Permalänk

CPU pins igen

Antar att denna tråd kommer att utökas på måndag varav jag lägger den här.

Köpte ett GA-Z97 moderkort och allt lullull runtomkring.
Monterade ihop CPU (i5 - 4460) osv efter konstens alla regler, in med rubbet i lådan och trycker på start.
Datorn startar om efter 2-3 sekunder. Nåväl, felsökning då så jag river ut del efter del tills bara CPUn är kvar så det var bara att riva den också.

Till min förvåning så har ett stift *mitt i* raden böjt sig. Inte något runtom utom just bara ett stift på rad 4 från kanten. Dom runtomkring är oskadade och inga andra skador synliga, inte heller på CPUn.
Så jag fick skicka ett mail till affären (support stängd tills måndag) och fråga hur farao jag gör nu.
För om jag hade satt det snett borde fler stift bara böjda och absolut inte bara ett på rad fyra från kant.

Och innan det frågas så var jag väldigt noga med att placera CPU rätt och vara försiktig hela vägen. Tagit mig 2 dagar att montera ihop datorn som jag ville ha den...

Men jag läste i en annan tråd att just CPU pins är ett stort gissel vad det gäller reklamation/support, så hur ligger man till här tror ni?

Visa signatur

In a rose tattoo
Signed and sealed in blood I would die for you

Permalänk
Skrivet av RedEyeJoe:

Antar att denna tråd kommer att utökas på måndag varav jag lägger den här.

Köpte ett GA-Z97 moderkort och allt lullull runtomkring.
Monterade ihop CPU (i5 - 4460) osv efter konstens alla regler, in med rubbet i lådan och trycker på start.
Datorn startar om efter 2-3 sekunder. Nåväl, felsökning då så jag river ut del efter del tills bara CPUn är kvar så det var bara att riva den också.

Till min förvåning så har ett stift *mitt i* raden böjt sig. Inte något runtom utom just bara ett stift på rad 4 från kanten. Dom runtomkring är oskadade och inga andra skador synliga, inte heller på CPUn.
Så jag fick skicka ett mail till affären (support stängd tills måndag) och fråga hur farao jag gör nu.
För om jag hade satt det snett borde fler stift bara böjda och absolut inte bara ett på rad fyra från kant.

Och innan det frågas så var jag väldigt noga med att placera CPU rätt och vara försiktig hela vägen. Tagit mig 2 dagar att montera ihop datorn som jag ville ha den...

Men jag läste i en annan tråd att just CPU pins är ett stort gissel vad det gäller reklamation/support, så hur ligger man till här tror ni?

Jag vet att jag kommer få massor hat och påhopp redan nu av alla Sweclockers hobbyjurister men tyvärr är du i princip körd.

Du kan läsa igenom senaste exemplet som var en tråd angående Inet om jag kommer ihåg rätt där du kan läsa allt som kommer skrivas i denna tråd redan nu.
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/1340522-nyt...

Precis som du skriver är en böjd pin i princip omöjligt att få reklamerat såvida inte moderkortet varit sålt innan och gått in som reklamerad produkt innan det såldes till dig.

Permalänk
Medlem

Alltid värt att höra av sig till butiken. Ett enda stift mitt i lär inte hända av att pilla eller tappa processorn, då skulle det vara flera.

Permalänk
Medlem

Man får väl helt enkelt börja filma öppnandet av alla förpackningar och inspektera delar så som CPU framför kameran om man ska ha någon chans att bevisa att man själv inte åsamkat några skador. Om förpackningarna kan öppnas och sättas ihop igen utan att skadas så blir det förstås svårt, fast processorer kanske vanligtvis är plomberade?

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Alltid värt att höra av sig till butiken. Ett enda stift mitt i lär inte hända av att pilla eller tappa processorn, då skulle det vara flera.

Nej Det tycker jag med för jag varken tappade CPUn på stiften eller något liknande.

Skrivet av Jonny Myran:

Man får väl helt enkelt börja filma öppnandet av alla förpackningar och inspektera delar så som CPU framför kameran om man ska ha någon chans att bevisa att man själv inte åsamkat några skador. Om förpackningarna kan öppnas och sättas ihop igen utan att skadas så blir det förstås svårt, fast processorer kanske vanligtvis är plomberade?

Skulle fan ha gjort det men då får man sitta och filma allt uppackande, monterande och första uppstart antar jag innan dom kan vara nöjda.

Men jag ska som sagt se vad butiken säger. Om dom inte byter kortet så kan jag likväl försöka rätta till felet själv. Funkar inte det så får man köpa ett nytt kort.
Finns ju inte så många val egentligen.

Visa signatur

In a rose tattoo
Signed and sealed in blood I would die for you

Permalänk
Medlem

En notis för framtiden är att filma. Jag gör det på alla mina moderkort jag köper då jag öppnar kartong.

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk

Kom på ett bättre sätt att få rätt. Om man köper/hämtar i butik, öppna förpackningen med moderkortet direkt framför säljaren eller hos informationen/service. Då kan det omöjligt bli fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

In a rose tattoo
Signed and sealed in blood I would die for you

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedEyeJoe:

Kom på ett bättre sätt att få rätt. Om man köper/hämtar i butik, öppna förpackningen med moderkortet direkt framför säljaren eller hos informationen/service. Då kan det omöjligt bli fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Förutom att du troligtvis inte har rätt skydd mot ESD vid disken. Säljaren kan då hävda att du har varit ovarsam => ingen garanti kvar!

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buffer:

Förutom att du troligtvis inte har rätt skydd mot ESD vid disken. Säljaren kan då hävda att du har varit ovarsam => ingen garanti kvar!

Haha, fan vad surt om det hände!

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RedEyeJoe:

Kom på ett bättre sätt att få rätt. Om man köper/hämtar i butik, öppna förpackningen med moderkortet direkt framför säljaren eller hos informationen/service. Då kan det omöjligt bli fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Så länge ni iakttar korrekt ESD-skydd går det naturligtvis bra. Om inte är det betydligt värre. Böjda pinnar från fabrik förekommer extremt sällan (om alls) men ESD-skador inträffar i betydligt större omfattning.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Så länge ni iakttar korrekt ESD-skydd går det naturligtvis bra. Om inte är det betydligt värre. Böjda pinnar från fabrik förekommer extremt sällan (om alls) men ESD-skador inträffar i betydligt större omfattning.

Man vet aldrig vad som kan hända i frakt. Har själv vart med om ett löst CPU skydd, men lyckligtvis inga skadade pinnar.

Permalänk
Medlem

Senast detta hände petade jag pinnarna rätt på egen hand, har nog gjort det på 7 moderkort hittills. ÅF drar sig förståeligt nog för att fixa sådant, det är lättare än man tror att peta till en pinne tyvärr. Hoppas likväl att det löser sig för det, i värsta fall så be någon kunnig individ försöka rätta till det.

Värsta kortet jag fixat hade 14 pinnar som var sneda efter att ägaren hade kommit åt dem med pekfingret.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedEyeJoe:

Kom på ett bättre sätt att få rätt. Om man köper/hämtar i butik, öppna förpackningen med moderkortet direkt framför säljaren eller hos informationen/service. Då kan det omöjligt bli fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis såhär jag gör nu för tiden Jag ser till att öppna förpackningen och kolla sockeln framför killen/tjejen i Kassan innan jag går därifrån.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Skrivet av GaMeR2K5:

Jag undrar HUR pinnarna kan böja sig ifall man monterar CPU:n på det sätt man ska?

Kort svar. Det händer inte..

Nästan lika kort svar. Får man böjda pinnar av att montera en CPU så har man antingen varit oaktsam och misslyckats eller så var pinnen böjd innan man påbörja monteringen.

Permalänk
Medlem

När jag fick ett mobo med böjda pins så orkade jag inte vänta, tog en nål och förstoringsglas och böjde tillbaka pinnen, funkade bra.

Kan tycka att de borde kommit på ett bättre sätt med anslutning via cpu/mobo. Kortare pins kanske bara hade hjälp?

Permalänk
Medlem

Det är kort och gott i 99.999% av fallen alltid användarens fel om pinsen är böjda. Garantin är körd, bara att glömma.

Det du kan göra är att antingen köpa ett nytt kort eller försöka böja tillbaka pinsen. Köpte du kortet på Inet så hjälper de ibland till med att försöka böja tillbaka dem, dock på din egen risk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Så länge ni iakttar korrekt ESD-skydd går det naturligtvis bra. Om inte är det betydligt värre. Böjda pinnar från fabrik förekommer extremt sällan (om alls) men ESD-skador inträffar i betydligt större omfattning.

Vet inte då om jag har otur, eller om du helt enkelt har fel, men jag har sett ett antal moderkort med böjda pins direkt vid öppning, senast en MSI X99 Plus. Knappast en reklamerad vara då den köptes någon vecka efter lansering.

Kan ju också vara efter fabriken som de böjs, vid transport etc. men det känns väldigt osannolikt det också med tanke på att det alltid varit en eller två pins som varit böjda eller totalt nedtryckta i plåten. I mina ögon har de varit självklara tillverkningsmisstag då det i princip är omöjligt för en människa att böja en enda pin hela vägen ner i plåten utan att röra de andra oavsiktligen.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Avstängd

Har hänt lite väl ofta på sistone här på swec, att användare har böjda pins..

Permalänk

Kan meddela att affären gav mig ett nytt kort. Det är inte lätt att bevisa vem som har rätt. Varken från kund eller butik. Dock så beror det mycket på hur bra service och kund hantering butiken har.
Men jag har lärt mig, igen, att ta bilder på allt direkt vid uppackningen och inte slänga påsar osv förren man monterat klart.

Och det tog inte ens 2 veckor för butiken att handlägga min retur.
Så nu är jag på väg hem med ett sprillans nytt mobo.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

In a rose tattoo
Signed and sealed in blood I would die for you