Söker datorvagn eller någon form av upphöjning av chassit ifrån golvet

Permalänk
Avstängd

Söker datorvagn eller någon form av upphöjning av chassit ifrån golvet

Jag har letat och letat men inte hittat något bra som kan lyfta upp mitt chassi ifrån golvet. Jag kan inte ha något band som fästs på skrivobrdet eftersom att det blir för tungt. Jag har ett skrivbord i glas och datorn väger cirka 25 kg. Det är define XL R2 chassit. Tungt som fan. Jag vill helst ha en datorvagn med hjul så det blir lätt att förflytta den. Datorlådan ska även kunna klara av minst 30 kg. Jag hittar absolut ingen låda som uppfyller detta. Helt sjukt tycker jag eftersom att datorer har funnits sen 80-talet och det är 2014 nu.

Funderar på att ta ett par träplankor och fästa ihopa och sen köpa egna hjul till men jag har fan inte tiden eller lusten till att hålla på med ett sånt projekt. Har andra saker att göra just nu. hade varit schysst om någon vet en bra datorvagn som uppfyller mina krav.

Någon som vet?

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Köp en bit trä i önskad storlek och 4 hjul på IKEA, skruva på hjulen.
Det är gjort på 5 minuter och fungerar ypperligt.

Visa signatur

Workstation: ASRock Z87 Killer | 4770k@4.2GHz | AMD 7970 x2 CF@1050GHz | 16GB DDR3 @ 1600MHz/CL9 | Corsair HX850 |
Enthoo Primo | D5&Photon 170 | 420+360 Rad 60mm | EK CSQ CPU+GPU+GPU vattenblock
ESXi Server: ASUS P9X79 Deluxe | 3930k | 32GB DDR3 @ 2400MHz/CL10
Audio: M-Stage HPA-2 USB | NAD D3020 | Ultrasone Pro 900 | Hifiman HE-400 | Fostex TH-X00

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

TIllfälligt slut. Det finns något liknande på kjell också men den konstruktionen håller inte för 30 kg.

Permalänk
Avstängd

Har sett dessa, men de 2 ifrån kjell är i plast och den tredje är i metall vilket är perfekt men den klarade bara en bredd på 22 cm och mitt chassi har 23,5 cm. Helt otroligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GamearN^:

Köp en bit trä i önskad storlek och 4 hjul på IKEA, skruva på hjulen.
Det är gjort på 5 minuter och fungerar ypperligt.

Var kan man köpa trä? Det är ju vinter nu.

EDIT: Eller ja. Jag vet ju var det finns trä. Skulle det funka att limma ihop typ 3-4 plywoodskivor kanske och sen sätta på 4 hjul? Känns som mycket sågande. Fan, hade hellre bara velat köpa en vagn istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Var kan man köpa trä? Det är ju vinter nu.

EDIT: Eller ja. Jag vet ju var det finns trä. Skulle det funka att limma ihop typ 3-4 plywoodskivor kanske och sen sätta på 4 hjul? Känns som mycket sågande. Fan, hade hellre bara velat köpa en vagn istället.

ehh vad spelar de för roll att det är vinter? prova med BYGGMAX vet ja..

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alibaba123:

Har sett dessa, men de 2 ifrån kjell är i plast och den tredje är i metall vilket är perfekt men den klarade bara en bredd på 22 cm och mitt chassi har 23,5 cm. Helt otroligt.

"Datorvagn som enkelt utan verktyg kan justeras från 9,5 cm till 23,5cm i bredd."

http://www.swedoffice.se/products-a-oe.php?id=30320

Skrivet av Alibaba123:

Var kan man köpa trä? Det är ju vinter nu.

EDIT: Eller ja. Jag vet ju var det finns trä. Skulle det funka att limma ihop typ 3-4 plywoodskivor kanske och sen sätta på 4 hjul? Känns som mycket sågande. Fan, hade hellre bara velat köpa en vagn istället.

Plywood är en RIKTIGT dålig idé

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Var kan man köpa trä? Det är ju vinter nu.

EDIT: Eller ja. Jag vet ju var det finns trä. Skulle det funka att limma ihop typ 3-4 plywoodskivor kanske och sen sätta på 4 hjul? Känns som mycket sågande. Fan, hade hellre bara velat köpa en vagn istället.

Köp en ordentlig träskiva, inte plywood, spånskiva eller annat halvdant.
Jag har hårdvaran i signaturen på en träskiva från IKEA med 4 hjul påskruvade, inga problem med vikten där.

Visa signatur

Workstation: ASRock Z87 Killer | 4770k@4.2GHz | AMD 7970 x2 CF@1050GHz | 16GB DDR3 @ 1600MHz/CL9 | Corsair HX850 |
Enthoo Primo | D5&Photon 170 | 420+360 Rad 60mm | EK CSQ CPU+GPU+GPU vattenblock
ESXi Server: ASUS P9X79 Deluxe | 3930k | 32GB DDR3 @ 2400MHz/CL10
Audio: M-Stage HPA-2 USB | NAD D3020 | Ultrasone Pro 900 | Hifiman HE-400 | Fostex TH-X00

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GamearN^:

Köp en ordentlig träskiva, inte plywood, spånskiva eller annat halvdant.
Jag har hårdvaran i signaturen på en träskiva från IKEA med 4 hjul påskruvade, inga problem med vikten där.

Skrivet av Rajat:

Plywood är en RIKTIGT dålig idé

Rätt sorts plywood skulle funka alldeles ypperligt.
Finns väl dock ingen anledning att använda det, när en vanlig brädbit gör jobbet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nackskägg:

Rätt sorts plywood skulle funka alldeles ypperligt.
Finns väl dock ingen anledning att använda det, när en vanlig brädbit gör jobbet.

All sorts plywood är en dålig idé för hans 25kg tunga dator, bättre han köper MDF i så fall.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

All sorts plywood är en dålig idé för hans 25kg tunga dator, bättre han köper MDF i så fall.

Jag tror inte du är särskilt insatt i plywood. MDF är ett sämre alternativ, även om det säkerligen också skulle funka bra i det här fallet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nackskägg:

Jag tror inte du är särskilt insatt i plywood. MDF är ett sämre alternativ, även om det säkerligen också skulle funka bra i det här fallet.

I slutändan kommer det bli dyrare än att köpa en färdig i plåt för 316kr

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd

Hade ett par träplankor i förrådet tydligen. Köpte 4 hjul ifrån kjell så jag får snickra ihop något. Fan vad skit att där inte finns vettiga datorvagnar att köpa. Det är ju bara positivt med en datorvagn. Dels får man bort datorn ifrån golvet så damm och skit inte åker in i datorn och sen blir det lättare att flytta eller bara rulla ut den om man ska sätta i en sladd. Men då får man snickra på nu då. Det blev 150 spänn för hjulen + lite arbete och tid nu med snickeriet. Tack för alla svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alibaba123:

Hade ett par träplankor i förrådet tydligen. Köpte 4 hjul ifrån kjell så jag får snickra ihop något. Fan vad skit att där inte finns vettiga datorvagnar att köpa. Det är ju bara positivt med en datorvagn. Dels får man bort datorn ifrån golvet så damm och skit inte åker in i datorn och sen blir det lättare att flytta eller bara rulla ut den om man ska sätta i en sladd. Men då får man snickra på nu då. Det blev 150 spänn för hjulen + lite arbete och tid nu med snickeriet. Tack för alla svar.

Jag länkade ju till en vagn som funkar för din, så klart det finns vettiga

"Datorvagn som enkelt utan verktyg kan justeras från 9,5 cm till 23,5cm i bredd."

http://www.swedoffice.se/products-a-oe.php?id=30320

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Jag länkade ju till en vagn som funkar för din, så klart det finns vettiga

"Datorvagn som enkelt utan verktyg kan justeras från 9,5 cm till 23,5cm i bredd."

http://www.swedoffice.se/products-a-oe.php?id=30320

men min dator väger ju 25 kg. Sen vill jag att vagnen även ska klara litegranna mer än precis den vikten man har på datorn. Känns mer stabilt då. Mitt chassi hade även 23,5 cm i bredd. Så det blir aldelles för precis. Känns som en gamble att köpa den. tack för tipset dock.

Permalänk

hmm mdf då får man köra 40 mm tjock mdf eftersom det formar sig relativt lätt alltså riskerar det att bågna
plywood är det snyggaste och hållbaraste bara köra 18mm skiva på med 5 hjul ett i varje hörn och ett i mitten för att ta vikten i mitten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asmodeus800:

hmm mdf då får man köra 40 mm tjock mdf eftersom det formar sig relativt lätt alltså riskerar det att bågna
plywood är det snyggaste och hållbaraste bara köra 18mm skiva på med 5 hjul ett i varje hörn och ett i mitten för att ta vikten i mitten

Jag skulle ha valt ett stycke bänkskiva av limträstav mest för att det är snyggt. Jag vet inte hur svaga ni tror att skivor är, det går att lasta ganska mycket på en skiva utan att den går sönder. Placerar man dessutom hjulen rätt är det inget som helst problem.

Där hemma har vi hyllor för lagring av bildelar, de är av 14mm spån och det är nog lastat ca 100kg på varje sektion. (1x1m)

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Jag länkade ju till en vagn som funkar för din, så klart det finns vettiga

"Datorvagn som enkelt utan verktyg kan justeras från 9,5 cm till 23,5cm i bredd."

http://www.swedoffice.se/products-a-oe.php?id=30320

Den klarar max 20kg. Han behövde minst 30.

Edit: Woups, gammal flik som attsingen! My bad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alibaba123:

Hade ett par träplankor i förrådet tydligen. Köpte 4 hjul ifrån kjell så jag får snickra ihop något. Fan vad skit att där inte finns vettiga datorvagnar att köpa. Det är ju bara positivt med en datorvagn. Dels får man bort datorn ifrån golvet så damm och skit inte åker in i datorn och sen blir det lättare att flytta eller bara rulla ut den om man ska sätta i en sladd. Men då får man snickra på nu då. Det blev 150 spänn för hjulen + lite arbete och tid nu med snickeriet. Tack för alla svar.

Du får skaffa ett riktigt chassi, som har hjul

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alibaba123:

men min dator väger ju 25 kg. Sen vill jag att vagnen även ska klara litegranna mer än precis den vikten man har på datorn. Känns mer stabilt då. Mitt chassi hade även 23,5 cm i bredd. Så det blir aldelles för precis. Känns som en gamble att köpa den. tack för tipset dock.

Skrivet av Ashzala:

Den klarar max 20kg. Han behövde minst 30.

Edit: Woups, gammal flik som attsingen! My bad.

20kg är den vikt de garanterar men det klarar betydligt mer, det är som med bäst före datum, saker blir inte oätbara (eller odrickbara) bara för att datumet gått över ett par dagar, bäst före datum finns för att de garanterar att det håller tills dess, mjölk klarar sig ungefär en vecka över datumet om det är tillräckligt kallt i kylen.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alibaba123:

men min dator väger ju 25 kg. Sen vill jag att vagnen även ska klara litegranna mer än precis den vikten man har på datorn. Känns mer stabilt då. Mitt chassi hade även 23,5 cm i bredd. Så det blir aldelles för precis. Känns som en gamble att köpa den. tack för tipset dock.

Denna då?

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/chassi/chassi-ti...

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Gör som andra skriver, köp en träskiva på valfri bygghandel och köp 4st hjul på ikea du skruvar dit själv. Säg bara vad skivan ska hålla för på bygghandeln så får du allt hjälp med tjocklek etc. Enkelt och billigt alternativ.

Plywood är mycket mer hållbart än MDF är. Limmar man dessutom ihop flera plywoodskivor så kan man ju ställa sjukt mycket vikt på. Är starkare än stål i förhållande till sin egen vikt. I alla fall fick jag lära mig det när jag läste träbearbetning.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG