Fick hem saker jag inte beställt, måste jag ta mig till posten och skicka tilbaka dem?

Permalänk
Medlem

Fick hem saker jag inte beställt, måste jag ta mig till posten och skicka tilbaka dem?

Ja i korta drag, fick hem saker som jag inte hade beställt utöver det som faktiskt ingick i min beställning.

1. Jag var ärlig och mailade företaget att jag fått för mycket.

2. Fick till svar att jag skulle skriva ut returfraktetikett och posta på närmsta postkontor.

3. Jag säger att de gärna får skicka hem någon till mig som plockar upp grejerna, men att jag inte lägger tid och pengar(bensin) på att ta mig till närmsta postkontor.

4. Får tillbaka hot om faktura på de grejerna jag fick extra som inte var beställt om jag inte postar dem.

Någon som vet vad konsumentköplagen säger här? Värdet är ca 400 kr och jag har ingen användning på skräpet...

//mvh Martin

Permalänk
Entusiast

Vet inte vad lagen säger, men kan hålla med om att det blir tradigt att hålla på och paketera och tjabba med fraktsedlar samt behöva blåsa till närmsta postkontor. Nån mindre kompensation med några kronors rabatt på nästa inköp tycker jag hade kunnat vara på sin plats, speciellt då du var en ärlig person...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zappox:

Ja i korta drag, fick hem saker som jag inte hade beställt utöver det som faktiskt ingick i min beställning.

1. Jag var ärlig och mailade företaget att jag fått för mycket.

2. Fick till svar att jag skulle skriva ut returfraktetikett och posta på närmsta postkontor.

3. Jag säger att de gärna får skicka hem någon till mig som plockar upp grejerna, men att jag inte lägger tid och pengar(bensin) på att ta mig till närmsta postkontor.

4. Får tillbaka hot om faktura på de grejerna jag fick extra som inte var beställt om jag inte postar dem.

Någon som vet vad konsumentköplagen säger här? Värdet är ca 400 kr och jag har ingen användning på skräpet...

//mvh Martin

Vad jag vet har du rätt att kräva skälig ersättning för den tid och de materialkostnader du ådrar dig för att återsända godset, men jag tror inte du kan neka att skicka tillbaka prylarna utan att i så fall betala fakturan på grejerna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zappox:

Ja i korta drag, fick hem saker som jag inte hade beställt utöver det som faktiskt ingick i min beställning.

1. Jag var ärlig och mailade företaget att jag fått för mycket.

2. Fick till svar att jag skulle skriva ut returfraktetikett och posta på närmsta postkontor.

3. Jag säger att de gärna får skicka hem någon till mig som plockar upp grejerna, men att jag inte lägger tid och pengar(bensin) på att ta mig till närmsta postkontor.

4. Får tillbaka hot om faktura på de grejerna jag fick extra som inte var beställt om jag inte postar dem.

Någon som vet vad konsumentköplagen säger här? Värdet är ca 400 kr och jag har ingen användning på skräpet...

//mvh Martin

Mitt enkla tips: Gör inte saker svårare än vad de behöver vara, åk till närmaste postombud och lämna in grejerna.

Gid jul!

Erik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik:

Mitt enkla tips: Gör inte saker svårare än vad de behöver vara, åk till närmaste postombud och lämna in grejerna.

Gid jul!

Erik

Vad har dina tips med konsumentköplagen att göra?

Skrivet av Ozzed:

Vad jag vet har du rätt att kräva skälig ersättning för den tid och de materialkostnader du ådrar dig för att återsända godset, men jag tror inte du kan neka att skicka tillbaka prylarna utan att i så fall betala fakturan på grejerna.

Detta är också vad jag fått höra när jag varit i kontakt med konsumentvägledare. Dock står det inget om det här vilket gör att jag blir lite osäker.

Permalänk
Expertgissare

Om det är någon typ av seriöst företag så borde dom skicka en returfraktsedel, dom kan väl inte kräva att att du ska skriva ut en och krångla för att dom har gjort fel.
Var man har ju inte (tro det eller ej) tillgång till skrivare på ett smidigt sätt.

Jag tycker du ska mejla dom att du inte har någon möjlighet att skriva ut någon returfraktsedel och att dom måste skicka en.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av zappox:

Någon som vet vad konsumentköplagen säger här?

KKL är som namnet antyder en lag som reglerar köp mellan säljare och privatperson. Eftersom du inte beställt varan är det inte ett köp.
Om du väljer att behålla varan du inte beställt begår du möjligen ett tillgreppsbrott som faller under brottsbalken om företaget väljer att polisanmäla dig för utebliven betalning/retur.
Du har möjlighet att erbjuda dem att hämta varan hos dig, begära skälig ersättning för att du släpar dig till posten eller betala för varan.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av zappox:

3. Jag säger att de gärna får skicka hem någon till mig som plockar upp grejerna, men att jag inte lägger tid och pengar(bensin) på att ta mig till närmsta postkontor.

Nån gång när du är ute och åker passerar du väl ett postombud? Sen att det kanske dröjer en vecka eller två spelar väl mindre roll.

Skrivet av Edvin-89:

Om det är någon typ av seriöst företag så borde dom skicka en returfraktsedel, dom kan väl inte kräva att att du ska skriva ut en och krångla för att dom har gjort fel.
Var man har ju inte (tro det eller ej) tillgång till skrivare på ett smidigt sätt.

Jag tycker du ska mejla dom att du inte har någon möjlighet att skriva ut någon returfraktsedel och att dom måste skicka en.

Håller med ovan, be dom skicka en returfraktsedel som är färdig att klistra på och eventuellt om det behövs en tomkartong med emballage också.

Vad konsumentköplagen säger har jag däremot ingen aning om, men jag skulle nog inte krångla till det mer än nödvändigt i det här fallet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Skrivet av zappox:

Ja i korta drag, fick hem saker som jag inte hade beställt utöver det som faktiskt ingick i min beställning.

1. Jag var ärlig och mailade företaget att jag fått för mycket.

2. Fick till svar att jag skulle skriva ut returfraktetikett och posta på närmsta postkontor.

3. Jag säger att de gärna får skicka hem någon till mig som plockar upp grejerna, men att jag inte lägger tid och pengar(bensin) på att ta mig till närmsta postkontor.

4. Får tillbaka hot om faktura på de grejerna jag fick extra som inte var beställt om jag inte postar dem.

Någon som vet vad konsumentköplagen säger här? Värdet är ca 400 kr och jag har ingen användning på skräpet...

//mvh Martin

Begär en retursedel. Inte ska du stå för frakten tillbaks.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Vad har dina tips med konsumentköplagen att göra?

Vad har det där inlägget med konsumentköplagen att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Vad har dina tips med konsumentköplagen att göra?

Inget alls :). Kanske mer under kategorin sunt förnuft ;). Men det är en praktisk och smidig lösning som säkerligen funkar för både säljare och köpare.

Hade dom missat att skicka med grejer. Hade du krävt att dom att butiken budade detta till din dörr? Personligen hade jag nöjt mig med att hämta sakerna hos postombudet, likväl åker jag självfallet åker till postombudet och lämnar tillbaka saker som inte tillhör mig.

Man måste inte alltid hävda sin absoluta rätt (om man nu har någon i det aktuella fallet) utan man kan vara lite praktisk.

God Jul till dig också!!

Erik

Permalänk
Medlem
Skrivet av zappox:

Ja i korta drag, fick hem saker som jag inte hade beställt utöver det som faktiskt ingick i min beställning.

1. Jag var ärlig och mailade företaget att jag fått för mycket.

2. Fick till svar att jag skulle skriva ut returfraktetikett och posta på närmsta postkontor.

3. Jag säger att de gärna får skicka hem någon till mig som plockar upp grejerna, men att jag inte lägger tid och pengar(bensin) på att ta mig till närmsta postkontor.

4. Får tillbaka hot om faktura på de grejerna jag fick extra som inte var beställt om jag inte postar dem.

Någon som vet vad konsumentköplagen säger här? Värdet är ca 400 kr och jag har ingen användning på skräpet...

//mvh Martin

Ta en promenad alt. ta och lämna in det i samma veva som du hämtar ut nå annat skrot isåfall?

Man behöver inte vara helt snedställd med nästippen mot himlen.

Permalänk
Hedersmedlem

Har de skickat något till dig som du inte har beställt är de ensamt ansvariga för att ta tillbaka prylarna om de vill ha dem. Du har ingen skyldighet att ta dem till ett postkontor. Sedan tycker jag att man kan vara smidig. Du har ju ändå valt att göra affärer med detta bolaget, så något måste det vara som du gillar hos dem. Om det inte är en jätteomväg till posten så tycker jag att du ska lämna in paketet.

Sedan finns det alltid fall. Jag beställde ett antal prylar hos en nätbutik varav en liten grej som kostade 50kr. Nu har de levererat den fel två gånger och vill att jag ska skicka tillbaka. Och varje gång så kommer prylen som ett paket så att jag behöver åka och hämta den. Börjar bli lite surt. Tänker inte stå till tjänst med fler turer fram och tillbaka gratis i detta fallet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

När det gäller pengar finns en term som kallas condictio indebiti, men det är om man fått in pengar på sitt konto som inte borde ha kommit. För varor säger en del ond tro. Ett slags stöld, skulle man kunna säga.

Permalänk

Tyvärr så har du inte någon mer skyldighet att kontakta företaget och säga när du är hemma. Vill de ha sina saker så får de ordna ett bud som hämtar och paketerar det. Du har inte någon skyldighet att ta dig till posten och skicka dem. De kan inte heller fakturera dig för något i efterhand när du inte ingått ett köpeavtal med dem för de varorna.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av zappox:

Ja i korta drag, fick hem saker som jag inte hade beställt utöver det som faktiskt ingick i min beställning.

1. Jag var ärlig och mailade företaget att jag fått för mycket.

2. Fick till svar att jag skulle skriva ut returfraktetikett och posta på närmsta postkontor.

3. Jag säger att de gärna får skicka hem någon till mig som plockar upp grejerna, men att jag inte lägger tid och pengar(bensin) på att ta mig till närmsta postkontor.

4. Får tillbaka hot om faktura på de grejerna jag fick extra som inte var beställt om jag inte postar dem.

Någon som vet vad konsumentköplagen säger här? Värdet är ca 400 kr och jag har ingen användning på skräpet...

//mvh Martin

Konsumentköplagen kommer nog säga att du kan ta en promenad till postkontoret och därmed inte fakturera återförsäljaren för bensin.

Vanligt vett säger att du ska samarbeta med återförsäljaren och skicka tillbaka grejerna utan att vara onödigt krånglig. Alla kan göra fel.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Är det små saker kan du väl ta och lämna in det? Gå ut och promenera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zappox:

Ja i korta drag, fick hem saker som jag inte hade beställt utöver det som faktiskt ingick i min beställning.

1. Jag var ärlig och mailade företaget att jag fått för mycket.

2. Fick till svar att jag skulle skriva ut returfraktetikett och posta på närmsta postkontor.

3. Jag säger att de gärna får skicka hem någon till mig som plockar upp grejerna, men att jag inte lägger tid och pengar(bensin) på att ta mig till närmsta postkontor.

4. Får tillbaka hot om faktura på de grejerna jag fick extra som inte var beställt om jag inte postar dem.

Någon som vet vad konsumentköplagen säger här? Värdet är ca 400 kr och jag har ingen användning på skräpet...

//mvh Martin

Varfrö måste du åka till närmsta postkontor? I dagens Sverige så finns det ju fraktombud i varenda kvarterskiosk och COOP/ICA nära butik, om du inte bor mitt ute i skogen så borde du ha en i närheten. Om inte annat så är jag ganska säker på att man kan boka en hämtning med lantbrevbärare om du nu skulle bo mitt i ingenstans. Det finns ju trots allt fler speditörer än enbart Posten...

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Som flera säger, de kan absolut inte kräva dig att utföra et arbete du inte gått med på.

Hur absurt vore det inte om du var tvungen att utföra sådana jobb, tänk om ett företag eller person BARA skickar paket (brev) till dig så du får typ 50 brev om dagen och sedan kräver att du ska jobba gratis genom att skicka tillbaka alla 50 varje dag!

Man kan alltså vara ett rövhål om man vill men man behöver ju absolut inte vara det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ggwp:

Konsumentköplagen kommer nog säga att du kan ta en promenad till postkontoret och därmed inte fakturera återförsäljaren för bensin.

Varför sitta och spekulera när man inte har en susning. KKL säger inget om varor som inte är beställda.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

För att konsumentköplagen ska gälla, krävs det att man gjort ett köp. Här gäller det varor som inte är köpta, utan felaktigt levererade. Jag tror inte det finns något att luta sig på i konsumentköplagen.
Det sagt så är det för mig en självklarhet att säljaren står för frakten, så en fraktlapp ska de så klart skicka, om de inte hellre skickar ett ombud. Men skickar de en fraktlapp är nog mottagaren ansvarig för att se till så varorna kommer iväg.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

jag skulle ju aldrig handla av en butik igen om de krävde att du skulle spendera din tid och dian pengar för o ta dig ner o skicka tillbaks det utan nån slags ersättning i alla fall, särskilt den här tiden på året när folk har annat att göra.

Visa signatur

3900x | 2080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Konsumentköplagen kommer nog säga att du kan ta en promenad till postkontoret och därmed inte fakturera återförsäljaren för bensin.

Vanligt vett säger att du ska samarbeta med återförsäljaren och skicka tillbaka grejerna utan att vara onödigt krånglig. Alla kan göra fel.

Jag skulle inte vilja gå 1.2 mil bara för att nån jävel inte kan läsa vad som ska vara i paketet.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

För att konsumentköplagen ska gälla, krävs det att man gjort ett köp. Här gäller det varor som inte är köpta, utan felaktigt levererade. Jag tror inte det finns något att luta sig på i konsumentköplagen.
Det sagt så är det för mig en självklarhet att säljaren står för frakten, så en fraktlapp ska de så klart skicka, om de inte hellre skickar ett ombud. Men skickar de en fraktlapp är nog mottagaren ansvarig för att se till så varorna kommer iväg.
B!

Köpare har upplyst säljare om brister från säljarens sida, köparen har inget ansvar för när eller om säljaren väljer att hämta upp sina varor.

Med det sagt kan du ju begära skälig ersättning för allt som säljaren ber dig om, om du nu känner för att krångla till det.

Utskrift av fraktsedel: 50:-
Paketering: 50:-
Resa t&r posten: 200:-
Biltvätt: 200:-

Permalänk
Medlem

Vilken butik gäller detta?

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk

Trådskaparen behöver enbart informera butiken om att han har fått fel varor och se till att ange en tid när han är hemma för ett bud som ska hämta varorna. Låter sjukt men så är det, det finns inte någon lag som tvingar honom att åka buss, bil eller gå med varorna till ett ppostombud. Det är företaget som har gjort fel och vill de ha tillbaka varorna så är det bara att beställa ett bud som hämtar dem hemma hos ts

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Han som packat fel får väl ta sitt straff..betala med lön eller åka hem till dig och hämta grejen hehe

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidewalker:

Köpare har upplyst säljare om brister från säljarens sida, köparen har inget ansvar för när eller om säljaren väljer att hämta upp sina varor.

Med det sagt kan du ju begära skälig ersättning för allt som säljaren ber dig om, om du nu känner för att krångla till det.

Utskrift av fraktsedel: 50:-
Paketering: 50:-
Resa t&r posten: 200:-
Biltvätt: 200:-

Men vad är det frågan om? Varför vill ni vara så jävliga!?

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Sötast

Nämen titta, kan det vara en till som handlat från CDON?

(Bara det företaget som nånsin bett mig att skriva ut returettiketter medans andra seriösa företag skickar klisterlappar)

Permalänk
Medlem

Hej! Kul med alla svar på detta och God Jul!

Som ni kanske förstår är det mer en principsak att jag inte vill lägga tid på detta när företaget är så arrogant . Det är faktiskt en skillnad på att returnera en vara som man beställt (ångrat köp, felköp etc) och att returnera varor man får slumpvis hemskickade. Det väl ändå lutar åt att jag tar en promenad till postkontoret idag för att slippa mer bekymmer...