Blue eller Red för lagring samt full disk kryptering?

Permalänk
Inaktiv

Blue eller Red för lagring samt full disk kryptering?

jag har inga planer förutom att lagra bilder, musik och filmer och självklart tänker jag kryptera allt så vad är bäst för mig!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pepparkakor:

lite synd att red är för Windows eftersom linux använder inte NTFS

vad ska man välja?

Välj den hårddisk från den tillverkare som möter dina krav. Seagate, Samsung, Toshiba, WD, osv.
Kolla bara att den disk du bestämmer dig för klarar av linux.
Jag vet att Seagate´s hårddiskar gör det iallafall. Detta därför att jag kör linux på en Seagate hårddisk, på en annan dator här hemma.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pepparkakor:

lite synd att red är för Windows eftersom linux använder inte NTFS

Eh... Va?
HD's är för "datorer" du kan köra vilket filsystem du vill på dem. WS's "RED" serie är riktad mot NAS'ar och andra "små" RAID lösningar med "upp till" 5 HD's. Anledningen till att man rekommenderar max 5 diskar är för att man anser att där någonstans går gränsen för vibrationerna disken kan hantera på ett tillförlitligt sätt. Väldigt få NAS'ar använder för övrigt Windows, så jag förstår inte alls vad du är ute och far efter.
(Jag skulle vilja gå så lång och säga att inga "NAS'ar" använder Windows, utan NAS-liknande system med Windows är så kallade "Headles servers" Typ HP's gamla X310/510 osv.)
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Inaktiv

jag tycker inte om seagate alls, har rätt så dålig erfarenhet med deras hårddiskar.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Eh... Va?
HD's är för "datorer" du kan köra vilket filsystem du vill på dem. WS's "RED" serie är riktad mot NAS'ar och andra "små" RAID lösningar med "upp till" 5 HD's. Anledningen till att man rekommenderar max 5 diskar är för att man anser att där någonstans går gränsen för vibrationerna disken kan hantera på ett tillförlitligt sätt. Väldigt få NAS'ar använder för övrigt Windows, så jag förstår inte alls vad du är ute och far efter.
(Jag skulle vilja gå så lång och säga att inga "NAS'ar" använder Windows, utan NAS-liknande system med Windows är så kallade "Headles servers" Typ HP's gamla X310/510 osv.)
B!

haha är lite full, får nog redigera bort det.
tänkte på något helt annat xD

men som sagt, jag planerar inte med att utnyttja RAID utan jag vill ha en simpel hårddisk för att lagra musik och bilder samt kryptera allt, vilket är bäst mellan black/red/blue/green? bryr mig inte om ljud osv

Permalänk
Medlem

Av de du listar ska du ha en grön. Just nu står det still i snurran, så jag kommer inte på vad det var för snack om nya diskar för "långtidslagring", som kanske hade passat kanon till det här. Men de diskarna finns säkert inte på marknaden än, det var något med smalare läs än skrivhuvuden för att få plats med fler spår på skivan...

Som sagt, av dina listade alternativ, grön. Ställ sen in disken med WD's mjukvara så att den inte parkerar läshuvudet & stannar nattar disken så jäkla ofta, så kommer den disken göra jobbet i åratal.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Som sagt, av dina listade alternativ, grön. Ställ sen in disken med WD's mjukvara så att den inte parkerar läshuvudet & stannar nattar disken så jäkla ofta, så kommer den disken göra jobbet i åratal.
B!

Vilket program är det där man kan göra detta?
Hittar mest backup, format,diagnos saker
http://support.wdc.com/product/download.asp?groupid=610&lang=...

Låter som ett bra sak o göra så, gillar inte riktigt dom där aggressiva "energy saving" sakerna

Ja googlade WDidle men tydligen ska man undvika det på sata-3 green diskarna.
http://lime-technology.com/forum/index.php?topic=15554.0

Permalänk
Medlem

Intelipark, eller idle3 tror jag är rätt saker att googla på. (det första är "försäljnings" namnet på funktionen, det andra är det interna)
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.