budget-DSLR-paket lämnar kameran hemma då det blir ett helt äventyr att släpa med sig väska + gluggar. Efter en tid åker skiten ut på blocket.

Själv har jag alltid med mig S95:an. A7:an med tilltugg när jag drar iväg på uppdrag.

Men som ofta sagts, det är fotografen, inte utrustningen, som tar bilderna.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av jookeer:

Finns en hel del videor på YouTuben, därtill tester/omdömen för Googlaren. Anses från många håll vara den "bästa" kompakten.
Tror att 90%+ av bilderna som heffaklumps-DSLR-folket tar blir lika bra med RX100, skillnaden e att en liten kompakt i en bältesväska följer alltid med. Den bästa kameran är den man har med sig när det händer. Många som köper feta/tunga budget-DSLR-paket lämnar kameran hemma då det blir ett helt äventyr att släpa med sig väska + gluggar. Efter en tid åker skiten ut på blocket.

Själv har jag alltid med mig S95:an. A7:an med tilltugg när jag drar iväg på uppdrag.

Men som ofta sagts, det är fotografen, inte utrustningen, som tar bilderna.

Jag har spanat en hel del recensioner och klipp på Youtube, men det är alltid svårt att filtrera. Många har bara kameran i kortare period för test, men det är ju en typisk grej man behöver köra med rätt länge för att verkligen kunna "veta säkert".

Jag har aldrig varit en superfotograf, men trots det tillräckligt intresserad för att känna mig begränsad av en vanlig kompaktkamera. Dynamiken en DSLR och senare spegellös kamera leverar i kombination med möjlighet till RAW för efterbehandlig gör helt enkelt mycket, även om jag kanske inte utnyttjar det alltid.

Just det du skriver om att lämna kameran hemma är mitt problem. Jag fotade en gång i tiden tusentals bilder per år med en Pentax K10D, vilken jag sedan tröttnade på att dra runt. Sålde den och gick via m4/3 till APS-C och Sony NEX vilket har gått bra sedan dess, både hemma i Sverige och på resor internationellt.

Nu känner jag dock att även den helt enkelt är för stor, jag vill ha en kamera som går ned i fickan på byxor eller kavaj så den alltid är med. Trots det är jag inte beredd att kompromissa bort kvalitet helt, utan vill fortfarande kunna ta tekniskt riktigt bra bilder när tillfälle erbjuds. Planen är dock att på sikt komplettera med en riktig DSLR för "finfoto" som hobby snarare än dokumentation, något jag tyckte var skitkul förr och gärna skulle ta upp igen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Jag har erfarenhet från en uppsjö analoga och digitala kamurror. "Torskade" som många andra på ett "budget-heffaklumps-DSLR-APS-C-varuhus-paket", trodde det var ett "bra/prisvärt" systemkamerapaket. Efter ett tag tröttnade jag, inte pga att det var dåliga leksaker utan snarare att jag tyckte bildkvaliteten inte uppvägde "släpandet". Därtill insåg jag att DSLR inte var min "grej".

Så kom då A7 för drygt ett år sedan, liten/kompakt FF med möjlighet att med billiga adaptrar återanvända gammelgluggarna från 60-70-80-talet. Detta gjorde verkligen stor skillnad.

+ EVF är enl. mig överlägsen DSLR, särskilt i svagt ljus
+ allt som är mindre/lättare/kompaktare än DSLR är en fördel
+ gratis gluggar för den som redan har, annars köper man för några hundringar/st
+ A7 är den billigaste FF någonsin, 7 papp beggad med garanti är ett klipp
+ focus peaking underlättar för MF-gluggar

- manuella gluggar kan vara "jobbiga" för okunniga nybörjare, dock lär man sig snabbt
- MF-gluggar (tele) inget för action-fotografen som behöver autofocus för snabbrörliga motiv, där är de dyraste FF-kamerorna bättre

Det blir visst släpande med A7+tilltugg i ryggväskan för "finfoto" men det är det värt då bildresultatet blir så mycket bättre än med en heffaklumps-APS-C. Allt är relativt.

A7 med tilltugg är inget alternativ till en kompakt man har i en bältesväska då den senare alltid följer med och den första tas med då man skall ut å "finfota". Dom konkurrerar inte utan snarare kompletterar varandra.

Skulle jag tvingas välja en så skulle jag börja med en riktigt bra kompakt, tex. RX100 III (ja, den tar RAW).

En annan kul kamera få känner till är FujiFilms X100(s/t) - utmärkt hyfsat kompakt retrokamera som tar högklassiga bilder (rent tekniskt) med både EVF och OVF, bästa gatubildskameran?

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Tjo!

Jag har en ny plan för mitt fotografiska liv vilken involverar inköp av en riktigt vass kompaktkamera för att ersätta nuvarande NEX-5R. Mina efterforskningar pekar på att RX100 (III) helt enkelt är det bästa som finns just nu, även om prislappen tyvärr är satt därefter.

Är det någon har som har en RX100 av någon årgång själv? Jag är mest nyfiken på hur den upplevs att använda generellt och om bildkvaliteten är "tillräcklig" eller vad man ska säga, 1:1-crops och pixelstuderande är inte superaktuellt.

Just nu lutar det åt en III:a, helt enkelt för att jag byter utrustning sällan och därför kan kosta på mig något rejält. Vad jag förstår är skillnaderna mellan II och III framför allt ny optik, inbyggd EVF samt en uppdaterad bildprocessor. Optiken är väl lite 50/50 om det känns som uppgradering, visserligen är den nya ljusstarkare men samtidigt med betydligt kortare maximal brännvidd.

Jag är även öppen för andra förslag i samma stil. Grundkravet är dock en "liten", smidig kamera i kompaktklassen, går jag ifrån det faller hela idén. Jag har som sagt en spegellös APS-C i dagsläget vilken jag anser vara "för stor", även om bilderna inte är något att klaga på.

Jag har själv den första RX100 och blir fortfarande förvånad över bildkvalitén.
RX100 serien är helt klart ett väldigt bra köp. Och som skrivits innan, den är alltid med

Har själv varit så nöjd med min RX100 gen1 att jag inte har kollat upp II & III:an alls.

Har läst på om RX100 II vs RX100 III i ca en timmes tid nu, och visst är det svårt val. Då dom är så lika i spec. Det är inte mycket som skiljer. Men ändå småsaker som visa kan bry sig om.

RX100 II vs RX100 III

Men skulle jag köpa en ny RX100 idag, hade jag gått på III:an.

Och att valet hade blivit III:an är enbart på "high-resolution pop-up viewfinder!
Det finns inte på min, och inte på tvåan heller.
Och det är det jag saknar på min (och även det många har klagat på)

Så att få en sökare tycker jag helt klart är värt dom extra pengarna.

Så kör på RX100 III om pengen tillåter.

Edit/

På frågan: "hur den upplevs att använda(*) generellt och om bildkvaliteten är "tillräcklig"(**)

(*) Hur den upplevs att använda? Jag tycker det är som vilken kamera som helst,typ.

(**) Och om bildkvaliteten är tillräcklig? Japp inget att snacka om, den sensorn levererar verkligen.
Vill du se lite bilder tagna från RX100 serien så kolla in/sök fotosidans galleri (obs, klicka på bild) med bilder tagna av RX100.

Felstavning och radbrytning.
Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Relik 📜

Jag är väl mest sugen på en III, men det är ju priset. Med cashback kostar II typ 4 500 kronor, vilket innebär saftiga 2 500 kronor upp till III. För det får jag EVF och ett objektiv som kan eller inte kan vara bättre. Svårt!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Permalänk
Relik 📜
Skrivet av jookeer:

Kostar som ett gaminggrafikkort som blir gammalt inom ett år, kameran håller längre...

Haha, ja, det hoppas jag verkligen!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Jag är väl mest sugen på en III, men det är ju priset. Med cashback kostar II typ 4 500 kronor, vilket innebär saftiga 2 500 kronor upp till III. För det får jag EVF och ett objektiv som kan eller inte kan vara bättre. Svårt!

EFV är värt 2500Kr extra.

Du skulle bara ångra dig utan EVF! Och sen kan man ju fråga sig om det är värt dom extra kronorna?

Personligen svarar jag direkt Ja utan som helst tvekan: Då jag vet om att det är en funktion man kommer sakna väldigt mycket. Du kommer bara att bli riktigt irriterad på dig själv för att du vart dumsnål.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att TheCameraStoreTV har gjort en review av denna. De brukar vara hyggliga.

Visa signatur

"The GauntMan knows he will win"

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Jag är väl mest sugen på en III, men det är ju priset. Med cashback kostar II typ 4 500 kronor, vilket innebär saftiga 2 500 kronor upp till III. För det får jag EVF och ett objektiv som kan eller inte kan vara bättre. Svårt!

+ riktigt bra videoivalitet
+ flip display
+ inbyggda ND

Tycker det skulle vara värt de extra 2500 bara för två av de tre.

Permalänk
Inaktiv

Jag har en RX100 MK3. Varit nöjd över lag.
Smidig att skicka över bilder från kamera till telefon/surplatta när man är på resandefot med NFC bumbande.
Inbyggt ND-filter är också alltid fint att ha med sig utan att behöva tänka på det.
Det är helt enkelt den bästa kameran man kan ha i fickan.
Bilderna är skarpa så länge inte ISOn åker upp för högt.
Roliga funktioner inbygga i kameran, allt i allt så är den kompetent.
Fråga om det är något speciellt du undrar över.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av anon176726:

Jag har en RX100 MK3. Varit nöjd över lag.
Smidig att skicka över bilder från kamera till telefon/surplatta när man är på resandefot med NFC bumbande.
Inbyggt ND-filter är också alltid fint att ha med sig utan att behöva tänka på det.
Det är helt enkelt den bästa kameran man kan ha i fickan.
Bilderna är skarpa så länge inte ISOn åker upp för högt.
Roliga funktioner inbygga i kameran, allt i allt så är den kompetent.
Fråga om det är något speciellt du undrar över.

Dum och subjektiv fråga, men tycker du den är värd priset? Eller känner du "fan, det hade kanske gått lika bra med en kamera för X kronor mindre"? Något särskilt du tycker är jobbigt och skulle vilja "varna" för?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Vill höja ett litet varningens finger. Har själv en RX100 II. Den första höll 2 veckor innan den fick detta problem.
https://www.youtube.com/watch?v=aHLzAQg-dno
https://www.youtube.com/watch?v=AcWcuX96ihI
Detta är ett problem som Sony ännu inte fixat och som finns kvar på RX100 III. Förutom denna lilla annoyance har jag varit nöjd med den. Mycket smidig kamera att bära med sej. Menysystemet är inte lika välutvecklat som hos t.ex Panasonic LX7, vilket jag upplevt som lite störande ibland om man snabbt måste komma åt en viss funktion.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Nisse-Tuta:

+ riktigt bra videoivalitet
+ flip display
+ inbyggda ND

Tycker det skulle vara värt de extra 2500 bara för två av de tre.

Just ND är intressant, har jag faktiskt inte tänkt på. 180 graders flip har jag på NEX:en nu och använder kanske en gång om året, så det gör varken från eller till. Lutar nog mot en III:a ändå, lika bra att slå på stort när man väl köper. Förhoppningsvis kan jag ha den och vara nöjd i många år

Skrivet av enterthewoid:

Vill höja ett litet varningens finger. Har själv en RX100 II. Den första höll 2 veckor innan den fick detta problem.
https://www.youtube.com/watch?v=aHLzAQg-dno
https://www.youtube.com/watch?v=AcWcuX96ihI
Detta är ett problem som Sony ännu inte fixat och som finns kvar på RX100 III. Förutom denna lilla annoyance har jag varit nöjd med den. Mycket smidig kamera att bära med sej. Menysystemet är inte lika välutvecklat som hos t.ex Panasonic LX7, vilket jag upplevt som lite störande ibland om man snabbt måste komma åt en viss funktion.

Intressant! Fick du byta på garanti då? Måste väl framför allt vara ett jädra irritationsmoment för film.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av emilakered:

Dum och subjektiv fråga, men tycker du den är värd priset? Eller känner du "fan, det hade kanske gått lika bra med en kamera för X kronor mindre"? Något särskilt du tycker är jobbigt och skulle vilja "varna" för?

Tycker den är värd slantarna. Även 1000kr billigare nu än när jag köpte den.

Permalänk
Relik 📜

Nu är det köpt och klart! Inte hunnit leka ännu, får hålla tummarna att jag bli nöjd i alla fall. Nästa projekt: sälja NEX-5R.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av emilakered:

Nu är det köpt och klart! Inte hunnit leka ännu, får hålla tummarna att jag bli nöjd i alla fall. Nästa projekt: sälja NEX-5R.

Blev det en MK3 ?

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av anon176726:

Blev det en MK3 ?

Det blev en MK3! Nu ska jag bara lära mig hur man kommer åt alla funktioner. Lyckades precis hitta DMF, det var efterlängtat!

(Jag.. borde faktiskt kika i manualen.)

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem