Svarta ramar runt bilden i XBMC?

Permalänk

Svarta ramar runt bilden i XBMC?

Hej

Jag har fått problem med svarta ramar runt bilden när jag spelar upp filmer i XBMC.

Själva programmet är ända ut. Det är endast när jag startar en film.

Använder jag VLC fungerar det.

Det här problemet har dykt upp senaste dagarna och det har inte alltid varit så. Jag har testat olika inställningar med overscan och så.

Vet någon vad det är för fel, och hur man löser det?

Mycket tacksam för svar

MVH//Fabbe

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte koll på styrningen via tangentbord, men Left Bumper på en 360-kontroll ändrar bildförhållandet för uppspelning.

Jag återkommer om jag kommer på vad genvägen är.

Visa signatur

Gammal sliten MSI GT70-0ND.
Raspberry Pi 3 (OSMC).

Permalänk
Medlem

Under uppspelning - Pausa.
I din video OSD - Video Options.
Växla mellan olika typer av Zoom.

Alt. tryck Z.

Om detta inte hjälper - vad har du för version av XBMC, och vilket grafikkort har du?

Visa signatur

Gammal sliten MSI GT70-0ND.
Raspberry Pi 3 (OSMC).

Permalänk
Medlem

Om du sitter på ett AMD-kort så är det möjligt att du i CCC måste ställa in refresh-rates för allehanda upplösningar.
Det var det jag behövde göra med den laptop jag använde till XBMC förut.

Visa signatur

Gammal sliten MSI GT70-0ND.
Raspberry Pi 3 (OSMC).

Permalänk

Jag har ett AMD radeon 7870 och använder Frodo 12.2
Men det konstiga är ju att det har fungerat felfritt förut och sen helt plötsligt så blir det så här.

Zoom har jag testat men det går inte att få ut det längre än ramen. Det är som att tvskärmen slutar vid ramen.

Vart hittar jag refreshraten i CCC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VictoryKid:

Vart hittar jag refreshraten i CCC?

Det kommer jag inte ihåg.
Jag använder inte AMD till vardags.

Om du inte har gjort det, prova med "Use a fullscreen window rather than true fullscreen".

Om det löser problemet så är det inställningar i CCC som måste göras.

Visa signatur

Gammal sliten MSI GT70-0ND.
Raspberry Pi 3 (OSMC).

Permalänk

Fullscreen Window fungerade inte ramarna var kvar och filmen började lagga riktigt ordentligt.

Permalänk
Medlem

har du provat "video calibration" också, det kanske kan fungera.

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Skrivet av LINJEinc:

har du provat "video calibration" också, det kanske kan fungera.

Har testat det men det hjälper inte....:(

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Fortfarande samma problem. ...
allt fungerar tills man startar en film...då blir det svarta ramar.

VLC inga problem...

Någon som har några tips?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

"Overscan" på i CCC eller någon annanstans?

Edit: Är filmen du försöker spela i samma upplösning som du har skärmen i? Annars kan det vara att du har native inställt och att du inte ska växla upplösning eller skala upp bilden (om videon har lägre upplösning än vad du kör skärmen i).

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk

du kan ställa in hz på skärmen i windows via avancerade inställningar där du ställer in upplösningen, sen fliken monitor/skärm, ör att få 23.9xx är det 23hz om du ställer in 24hz blir det 24.000, jag har iaf behövt ställla in overscan för alla olika hz jag använder.
Mvh Konrad

Permalänk
Medlem

Du måste gå in i video calibration för varje upplösning. Dina menyer ligger i 1440x900. men sen när du tex startar en fil som lägger XBMC om upplösningen till tex 720p så ställ in din upplösning i xbmc till 720p så kör du video calibration på det.

Permalänk

Hur ställer jag in för varje upplösning?

Jag har ju min dator kopplad med HDMI till min pioneer plasma.

Min upplösning är 720p
xbmc körs i 720p

I vissa filmer ändras ramarna under filmens gång, oerhört störande...
jag spelar upp filmerna i VLC nu och där är det inga problem. Men jag gillar verkligen xbmc (kodi )

Det har ju inte varit problem innan heller. Det bara dök upp en dag. Blir så trött.

Permalänk

Nu hittade jag på inne i XBMC.
men måste jag calibre a varje gång jag startar en film?
Det är ju jävligt meckigt om jag gör rätt:
1. Ändra till view till original size
2. Kalibrera video tills bilden är ända ut i kantkanterna.
3. Ändra till view till Normal
4. Video Calibration tills hörnen är ute I kanterna.

Min fru kommer bli galen om jag måste göra det varje gång vi ska se en ny film.

Permalänk
Medlem

Om du har grafik från AMD, gå in i Catalyst och ställ in overscan för varje upplösning du använder. Behöver bara göras 1 gång.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av nisselask:

Om du har grafik från AMD, gå in i Catalyst och ställ in overscan för varje upplösning du använder. Behöver bara göras 1 gång.

Ok.
Jag har varit i AMD Catalyst.

Jag skulle bli oerhört glad om någon kunde ge mig en steg för step guide över hur jag gör det.

Näst intill alla filmer jag tittar på är 720p
och jag har ju lite overscan så att jag ser skrivbordet ända ut i kanterna.

Mycket tacksam för hjälp...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lite bökigt är det och länge sen jag körde med amd-grafik i HTPC:n med Intel eller Geforce behöver man inte pilla på några inställningar. Om jag kommer ihåg rätt så högerklickar du på skrivbordet, går in på skärmupplösning och sedan avancerat. Där väljer du bildskärm och sedan ändrar du uppdateringsfrekvens till 24Hz, verkställ och gå sedan in i Catalyst och justera overscan. Gör sedan om proceduren för varje uppdateringsfrekvens så skall det funka sen. Lycka till! Föresten när du ändå är inne i Catalyst, passa på att stänga av lite "bildförbättrande" finesser som brukar försämra bilden, kantförbättring, brusreducering, dynamisk kontrast, intelligent mättnad m.m. Dessa inställningar hittar du under "video"

Permalänk
Skrivet av VictoryKid:

Ok.
Jag har varit i AMD Catalyst.

Jag skulle bli oerhört glad om någon kunde ge mig en steg för step guide över hur jag gör det.

Näst intill alla filmer jag tittar på är 720p
och jag har ju lite overscan så att jag ser skrivbordet ända ut i kanterna.

Mycket tacksam för hjälp...

Skickades från m.sweclockers.com

Testa i XBMC system>video output>video calibration det bör sparas för varje film, gör du detta inne i filmen så sparas detta inte både bra och dåligt. Syns detta inte ändra nivån nere till vänster till avancerad:)

Skrivet av nisselask:

Lite bökigt är det och länge sen jag körde med amd-grafik i HTPC:n med Intel eller Geforce behöver man inte pilla på några inställningar. Om jag kommer ihåg rätt så högerklickar du på skrivbordet, går in på skärmupplösning och sedan avancerat. Där väljer du bildskärm och sedan ändrar du uppdateringsfrekvens till 24Hz, verkställ och gå sedan in i Catalyst och justera overscan. Gör sedan om proceduren för varje uppdateringsfrekvens så skall det funka sen. Lycka till! Föresten när du ändå är inne i Catalyst, passa på att stänga av lite "bildförbättrande" finesser som brukar försämra bilden, kantförbättring, brusreducering, dynamisk kontrast, intelligent mättnad m.m. Dessa inställningar hittar du under "video"

Jag kör ett amd kort och har inget problem efter jag ändrat overscan i en upplösning. Kör jag filmer i lägre upplösning får man räkna med kanter

Har inte behövt krångla så mycket.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Testa i XBMC system>video output>video calibration det bör sparas för varje film, gör du detta inne i filmen så sparas detta inte både bra och dåligt. Syns detta inte ändra nivån nere till vänster till avancerad:)

Jag kör ett amd kort och har inget problem efter jag ändrat overscan i en upplösning. Kör jag filmer i lägre upplösning får man räkna med kanter

Har inte behövt krångla så mycket.

Jag hade inte heller problem förrän det en dag helt plötsligt dök upp...😠😠😠

Ska testa igen...

Någon som har en print screen på vad som ska vara bockat och ställas in i Catalyst

Skickades från m.sweclockers.com