Nintendos uppföljare till Wii U kan få systemprocessor från AMD

Permalänk
Medlem

Nintendo har allt att vinna på detta. Om samma spel kan spelas på Nintendo som på Xbone och PS4 så kommer folk köpa Nintendo.

Bara löjligt att föreslå Intel+Nvidia som några gjort i tråden. Med AMD så kan Nintendo kunna konkurrera rent av med de andra konsolerna med liknande hårdvara.
Intel måhända skulle kunna skänka bort chip för att jävlas med AMD men Nvidia är giriga och stolta och vill ha bra betalt för sina chip. Sedan har man krånglet att behöva jobba med två tillverkare för att få allt att funka istället för en = Bad business.

Permalänk
Medlem

Oavsett om det behövs kraftfullare hårdvara eller ej, är det viktigt att Nintendo följer samma mönster i bakåtkompatibilitet. Om "Wii U2" släpps inom något år, blir Wii U-ägarna besvikna om det inte går att spela dem gamla spelen på den.

Men det kan bli lite klurigt att få "Wii U2" bakåtkompatibel om Nintendo ger upp PowerPC-plattformen. Då får de göra som Sony gjorde i början med PS3, dvs integrera en hårdvarubaserad "OldGen"-konsol, å då blir det dyrt. Sony släppte det senare och försökte sig på att mjukvaruemulera PS2:an, men gav upp det efter nått år pga det stora arbete det medgav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

Har ni sett grafiken i mario kart 8 singelplayer
Slår det mesta xbone och ps4 klarar av i 1080p60
Dvs grafik och gamepla

Så kommer även nya zelda göra

Eh... Nej, men jag respekterar din åsikt. Trots att det
det är ett exklusivt spel har det inte nån chans mot ex nya dragon age eller ens bf4 på ex ps4.

Menar i första hand jämförelsen med mk8 då zelda inte finns i någon högkvalitativ video

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pudeln:

Nintendo har allt att vinna på detta. Om samma spel kan spelas på Nintendo som på Xbone och PS4 så kommer folk köpa Nintendo.

Bara löjligt att föreslå Intel+Nvidia som några gjort i tråden. Med AMD så kan Nintendo kunna konkurrera rent av med de andra konsolerna med liknande hårdvara.
Intel måhända skulle kunna skänka bort chip för att jävlas med AMD men Nvidia är giriga och stolta och vill ha bra betalt för sina chip. Sedan har man krånglet att behöva jobba med två tillverkare för att få allt att funka istället för en = Bad business.

Om ryktet stämmer så kommer Nintendo köra med en nyare SoC så deras plattform bör kunna bli snabbast, om de nu väljer att fokusera på det. Och du har rätt i att Intel+Nvidia vägen inte fungerar. Blir för det första för dyr och för mycket kockar. Ingen av konsolltillverkarna verkar vilja ha Nvidias produkter dessutom. MS hade i Xbox, bytte till ATI och Sony hade i PS3 men bytte sedan till AMD. Båda lösningarna ska ha varit ganska kassa med för övrigt, speciellt den för PS3. Sedan har inte Nvidia någon CPU att erbjuda och Intel saknar GPU'er värd namnet.

AMDs produkter är långt ifrån perfekta men fortfarande är de ensamma om att kunna leverera en komplett och vettig lösning för ändamålet. Nu sitter det AMD-grafik i Wii U redan men om ryktet nu stämmer så har AMD verkligen ett trevligt läge med dominans på alla tre plattformarna.

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg när Nintendo/Rare släppte Donkey Kong Country till SNES. Det var tider det. Pusha så mycket ur en konsoll som möjligt. Super FX m.m.
Kan de inte bara göra en PSX (som var tänkt till SNES från början) och slänga på Wii U?

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Bara löjligt att föreslå Intel+Nvidia som några gjort i tråden. Med AMD så kan Nintendo kunna konkurrera rent av med de andra konsolerna med liknande hårdvara.
Intel måhända skulle kunna skänka bort chip för att jävlas med AMD men Nvidia är giriga och stolta och vill ha bra betalt för sina chip. Sedan har man krånglet att behöva jobba med två tillverkare för att få allt att funka istället för en = Bad business.

Hur noggrant läste du tråden? Var väl bara jag som nämnde intel/nvidia och det var rent hypotetiskt ur ett prestandaperspektiv om du nu missade det.

Men med tanke på hur bra prestanda per w vi börjar se från dom är det dock inte en omöjlighet att framtida steam machines med dessa tillverkare som kan börja bli allvarliga ersättare för vanliga konsoler om ms/sony tänker låta denna generation pågå ett tag. Redan nästa år lär man kunna bygga system som slår dom i faktiskt spelprestanda (inte bara teoretisk) för en hyfsat billig peng och får man detta i en komplett lösning som är plugnplay till TV:n utan att behöva bry sig om OS och drivrutiner så kan det nog gå rätt bra med tanke på steams enorma bibliotek och priser, och speciellt med tanke på hur få stora exklusiva titlar som faktiskt kommer till de nya konsolerna. IMO så är det varken ms, sony eller nintendo som har dragit det längsta strået den här gången, utan PC/steam. Kan dock bli tufft med tanke på att majoriteten fortfarande verkar ha en 1900tals syn på PC vs konsol. Vilket är synd, för helt allvarligt slänger man in en liten dator under TVn och slänger dit en handkontroller så är det fan inte stor skillnad mot ett ps4;a, dåligt flyt och buggar/patchar finns till å med på båda nu för tiden också

Permalänk
Medlem

Det är väl inte just att det är en processor från IBM dom är problemet, utan att de ännu en gång använder en PowerPC 750-derivata.

AMD Kaveri motsvarande 2016 kanske? Och någon halvfläskig GCN? Ja?
För nu bannemig har de fått jävligt klart för sig att de inte kan snåla med prestandan i all evighet.
Som sagt så lär ju inte MS och Sony komma med något nytt på många många år än, så det finns ju en ypperlig chans för Nintendo att ta ledningen nu, på alla plan. De kan ha den kraftfullaste maskinen och samtidigt köra på med något annorlunda/innovativt tillbehör/kontroll. Kanske bästa VR-maskinen? Kanske kan jag gå tillbaka till Nintendo då.

Skrivet av Friterad:

1080p@60fps? Svik oss inte nu Nintendo!

Mmmmmm...

Skrivet av sKRUVARN:

Då får vi hoppas att AMD kommer med något som ger riktigt bra prestanda/W, för när det kommer till konsoler kan man inte riktigt bygga något i den prisklassen och formfaktorn som drar över 150W. Nu verkar iof inte nintendo bygga efter maximal prestanda men ändå dom har en chans nu när PS4 och xbone redan är relativt klena att ta över prestanda tronen och på så sätt fånga in tredjeparts spel, för om deras maskin klarar alla multiplattform titlar i 1080p60 till skillnad från ps4/xbone samtidigt som dom kommer med deras egna spel (mario etc) så lär det bli en satans populär maskin. Jag hoppas verkligen att dom kör på det och satsar på multiplattformspel, och inte bara flummar iväg för isf lär det bli en ny WiiU.

Annars hade det vart riktigt kul att se hur en intel/nvidia konsol hade presterat, det skulle inte förvåna mig om man hade kunnat klämma ut nästan dubbel prestand mot nuvarande konsoler om man hade byggt en konsol på runt 150W tdp med en 14nm broadwell quadcore (runt 3Ghz turbo) och ett 20/16nm maxwell chip.

This. Förutom sista stycket, både Intel och Nvidia vill ha bra betalt för sina prylar.

Skrivet av s0sdaf:

Om Nintendo går samma väg som MS/Sony kommer de göra bort sig totalt.
Det finns inte spelrum för tre likadana konkurrenter, det har det aldrig gjort i konsolhistorien (Sega slogs ut när Nintendo fick sin nya rival, Sony). Möjligen kan de toppa MS/Sony i hårdvaruprestanda (lär inte va svårt, PS4/Xbox One är ju inte särskilt mycket mer avancerade än sina föregångare rent hårdvarumässigt), men det skulle ju innebära en totalt ny inriktning för Nintendo.

Nej, jag tycker de ska satsa på sin Wii U och släppa lite ordentliga spel till den istället (vart fan är Metroid till att börja med??!?), kanske para sin nyskapande hårdvara med lite nyskapande spel. Skulle även hellre se välgjorda HD-remakes på N64-spel än flera Mario-spel...

Wii U's hårdvara är för övrigt inte så dålig, för Nintendos egna ändamål tycker jag den funkar suveränt (deras spel har ju mer avskalad "cartoonish" grafik som inte behöver vara superdetaljerad, den ser bra ut bara den är högupplöst). Dessutom är det ju kanon med bakåtkompatibilitet med Wii (och Gamecube, visserligen läser den inte skivorna men inget stoppar dom från att släppa Gamecube-spel på Eshopen, de har ju dessutom handkontrollsadaptern förberedd, och redan nu kan de som moddat sin Wii U spela Gamecubespel via homebrewet Devolution som ger nästan 100% kompatibilitet).

Jag tycker även att Nintendo behöver ordna upp massa småproblem med Wii U, såsom möjligheten att koppla ifrån Gamepaden när man inte behöver den (det funkar i princip inte nu, i vissa spel gör det men det är jättekrångligt), förmågan att kunna styra Wii-mode med Gamepaden (den skulle kunna emulera en Wii Classic Controller).

Nintendo behöver också bättra på sina relationer med tredjepartsutvecklare, framförallt de mindre då de större alltid kommer fokusera främst på platformarna med starkast hårdvara (PS4/Xbox One).

Jag hoppas verkligen på att Nintendo styr upp Wii U, den har så mycket potential!!

Det handlar inte bara om att Nintendos spel klarar sig med sådan hårdvara, eller att kunderna nöjer sig med det. Det handlar om att utvecklarna enkelt kan porta spel utan att rota i själva spelet och vara tvunga att göra om eller ta bort delar av själva spelet för att det ska funka. Så är det nu, därför görs nästan inga spel till Wii U, för det är mycket jobb till ingen nytta. Portningar från PS4/XO är bara att glömma, och eftersom Wii U inte alls slog i motsats till första Wii finns inga incitament att göra särskilda spel för Wii U. Och jag tror inte Nintendo kan göra om samma succé med första Wii, jag tror det konceptet var en one hit wonder.

Skrivet av MatsDahlgren:

Håller med om det - kontrollplattan är det inget fel på och jag har aldrig sett dålig batteritid på våran (som någon ovan haft), sedan skickas ju med en ganska generös laddkabel så det går att köra kontrollen med ström inkopplad.
Men behövde de skicka med den i startpaketet och göra initialkostnaden dyr - nej det tycker inte jag heller. Det är smutt att kunna ligga i sängen och köra lite SuperMario bara för att man kan och ungarna använder den i många av sina spel så jag skulle nog investerat i en iallafall.
En annan fördel med att sälja den separat är att man hade kunnat lägga lite mer krut på skärmen också - inte bara hårdvaran i konsolen om den sluppit dras med kostnaden för kontrollplattan.

Jag tycker i så fall att de ska göra samma approach som Sony, nämligen att släppa en bärbar enhet som dels är sin egen konsol, dels en handkontroll
Det har de ju gjort för längesedan när jag tänker efter, med Gameboy advance och Gamecube. De skulle kunna utveckla det konceptet kanske. Eller bara låta folk spela off-tv. Gö som Sony, fast bli tydligare och lyckas helt enkelt Nintendo har ju alltid varit starka på bärbart.

Skrivet av Gender Bender:

Off-TV är helt klart en bra funktion. Den har räddat mitt spelade ett flertal gånger när andra i huset har velat see på TV Dock har de flesta en smartphone eller surfplatta idag, och man kan få samma lösning genom att synka bilden till en sån i stället. Genom att skippa Gamepad så blir konsolen 1000-1500kr billigare. Låter kanske inte så mycket men för en barnfamilj så kan det vara avgörande. Det jag tycker är allra sämst med Gamepaden är batteritiden.

Jag har flera gånger fått avbryta mitt spelande bara för att sätta kontrollen på laddning då alla spel inte har stöd för Pro Controller, även om stödet har blivit bättre med åren. Oftast blir det att man stänger av innan batteriet är slut, och då sätter man bara tillbaka kontrollen i laddningsstationen så den är fulladdad till nästa gång, men i spel där tiden bara sveper förbi så är man extra utsatt. Jag gruvar mig för den dagen då Xenoblade Chronicles släpps. Där har vi ett spel jag kan sitta och nöta i flera timmar. Förhoppningsvis så får spelet stöd för Pro Controller. Förhoppningsvis så får det stöd för Pro Controller. Vore dumt om det inte fick det.

Se mitt stycke ovan.
Och i senaste versionen av Singstar kan man använda sin smarttelefon som mikrofon genom att ladda ner en app till den och synka den med sin PS3a.

Skrivet av Rallemulle87:

Det som behövs (behövdES) är att nintendo gav sig in i smartphonesvängen. Ipod->iphone, gameboy -> gamephone. Sen remoteplay med den á xperia z3, givetvis med samme graffe och prestanda som ps4 o xb1. Det verkar som att det är snikna investerare med låg tillförlit för sitt eget företag som sakta fått döda nintendo. Tragiskt, mycket tragiskt.
Visst, vi kunde alla acceptera deras nischtänk med Wii, men att dom inte lärde sig inför wii U.. Det var där jag tappade hoppet. Att satsa på enbart spelkänsla och upplevelse när konkurrensen är som den är står sig uppenbarligen dyrt. Nån får fylla på med ett ordspråk här

Nintendo går sin egen väg och har så alltid gjort. Samtidigt är de väldigt konservativa i sitt företagstänk. De går efter principen att varenda pryl de säljer ska bära sina egna kostnader. Investerare har inte alltför mycket att säga till om, det är de själva som beslutar. De är måttligt hemlighetsfulla. Marknadsföring har de aldrig begripit sig på. Inte heller vad som egentligen slår och säljer. T ex att Resident evil 4 skulle bli en hit hade de ingen susning om, så de kände det var lite främmande att marknadsföra ett tredjepartsspel till en början.

Skrivet av Wasted Hobbit:

...
Att deras spel är speciella har väldigt lite med konsolen att göra utan mer att de har duktiga designers och kodare för annars skulle alla spel innan Wii inte vara någe bra. Nintendo va och ledde prestanda racet från NES till Gamecube, de får man inte glömma.
...

Mja... De hade aldrig ambition att vara starkast egentligen, de körde mest på vad de trodde skulle slå mest helt enkelt. De trumfade mycket för 64 under N64-tiden, men den allmäna åsikten var att det var fullkomligt efterblivet att inte ha en CD-läsare. Flera gamla trogna bolag övergav Nintendo för Sony av just den anledningen. Grafikchippet var väldigt låst och hade sjukt liten cashe, så texturerna blev grymt utsmetade. Några "ritningar" gavs inte ut, så de flesta utvecklarna satt fast i diverse default-inställnngar som i vissa fall sabbade.
Gamecube var framför allt gjord för att vara billig. De fick till en ganska kraftig och välbalanserad maskin, men snålade i hörnen. Det som blev ödesdigert var minnet. De hade en mineskonfig på 24+16MB där de 16MB var en slags cashe på 80MB/s, vilket i många fall var i praktiken värdelöst. 24MB var mindre än PS2ans 32MB totalt, och även om PS2an hade delat upp minnet på typ 4 olika delar så gick det iaf att använda. Dessutom var ju PS2an oomtvistat störst. Minnesdebaclet fick en del utvecklare att lämna Nintendo i slutet av generationen. EA drog ner, och Burnout 3 kom inte till GC specifikt av denna anledningen.

Skrivet av Zotamedu:

Det var lite det som var min poäng. Nintendo har valt att inte köra på med ren prestanda och försöka slå sig fram på snygg grafik vilket jag tycker är bra. Det ligger på tok för mycket fokus på verklighetstrogna effekter just nu och det är dåligt för industrin. Utvecklingsbudgetarna för nya AAA spel är astronomiska och är inte sällan helt skilja från verkligheten. Det är fullt av buggar och ändå ser en del av dem inte så bra ut och de åldras dåligt. Bättre att satsa på enklare grafik och en snygg estetik istället. Man kan göra riktigt snygga spel som går att köra på det mesta.

Det känns som om på tok för många stora utvecklare lägger fokus helt fel. Det viktigaste med ett spel är inte att det är snyggt utan att det är roligt och flyter bra. Spelen man minns är de som var roliga.

Så resonerar även Nintendo, men tyvärr är det inte riktigt det som säljer. Folk köper våld, inte kul.

Skrivet av vkn:

Hmm, som gammal retro nörd så handlade det mest om fler färger på skärmen för snes, dock hade megadriven MYCKET mer prestanda.
Så generellt på multiplattformstitlar var oftast snes mer färgrikt, men slöare och saknade animationer på stora sprites.
Jämför du dessutom nes vs sms, så vinner sega återigen, så jag hävdar nog att sega alltid satsat på prestanda och grafik.
En bra jämförelse är youtube klippet du länkade, kolla animationerna.
Jämför sen ex, Flashback osv, stor skillnad.
Megadrive och Amiga körde 68k Motorola på 7mhz, den kan än idag kräma ut bra med sprites.
https://www.youtube.com/watch?v=w54uNAuqE1Y

Nu så betyder inte Nintendos satsningar på 80/90talet ett smack.
Jag tror, att med så billiga kretsar som sitter i xbo/ps4, kan Nintendo absolut välja att köra på som prestanda kungar, varför inte, tillfället är uppenbart där, med MS och Sonys undermåliga prestanda.
Tillverkningen lär ha blivit effektivare, kretsarna stabilare, jag tror på bra prestanda på nextgen Nintendo.

Kul med lite konkurens, dagens klena skitmaskiner ger jag inte mkt för...

Exakt så
Det där demot var för övrigt nåt av det fetaste jag sett. Kan knappt tro att det är en Megadrive som klämmer ur sig det! Gillar att det står "no nintendo inside"

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

De kam bara slänga in dolphin emulatorn så är det nästan klart

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av vkn:

Hmm, som gammal retro nörd så handlade det mest om fler färger på skärmen för snes, dock hade megadriven MYCKET mer prestanda.

Megadriven hade en något snabbare CPU, men fick spö i nästan allt annat:

http://web.ics.purdue.edu/~dherring/cgt141/project1/compariso...

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Lessismore:

Oavsett om det behövs kraftfullare hårdvara eller ej, är det viktigt att Nintendo följer samma mönster i bakåtkompatibilitet. Om "Wii U2" släpps inom något år, blir Wii U-ägarna besvikna om det inte går att spela dem gamla spelen på den.

Men det kan bli lite klurigt att få "Wii U2" bakåtkompatibel om Nintendo ger upp PowerPC-plattformen. Då får de göra som Sony gjorde i början med PS3, dvs integrera en hårdvarubaserad "OldGen"-konsol, å då blir det dyrt. Sony släppte det senare och försökte sig på att mjukvaruemulera PS2:an, men gav upp det efter nått år pga det stora arbete det medgav.

Sony gjorde det väldigt komplicerat för sig då de gick från MIPS (PS) -> MIPS+VU (PS2) -> PPC+SPE (PS3) -> x86_64+ACE (PS4). Ursprungliga PS3 hade en PS2 CPU inkluderad och det var nästan ett krav för att kunna emulera den trots att PS3 var mer än x10 kraftigare på alla sätt än PS2. Finns inte på kartan att PS4 skulle kunna emulera PS3.

Undrar hur viktig bakåtkompatibilitet är i praktiken. Har haft GameCube, Wii och har WiiU men tror inte jag någonsin spelat tidigare titlar på en senare konsol. Vill man inte köra de nya titlarna om man köper en ny konsol? Går ju alltid att spara den gamla konsolen om man har spel som man vill fortsätta spela, svårt att se att så många köper gamla generationens spel till en ny konsol.

Skrivet av anon5930:

Om ryktet stämmer så kommer Nintendo köra med en nyare SoC så deras plattform bör kunna bli snabbast, om de nu väljer att fokusera på det. Och du har rätt i att Intel+Nvidia vägen inte fungerar. Blir för det första för dyr och för mycket kockar. Ingen av konsolltillverkarna verkar vilja ha Nvidias produkter dessutom. MS hade i Xbox, bytte till ATI och Sony hade i PS3 men bytte sedan till AMD. Båda lösningarna ska ha varit ganska kassa med för övrigt, speciellt den för PS3. Sedan har inte Nvidia någon CPU att erbjuda och Intel saknar GPU'er värd namnet.

AMDs produkter är långt ifrån perfekta men fortfarande är de ensamma om att kunna leverera en komplett och vettig lösning för ändamålet. Nu sitter det AMD-grafik i Wii U redan men om ryktet nu stämmer så har AMD verkligen ett trevligt läge med dominans på alla tre plattformarna.

På vilket sätt är AMDs lösningen komplett? Räknat i antal transistorer på den slutgiltiga kretsen så är saker som ett CPU-block en rätt liten del. En systemkrets för konsol kommer inom överskådlig tid kräva rätt mycket jobb från köparen i form av anpassning, design av övriga delar som ljud, sensorer (kinekt påverkar XBO-systemkretsen en hel del, inget som AMD hade färdigt precis). Jämför man die-shot på PS4 och XBO inser man rätt snabbt att det är två rätt separata designer och det jobb som krävdes för att färdigställa respektive design är betydligt större än den synergi man eventuellt får av att det råkar vara samma tillverkare av CPU och GPU. AMD vann för de bjöd lägst och den som bjuder lägst för nästa Nintendo-plattform lär vinna där.

Skrivet av sKRUVARN:

Hur noggrant läste du tråden? Var väl bara jag som nämnde intel/nvidia och det var rent hypotetiskt ur ett prestandaperspektiv om du nu missade det.

Är rent tekniskt inget hypotetisk alls över det. AMD hade inte något färdigt de bara kunde kränga till Microsoft och Sony, grejen med systemkretsar för konsoler är att INGEN tillverkare har något sådan helt färdigtillverkat. Däremot hade AMD en CPU-block och ett GPU-block som kunde stoppas in i en systemkrets, men både Sony och Microsoft har gjort ganska mycket egna tillägg och tweeks till respektive krets. Båda har t.ex. valt att modifiera GPU-delen på lite olika sätt från vad AMD har "normalt" sett, Sony har designat om ACE en del och Microsoft fick göra ganska mycket jobb kring eSRAM-implementationen.

Hade man kunna köra med Intel Core? Knappast då det inte är en CPU-design som kan användas som ett IP-block i en systemkrets, utan det är en CPU-design som är helt utvecklad för att vara just en CPU och som tillverkas i Intels fabriker som är skräddarsydda för just den designen. Däremot hade Atom, typ alla ARM-designer (t.ex. Nvidias egna Denver), typ alla moderna MIPS och PowerPC designer kunna användas då alla dessa är utvecklade just som CPU-block för systemkretsar.

Det trista med alla CPUer som är lämpliga för legotillverkning hos globalfoundries/TSMC är att det inte precis är några prestandamonster. Ska man absolut ha 8 "whimpy" kärnor så var knappast 2 "ihopklistrade" 4-kärniga Jaguar någon drömdesign, till och med Atom hade varit bättre rent prestandamässigt då det finns "riktig" 8-kärniga Atom som klockar upp till 2.6GHz (enklare att programmera än två ihopsatta 4-kärniga CPUer). Roligast hade nog ändå varit PowerPC e6500 med 6-8 kärnor (2012 fanns modeller upp till 12-kärnor), denna CPU-design utför mer per cykel än Atom/Jaguar men har en strömförbrukning i nivå med Jaguar.

GPU-delen är nog en trängre sektion, finns en rad tillverkare som gör GPU-delar för systemkretsar idag men är bara AMD och Nvidia som idag har något med prestanda nog för en konsol. Rent tekniskt skulle båda dessa kunna leverera GPU-delen oavsett vem som står för CPU-blocket.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

På vilket sätt är AMDs lösningen komplett? Räknat i antal transistorer på den slutgiltiga kretsen så är saker som ett CPU-block en rätt liten del. En systemkrets för konsol kommer inom överskådlig tid kräva rätt mycket jobb från köparen i form av anpassning, design av övriga delar som ljud, sensorer (kinekt påverkar XBO-systemkretsen en hel del, inget som AMD hade färdigt precis). Jämför man die-shot på PS4 och XBO inser man rätt snabbt att det är två rätt separata designer och det jobb som krävdes för att färdigställa respektive design är betydligt större än den synergi man eventuellt får av att det råkar vara samma tillverkare av CPU och GPU. AMD vann för de bjöd lägst och den som bjuder lägst för nästa Nintendo-plattform lär vinna där.

AMD är den enda som kan leverera både CPU och GPU. Intel har bara GPU, Nvidia bara GPU. När man ratat PPC till förmån för x86 så lär inte ARM vara aktuellt. Och nedgradera till Intel-grafik lär knappast vara aktuellt. Intel och Nvidia måste använda någon annan för att få fram en komplett lösning. AMD har allt själva.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon5930:

AMD är den enda som kan leverera både CPU och GPU. Intel har bara GPU, Nvidia bara GPU. När man ratat PPC till förmån för x86 så lär inte ARM vara aktuellt. Och nedgradera till Intel-grafik lär knappast vara aktuellt. Intel och Nvidia måste använda någon annan för att få fram en komplett lösning. AMD har allt själva.

Nvidia har en egen CPU-design, inget prestandamonster men helt i nivå med Jaguar. Vem som helst hade kunnat använda Cortex A15 eller A17, inte heller något prestandamonster men med den strömbudget som behövs för att nå 1.6-1.7GHz med Jaguar når man 2.3-2.5GHz med A15/A17 och i det läget är den senare i alla fall inte långsammare.

Och AMD hade inte en GPU integrerad mot eSRAM, AMD hade inte ljudblocket som någon av konsolerna använder, AMD hade ingen Jaguar-design med 4-minneskanaler, etc. Det är inte bara en standard GPU och en standard CPU man plockat ihop, det är ett GPU-block och ett CPU-block man själva hade som gick att använda som byggsten till två separata systemkretsar för konsoler. Hade man valt ett annan CPU eller GPU block hade det varit ungefär lika mycket jobb, AMD vann för de bjöd lägst i upphandlingen, inget annat. AMD var ju även tvungen att tweeka sin CPU-design för att göra den någorlunda relevant för konsol, FPU-delen är nära nog irrelevant för det man normalt sett använder Bobcat/Jaguar till ändå var det den delen man boostade mest från Bobcat -> Jaguar.

Ser överhuvudtaget inte vad i x86 ISA som gör att man skulle välja den över ARM eller PPC. ISA är irrelevant, att x86 ändå är det många vill ha beror på att AMD och Intel ofta har legat före de andra vad det gäller mikroarkitekturdesign och CPU-cache design (där Intel just nu är helt outstanding).

Nu var antagligen inte Freescale med i budgivningen då de tidigare inte varit med i konsol-racet. Men de har en CPU-design som är mer aktuell än de PowerPC designer som IBM har och ser ingen annan CPU-design som vid den tidpunkten skulle ha fungerat bättre i en konsol. IBM fokuserar numera nästan bara på POWER som är ISA kompatibelt med PowerPC, men pris och strömbudgetmässigt är POWER totalt uteslutet från en konsol.

x86 kan ändå har varit något som designerna tog med i "beräkningen". Har flera gånger diskuterat CPU-design och dess påverkar på programutveckling med ingenjörer hos bl.a. Intel och Freescale, rätt uppenbart att väldigt många (både seniora och inflytelserika) HW-designerns verkar ha relativt dålig koll på vad som spelar roll för utveckling av prestandakritiska applikationer. Jag kan å andra sidan väldigt lite om HW-design, men har haft idéer som mer eller mindre sågats av HW-folk (var inte så de tänkt att man ska använda en viss finess, bl.a. HT har varit i fokus) men som sedan visat sig faktiskt fungerade när det realiserats i programvara. Tyvärr vet man ofta inte om en viss HW-finess är vettig eller ej innan man implementerat den och folk fått försöka använde den i program, rätt lång ledtid och höga kostnader på detta...

Så att Sony var med och designade Cell som visade sig vara rätt fel för en konsol, att AMD gjorde Bulldozer som är hopplös att programmera på ett effektiv sätt och att många ARM-designer vinner mot Atom i enklare benchmarks men får pisk i alla "riktiga" program visar bara att det inte är så lätt att designa något i teorin som också fungerar bra i praktiken. x86 kan mycket väl har varit med i beslutet, men är övertygad att det i praktiken är en helt irrelevant parameter för en konsol. Vad gör x86 ISA bättre än något annat här?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasted Hobbit:

Sen är ju frågan, ska de bara ha Nintendo spel på sin konsol? Om de gör koncepten runt den mer och mer udda så kommer ingen förutom dem vilja släppa spel på dem och i dagens läge kan man inte leva på att var den enda som släpper och gör spel till sin egen konsol, för om de kunde det så skulle det gå riktigt bra för Wii U just nu.
De måste hitta en bra mellangrund vilket de har varit rätt usla på de senaste åren, dock deras standard på fungerande spel och 1080p och 60fps är något jag absolut diggar, tråkigt nog så gillar jag inte deras spel överhuvudtaget med två undantag, Smash är riktigt kul sen är Mario Kart 8 helt okej ibland men knappast värt priset för ett Wii U.

Skrivet av Oliver91:

Alla nintendo exklusiva titlar körs i 60 fps 1080p och ser fantastiska ut så tror inte en ny konsol ändrar på det

Skickades från m.sweclockers.com

Dags att folk lägger ner den där myten om att Nintendo kör 1080p60 i alla spel. Det är nämligen helt fel, ok?

Ang ämnet så har Nintendo tidigare sagt att man siktar på att "sammanföra" bärbara och stationära spel vilket troligtvis innebär samma CPU-arkitektur för alla framtida plattformar. ARM är nog ett hett tips...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Nvidia har en egen CPU-design, inget prestandamonster men helt i nivå med Jaguar. Vem som helst hade kunnat använda Cortex A15 eller A17, inte heller något prestandamonster men med den strömbudget som behövs för att nå 1.6-1.7GHz med Jaguar når man 2.3-2.5GHz med A15/A17 och i det läget är den senare i alla fall inte långsammare.

Och AMD hade inte en GPU integrerad mot eSRAM, AMD hade inte ljudblocket som någon av konsolerna använder, AMD hade ingen Jaguar-design med 4-minneskanaler, etc. Det är inte bara en standard GPU och en standard CPU man plockat ihop, det är ett GPU-block och ett CPU-block man själva hade som gick att använda som byggsten till två separata systemkretsar för konsoler. Hade man valt ett annan CPU eller GPU block hade det varit ungefär lika mycket jobb, AMD vann för de bjöd lägst i upphandlingen, inget annat. AMD var ju även tvungen att tweeka sin CPU-design för att göra den någorlunda relevant för konsol, FPU-delen är nära nog irrelevant för det man normalt sett använder Bobcat/Jaguar till ändå var det den delen man boostade mest från Bobcat -> Jaguar.

Ser överhuvudtaget inte vad i x86 ISA som gör att man skulle välja den över ARM eller PPC. ISA är irrelevant, att x86 ändå är det många vill ha beror på att AMD och Intel ofta har legat före de andra vad det gäller mikroarkitekturdesign och CPU-cache design (där Intel just nu är helt outstanding).

Nu var antagligen inte Freescale med i budgivningen då de tidigare inte varit med i konsol-racet. Men de har en CPU-design som är mer aktuell än de PowerPC designer som IBM har och ser ingen annan CPU-design som vid den tidpunkten skulle ha fungerat bättre i en konsol. IBM fokuserar numera nästan bara på POWER som är ISA kompatibelt med PowerPC, men pris och strömbudgetmässigt är POWER totalt uteslutet från en konsol.

x86 kan ändå har varit något som designerna tog med i "beräkningen". Har flera gånger diskuterat CPU-design och dess påverkar på programutveckling med ingenjörer hos bl.a. Intel och Freescale, rätt uppenbart att väldigt många (både seniora och inflytelserika) HW-designerns verkar ha relativt dålig koll på vad som spelar roll för utveckling av prestandakritiska applikationer. Jag kan å andra sidan väldigt lite om HW-design, men har haft idéer som mer eller mindre sågats av HW-folk (var inte så de tänkt att man ska använda en viss finess, bl.a. HT har varit i fokus) men som sedan visat sig faktiskt fungerade när det realiserats i programvara. Tyvärr vet man ofta inte om en viss HW-finess är vettig eller ej innan man implementerat den och folk fått försöka använde den i program, rätt lång ledtid och höga kostnader på detta...

Så att Sony var med och designade Cell som visade sig vara rätt fel för en konsol, att AMD gjorde Bulldozer som är hopplös att programmera på ett effektiv sätt och att många ARM-designer vinner mot Atom i enklare benchmarks men får pisk i alla "riktiga" program visar bara att det inte är så lätt att designa något i teorin som också fungerar bra i praktiken. x86 kan mycket väl har varit med i beslutet, men är övertygad att det i praktiken är en helt irrelevant parameter för en konsol. Vad gör x86 ISA bättre än något annat här?

Förmodligen är det helt enkelt så att man vill ha just det AMD faktiskt kan leverera. Nog finns det skillnader mellan lösningarna i PS4 och Xbox One men de har ju båda gemensamt att AMD designat dessa.

Jag tvivlar på att Nvidia ens var speciellt relevant denna gång. Antingen för dyr eller har de gett ett dåligt intryck, både MS och Sony har arbetat med dessa tidigare. När dessa maskiner specades och upphandlingar gjordes så hade Nvidia förmodligen inget som var intressant ändå. Var det inte på Tegra 3 tiden?

Nej, jag tror inte det är en slump att två av de tre konsollerna i slutändan fick just lösningar från AMD. Hade någon annan verkligen velat få ut sin teknik hade de nog också kunnat pressa sina priser. Intel har inget speciellt kraftfullt grafikmässigt i dagsläget (än mindre då) men är fortfarande så stor att de säkert kunnat få fram någon om de verkligen ville. Sedan vet vi ju idag hur deras satsning på Atom-SoC'ar i mobiler och surfplattor fungerat så den lösningen hade säkert också funnits.

Nu får vi helt enkelt se hur mycket sanning det ligger i ryktet. Att AMD arbetar på någon spel SoC har varit känt ett litet tag, själv hoppas jag faktiskt på att sega försöker komma tillbaks. Världen behöver en bra Sonic-titel.

Skrivet av ipac:

Dags att folk lägger ner den där myten om att Nintendo kör 1080p60 i alla spel. Det är nämligen helt fel, ok?

Ang ämnet så har Nintendo tidigare sagt att man siktar på att "sammanföra" bärbara och stationära spel vilket troligtvis innebär samma CPU-arkitektur för alla framtida plattformar. ARM är nog ett hett tips...

Det ligger en del sanning i det. Men i alla titlar? Nä.

Just det gör New 3DS lite underlig. Den ska vara snabbare men inget tyder på att man närmar sig antingen Wii U eller en eventuellt AMD-baserad Wii U2 (:D). Såvida det ändå inte är ARM och det är en AMD-utvecklad sådan.

Hoppades för övrigt mer på New 3DS. Bättre upplösning hade varit trevligt. 1280x720 så drar man även ifrån Vita rätt skapligt.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon5930:

Förmodligen är det helt enkelt så att man vill ha just det AMD faktiskt kan leverera. Nog finns det skillnader mellan lösningarna i PS4 och Xbox One men de har ju båda gemensamt att AMD designat dessa.

Jag tvivlar på att Nvidia ens var speciellt relevant denna gång. Antingen för dyr eller har de gett ett dåligt intryck, både MS och Sony har arbetat med dessa tidigare. När dessa maskiner specades och upphandlingar gjordes så hade Nvidia förmodligen inget som var intressant ändå. Var det inte på Tegra 3 tiden?

Nej, jag tror inte det är en slump att två av de tre konsollerna i slutändan fick just lösningar från AMD. Hade någon annan verkligen velat få ut sin teknik hade de nog också kunnat pressa sina priser. Intel har inget speciellt kraftfullt grafikmässigt i dagsläget (än mindre då) men är fortfarande så stor att de säkert kunnat få fram någon om de verkligen ville. Sedan vet vi ju idag hur deras satsning på Atom-SoC'ar i mobiler och surfplattor fungerat så den lösningen hade säkert också funnits.

Nu får vi helt enkelt se hur mycket sanning det ligger i ryktet. Att AMD arbetar på någon spel SoC har varit känt ett litet tag, själv hoppas jag faktiskt på att sega försöker komma tillbaks. Världen behöver en bra Sonic-titel.

Fast en lösning från Intel behöver inte en GPU från dem. Se på deras systemkrets för telefoner och de systemkretsar de designat för Android, där används samma CPU-block som i BayTrail-T fast med GPU-block från PowerVR i stället. De företag som jobbar med systemkretsar jobbar helt enkelt med att designa något från en portfolio av färdiga IP-block. Att saker råkar komma från samma tillverkare är ingen jättefördel utan det är kostnad, prestanda & vettiga finesser på slutprodukten som räknas. Se på Qualcomm, de är inte ledande på vare sig CPU-design eller GPU-design men de har haft en systemkrets som totalt sett ändå var bättre än konkurrenterna för man hade rätt balans.

Nu tror jag det är precis som du skriver att det inte var speciellt många andra med i bud-racet. Verkar som Nvidia var med ett tag, men insåg att marginaler som man ville ha inte gick att uppnå givet det bud som AMD lade. Tvivlar på att IBM var speciellt intresserade heller då de allt mer drar sig ur den marknaden. Sedan kan man fråga sig om inte AMD kanske lade sig lite för lågt, deras bruttomarginal har pekat rejält nedåt allt eftersom delen som tillverkar custom-lösningar ökat i omsättning. Intel har ungefär dubbelt så hög bruttomarginal, Nvidia, Qualcomm, Freescale (exempel på andra systemkretstillverkare) har alla ca 50% högre bruttomarginal.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det trista med alla CPUer som är lämpliga för legotillverkning hos globalfoundries/TSMC är att det inte precis är några prestandamonster. Ska man absolut ha 8 "whimpy" kärnor så var knappast 2 "ihopklistrade" 4-kärniga Jaguar någon drömdesign, till och med Atom hade varit bättre rent prestandamässigt då det finns "riktig" 8-kärniga Atom som klockar upp till 2.6GHz (enklare att programmera än två ihopsatta 4-kärniga CPUer).

Snälla... Som om att en Atom presterar i närheten av en Jaguar. Det verkar ju nästan som om att du jämför mhz och kärnor och sedan drar din slutsats enbart på detta tillsammans med ett vilt påstående att 8 kärnor är lättare att programmera till än AMD:s 4/8

Sen vad folk menar med att AMD har allt är inte att AMD skulle haft på en färdigt design för Microsoft och Sony utan att AMD redan har kunskapen och tekniken redo för att bygga en högpresterande APU som kan möta kraven på next-gen både för CPU och GPU. Både Intel och Nvidia saknar detta. Intel saknar förmågan att utveckla en högpresterande GPU, dem försökte en gång, och Nvidia har varken en x86-licens eller en högpresterande CPU. Deras lösningar funkar fint i surfplattor men knappast i en konsol som kan kallas "next gen".

Alternativet skulle varit att ha separat CPU och GPU, där AMD knappast är ute ut bilden heller, men denna lösning faller på att den i slutändan säkert kostar mer samt att du har två stora företag att samarbeta med. två företag som inte bara gör saker helt olika utan även till viss del konkurrerar med varandra. Därför blir AMD ett självklart val för en konsol. I alla fall om du inte behöver någonting som vida överstiger vad AMD lyckats skapa på APU-väg.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av thomas_skane:

Snälla... Som om att en Atom presterar i närheten av en Jaguar. Det verkar ju nästan som om att du jämför mhz och kärnor och sedan drar din slutsats enbart på detta tillsammans med ett vilt påstående att 8 kärnor är lättare att programmera till än AMD:s 4/8

Sen vad folk menar med att AMD har allt är inte att AMD skulle haft på en färdigt design för Microsoft och Sony utan att AMD redan har kunskapen och tekniken redo för att bygga en högpresterande APU som kan möta kraven på next-gen både för CPU och GPU. Både Intel och Nvidia saknar detta. Intel saknar förmågan att utveckla en högpresterande GPU, dem försökte en gång, och Nvidia har varken en x86-licens eller en högpresterande CPU. Deras lösningar funkar fint i surfplattor men knappast i en konsol som kan kallas "next gen".

Alternativet skulle varit att ha separat CPU och GPU, där AMD knappast är ute ut bilden heller, men denna lösning faller på att den i slutändan säkert kostar mer samt att du har två stora företag att samarbeta med. två företag som inte bara gör saker helt olika utan även till viss del konkurrerar med varandra. Därför blir AMD ett självklart val för en konsol. I alla fall om du inte behöver någonting som vida överstiger vad AMD lyckats skapa på APU-väg.

Atom drar långt mindre ström på 2.4GHz än vad Jaguar gör på 1.6GHz om man använder t.ex. Athlon 5150 som rättesnöre. Atom har sämre IPC än Jaguar, men om Atom går på 2.4-2.6GHz så är den på alla sätt och vis snabbare än Jaguar på 1.6-1.7GHz. Grundläggande design är väldigt snarlik för dessa, båda är designade för låg absolut effekt men hög perf/W. Båda 64-bitars x86, är "2-wide" i det att den interna bredden tillåter att man påbörjar 2st x86-instruktioner per CPU-cykel. Båda har en 128-bitars bred SSE-kapabel vektor del, Jaguar har stöd för AVX men värdet är rätt litet då bredden som sagt är 128-bitar så AVX ger inte bättre teoretisk prestanda.

Jaguar kan utföra en läsning OCH en skrivning samma cykel, Atom kan utföra en läsning ELLER skrivning per cykel. I praktiken är läsning långt vanligare än skrivning (Haswell är just av den anledningen asymmetrisk och kan utföra två läsningar och en skrivning per cykel) + Atom har en mycket bättre L2-cache (nära nog halva latensen) så i praktiken beror det på vad man gör vilken som är snabbare på minnesoperationer. Den låga L2-latensen i Atom gör t.ex. synkronisering mellan CPU-kärnor mycket billigare än någon annan CPU-design i klassen jag jobbat med.

Vad är en "APU" i denna kontext? Det är en CPU+GPU som delar minnesbuss, absolut inget som inte andra tillverkare har. Flera andra tillverkare är med i hUMA initiativet och det var Intel, inte AMD, som först skapade en CPU+GPU med delad cache med Sandy Bridge (idag har flera systemkretsar för pekplattor och mobiler också detta).

CPU-delen och GPU-delen i PS4/XBO är inte mer integrerade än att de två tillverkarna kunde välja olika typer av minnesbuss (räknat i antal kanaler, bredd och minnestyp), eSRAM kräver rätt rejält ingrepp i minnesbussdesignen för XBO så den skiljer sig rätt mycket från PS4.

Men som jag redan skrivit, GPU-delen har bara två realistiska leverantörer för en konsol: AMD och Nvidia, allt tyder på att Nvidia drog sig ur för de helt enkelt inte tyckte att de kunde lägga ett bud på den nivån AMD gjorde. Ser heller absolut inget fel med AMD som GPU-leverantör.

Däremot är CPU-delen på denna generations konsoler inte ett bra val. Utvecklare från Naughy Dog har bl.a. sagt att det är väldigt svårt att mata GPU-delen i PS4 tillräckligt snabbat givet den väldigt klena CPU-delen. I råa teoretiska siffror (tyvärr bara flyttal, heltal är mycket mer relevant) så är CPU-delen i PS3 3 gånger kraftigare än PS4, även CPU-delen i Xbox360 har ca 35% högre teoretisk flyttalskapacitet för spel jämfört med CPU-delen i XBO.

Det finns inte så många leverantörer som kan komma ifråga, AMD "vann" detta i brist på konkurrens och p.g.a. att de bjöd så lågt att ingen annan var intresserad. Deras GPU/CPU integration är inte unik på något sätt.

Vad det gäller påståendet att det är lättare att programmera 8-kärnors Atom jämfört med andra designer som är 2x 4-kärnors designer. Jag har rätt mycket förstahandsövning på detta, det är väldigt mycket lättare att använda alla 8-kärnor i ett och samma program i en "riktig" 8-kärnors design. Du kan också läsa dev-bloggar från Naugthy Dog och Sucker Punsh, de nämner bl.a. att man måste explicit designa för att det är 2x 4-kärnor då det är extremt ineffektivt att kommunicera mellan dessa block, en bra bit över 100 cykler i stället för ~20-25 cykler (är ~15 cykler i Atom).

Edit: Kostar ca 190 cykler att kommunicera mellan CPU-block enligt Naughty Dog. I praktiken betyder det att man har 4-kärnor som kan användas för spelmotorn + 2 kärnor för bakgrundsuppgifter (2 är reserverade för systemet). Men även inom ett 4-kärnor block är instruktionskostnad och latens lägre i Atom (vi pratar om Silvermont, inte "gamla" Atom) för instruktioner som är kritiska för cross-CPU kommunikation.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Det är många som hela tiden upprepar att nintendos spel går i 1080p 60fps.

All cred till nintendo för att dom prioriterar framerate högst precis som det bör vara, spelen håller oftast 60fps. Men flesta spelen är faktiskt bara 720p.

Permalänk
Medlem

Nu är det fan bäst för Nintendo om dom vill vara kvar på marknaden att dom gör en riktig prestanda konsol. Anledningen till att många speltillverkare skitit i Wii U är den klena prestandan jämfört med Sony och Microsoft. Var ju samma sak med första Wii. Så vill dom få med sig speltillverkarna så måste dom hålla likvärdig prestanda med kommande släpp från Sony och Microsoft, vilket förstås gör konsolen dyrare än de är vana med, det det lär det vara värt.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Det är många som hela tiden upprepar att nintendos spel går i 1080p 60fps.

All cred till nintendo för att dom prioriterar framerate högst precis som det bör vara, spelen håller oftast 60fps. Men flesta spelen är faktiskt bara 720p.

Jag kör hellre 720p i 60ftp än halvlaggigt på 1080p.
Mariokart 8 t.ex. är 720p, men jävlar vad det flyter på bra, i alla fall om man kör singelplayer, men ju fler spelare man lägger till och delar skärm med desto segare känner man att det går, men i just singelplayer är det skönt som fan.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Citat:

GPGPU: Custom Radeon HD RX 200 GPU CODENAME LADY (2816 shaders @ 960 MHz, 4.60 TFLOP/s, Fillrates: 60.6 Gpixel/s, 170 Gtexel/s)
CPU: IBM 64-Bit Custom POWER 8-Based IBM 8-Core Processor CODENAME JUMPMAN (2.2 GHz, Shared 6 MB L4 cache)
Co-CPU: IBM PowerPC 750-based 1.24 GHz Tri-Core Co-Processor CODENAME HAMMER
MEMORY: 4 Gigabytes of Unified DDR4 SDRAM CODENAMED KONG, 2 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz (12.8 GB/s) On Die CODENAMED BARREL
802.11 b/g/n Wireless
Bluetooth v4.0 BLE
2 USB 3.0
1 Coaxial Cable Input
1 CableCARD Slot
4 Custom Stream-Interface Nodes up to 4 Wii U GamePads
Versions with Disk Drive play Wii U Optical Disk (4 Layers Maximum), FUSION Holographic Versatile Disc (HVD) and Nintendo 3DS Card Slot
1 HDMI 2.0 1080p/4K Port
Dolby TrueHD 5.1 or 7.1 Surround Sound
Inductive Charging Surface for up to 4 FUSION DS or IC-Wii Remote Plus Controllers
Two versions: Disk Slot Version with 60 Gigs of Internal Flash Storage and Diskless Version with 300 Gigs of Internal Flash Storage

Rykten från början av året så man måste nog stå i en saltgruva. 960 MHz med 2816 shaders tyder ju på ett underklockat 290X, om det stämmer så är det ju väldgt bra för en konsoll. Fastän GPU:n är gammal 2016.

Möjlighet att spela tredjepartsspel och Nintendo-spel på samma enhet skulle kunna få mig att köpa en. Speciellt om de gör ett vettigt onlinesystem (som PS4 och XBO (och inte löjliga vänkoder) och bundlar konsollen med en Pro controller och inte en Gamepad.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk

Wii u är för spelkonnosörer och det känns lite som nintendo skämmer bort en lyckost oss sålänge det varar.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ArcticFire:

Rykten från början av året så man måste nog stå i en saltgruva. 960 MHz med 2816 shaders tyder ju på ett underklockat 290X, om det stämmer så är det ju väldgt bra för en konsoll. Fastän GPU:n är gammal 2016.

Möjlighet att spela tredjepartsspel och Nintendo-spel på samma enhet skulle kunna få mig att köpa en. Speciellt om de gör ett vettigt onlinesystem (som PS4 och XBO (och inte löjliga vänkoder) och bundlar konsollen med en Pro controller och inte en Gamepad.

Om det är sant så kommer denna totalt köra över PS4/XBO CPU-mässigt. Frågan är bara hur mycket av POWER8 som finns kvar med tanke på att det är en brutalt stort och dyrt krets i den form den förekommer i servers. POWER8 är jämförbar med Haswell i prestanda, vid 2.2GHz skulle den ha runt 2-3 gånger högre enkeltrådprestanda än Jaguar på 1.6GHz.

IBM planerade att göra sig av med sina egna fabriker redan när de designade POWER8, det är något som ändå gör det teoretiskt möjligt att detta rykte skulle kunna ha någon form av sanning i sig. Utan fabriker måste man göra en design som kan tillverkas av 3:e-part, vilket rejält förenklar att använda designen som ett CPU-block i en systemkrets.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

inget rykte det där, bara nån fanboys önskelista

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Megadriven hade en något snabbare CPU, men fick spö i nästan allt annat:

http://web.ics.purdue.edu/~dherring/cgt141/project1/compariso...

Det där sa föga om prestandan.
Jag kan skriva en egen lista och lista mer saker som skulle hamna till fördel till smd.
Du vet att megadriven hade en z80 hjälp prolle oxo va?
Dvs ett inbyggt master system som kunde nyttjas inte bara för att köra mastersystem spel.
Som sagt, den kan utföra avancerad grafik utan extra fx chip i kassetten såsom doom.
Mode7 effekten (skalning och rotation av sprites) klarade 68k utan chip, via mjukvara.

Kolla upp multi-platform spel...flashback, mk, alladin, shadow of the beast...mm..megadrive sparkar rumpan av snes.
I vissa fall har snes mer färger, men slowdowns och allmänt försämrad prestanda.

Snes är en underbar konsoll, men smd är mer prestanda (en Amiga 500 med mindre färgdjup typ), om spelutvecklare utnyttjade kraften så var den särklass bäst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:
Citat:

GPGPU: Custom Radeon HD RX 200 GPU CODENAME LADY (2816 shaders @ 960 MHz, 4.60 TFLOP/s, Fillrates: 60.6 Gpixel/s, 170 Gtexel/s)
CPU: IBM 64-Bit Custom POWER 8-Based IBM 8-Core Processor CODENAME JUMPMAN (2.2 GHz, Shared 6 MB L4 cache)
Co-CPU: IBM PowerPC 750-based 1.24 GHz Tri-Core Co-Processor CODENAME HAMMER
MEMORY: 4 Gigabytes of Unified DDR4 SDRAM CODENAMED KONG, 2 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz (12.8 GB/s) On Die CODENAMED BARREL
802.11 b/g/n Wireless
Bluetooth v4.0 BLE
2 USB 3.0
1 Coaxial Cable Input
1 CableCARD Slot
4 Custom Stream-Interface Nodes up to 4 Wii U GamePads
Versions with Disk Drive play Wii U Optical Disk (4 Layers Maximum), FUSION Holographic Versatile Disc (HVD) and Nintendo 3DS Card Slot
1 HDMI 2.0 1080p/4K Port
Dolby TrueHD 5.1 or 7.1 Surround Sound
Inductive Charging Surface for up to 4 FUSION DS or IC-Wii Remote Plus Controllers
Two versions: Disk Slot Version with 60 Gigs of Internal Flash Storage and Diskless Version with 300 Gigs of Internal Flash Storage

Dold text

Rykten från början av året så man måste nog stå i en saltgruva. 960 MHz med 2816 shaders tyder ju på ett underklockat 290X, om det stämmer så är det ju väldgt bra för en konsoll. Fastän GPU:n är gammal 2016.

Möjlighet att spela tredjepartsspel och Nintendo-spel på samma enhet skulle kunna få mig att köpa en. Speciellt om de gör ett vettigt onlinesystem (som PS4 och XBO (och inte löjliga vänkoder) och bundlar konsollen med en Pro controller och inte en Gamepad.

Lät inte helt otroligt tills jag kom till HVD Sen kom jag på att jag har läst detta tidigare. Det är bara nån nisses önskedröm. Man ger inte kodnamn till arbetsminne. Och POWER 8 är väl också i en helt annan liga. Varje kärna kan ta 8 trådar läste jag. Blir ju galet mycket trådande, inte så passande för enskilda applikationer som spel. Och minneskonfigurationen är ju helt way off. Med såna monsterchip kör man inte med mindre minne än vad PS4 och XO har. 2GB cashe? I DDR3? Killen som skrivit har ingen aning

Dessutom är det ju ganska irrelevant att ha någon slags speclista 2 år i förväg. Mycket kommer hända. Men lite underhållande var det

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Hårdvara spelar ingen roll vad gäller försäljning. Gamecube hade bäst hårdvara i sin generation men sög försäljningsmässsigt. Wii hade sämst hårdvara med ägde försäljningsmässigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av vkn:

Det där sa föga om prestandan.
Jag kan skriva en egen lista och lista mer saker som skulle hamna till fördel till smd.
Du vet att megadriven hade en z80 hjälp prolle oxo va?
Dvs ett inbyggt master system som kunde nyttjas inte bara för att köra mastersystem spel.

Nja, Z80 processade ju bara ljudet. Det gick INTE att nyttja den till att spela Master System-spel (eller något annat heller för den delen).

Skrivet av vkn:

Som sagt, den kan utföra avancerad grafik utan extra fx chip i kassetten såsom doom.
Mode7 effekten (skalning och rotation av sprites) klarade 68k utan chip, via mjukvara.

Nej, den klarade inte det direkt. Man gjorde samma "fusk" som på alla andra plattformar som inte har direkt stöd för ChunkyToPlanar. Isf säger vi att C64 också klarade att skala bitmap (som den numera klarar). Möjligt att du blandar ihop ditt resonemang med MegaCD som hade en 12.5Mhz processor och en del skalnings-/rotations-effekter.

Skrivet av vkn:

Kolla upp multi-platform spel...flashback, mk, alladin, shadow of the beast...mm..megadrive sparkar rumpan av snes.
I vissa fall har snes mer färger, men slowdowns och allmänt försämrad prestanda.

Ja, musiken i "Shadow of the Beast" är ju grym, NOT! Om man jämför Amigan's förlaga, som baseras på samplade instrument.

Skrivet av vkn:

Snes är en underbar konsoll, men smd är mer prestanda (en Amiga 500 med mindre färgdjup typ), om spelutvecklare utnyttjade kraften så var den särklass bäst.

SNES och MegaDrive var bäst på varsitt område. Den högre klockade CPU'n gav MegaDrive'n snabbare vektorgrafik, men 2D-grafiken på SNES var bättre out-of-the-box, utan special-chip i kassetterna.

Det har även debatterats häftigt i diskussioner kring ljudet mellan de båda konsolerna. De flesta anser att SNES har ett överlägset ljud, medans några anser att MegaDrive har ett renare ljud. Jag tycker att det är som att jämföra äpplen med päron. Generellt så kör SNES med samplat ljud/instrument (samma som Amiga), medan MegaDrive kör med FM-syntes. Det är två helt olika världar och går inte att jämföra. Antingen gillar man FM-syntes eller så gillar man det inte.

På SNES låter trummor och bas som det ska, även om det tyvärr på den tiden krävde att man filtrerade bort en del av diskanten pga låg samplings-rate. MegaDrive-ljudet är metalliskt och musik som inte skapats exklusivt på MegaDrive (se tidigare kommentar om musiken på Shadow of the Beast) låter skräp. Fördelen med FM-syntes är att det knappt tar något utrymme. Sen finns det undantag, som tex "Street of Rage", som har mycket bra ljud.

Jag är ingen fanboy av någon part, har ägt (och äger) SNES och MegaDrive sedan starten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Nja, Z80 processade ju bara ljudet. Det gick INTE att nyttja den till att spela Master System-spel (eller något annat heller för den delen).

"In order to achieve backwards compatibility, the original Master System central processor and sound chip (the Z80 and SN76489) are included in the Mega Drive/Genesis and the new Video Display Processor is capable of the Master System VDP's mode 4"
Sitter ett Everdive kort i min Mega, laddar in mina sms rommar utan powerbase converter, förklara?
PowerBase adapterna var inget mer än en regelrätt kassett-konverter pin-to-pin, inga chip satt i konvertern, dom satt i megadriven.

Skrivet av Lessismore:

Nej, den klarade inte det direkt. Man gjorde samma "fusk" som på alla andra plattformar som inte har direkt stöd för ChunkyToPlanar. Isf säger vi att C64 också klarade att skala bitmap (som den numera klarar). Möjligt att du blandar ihop ditt resonemang med MegaCD som hade en 12.5Mhz processor och en del skalnings-/rotations-effekter.

Precis som jag skrev, inte via hårdvara men genom mjukvara kunde man uppnå samma effekt.
Kolla Gunstar Heroes, Mega Turrican osv,osv, spelen som kom mot slutet av konsolens livslängd.
Förövrigt stämmer ditt resonemang med att MegaCD(32x inkluderat) fick stöd för skalning och rotation via hårdvara, men det behövdes aldrig, megadriven klarar det utmärkt om man kunde programera sin 68k.
Se även Overdrive demot från Titan

saxxat från wiki "The Sega Mega Drive/Sega Genesis has no hardware-native feature comparable to Mode 7, although the Sega CD add-on added such a feature; for example, it is used prominently in the Special Stages of Sonic CD. HOWEVER(!!!), as in Tales of Phantasia and Star Ocean's sprite effect add-ins, some comparable technical feats could be programmed straight into a game by the developers, resulting in similar effects seen in games such as Castlevania: Bloodlines, Adventures of Batman and Robin, or Contra: Hard Corps."

Skrivet av Lessismore:

Ja, musiken i "Shadow of the Beast" är ju grym, NOT! Om man jämför Amigan's förlaga, som baseras på samplade instrument.
.

Syftade på prestandan och grafiken, kolla upp JAPANSKA Sotb... konkurrerar med Amiga versionen.
Snes versionen är under all kritik, blev inte officiell release pga dålig portning, ostabil framerate etc.
Finns numera att tillgå via romdump dock för den nyfikne.

Skrivet av Lessismore:

SNES och MegaDrive var bäst på varsitt område. Den högre klockade CPU'n gav MegaDrive'n snabbare vektorgrafik, men 2D-grafiken på SNES var bättre out-of-the-box, utan special-chip i kassetterna..

Vet inte annat än mer färger och mode7, prestandan i 2d spelen var bättre med Motorola 68k@7mhz.

Sen när det gäller ljudet så är klart det en fördel med PCM sampling om man exempelvis ska återskapa realistiska ljud, stråkar, röster, etc och där hade snes övertag utan tvekan.
Fördelen med synthes, subtractiv, FM eller whateva är klart utrymmet, midi tar knappt någon plats alls.
Själv tycker jag att det är megadrivens stora brist, ljudet suger.
FM synthes använder man i psytrance, inte till tvspel

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Medlem
Skrivet av vkn:

"In order to achieve backwards compatibility, the original Master System central processor and sound chip (the Z80 and SN76489) are included in the Mega Drive/Genesis and the new Video Display Processor is capable of the Master System VDP's mode 4"
Sitter ett Everdive kort i min Mega, laddar in mina sms rommar utan powerbase converter, förklara?
PowerBase adapterna var inget mer än en regelrätt kassett-konverter pin-to-pin, inga chip satt i konvertern, dom satt i megadriven.

Precis som jag skrev, inte via hårdvara men genom mjukvara kunde man uppnå samma effekt.

Ja exakt det. Genom mjukvaran ja. Fast på utvecklingsmaskinerna fanns egentligen inte dessa finesser out-of-the-box. Så klart man kan knåpa ihop något genom att använda okända (?!!?) finesses/trix i hårdvaran, men det kan man ju alltid. På tex Amiga'n fixar man genom att återanvända sprite'ar, switch'a bitplanes och copper-listor mm.

Skrivet av vkn:

Kolla Gunstar Heroes, Mega Turrican osv,osv, spelen som kom mot slutet av konsolens livslängd.
Förövrigt stämmer ditt resonemang med att MegaCD(32x inkluderat) fick stöd för skalning och rotation via hårdvara, men det behövdes aldrig, megadriven klarar det utmärkt om man kunde programera sin 68k.
Se även Overdrive demot från Titan https://www.youtube.com/watch?v=w54uNAuqE1Y

Ja, det finns alltid exempel på ett gäng spel som är mindblowing. Ta de 10st mest imponerande spelen på vardera plattform och det går inte att särskilja dem från varandra, vilken plattform de tillhör. Tex platsar "Contra: Hard Corps", "Eartworm Jim 2", "Mega Turrican" (som har grym musik) i MegaDrive's mindblowing titles.

Å andra sidan finns dessa till SNES: "Super Metroid", "Super Castlevania IV", "Final Fantasy III (VI)", "Donkey Kong Country", "Chrono Trigger" (musiken framförallt), för att nämna några.

Men om vi jämför spel som finns på både SNES och MegaDrive, så är SNES-versionen i 8 fall av 10 bättre på SNES. Det är ungefär samma som när vi jämför med PS2 vs XBox, PS3 vs XBox 360 och PS4 vs XBox One. Playstation är nästan alltid bättre.

Skrivet av vkn:

saxxat från wiki "The Sega Mega Drive/Sega Genesis has no hardware-native feature comparable to Mode 7, although the Sega CD add-on added such a feature; for example, it is used prominently in the Special Stages of Sonic CD. HOWEVER(!!!), as in Tales of Phantasia and Star Ocean's sprite effect add-ins, some comparable technical feats could be programmed straight into a game by the developers, resulting in similar effects seen in games such as Castlevania: Bloodlines, Adventures of Batman and Robin, or Contra: Hard Corps."

Syftade på prestandan och grafiken, kolla upp JAPANSKA Sotb... konkurrerar med Amiga versionen.
Snes versionen är under all kritik, blev inte officiell release pga dålig portning, ostabil framerate etc.
Finns numera att tillgå via romdump dock för den nyfikne.

Vet inte annat än mer färger och mode7, prestandan i 2d spelen var bättre med Motorola 68k@7mhz.

Sen när det gäller ljudet så är klart det en fördel med PCM sampling om man exempelvis ska återskapa realistiska ljud, stråkar, röster, etc och där hade snes övertag utan tvekan.
Fördelen med synthes, subtractiv, FM eller whateva är klart utrymmet, midi tar knappt någon plats alls.
Själv tycker jag att det är megadrivens stora brist, ljudet suger.
FM synthes använder man i psytrance, inte till tvspel

Sen är inte grafik och ljud allt. Jo, det kanske var det på -80 och -90 talet, men om vi ska hålla oss on-topic så kan vi alla vara överens om att dagens lägst presterande hårdvara duger gott till att göra fantastikt fina och bra spel.