Permalänk

Projekt Caelum [Caselabs Mercury s8]

Hej och välkomna!

Presentation

Mitt namn är Olivier Vizuete (Olle) och jag är 24 år gammal. Jag bor i Uppsala där jag studerar på heltid. Jag har länge kollat runt på olika byggloggar här på Sweclockers och har nu blivit inspirerad att skapa något eget, efter att ha sett Mercury s8 så var jag fast och nu när chassit äntligen har anlänt så är det dags att börja bygga. Bygget kan komma att bli lite utdraget pga. begränsad ekonomi samt tentaperiod i början av januari.

Komponenter

Majoriteten av delarna är inte beställda och inte helt bestämt vad det blir, men en preliminär lista kommer nedan:
[X] dessa delar har jag köpt eller äger sen tidigare.

  • Chassi: Caselabs Mercury s8 [X]

  • CPU: Intel core i7 5820k [X]

  • GPU: 2x EVGA GeForce GTX 980 SC [X]

  • Ram: 2x Corsair Dominator Platinum DDR4 4x4 gb [X]

  • Moderkort: Asus X99–S [X]

  • SSD: Samsung 850 PRO Series 256gb [X] Äger en hårddisk.

  • Nätaggregat: Corsair AX860 [X]

Vattenkylning

  • EK-XRES 140 D5 PWM with Pump [X]

  • Alphacool NexXxoS UT60 Full Copper White Special Edition [X]

  • EK-Supremacy EVO White Edition [X]

  • EK CoolStream 360 [X]

  • Monsoon acrylic tube 16/13 mm [ ]

  • Monsoon Hardline 16/13mm White [X]

  • XSPC - EC6 Non Conductive Coolant UV Blue [X]

  • 2x EKWB EK-FC980 GTX NI GPU Block[X]

Modifikationer

Det är mycket som ska göras i detta chassi, jag vill bygga ett stilrent chassi där temat är blått och vitt. Saker/delar som inte är dessa färger kommer döljas eller lackeras. Nedan följer en lista på vad som gjorts eller ska göras:

  • Fixa opalt plexi som döljer nätaggregat samt pump [ ]

  • Installera leds i chassit [ ]

  • Sleeva alla kablar [ ]

  • Modifiera chassit så pump samt reservoar kan monteras [ ]

  • Custom backplate till grafikkorten [ ]

  • Installera vattenkylningen [ ]

Övrigt

Eftersom detta är min första bygglogg och riktiga modifikation så tas gärna tips emot.
Jag har även tänkt mig vilja styra mina leds med switchar. Har köpt följande switch:
http://www.watercoolinguk.co.uk/p/Phobya-Round-toggle-switch-... (fast vit)

Sen tänkte jag mig följande ledslinga:
http://www.overclockers.co.uk/showproduct.php?prodid=CM-061-B...

Om någon har bra tips på hur detta ska lödas för att fungera så tas de gärna emot.

Nedan följer några bilder på chassit:

Uppdaterar hårdvaran jag äger
Permalänk

Update

Hej!

Tänkte göra en update inför morgondagen, jag kollade hur pump + reservoaren passade i chassit och tyckte den såg för liten ut, bild nedan:

Ersatte röret med ek 250 istället och bytte även till en vit topp:

Blixt på sista bilden för att visa den rätta nyansen av färgen på mitt chassi.
Tycker att det större röret passar mycket bättre.

Morgondagen
Det som ska göras imorgon blir att borra ett hål för pumpen och anordningen så att pump och reservoar kan fästas i chassit.

Permalänk

Update!

Hej!

Nu har jag lyckats montera fast pump och reservoar i chassit och är nöjd med resultatet, det som ska göras nu är att dölja det svarta med plexi.

Började med att såga upp ett hål för pump och hållare:

Efter det så monterade jag hållaren som passade väldigt bra:

Tyvärr tog muttern emot fronten till startknapparna och USB, så var tvungen att borra lite i den med:

Nu när allt är på plats så var det bara att montera ditt pump och reservoar:

Permalänk
Frida 🥐

Spännande! Kul chasssi att jobba med. Kommer följas

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Oj, detta var lite annorlunda uppsättning plexi.

Permalänk
Skrivet av Zoyadog:

Spännande! Kul chasssi att jobba med. Kommer följas

Tack! Hoppas du kommer vara nöjd med bygget samt slutresultatet.

Skrivet av Lucas G:

Oj, detta var lite annorlunda uppsättning plexi.

Aa valde att ha väldigt mycket plexi så man får en bra insyn till alla komponenter, vi får se om det var en bra eller dålig idé ställer höga krav på slang samt kabeldragningen.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av TheXviper:

Aa valde att ha väldigt mycket plexi så man får en bra insyn till alla komponenter, vi får se om det var en bra eller dålig idé ställer höga krav på slang samt kabeldragningen.

Väldigt vågat med tanke på hur svårt det är med snygg kabeldragning i det chassit! Men sålänge allt är sleevat så går det att få snyggt, tror jag.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Skrivet av Flamso:

Väldigt vågat med tanke på hur svårt det är med snygg kabeldragning i det chassit! Men sålänge allt är sleevat så går det att få snyggt, tror jag.

Jo kan ju erkänna att när jag köpte chassit så insåg jag nog inte hur svår kabeldragningen skulle bli, men mycket ska döljas bakom plexi och liknande så man kommer inte se mycket av kablarna om allt går som planerat
Kommer en uppdatering imorgon där jag visar lite hur jag tänkt dölja med plexi

Permalänk
Discokungen
Skrivet av TheXviper:

Jo kan ju erkänna att när jag köpte chassit så insåg jag nog inte hur svår kabeldragningen skulle bli, men mycket ska döljas bakom plexi och liknande så man kommer inte se mycket av kablarna om allt går som planerat
Kommer en uppdatering imorgon där jag visar lite hur jag tänkt dölja med plexi

Det låter lovande! Det ser jag framemot!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

bumtidy bump, ska följas

http://www.performance-pcs.com/e22-cable-comb-4-24-slots-clea... något sånt här kanske du skulle ha nytta av vad det gäller sleevade kablage och dem där är transparenta , finns även i svart om man så vill det men tror det skulle bli fel gentemot det vita

Permalänk
Skrivet av Flamso:

Det låter lovande! Det ser jag framemot!

Hehe kan säga att såga i plexi utomhus när det är minus var inte jättelätt, ganska mycket sprickor! men fick ihop några bitar iaf

Skrivet av Exeo:

bumtidy bump, ska följas

http://www.performance-pcs.com/e22-cable-comb-4-24-slots-clea... något sånt här kanske du skulle ha nytta av vad det gäller sleevade kablage och dem där är transparenta , finns även i svart om man så vill det men tror det skulle bli fel gentemot det vita

Kul att du vill följa!

Satt faktiskt precis och kollade på dom fast från deras hemsida:
http://www.e22.biz/e22stealthcomb.aspx#.VJc0DV4AE

där kan man köpa i vit färg med, tror det kommer passa bra, tänker beställa min sleeve där ifrån med eftersom mdpc-x är nere.

Permalänk
Medlem

Kommer följas Jag vill se vad du gör med din slangdragning Jag sålde mitt S8 efter 3 månader för att jag hatade slangdragningen hehe

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av BennyZ:

Kommer följas Jag vill se vad du gör med din slangdragning Jag sålde mitt S8 efter 3 månader för att jag hatade slangdragningen hehe

Kul att du vill följa!
HAHAHA!!! Det var ju uppmuntrande ord, känner att jag antagligen underskattat hur svårt slang och kabeldragning kommer bli

Permalänk
Discokungen
Skrivet av TheXviper:

Kul att du vill följa!
HAHAHA!!! Det var ju uppmuntrande ord, känner att jag antagligen underskattat hur svårt slang och kabeldragning kommer bli

Det är ganska jävla svårt faktiskt. I alla fall om man har en radiator istället för HDD-platser. Annars är det fixbart!

Edit: För referens:

Dold text
Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Detta ska man följa Vill se vad du kan göra med S8:an c:

Visa signatur

En dator

Permalänk
Skrivet av Flamso:

Det är ganska jävla svårt faktiskt. I alla fall om man har en radiator istället för HDD-platser. Annars är det fixbart!

Edit: För referens:

Wow!! vad säger man.. helt klart att jag kommer spendera hela natten på att panikändra lite inför morgondagens uppdatering

Skrivet av Daark:

Detta ska man följa Vill se vad du kan göra med S8:an c:

Kul att du också vill följa! Hoppas du blir nöjd med vad jag åstadkommer

Permalänk
Discokungen
Skrivet av TheXviper:

Wow!! vad säger man.. helt klart att jag kommer spendera hela natten på att panikändra lite inför morgondagens uppdatering

Hoppas jag inte gett dig prestationsångest eller något, hah! Jag måste verkligen sleeva innan jag ens kan tänka på att lägga upp en bygglogg, plus att datorn är helt luftkyld för tillfället.

Vad är det du tänkte ändra? Jag är inte alls nöjd med slangdragningen där vid tanken, men jag fixar nog det i veckan när jag bygger ihop allt igen.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheXviper:

Kul att du också vill följa! Hoppas du blir nöjd med vad jag åstadkommer

Har inte så höga standard på datorer men skoj om det blir fin fint c:

Visa signatur

En dator

Permalänk

Update!

Så då var det dags för en liten update, tyvärr så misslyckades min sågning i plexit så det är ganska mycket kartong på bilderna istället som får fungera som plexi

Jag fick till en bit och den syns nedan:
Jag kommer använda det plexit och bygga som en fyrkant runt pumpen för att dölja det svarta. Det är lite mellanrum mellan pump och plexi och där tänker jag montera en blå led-slinga som ska lysa lite fint.

På resterande bilder så blir det kartong för tillfället:
Nedan har vi en bild på andra sidan där två displayer som kommer visa temperatur i datorn kommer monteras, dom som syns på bild kommer användas.
Det stora frågetecknet innebär att jag inte har bestämt mig helt vad jag ska göra, antingen skriva/borra/såga ut något mönster eller namn typ Caelum eller Xviper.
Eller såga upp två hål och montera mina två ssd där vad tycker ni?

Får nog höja displayerna lite:

På bilden nedan så ser ni hur jag tänkt göra med 24 pin kontakten, sata kablar, gpu kablar och rören från radiatorn.
Radiator kommer monteras som på bilden så anslutningar är nertill, det kommer borras två hål i plexit där rören kommer upp, ena röret går till pump det andra till cpu.

När det gäller 24 pin kontakten så kommer det borras individuella hål till varje kabel.
När det gäller gpu kablarna (upp till vänster på kartongen) så får jag se om det blir ett lite större hål eller individuella hål där med.
Sata kablarna får ett hål där flera passar.

Fronten blev riktigt snygg med fläktarna monterade så tog en bild på det också:

En sista bild:

Permalänk
Discokungen

Det ser riktigt trevligt ut! Jag gillar det!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Skrivet av Flamso:

Det ser riktigt trevligt ut! Jag gillar det!

Tack så mycket!

Permalänk

Update!

Hej igen!

Jag hoppas alla haft en bra jul och ett bra avslut på det gångna året.

Jag är nu tillbaka efter julfirande och har fortsatt på mitt bygge.

Jag har köpt mitt moderkort, det blev ett Asus X99-S, tycker det passade väldigt bra med chassit. Har även monterat lite fittings från Monsoon och sågat till plexi.

Börjar med en bild på moderkortet, tycker färgen passar bra med chassit

Lite bilder på monterade fittings

Jag lyckades få till plexit som ska sitta på sidan samt såga ut två hål för displayer

Jag har även sågat till biten som ska sitta vid radiatorn

Passar bra

Det som ska göras nu är att borra i plexit vid radiatorn så slangar kan komma upp samt kablar till moderkortet.
Jag ska borra individuella hål till 24pin kablen och funderar på att borra på följande sätt:

Där dom blåa prickarna är blått sleeve och de vita är vitt sleeve.

Permalänk
Medlem

Nu händer det grejs med bygget c:

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Kul att se ett så speciellt projekt, måste vara kul att jobba med chassit.
Lycka till!

Permalänk

Update!

Hej igen!

Det var nu ett tag sen jag uppdaterade och det beror på att jag har varit iväg på semester samt haft tentor.
Men nu är det avklarat och bygget fortsätter.

Jag har beställt lite nya delar till bygget och det blev Ramminnen processor och ett nytt tangentbord. Mitt sleeve har även anlänt och ska börja med 24pin kabeln ikväll.

Nedan ser ni en bild över det jag köpte, i första posten ser ni en lista över delarna jag äger.

Provmonterade ett ramminne och insåg att jag måste tänka om när det gäller slangdragningen till cpu.

Monterade alla minnen och dom är sjukt snygga:

Har även borrat hål för slang och 24pin kabeln:

Det var en lite update så ni vet att bygget fortfarande är vid liv.
Ska börja sleeva samt böja lite slangar nu

Permalänk

Update!

Hej igen!

Efter att ha legat sjuk i influensan i drygt 1½ vecka så har jag nu börjat med att sleeva, 24 pin kabeln är klar. Jag har även fått mitt andra grafikkort och vattenblock till dom har kommit.

Det som ska göras nu är att sleeva 6pin gpu kablarna samt montera vattenblock.

Nedan kommer lite bilder på sleevet:

Provmonterade mina GTX 980 också:

Lite bilder på vattenblocken också:

Permalänk
Medlem

Väldigt cool kabeldragning genom plexin med 24-pin! Synd bara att det inte syns så mycket
Caselabs gör väldigt trevliga chassin och det ska bli kul att se resultatet. Följer!

Permalänk
Skrivet av August L:

Kul att se ett så speciellt projekt, måste vara kul att jobba med chassit.
Lycka till!

Tack så mycket!
CHassit är grymt att jobba med, finns mycket plats och många lösningar för att göra ett snyggt bygge

Skrivet av bmawn:

Väldigt cool kabeldragning genom plexin med 24-pin! Synd bara att det inte syns så mycket
Caselabs gör väldigt trevliga chassin och det ska bli kul att se resultatet. Följer!

Tack så mycket! Nej det är inte optimalt ännu, ska leka lite med kablarna och se om jag kan få dem bättre

Permalänk
Medlem

Intressant! Är chassit värt pengarna? Känner att det är ganska dyrt för ett chassi ;/

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Skrivet av iFerz:

Intressant! Är chassit värt pengarna? Känner att det är ganska dyrt för ett chassi ;/

Tackar!
Chassit är värt varenda krona, det är ett sååååååååå grymt chassi!
Kvalitén är grym och det finns gott om plats att leka inne i chassit. Sen gillar jag även hur man kan ändra hur det ska se ut vid beställning
Sen är det inte så mycket dyrare än t.ex Corsair 900D.