Fick 2 xbox one när jag beställde 1 på webhallen.

Permalänk

Fick 2 xbox one när jag beställde 1 på webhallen.

Som titeln lyder så ficka jag två konsoler istället för ett.
Fick 2 sms så jag antog att webbhallen kanske skickade med något extra(Vad vet jag )
På kvittorna i paketen så står det mitt namn samt utanpå paketen. Har kollat på mitt konto och det har bara dragits för 1 konsol.
Nu undrar jag om det är lagligt om jag behåller båda då det står mitt namn på kvittorna och på paketen.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCoLdSniPer:

Som titeln lyder så ficka jag två konsoler istället för ett.
Fick 2 sms så jag antog att webbhallen kanske skickade med något extra(Vad vet jag )
På kvittorna i paketen så står det mitt namn samt utanpå paketen. Har kollat på mitt konto och det har bara dragits för 1 konsol.
Nu undrar jag om det är lagligt om jag behåller båda då det står mitt namn på kvittorna och på paketen.

Lagligt är de väl inte Och de kommer förmodligen att upptäcka de någon gång, och skicka dig en faktura.. De väl upp till dig ifall du ska behålla den eller inte, men jag hade nog lämnat tillbaka den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCoLdSniPer:

Som titeln lyder så ficka jag två konsoler istället för ett.
Fick 2 sms så jag antog att webbhallen kanske skickade med något extra(Vad vet jag )
På kvittorna i paketen så står det mitt namn samt utanpå paketen. Har kollat på mitt konto och det har bara dragits för 1 konsol.
Nu undrar jag om det är lagligt om jag behåller båda då det står mitt namn på kvittorna och på paketen.

Ärlighet varar längst, ring upp dem och tala om vad som hänt, finns ju alltid en möjlighet att få någon kompensation för att du upptäckt deras misstag istället för dom och i värsta fall så har du gjort rätt för dig.. But that's just my five cents

Permalänk
Medlem

Jag kan köpa en av dig billigt ;). Nä men skämt åsido, skicka tillbaka den, jag tror det uppskattas mer från WH:s sida faktiskt. Som ovanstående skrev så lär dom upptäcka det förr eller senare.

Visa signatur

[ Corsair Obsidian 750D ] [ CM Hybrid Silent Pro 1050W ] [AMD Ryzen 7 5800x] [Gigabyte Aorus B550 PRO V2] [MSI RTX 3080 SUPRIM X ] [ HyperX Fury Black DDR4 32GB 3600MHz] [Samsung 970 Evo plus M.2 500gb]

Permalänk
Medlem

Självklart får du inte behålla den. Kontakta Webhallen och be dem ordna med frakt tillbaka.

Visa signatur

Intel Core i5 8600k @ 4.7 GHz - Gigabyte Aorus GTX 1080 TI - Asus PRIME Z370-A
- Corsair Vengeance LP 16 GB - EVGA Supernova G2 850W - NZXT H500i

Permalänk

Kontakta dom och var lite ärlig!
Har du tur kanske du får lite kompensation för besväret

Visa signatur

Chassi: Corsair Air 540 | Moderkort: MSI X570-A PRO | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Minne: Corsair Vengeance @ 3200mhz 16GB | GPU: AMD RX 5700 XT | PSU: Corsair TX 750W

Permalänk
Medlem

Som sagt lagligt är det väl inte skulle jag tro.
För eller senare kommer det att komma fram att det fattas en konsol och risken finns att du då kommer att bli fakturerad för den andra konsolen också.

Hade lämnat tillbaka den. Webhallen finns väl representerade här på forumet ifall du vill kontakta dom här via forumet eller ännu enklare helt enkelt att ringa upp dem.
Har fått en felaktig beställning en gång jag också. Kontaktade butiken i fråga och informerade om det, fick hem en returlåda så jag kunde skicka tillbaka det samt ett presentkort på butiken som tack för ärligheten och som tack för besväret.
Vet inte om Webhallen gör likadant men som man alltid har sagt - Ärlighet varar längst.

Permalänk

Men oj det måste vara min x-box du fått. Du kan skicka den till mig direkt (skoja)
Nämen håller med att du ska kontakta dem. Ärlighet varar längst.

Permalänk
Medlem

Sälj den och sätt pengarna i karantän för en möjlig faktura

Skämt åsido -> lämna tillbaka självklart.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk

Om WH upptäcker att de har en lager diff på 1 konsol så kan de i spåra försändelserna och om de sedan ser att en mottagit 2st och inte meddelat detta kommer de antingen att fakturera ut kostnaden av konsolen och skicka en till faktura till dig eller så kommer saken polis anmälas

har själv varit med om detta där jag jobbar och det uppskattas starkt att kunderna är ärliga, du kanske får något extra av dem för din ärlighet med, vem vet

Visa signatur

[CENTER]
Rigg: Asus Maximus V Formula - i7-3770K 4.4Ghz - Ripjaws 16GB - GeForce GTX970 G1 Gaming - RM850 - NZXT S340
Networking: Unifi Dream Router + Unifi LR wifi6 x2 - Synology DiskStation DS1817+ + 5x3TB Raid5 + 120GB Cash SSD.

#Playstation 5 + Playstation 4 PRO

Permalänk
Medlem

Polaren fick fel nätagg i veckan från webhallen. Ett som var bättre och kostade 200kr mer. Han hörde av dig och som tack fick han 181kr i tillgodokvitto

Permalänk
Medlem

Fick också fel av Webhallen idag. Hade beställt en billig popcornmaskin, men fick en som var 3-4ggr så dyr istället. Lite jobbigt då det ska vara julklapp. Verkar som dom har lite extrafolk anställt inför jul som inte har full koll på allt

Jag skickade ett mail till dom så får vi se vad dom säger.

Permalänk

Man kan väl se det som en Julklapp såhär års?

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

Tror dom har 2-3 år på sig att skicka en faktura på den extra du fick.

Permalänk
Medlem

Tycker det börjar dyka upp fler och fler sådana här "Företag X skickade för mycket grejer till mig, får jag behålla det?"-trådar här, vilket är lite sorgligt för man hade ju hoppats att folk hade haft vett nog att själva inse vad som är rätt och fel. Har folk inget moraliskt kompass?

*Nej du borde (och får) inte behålla båda konsollerna.
*Ja, företaget kan skicka en faktura om du väljer att behålla den.
*Ja, du kan dömas till olovligt förfogande eftersom du är väl medveten om att du inte har beställt och har rätt till båda konsollerna. Du handlar alltså inte i "god tro".
*Ja, du borde kontakta Webhallen omgående. Julstressen ställer till det lika mycket för företagen som det gör för privatpersoner. Antagligen kommer du få någon slags kompensation av Webhallen.

God Jul.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Inaktiv

Skicka tillbaka den. Fick en laptop från Cdon en gång och jag är fortfarande lika glad att jag sände tillbaks den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Men eftersom du måste fråga: NEJ, du får inte behålla den precis som alla andra skrivit.

Man kan ju undra vad det är för fel på folk egentligen...

§1
Permalänk
Forumledare
Skrivet av Ynkrygg:

Men eftersom du måste fråga: NEJ, du får inte behålla den precis som alla andra skrivit.

Man kan ju undra vad det är för fel på folk egentligen...

Tror inte det är så mycket fel på "folk" med tanke på att hen frågar om råd.
Hade man skrivit "jag behåller den" hade frågan kanske varit berättigad

Sen finns ju webhallen representerade på forumet.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

Skickade iväg ett mail så får vi se vad som händer.
God jul.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

Gör samma sak som du hade gjort om du beställt två Xbox One men bara fått en, d.v.s. berättat till dem om misstaget.

Permalänk
Medlem

Jag är kanske oärlig men jag skulle behålla prylen. Sen är det upp till företaget att höra av sig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonnin01:

Jag är kanske oärlig men jag skulle behålla prylen. Sen är det upp till företaget att höra av sig.

Precis. Jag hade behållt och avvaktat. Hör man inget så kan man ju sälja den efter någon månad.

Ännu bättre är om det är 2st i samma kolli. Då finns det inget bevis att dom har sänt två. Ord står mot ord och det blir bara en näsbränna för dom.
Stort företag som omsätter rejält med pengar så VD'n lär inte gråta sig till sömns.

Permalänk
Inaktiv

Det dumma är ju att du ställer frågan här, webhallen är aktiva här och jag tippar på att de redan är uderrättade om tråden, har själv råkat ut för samma sak för 8år sedan, jag basunerade dok inte ut det på nätet. Dok så behöll jag varan.
Företaget har enligt faktureringslagen 3år på sig att fakturera en vara. Det brukar även uppdagas vid inventering. I mitt fall kursade bolaget 4mån senare och jag hörde aldrig något.

idag är det dessutom så enkelt att identifiera en person via sociala medier, nicknames osv, så jag tippar på att du kommer att för höra från webhallen inom kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfqvist:

Precis. Jag hade behållt och avvaktat. Hör man inget så kan man ju sälja den efter någon månad.

Ännu bättre är om det är 2st i samma kolli. Då finns det inget bevis att dom har sänt två. Ord står mot ord och det blir bara en näsbränna för dom.
Stort företag som omsätter rejält med pengar så VD'n lär inte gråta sig till sömns.

De kan kolla på vikten.

Skrivet av Dansken:

Det dumma är ju att du ställer frågan här, webhallen är aktiva här och jag tippar på att de redan är uderrättade om tråden, har själv råkat ut för samma sak för 8år sedan, jag basunerade dok inte ut det på nätet. Dok så behöll jag varan.
Företaget har enligt faktureringslagen 3år på sig att fakturera en vara. Det brukar även uppdagas vid inventering. I mitt fall kursade bolaget 4mån senare och jag hörde aldrig något.

idag är det dessutom så enkelt att identifiera en person via sociala medier, nicknames osv, så jag tippar på att du kommer att för höra från webhallen inom kort.

Det stämmer men nu ska han ju lämna in det.

Permalänk
Medlem

Jo kontakta dem. Bättre att få lite kompensation för det extra besväret än att åka på en faktura efter jul. Jag tror de kan spåra ganska bra vad som packas var och när något packats

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Tror inte det är så mycket fel på "folk" med tanke på att hen frågar om råd.
Hade man skrivit "jag behåller den" hade frågan kanske varit berättigad

Sen finns ju webhallen representerade på forumet.

Men vad vet jag, det kanske är jag som är dum i huvudet för att jag inte utnyttjar andras misstag till max

§1
Permalänk
Forumledare
Skrivet av Ynkrygg:

Men vad vet jag, det kanske är jag som är dum i huvudet för att jag inte utnyttjar andras misstag till max

Alla kan ju inte vara lika insatta i vilka rättigheter/skyldigheter som gäller i dessa lägen.

Men nu spårar vi ur tråden något. Om du önskar fortsätta diskussionen så kan du kontakta mig via pm.

.
Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

Det är ganska kul hur det generellt sett verkar vara en mentalitet att när en privatperson upptäcker ett fel då jävlar i mig ska det rättas till omgående. När ett företag gör fel så är det inte lika viktigt att det ska prioriteras, eller rättare sagt det tillåts att det inte ska åtgärdas skyndsamt (ASAP).

Tro fan du ska kräva kompensation för att du ska lägga ut din privata tid för att skicka tillbaka en vara som företaget har skickat till dig av misstag. Får du ingen kompensation så vet du att du har giriga jävlar att handskas med.

Permalänk
Medlem

Om Du inte har rätt till den så är det otillbörligt förfogande. Be dom komma och hämta prylarna alternativt ersätta dig för samtliga kostnader och kompensation för din tid.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonnin01:

Jag är kanske oärlig men jag skulle behålla prylen. Sen är det upp till företaget att höra av sig.

Skrivet av Jfqvist:

Precis. Jag hade behållt och avvaktat. Hör man inget så kan man ju sälja den efter någon månad.

Och två personer till som hamnar på min "personer-vars-annonser/annonsbud-jag-inte-skulle-röra-med-tång"-lista.
Den börjar bli oroväckande lång nu, man får börja passa sig mer och mer när man ska sälja/köpa saker på Sweclockers. =/

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.