Permalänk
Medlem

Macbook Pro eller Macbook Air?

Står i valet och kvalet.

Datorn kommer användas till att surfa med, kolla serier, netflix, isoplex och så vidare. En Air kan ju göra det, men jag är orolig för värmen. Har läst om många som har haft problem med just värmen på sina Airs. Men som är smidiga och enkla att ha i knät eller på dass (;)).

Därför funderar jag på en mer kapabel MBP. Äger redan en 15" i7 MBP, men skärmen är kaputt och det går inte på någon garanti heller. Jag vet med mig att MBP kan bli lite varma när man streamar media som ovan, men sällan att den varvar upp så att det stör eller att den känns för varm. Läst någon som uppmätt processorgraderna till 85 vid vanlig använing på en Air.

Så, vad tycker ni? Min budget ligger på 13000 och jag är ute efter en 13". Kommer mycket sälllan resa med datorn. Vill helst ha 256gb och inte 128, det känns för lite.

Edit: just det, det här med skärmarna. Jag sitter på en Retina nu och köper jag en MBP blir det också retina. Hur stort nedköp bli det med en Air-skärm då?

Permalänk
Skrivet av Muteme:

Står i valet och kvalet.

Datorn kommer användas till att surfa med, kolla serier, netflix, isoplex och så vidare. En Air kan ju göra det, men jag är orolig för värmen. Har läst om många som har haft problem med just värmen på sina Airs. Men som är smidiga och enkla att ha i knät eller på dass (;)).

Därför funderar jag på en mer kapabel MBP. Äger redan en 15" i7 MBP, men skärmen är kaputt och det går inte på någon garanti heller. Jag vet med mig att MBP kan bli lite varma när man streamar media som ovan, men sällan att den varvar upp så att det stör eller att den känns för varm. Läst någon som uppmätt processorgraderna till 85 vid vanlig använing på en Air.

Så, vad tycker ni? Min budget ligger på 13000 och jag är ute efter en 13". Kommer mycket sälllan resa med datorn. Vill helst ha 256gb och inte 128, det känns för lite.

det går ju att byta skärm i en dator, lite som glas/lcd i en telefon.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Airen kommer få en större uppdatering det närmsta året. Och ska du upp i 13tum så skilljer vikten minimalt!

Permalänk
Medlem

Sedan Yosemite så är ju processorn sval när du kör netflix

Själv gick jag från en 13" Air till rMBP. Skärmen är så mycket bättre på rMBP.
Själv skulle jag vänta och kolla på den nya Air som kommer. Om du behöver datorn nu så skulle jag gått på rMBP.

Permalänk
Medlem

MBP alla dagar i veckan om du har en 13k budget. Om du tar en Air 13" och lägger till 8GB minne osv så är den bara några hundralappar billigare än MBP Retina som har en bättre skärm. Det enda du vinner på med en Air är batteritiden, skulle inte säga att vikten eller tjockleken är något att bry sig om då båda är väldigt tunna och lätta. MBP kanske inte har lika bra batteritid, men fortfarande 9 timmar vilket är riktigt bra om du frågar mig.

Permalänk
Medlem

Är det inte TN-panel på MB Air, medans det är IPS-panel på MBP?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Sett till vad datorn tänkt att användas till: MBA. Men om TS nu redan är van vid Retina så då kanske det är lika bra att köpa rMBP direkt, om TS inte orkar vänta på rMBA.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

MBP alla dagar i veckan om du har en 13k budget. Om du tar en Air 13" och lägger till 8GB minne osv så är den bara några hundralappar billigare än MBP Retina som har en bättre skärm. Det enda du vinner på med en Air är batteritiden, skulle inte säga att vikten eller tjockleken är något att bry sig om då båda är väldigt tunna och lätta. MBP kanske inte har lika bra batteritid, men fortfarande 9 timmar vilket är riktigt bra om du frågar mig.

+1