Samsung EVO 840 250gb vs OCZ Arc 100 240gb

Permalänk
Medlem

Samsung EVO 840 250gb vs OCZ Arc 100 240gb

Ja nu ska man välja ssd dessutom. Några tips?

Visa signatur

 MacBook Pro 15" Retina,  iPhone 6,  iPad Air,
Home server: AsRock q1900dc-itx, Bitfenix Prodigy, 4gb SO-DIMM DDR3L, 90w laptop charger, 2x2tb,

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Denna är väl sämre än både Samsungen och OCZ?

Värt att notera är att Samsungen och OCZ kostar lika mkt.

Visa signatur

 MacBook Pro 15" Retina,  iPhone 6,  iPad Air,
Home server: AsRock q1900dc-itx, Bitfenix Prodigy, 4gb SO-DIMM DDR3L, 90w laptop charger, 2x2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pletron:

Denna är väl sämre än både Samsungen och OCZ?

Värt att notera är att Samsungen och OCZ kostar lika mkt.

Om du med sämre menar att den inte klarar lika hög sekventiell skrivhastighet så stämmer det visserligen, men det är inte sekventiella hastigheter som spelar någon roll egentligen. Fördelen med SSDer är söktiderna. Vid normal användning skriver man inte tillräckligt stora saker för att kunna komma upp i 500+ MB/s ändå.

Har ingen aning om hur bra Barefoot 3 är, men jag skulle välja MX100 över Samsungen alla dagar. Samsungen har TLC (=snål-NAND) och kostar mer än lika presterande enheter med MLC.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Har ingen aning om hur bra Barefoot 3 är, men jag skulle välja MX100 över Samsungen alla dagar. Samsungen har TLC (=snål-NAND) och kostar mer än lika presterande enheter med MLC.

TLC vs MLC gör absolut ingen skillnad då båda teknikerna klarar användning i tiotals år. Tycker det är ett mindre relevant argument.
http://www.anandtech.com/show/6459/samsung-ssd-840-testing-th...

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Avstängd

Har läst mycket goda recensioner om MX100. Skulle valt den. OCZ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

TLC vs MLC gör absolut ingen skillnad då båda teknikerna klarar användning i tiotals år. Tycker det är ett mindre relevant argument.
http://www.anandtech.com/show/6459/samsung-ssd-840-testing-th...

Klagade inte på livslängden, klagade på att de tar lika mycket betalt för en billigare teknik. Du kan ju knappast påstå att TLC är bättre än MLC på något mer än kostnad?

Kollade upp OCZan och den hamnade långt ner på 4K random read, som är det som spelar mest roll. 840 EVO vinner något över MX100, men jag tror inte det lilla märks särskilt mycket. Det är en minimal skillnad jämfört med en nästan halvering ner till OCZ Arc.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Citat från Nordichardware test på OCZ Arc 100 240GB

"Problemet är inte att Arc är en dålig SSD, för det är den inte. Överlag så presterar den godkänt men inget märkvärdigt. Vid sekventiell läs- och skrivprestanda så tillhör den dock en av de långsammare enheterna som vi testat hittills. Det stora problemet är att MX100 är så pass mycket bättre."

Test http://www.nordichardware.se/SSD-Recensioner/ocz-arc-100-240g...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Klagade inte på livslängden, klagade på att de tar lika mycket betalt för en billigare teknik. Du kan ju knappast påstå att TLC är bättre än MLC på något mer än kostnad?

Kollade upp OCZan och den hamnade långt ner på 4K random read, som är det som spelar mest roll. 840 EVO vinner något över MX100, men jag tror inte det lilla märks särskilt mycket. Det är en minimal skillnad jämfört med en nästan halvering ner till OCZ Arc.
http://images.anandtech.com/graphs/graph8407/66748.png

Det jag mer menade var att det är den enda skillnaden man kan egentligen hitta mellan dom då prestandan inte skiljer direkt och eftersom den enda skillnaden inte gör någon skillnad det heller egentligen så spelar det ju ingen roll om den har TLC eller MLC, så tänker jag i alla fall.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Det jag mer menade var att det är den enda skillnaden man kan egentligen hitta mellan dom då prestandan inte skiljer direkt och eftersom den enda skillnaden inte gör någon skillnad det heller egentligen så spelar det ju ingen roll om den har TLC eller MLC, så tänker jag i alla fall.

Mjo, jag är med dig där, men jag sparar hellre 100kr och får en mer påkostad teknik istället för att jaga de sista megabytepersekunderna (som knappt märks). Självklart går det även att tycka tvärt om och slänga in några fler kronor om man vill åt lite extra vrumm.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Mjo, jag är med dig där, men jag sparar hellre 100kr och får en mer påkostad teknik istället för att jaga de sista megabytepersekunderna (som knappt märks). Självklart går det även att tycka tvärt om och slänga in några fler kronor om man vill åt lite extra vrumm.

Man ska inte läsa benchmarks på denna sidan alls eller?

Visa signatur

 MacBook Pro 15" Retina,  iPhone 6,  iPad Air,
Home server: AsRock q1900dc-itx, Bitfenix Prodigy, 4gb SO-DIMM DDR3L, 90w laptop charger, 2x2tb,

Permalänk
Medlem

Har två 840 PRO's, kan rekommendera dem. Samsung Magician hjälper en på spåren med optimering. Är väldigt nöjd med dem att jag förhoppningsvis köper en 850 nån dag i framtiden.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA