Problem med SSD: Vart har allt minne tagit vägen?

Permalänk
Medlem

Problem med SSD: Vart har allt minne tagit vägen?

Hej först och främs så har jag ingen anning ifall denna tråd ligger rätt, så flytta den gärna om så är fallet.
Nu till mitt problem, Jag har en 100+ gb ssd disk som är nästan full (bara 4,58gb kvar).

Detta är min C disk och jag har windows instalerat på den bla. Men det konstiga är att jag har märkt att den har blivit fylld utan att jag har instalerat något på den. Och vad som är änu konstigare är att när jag går in i disken markerar alla mappar och klickar på properties så står det att mapparna bara inerhåller 34,5gb.

Min fråga är då vad är det som tar upp plats? Och hur ränsar jag bort det?

Permalänk
Medlem

Kan vara systemåterställningen. Du kan stänga av den i kontrollpanelen om du inte behöver den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Moderator

Många bäckar små..

Ett snabbt sätt att spara lite utrymme är att stänga av hibernationläget, om du inte använder det eller redan har stängt av det.
För att göra det så kör en cmd med administratörsrättigheter och skriv -> powercfg -h off

Finns en del verktyg som kan underlätta vidare sökande efter utrymmesbovar.
Exempelvis http://www.jam-software.com/treesize_free/

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nocebo:

Kan vara systemåterställningen. Du kan stänga av den i kontrollpanelen om du inte behöver den.

http://res2.windows.microsoft.com/resbox/sv/windows%207/main/...

Tack värkar vara den som är boven.

Permalänk
Medlem

Växlingsfilen tar också upp lika mycket utrymme som du har RAM, du kan flytta den till en HDD eller kanske minska filen.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Kolla ordentligt vad som är problemet med ett program som spacemonger där du visuellt kan se vad som sitter på disken.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Hade samma problem. Fixade sig av era tips. Tack så mycket

Permalänk
Medlem

Man kan även stänga av viloläget o spara in en massa Gb
Givetvis kan du även köra diskcleanup o få bort en del.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Nilden jag postade tidigare värkar inte synas nu :(. Men ialla fall systemåterställningen var uppsat på att lagra upp till 50% av hårdisken. Men jag fixade det som sagt