köpte en Kingston SSD V300 120GB som tydligen är slöare än min hdd!?!

Permalänk
Medlem

köpte en Kingston SSD V300 120GB som tydligen är slöare än min hdd!?!

Tjennare köpte en Kingston SSD V300 120GB idag på inet. och har kollat på den o tycker den duger gott till att bara ha win7 på . Så det är nu installerat med mina drivrutiner så datorn funkar som den ska. Men tyckte den bootade väldigt slött och det visade sig att den har va 34-36mb i read/write. medans min hdd har 55-59mb.

Någon som kanske vet hur man löser detta??

Tack så mycket för svar på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av specel:

Tjennare köpte en Kingston SSD V300 120GB idag på inet. och har kollat på den o tycker den duger gott till att bara ha win7 på . Så det är nu installerat med mina drivrutiner så datorn funkar som den ska. Men tyckte den bootade väldigt slött och det visade sig att den har va 34-36mb i read/write. medans min hdd har 55-59mb.

Någon som kanske vet hur man löser detta??

Tack så mycket för svar på förhand

Nu är det ju en väldigt kass SSD men så lågt borde den inte köra, har du kollat så att det är AHCI läge på i BIOS?

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Nu är det ju en väldigt kass SSD men så lågt borde den inte köra, har du kollat så att det är AHCI läge på i BIOS?

det enda jag har gjort är att installera win7 . hade inte en aning om att man ska fixa grejer i bios me skulle du kunna guida lite :3

Edit: såg nu när ja var inne i bios att AHCI vad på, på alla sata portar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av specel:

det enda jag har gjort är att installera win7 . hade inte en aning om att man ska fixa grejer i bios me skulle du kunna guida lite :3

Edit: såg nu när ja var inne i bios att AHCI vad på, på alla sata portar.

Du kan ju testa små saker som t.ex. firmware uppdatering, nya drivers till sata kontrollern, vara säker på att det är en sata 3 kabel, att SSD:n sitter i en sata 3 port, mm.:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk

Var det det inte denna modell som de bytt minnes typ på utan att berätta det? Till långsammare minnen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av guineapig:

Var det det inte denna modell som de bytt minnes typ på utan att berätta det? Till långsammare minnen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visst, den är inte särskilt snabb. Men såhär långsam ska den absolut inte vara.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Skrivet av specel:

det enda jag har gjort är att installera win7 . hade inte en aning om att man ska fixa grejer i bios me skulle du kunna guida lite :3

Edit: såg nu när ja var inne i bios att AHCI vad på, på alla sata portar.

Skrivet av guineapig:

Var det det inte denna modell som de bytt minnes typ på utan att berätta det? Till långsammare minnen?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja köp inte denna

http://www.nordichardware.se/SSD-Recensioner/nya-kingston-v30...

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Har du en as-ssd print?

Även när dom bytt minne så ska w/r vara högre och booten ska ändå vara betydligt snabbare än en mekanisk.

Något är fel helt enkelt, det har inte med att göra att nya versionen av v300 är långsammare, för om ni ens kollar alla resultat ska det vara högre. Och booten är inte direkt påverkad så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Du kan ju testa små saker som t.ex. firmware uppdatering, nya drivers till sata kontrollern, vara säker på att det är en sata 3 kabel, att SSD:n sitter i en sata 3 port, mm.:)

ska prova me sata drivers. Har bara SATA 6,0 Gbit/s. måste den sitta i sata 3 porten??

Permalänk
Hedersmedlem

Vad har du för moderkort?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Vad har du för moderkort?

ASUS CROSSHAIR V FORMULA-Z 990FX

Permalänk
Medlem
Skrivet av specel:

ASUS CROSSHAIR V FORMULA-Z 990FX

Edit: Provade med sata drivers men ingen större lycka :(((

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Curemylife:

Du kan ju testa små saker som t.ex. firmware uppdatering, nya drivers till sata kontrollern, vara säker på att det är en sata 3 kabel, att SSD:n sitter i en sata 3 port, mm.:)

Sata 3 kablar är bara marknadsföringskit. Kablarna är alla identiska.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Sata 3 kablar är bara marknadsföringskit. Kablarna är alla identiska.

Jaha okej :3 Men vad tror ni det kan vara för fel.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av specel:

Jaha okej :3 Men vad tror ni det kan vara för fel.

Inte den blekaste, testat alla standard grejer? Kanske tom är så att det bara är en skadad kabel?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Inte den blekaste, testat alla standard grejer? Kanske tom är så att det bara är en skadad kabel?

Har provat med allt ja kan :/ Kabeln är 100% hel

Permalänk
Medlem
Skrivet av specel:

Har provat med allt ja kan :/ Kabeln är 100% hel

Edit: detta var min första ssd någonsin och har andlig längtat så efter en hdd igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av specel:

Edit: Provade med sata drivers men ingen större lycka :(((

Du ser väl att det finns en "Redigera" knapp på inlägg som du själv har gjort, va?

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Du ser väl att det finns en "Redigera" knapp på inlägg som du själv har gjort, va?

xD sry för de. Blev inte mycket sömn inatt.

Btw det stod att ssd var dynamic men hitta en guide att få den till basic men vet inte om det är det som orsakar det??

Permalänk
Medlem

Den ska vara snabbare ja. Jag köpte en nyligen och fick upp den i 133/105 read/write. Ska dock lämna tillbaka den på måndag. Totalt värdelös hastighet. Även för en billig disk.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ares93:

Den ska vara snabbare ja. Jag köpte en nyligen och fick upp den i 133/105 read/write. Ska dock lämna tillbaka den på måndag. Totalt värdelös hastighet. Även för en billig disk.

Det går väl inte att lämna tillbaka när den är använd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ares93:

Den ska vara snabbare ja. Jag köpte en nyligen och fick upp den i 133/105 read/write. Ska dock lämna tillbaka den på måndag. Totalt värdelös hastighet. Även för en billig disk.

Den är ju crap men tyckte Nordic hardware fick bättre siffror än 133/105 i sina tester? Har de fortfarande crap ssd då många tester är ifrån början av 2014? Du hade köpt din nyss så verkar som det?

Ursäkta om jag lånar tråden lite men visste att kingston har dåliga ssd men köpte en 128gig för 399kr till min gamle laptop nu på mellandagsrean. Tycker ni den är prisvärd för det priset? Andra 128gig kostar ca 200kr mer dvs 50% mer. Och tänker den är betydligt snabbare än den gamle mekaniske som sitter i min laptop fast den är långsam för att vara en ssd.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Den är ju crap men tyckte Nordic hardware fick bättre siffror än 133/105 i sina tester? Har de fortfarande crap ssd då många tester är ifrån början av 2014? Du hade köpt din nyss så verkar som det?

Köpte disken den 23 dec.

Citat:

Ursäkta om jag lånar tråden lite men visste att kingston har dåliga ssd men köpte en 128gig för 399kr till min gamle laptop nu på mellandagsrean. Tycker ni den är prisvärd för det priset? Andra 128gig kostar ca 200kr mer dvs 50% mer. Och tänker den är betydligt snabbare än den gamle mekaniske som sitter i min laptop fast den är långsam för att vara en ssd.

Jag skulle inte köpa den av principskäl, men för 400 så är den väl duglig. Har köpt långsammare SSD diskar trots allt.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

Se till att den sitter i rätt port på moderkortet
AMD SB950 controller :
6 x SATA 6Gb/s port(s), red <-- en av dessa
Support Raid 0, 1, 5, 10
ASMedia® ASM1061 controller :
2 x SATA 6Gb/s port(s), red <-- inte en av dessa
2 x eSATA 6Gb/s port(s), red

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Den är ju crap men tyckte Nordic hardware fick bättre siffror än 133/105 i sina tester? Har de fortfarande crap ssd då många tester är ifrån början av 2014? Du hade köpt din nyss så verkar som det?

Ursäkta om jag lånar tråden lite men visste att kingston har dåliga ssd men köpte en 128gig för 399kr till min gamle laptop nu på mellandagsrean. Tycker ni den är prisvärd för det priset? Andra 128gig kostar ca 200kr mer dvs 50% mer. Och tänker den är betydligt snabbare än den gamle mekaniske som sitter i min laptop fast den är långsam för att vara en ssd.

I en laptop må du også veie inn hvordan en normal HD vil trekke på batteriet og at de trass alt er uten noen mekaniske vibrasjoner/lyd.

En SSD bør forbruke mye mindre strøm på trass av å ikke være en topp modell når det gjelder til selve hastighet på skrive siden til disken, les hastighet er flere ganger høyere enn på HD. Siden er det også et spørsmål om ditt behov for oppbevaring/lagring på disken ettersom 128 GB på SSD ikke vil gi deg så mye plass etter Windows er blitt installert og alle andre program vil ligge der. Selv ville jeg nok investert pengene i noe der er på 256 GB (238 GB ledig til bruk) ettersom jeg i en ganske lang tid klart meg på 320 GB hard disk på min laptop. På Nordic Hardware tror jeg også du kan se at de deler opp 120 GB i en klass for seg og 240-256 GB i en litt hurtigere klass. Dette har med hvordan flash baserte SSD arbeider, så mer GB vil bety bedre skriv hastighet (les hastighet pleie å være mer uforandret mellom disse nivåer).

Permalänk
Medlem

Okej du ligger väldigt lågt.. Jag köpte en till min systers dator och där får jag 450/200 väldigt fint resultat för priset. Jag tror att du måste använda en 6GB SATA port på ditt moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ares93:

Köpte disken den 23 dec.

Jag skulle inte köpa den av principskäl, men för 400 så är den väl duglig. Har köpt långsammare SSD diskar trots allt.

Dold text

Ja jag hade hört innan de är rätt kassa men när jag såg den kostade 400kr så tänkte jag det kunde vara värt att köpa den ändå.

Skrivet av Gigantrix:

I en laptop må du også veie inn hvordan en normal HD vil trekke på batteriet og at de trass alt er uten noen mekaniske vibrasjoner/lyd.

En SSD bør forbruke mye mindre strøm på trass av å ikke være en topp modell når det gjelder til selve hastighet på skrive siden til disken, les hastighet er flere ganger høyere enn på HD. Siden er det også et spørsmål om ditt behov for oppbevaring/lagring på disken ettersom 128 GB på SSD ikke vil gi deg så mye plass etter Windows er blitt installert og alle andre program vil ligge der. Selv ville jeg nok investert pengene i noe der er på 256 GB (238 GB ledig til bruk) ettersom jeg i en ganske lang tid klart meg på 320 GB hard disk på min laptop. På Nordic Hardware tror jeg også du kan se at de deler opp 120 GB i en klass for seg og 240-256 GB i en litt hurtigere klass. Dette har med hvordan flash baserte SSD arbeider, så mer GB vil bety bedre skriv hastighet (les hastighet pleie å være mer uforandret mellom disse nivåer)

Dold text

.

Intressant tack för infon, såg att Kingston 256gb fanns för 799kr (samma pros per mb som 128gb) med men är en gammal laptop och jag har ej så mycket saker på den. Ville inte kasta pärlor på ett svin :).

Skrivet av NewCamps:

Okej du ligger väldigt lågt.. Jag köpte en till min systers dator och där får jag 450/200 väldigt fint resultat för priset. Jag tror att du måste använda en 6GB SATA port på ditt moderkort.

Dold text

Wow fick du det på en Kingston v300 128gb(lr det är 120gb?) disk?
Låter ju riktigt bra men är stor skillnad mot ett tidigare inlägg där han bara fick ut 133/105 ur disken.
Köpte du disken nyligen eller det kan vara en av de äldre med snabbare chip?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk

Jag köpte också V300 på Inet nu i mellandagsrean och får följande resultat från en äldre Sandy Bridge-laptop där jag snabbt testade den. Visst är det inte den snabbaste disken i välden, men på 4K presterar den lika bra som Samsung 840 i read, och är faktiskt snabbare i write. Sekventiell hastighet är mindre viktigt för datorns allmänprestanda. I praktiken presterar den som vilken annan SSD som helst, Windows startar på några sekunder och allt det där roliga. TS, kan du testa att köra Crystal Disk Mark för jämförelsens skull?

Visa signatur

Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI –– AMD Ryzen 7 3700X –– G.SKill Trident Z Neo RGB 2x16GB 3600MHz CL16 –– Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix 10GB –– Seasonic FOCUS SGX 650W –– Sabrent Rocket NVMe 4.0 2TB –– Noctua NH-U12A –– Lian Li TU150

Permalänk
Medlem

Har kollat så den sitter i rätt port som en här skrev. Men tänkte också nämna de då jag glömde bort det i början att när jag satte i disken var den dynamic? alltså så gick det inte att installera win7 så ja fick fixa ett program som gjorde om den till basic. vet inte om det kan ha medfört detta problemet??