Söker efter en laptop med prestanda

Permalänk
Inaktiv

Söker efter en laptop med prestanda

Hej! Jag söker efter en ny laptop och vill gärna ha lite köpråd och se vad som finns.
Jag har kollat lite snabbt på dem stora elkedjorna men det finns så många så man inte vet vilken man vill ha.

Viktigaste kraven:
1. Fyrkärnig processor ( Inte AMD, så den enda som är kvar är Intel i7 då i5 bara har Dual Core i laptops.)

2. Helst ingen SSD disk. (jag har redan en Samsung 850 250GB, plus att tillverkarna tar onödiga extrakostnader för att trycka in en SSD).

3. Ett NVIDIA grafikkort (inte bara intels lilla HD4400.. Inte från AMD heller, bara från NVIDIA som känns tryggast.

4. Full HD skärm.

Det är väl dem viktigaste kraven. Sen vill jag helst inte ha någon dvdläsare1. Ingen dvdläsare. Har redan en extern och dem interna rar för mycket plats och man använder knappt den längre. Men det är inget krav, det kan jag stå ut med om det behövs.
Jag har ju en konverterare som ser ut som en intern dvdläsarchassit men man kan sätta in en till hårddisk där. Alltså får man en till hårddisk i dvdläsarplatsen.

När det gäller grafik och spel så spelar jag inte så himla mycket. Händer ibland att man spelar CS. Men jag vill gärna förbereda mig för bl.a GTA V. Nu vet inte hurycket det spelet kräver men ni vet i allafall hur bra jag vill ha den.

Prismässigt vill jag inte lägga ner för mycket i den. Skulle kunna lägga ner uppemot 8-9 000 för en. Man får ju oftast vad man betalar för och jag klarar inte av att hantera dem där plastiga ihåliga laptopen för 5000.. Så jag är ju illa tvungen att betala mer för att få bättre byggkvalitet.

Jag har fastnat mycket för Y50-70 från Lenovo, men är öppen för mer förslag. Skulle vara jättebra att kunna göra ett inköp nu under mellandagarna så man får en bra deal.

Har nån av er en likvärdig dator? Hur är den? Plus pch minus?

Det var väl allt jag kom på nu. Skulle jag missar något så är det bara att hojta.

Ja Juste, INTE MAC! Usch!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Skulle också föreslå Lenovo y50. Tycker väl inte den är klockren, men prisvärd. Köper du 1080p modellen är dock, som jag förstått, skärmen riktigt dålig. Billig att köpa bättre på eBay och enkel att byta.

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem

Redigera titel och innehåll i ditt första inlägg i din första tråd istället för att skapa en ny tråd.

Permalänk
Inaktiv

Den förra tråden var till för frågan om y50-70 funkar till gta v och denna till köpråd om en dator. Så det är väl inte riktigt samma sak.

Sonywalk: jag har tappat lite grann av intresset på y50-70 då både touchpad och skärm är skit.

En av dem mest intresserade är nu: http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-1...

Vad finns det för för och nackdelar? Är den värd sina 8000? Och sist hur är byggkvaliten?

Permalänk
Inaktiv

Sen har jag en till fråga ang grafik.
Skärmen på asusen har full hd, men om jag nu skulle köpa en 4k tv och koppla in den via hdmi, kan jag ha 4k upplösning? Och om jag kan hur blir det att spela exempel Cs på den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RTReal92:

Sen har jag en till fråga ang grafik.
Skärmen på asusen har full hd, men om jag nu skulle köpa en 4k tv och koppla in den via hdmi, kan jag ha 4k upplösning? Och om jag kan hur blir det att spela exempel Cs på den?

Glöm det där med HDMI till 4K, fungerar inte om du vill spela, betänk att med HDMI så kan du bara få max 30Hz
Möjligt dock att välja 1080P upplösning (eller lägre) så bör du få 60Hz

Displayport är vad laptopen ska ha om 4K kommer bli intressant för dig.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Inaktiv

Jahaa? Displayport? Finns det på Asusen? Vad ger den för hastighet och vad kostar en sån sladd? Hur många Hz blir det då?

Edit: den har en Mini Displayport. Så vad kan man göra för gott med den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RTReal92:

Jahaa? Displayport? Finns det på Asusen? Vad ger den för hastighet och vad kostar en sån sladd? Hur många Hz blir det då?

Edit: den har en Mini Displayport. Så vad kan man göra för gott med den?

Med DP så kan du få 4K/60Hz dock TV behöver också ha DP för detta.

Men bra att Asus laptopen har DP.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Inaktiv

Ja eller hur, det är framtidsvänligt.
Nu är der klart att den klart att den har stöd för det, men frågan är om den klarar av det och hur kapabel den är för en 4k tv. Klarar ett sånt grafikkort av det och hur mycket tror du att den klarar av?

Edit: Såg att det fanns mini displayport till hdmi adapter, funkar den för 4k?

Permalänk
Inaktiv

God morgon! Det blev Asusen och jag är riktigt nöjd med den!
Tack för hjälpen!