Linux Mint funkar inte ordentligt efter tvingad omstart

Permalänk
Medlem

Linux Mint funkar inte ordentligt efter tvingad omstart

Satt och spelade, och efter att ha kört i kanske 45 minuter fryser det och ljudet låter BRRRRRRRRR. Testar ESC, ALT+F4, CRTL+ALT+DEL, trycka på strömbrytaren en gång och vänta i en minut, inget funkade. Så jag höll ner strömbrytaren tills datorn stängdes av. När jag sedan startar datorn, vägrar den att visa fönster korrekt, Firefox funkar bra, alla andra program är som hål som man ser igenom till skrivbordet (vet inte hur jag ska förklara men kanske inte så viktigt, egentligen).

Störde jag något när jag stängde av den, är det kört och jag måste installera om OS nu?

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Om du har en xorg conf, testa flytta bort den och starta om X/datorn.

mv /etc/X11/xorg.conf ~/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Letrix:

Om du har en xorg conf, testa flytta bort den och starta om X/datorn.

mv /etc/X11/xorg.conf ~/

Funkade inte, tyvärr. Dock ser man inte vad som står i terminalen, man ser bara kanten så man vet var fönstret är. Sedan är jag rätt nybörjare på Linux så jag har ingen aning ifall jag har en xorg conf eller vad den gör.

Alltså datorn funkar som den ska förutom att fönstren inte visas korrekt, kan man säga.

Visa signatur

:)

Permalänk

Jag tycker nästan att det låter som ett hårdvarufel. Gjorde du någon uppdatering av operativsystemet i samband med att felet uppstod? Testa att skriva

dmesg --level=err,crit

i ett terminalfönster, och posta eventuellt output här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strangeattractor:

Jag tycker nästan att det låter som ett hårdvarufel. Gjorde du någon uppdatering av operativsystemet i samband med att felet uppstod? Testa att skriva

dmesg --level=err,crit

i ett terminalfönster, och posta eventuellt output här.

jippie95@PhilosophiaeComputer ~ $ dmesg --level=err,crit jippie95@PhilosophiaeComputer ~ $ sudo dmesg --level=err,crit [sudo] password for jippie95: jippie95@PhilosophiaeComputer ~ $

Hm...

Nej, jag gjorde inga uppdateringar av OS. Om det är fel på t.ex. grafikkortet tycker jag att det är intressant att det uppstod i samband med att jag spelade på ZSNES.

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FilosofN:

jippie95@PhilosophiaeComputer ~ $ dmesg --level=err,crit jippie95@PhilosophiaeComputer ~ $ sudo dmesg --level=err,crit [sudo] password for jippie95: jippie95@PhilosophiaeComputer ~ $

Hm...

Nej, jag gjorde inga uppdateringar av OS. Om det är fel på t.ex. grafikkortet tycker jag att det är intressant att det uppstod i samband med att jag spelade på ZSNES.

Grafikkort eller vad som kan fallera när som. Behöver inte alls vara under belastning.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Grafikkort eller vad som kan fallera när som. Behöver inte alls vara under belastning.

Det klart, tänkte bara om det fanns något samband. Men skrivbordet ser och fungerar nästan normalt när inga andra fönster är uppe, och det är bara fönster som använder sig av OS (t.ex. filhanterare, terminal, inställningar, psensors...) som muppar sig. Andra program som Firefox och Steam funkar. Så det känns mer som att något avbröts när jag stängde av datorn. Eller?

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Testa att skapa en ny användare och logga in som den, och se om samma problem uppstår. Då kan du i alla fall se om det är din användares konfiguration som blivit fel, eller om det är något systemfel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Testa att skapa en ny användare och logga in som den, och se om samma problem uppstår. Då kan du i alla fall se om det är din användares konfiguration som blivit fel, eller om det är något systemfel.

Hur ska jag göra det? Fönstrena är liksom genomskinliga.

EDIT: Upptäckte precis att fönstrena bara är genomskinliga när de inte är maximerade. Ska testa att logga in med en annan användare.

EDIT2: Det hjälpte inte.

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Prova att installerera om din fönsterhanterare.
Vilken miljö använder du?

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Hm kan du skriva dmesg och kopiera över hela outputen, skulle du kunna också ta en bild på hur det ser ut så man förstår bättre hur det ser ut. Samt vad kör du för enviroment, KDE/Gnome/XFCE etc....

Min gissning är antingen någon korrupt fil du har fått när du stängde av datorn eller hårdvarufel.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Prova att installerera om din fönsterhanterare.
Vilken miljö använder du?

Skrivet av Commander:

Hm kan du skriva dmesg och kopiera över hela outputen, skulle du kunna också ta en bild på hur det ser ut så man förstår bättre hur det ser ut. Samt vad kör du för enviroment, KDE/Gnome/XFCE etc....

Min gissning är antingen någon korrupt fil du har fått när du stängde av datorn eller hårdvarufel.

Har inte installerat någon annan miljö, Mint använder väl Cinnamon? Hur kan jag ominstallera det?
Det där med dmesg, jag testade "dmesg --level=err,crit" och inget hände. När jag skriver endast "dmesg" kommer för mycket text för att det ska få plats. Är det ens intressant?

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Då jag egentligen inte hade några viktiga grejor på datorn (en del dokument och Pythonprogram, någon bild, kanske), slutade det med att jag helt enkelt bara ominstallerade alltsammans. Ja, jag är lat =P men det fungerade i alla fall.

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FilosofN:

Då jag egentligen inte hade några viktiga grejor på datorn (en del dokument och Pythonprogram, någon bild, kanske), slutade det med att jag helt enkelt bara ominstallerade alltsammans. Ja, jag är lat =P men det fungerade i alla fall.

Nästa gång ha en separat home/root partition så slipper du förlora användardata helt.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Alla Ubuntu-baserade distros är lite kluriga att felsöka. Nästa gång det kör ihop sig testa CTRL + ALT + F2 (eller F3, F4 etc). Detta tar dig till en TTY-terminal där du kan köra terminalbaserade program. Ifall det bara är din grafiska miljö som kraschat kan det funka, så att du slipper tvinga omstart.

Tryck bara CTRL + ALT + F8 för att gå tillbaka till din grafiska miljö.