Mellanlagra data under nybygge?

Permalänk

Mellanlagra data under nybygge?

Hej, jag har ca 10tb med data på min hemmaserver som jag inte vill förlora. Det är mest film och foto från mitt arbete.

Nu ska jag bygga om min server och då behöver ju jag lagra den datan någonstans medan jag gör detta, har ni niågra förslag på hur detta kunde lösas?

Permalänk

Jag hade samma problem för ett tag sedan och valde till sist att köpa några externa hårddiskar att använda som mellanlagring. Efter flytten såldes diskar jag inte tänkte använda på Tradera, där folk är galna och hårddiskar har ett mycket bra andrahandsvärde. Nettokostnad <300 kr.

Molnlagring à la Backblaze? Kanske mindre utgifter, men förbaskat segt.

Permalänk

Jag vågar inte bara ha all data på en molntjänst (Segt men främst så har man hört att de missat något ibland) men det är ju ett komplement. Kanske vågar jag att köpa några diskar att mellanlagra det på men det är ju lite risky känns det som, men med molntjänsten som backup så kanske jag vågar detta, det får bara inte bli fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skrotniklas:

Jag vågar inte bara ha all data på en molntjänst (Segt men främst så har man hört att de missat något ibland) men det är ju ett komplement. Kanske vågar jag att köpa några diskar att mellanlagra det på men det är ju lite risky känns det som, men med molntjänsten som backup så kanske jag vågar detta, det får bara inte bli fel.

Men du har väl backup på det du har på din hemmaserver?
Gör de förändringar du tänker göra, läs sen tillbaka backupen.
Om du faktiskt inte har backup ska du lägga ombyggnadsplanerna på hyllan och första skaffa backup.

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Har du inte en riktig backup till så viktiga filer så är det hög tid att skaffa det. Annars blir det inte kull den dagen det går åt skogen och rejält mycket dyrare om du tvingas lämna in den till special företag eftersom vanliga butiker inte klarar av sånt.

Permalänk
Medlem

Skaffa ett gäng usb-diskar och ta backup. Sedan kan du fortsätta ha dem som backupdiskar på servern

Permalänk

Jag har en arbetsdator och en server hemma, båda med raidade lagringsdiskar men servern är mycket större. Det viktigaste på servern har jag backup på till arbetsdatorn, så jag har backup på det viktigaste idag. Men jag har bestämt mig för att slå ihop dessa två datorer till en och då måste jag alltså kunna mellanlagra all data (ca 10tb) tills att jag får igång den nya konfigurationen igen (byter raid-kort mm). Då jag efter bytet inte har någon lokal backupmöjlighet så håller jag just nu på med att backupa allt till Jottecloud efter tanken väcktes här, tackar för detta!

Men jag kan inte av både säkerhetsskäl (litar inte fult på Jottecloud än) och tidsskäl (tar lääänge att ladda tillbaka 10tb därifrån) använda Jottecloud som mellanlagring.

Att köpa nya externa diskar för mellanlagringen kostar ju en slant, men jag får väl se det som hyra av diskar etc om man säljer dem efteråt. Så externa usb-diskar är vägen att gå?
Eller ska jag istället köpa en sata-docka och köpa fler likadana diskar som jag har i servern? Dessa kan jag då använda för mellanlagringen och sedan kan jag ju utöka raiden med dessa efter att jag är färdig (har lediga platser på raid-kortet), eller bara ha dem som reserv som någon nämner.

Säkerhetsmässigt är det ju sådär men då har jag ju en backup på Jottecloud, att båda lösningarna skulle fallera känns ju osannolikt.