Permalänk
Medlem

roota nexus 7 2013

Undrar om det finns någon givmild användare här som skulle vilja snickra ihop en guide hur man rootar en nexus 7 2013 med Lollipop? Skulle behöva det för att kunna installera xprivacy så jag själv kan välja vad apparna ska ha tillgång till. De jag hittat när jag sökt har upplevts som lite för krångliga eller ej fullständiga.

Hittade en guide på m3.idg.se (http://m3.idg.se/2.1022/1.557570/roota-androiden-sa-rootar-du...) men fastnade vid "Håll in shift och högerklicka och öppna kommandotolken". Var ska man högerklicka någon stans? Känns som de missat något (eller om det är jag som är helt bakom flötet igen).

Hoppas på hjälp för vill gärna ha tex facebook på plattan men inte fasen ska de få all den info de vill ha (listan var lååååång)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det krävs lite mer än så och varje enhet är olik den andra beroende för version så utan rätt filer kan den dö (bricked) råder dig läsa lite på denna sidan. http://forum.xda-developers.com/nexus-7-2013

Visa signatur

CPU: Amd Ryzen 2600x 4Ghz. Kylare: Noctua DH-15. RAM: 16GB 3200mhz. GPU: Palit GTX 1060 6GB MB: Asus Rog Strix X470-F Gaming Chassi: Obsidian 550D. Lagring: Samsung ssd840/850 Pro 256GB/500GB ~24TB HDD. PSU: Cooler Master V850 Gold 850Watt.

Permalänk
Medlem

Ärligt talat, kan du inte ens klura ut hur du låser upp bootloadern när guiden beskriver det i klartext så borde du ta dig tid att läsa på ordentligt.
Just nu känns det bara som om att vi kommer få se en "omg min platta funkar inte!!!#!£!"-tråd från din sida om någon dag för att du lyckats bricka den.
Än en gång, läs på. Det kanske inte låter så kul när du vill ha det fixat på 2 röda, men det du lär dig av det kommer vara användbart framöver.

Visa signatur

Intel i7 5930k 4.5Ghz @ 1.2V ][ SLI Gigabyte GTX 980 Ti Gaming G1 1560/8366
Phantek Enthoo Primo ][ Fractal Design Newton R3 1000W ][ Asus X99-A ][ 32GB DDR4 Crucial Ballistix 2400Mhz

Permalänk
Medlem

Jo är med på att jag nog behöver läsa på lite. Att det dock skulle stå i klartext är jag lite tveksam till. Som jag tolkar det saknas en del info tex var man skulle högerklicka för att få upp kommandotolken. Eller det är kanske jag som borde läsa lite mellan raderna för att förstå. Dock behöver ni inte oroa er att jag skulle blocka enheten. Ger mig inte på något jag inte är 100% på. Därav att jag hörde mig för här på swec. Brukar löna sig

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1766475

Har själv använt programmet väldigt enkelt, har personligen inte rootat med programmet men flashat några stock roms då andra program failat för mig.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Skulle kunna testa på min gamla s2:a som ändå håller på att säcka ihop så jag inte behöver stå den med skägget i brevlådan

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Chansen att det skulle misslyckas är ju minimalt. Ska nog använda programmet själv snart grymt sugen på att prova lolipop på min Nexus 7 2012

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Avstängd

Nu är min nexus bestyckad med Lolipop 5.0.2 och usch så rörigt att hitta rätt, google har designat om menyerna och softkey knapparna ser inget vidare ut men enheten används dock inte så ofta.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Nu är min nexus bestyckad med Lolipop 5.0.2 och usch så rörigt att hitta rätt, google har designat om menyerna och softkey knapparna ser inget vidare ut men enheten används dock inte så ofta.

Testa släng i några custom roms så det blir snyggare och mer kompitabelt.

Visa signatur

CPU: Amd Ryzen 2600x 4Ghz. Kylare: Noctua DH-15. RAM: 16GB 3200mhz. GPU: Palit GTX 1060 6GB MB: Asus Rog Strix X470-F Gaming Chassi: Obsidian 550D. Lagring: Samsung ssd840/850 Pro 256GB/500GB ~24TB HDD. PSU: Cooler Master V850 Gold 850Watt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Skulle kunna testa på min gamla s2:a som ändå håller på att säcka ihop så jag inte behöver stå den med skägget i brevlådan

Läs min guide i sign. Allt utom upplåsning av bootloadern är exakt samma. Bootloadern låser du upp med "fastboot oem unlock". Kom ihåg att all data försvinner när du låser upp bootloadern.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ponx:

Testa släng i några custom roms så det blir snyggare och mer kompitabelt.

Skulle jag absolut kunna göra om enheten användes mer frekvent men faktum är att det var ett impulsköp för något åt sedan, tänkte jag skulle använt den som läsplatta. Men som allt annat blev det inte av, kan alltid flasha in andra softkey´s med TWRP om jag känner behov för det

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Tack alla. Får ta en titt i mellandagarna när man har lite mera tid.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lås upp bootloadern och använd sedan cf auto root. Googla så finns det massor med guider.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Perrablerra:

Tack alla. Får ta en titt i mellandagarna när man har lite mera tid.

Som jag skrev tidigare i tråden så rootade jag min enhet igår med Nexus ToolKit, gick som en charm.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|