Idéer projekt Raspberry Pi

Permalänk

Idéer projekt Raspberry Pi

Hej! Jag vann nyligen en Raspberry Pi på en tävling här på sweclockers men är nu lite osäker på vad jag vill hitta på. Har googlat lite men inte hittat något jag fastnat för än, vet dock att jag vill göra nåt.

Jag funderar lite på att göra någon slags belysning i min lägenhet men är osäker på hur jag borde gå till väga. Tänker mig något i stil med led-slingor eller liknande. Samtidigt går ju detta att göra hyfsat okej med bara en enkel slinga och nån slags fjärrkontroll (finns på IKEA t.ex).

Har ingen lödkolv men bygger gärna lite så länge det inte är allt för avancerat. Kan inte direkt något om elektronik men är villig att lära mig dock.

Har någon en bra idé på vad jag hade kunnat göra? Något i stil med belysning eller liknande hade varit kul, men är öppen för förslag.

Permalänk
Medlem

Någon typ av automatisering är trevligt. Lampor eller dylikt, göra något snygg interface för att styra det med mobilen eller liknande. Skaffa några temperatursensorer och logga temperaturerna kanske?

Permalänk
Skrivet av trexake:

Någon typ av automatisering är trevligt. Lampor eller dylikt, göra något snygg interface för att styra det med mobilen eller liknande. Skaffa några temperatursensorer och logga temperaturerna kanske?

Tack för svaret! Har tänkt fixa ihop en app eller liknande till vad det nu blir jag fixar. Bor dock i en etta, så automatisering är inget som jag behöver direkt. Men något med ljusslingor eller nåt att sätta på väggen hade ju inte varit fel.