Polisvirus på Surfplatta

Permalänk

Polisvirus på Surfplatta

För att ta det från början så fick min mamma när hon surfade(samsung surfplatta) på blocket, (hon hade inte varit inne på några skumma sidor) upp det klassiska polisviruset. Att man ska betala 1000kr för att bli av med det. Hon tryckte inte ok utan stängde av den helt och sedan så dök det inte upp några mer problem. Paranoid som man är så körde jag antivirus (avg) och antimalware (malwarebytes) på plattan och hittade ingenting. Sedan återställde vi den till fabriksinställningar. Sedan har det inte dykt upp.

Tidigare idag så hände exakt samma sak på min brors flickväns Ipad!! hon tryckte bara på internetknappen och då dök det "polismeddelandet" upp. Hur kommer detta sig att det dyker upp utan att man är inne på någonting skumt? Samtidigt så hittar virusprogrammen ingenting? Dem har ju inte fått virus verkar det som men som sagt meddelandet har dykt upp från ingenstans.

Kan man ens få virus på surfplatta?

Och just det, plattorna har inte varit kopplade till varandra på något sätt, på samma Wifi eller något sådant.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Klart man kan få det.

Dock har jag inte hört nåt om att man ska få "polisviruset" på surfplattor. Du får ge oss lite mer info om modellen.
Kan det inte vara att det är en sådan hemsida som bara visar samma meddelande?

Permalänk
Medlem

Så länge det är inget riktigt virus, räcker det med att rensa webbläsaren cache/historik etc och då skall det vara löst.
Om det är riktigt: http://malwaretips.com/blogs/android-police-virus-removal/

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Har haft hand om en hel del datorer genom mitt arbete som haft polis virus, men har personligen aldrig sätt en surfplatta eller telefon med polis viruset.
Jag tycker de låter konstigt att de skulle komma upp och sen försvinna på sättet du beskriver och att du inte heller hittar något vid en virus sökning av enheterna.

Låter bara som något som kanske infekterar webbläsaren på ett sätt och att de blir som någon form av reklam overlayer.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|