Apple börjar producera Macbook Air i 12 tum och flera färgval i första kvartalet 2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av jcho:

Jo men nu kostar ett batteribyte inte 4000 kr.

Nej, det är nog t.o.m. lite dyrare än så...

Apple's technicians have been told that the battery is not a replaceable part. their solution is to replace the top case assembly, to which the battery is fixed.

https://www.ifixit.com/Store/Mac/MacBook-Pro-15-Inch-Retina-M...

Säg inte emot bara för sakens skull, ge mig ett bättre alternativ i stället.

Uppdaterat felaktig URL
Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

Nej, det är nog t.o.m. lite dyrare än så...

Apple's technicians have been told that the battery is not a replaceable part. their solution is to replace the top case assembly, to which the battery is fixed.
https://www.ifixit.com/cart/view

Säg inte emot bara för sakens skull, ge mig ett bättre alternativ i stället.

"Apple erbjuder batteribyte för 129 dollar" Det blir inga 4000kr, i priset ingår batteri, batteribyte och en kostnad som garanterar miljövänlig hantering av det gamla batteriet.

Annars är det bara att byta själv, men då försvinner garantin.

http://macworld.idg.se/2.1038/1.141084/macbook-air---sa-enkelt-ar-det-att-byta-batteri

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

"Apple erbjuder batteribyte för 129 dollar" Det blir inga 4000kr, i priset ingår batteri, batteribyte och en kostnad som garanterar miljövänlig hantering av det gamla batteriet.

Jättebra... om det nu var en Air jag syftade på.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jättebra... om det nu var en Air jag syftade på.

"How much does battery replacement cost?"

Battery replacement prices are based on your region:

13-inch / 15-inch MacBook Pro with Retina display €199 inc. VAT

http://support.apple.com/kb/index?page=servicefaq&geo=Sweden&...

Air kostar €129 inc. VAT och 17" MBP €179 inc. VAT.

Var får du 4000SEK från?

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

"How much does battery replacement cost?"

Battery replacement prices are based on your region:

13-inch / 15-inch MacBook Pro with Retina display €199 inc. VAT

http://support.apple.com/kb/index?page=servicefaq&geo=Sweden&...

Air kostar €129 inc. VAT och 17" MBP €179 inc. VAT.

Var får du 4000SEK från?

Det framgår av tidigare inlägg. Följ diskussionen så slipper jag upprepa mig i onödan.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det framgår av tidigare inlägg. Följ diskussionen så slipper jag upprepa mig i onödan.

Spydig attityd kommer du ingen vart med. Jag har läst dina tidigare inlägg och där framgår ingen stans att Apple tar 4000SEK för ett batteribyte utan det verkar mest vara spekulationer från din sida. Enligt Apple själva kostar det €199. Att batteriet är fastlimmat hör inte till saken då Apple trots detta har valt att sätta ett relativt rimligt pris.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Spydig attityd kommer du ingen vart med. Jag har läst dina tidigare inlägg och där framgår ingen stans att Apple tar 4000SEK för ett batteribyte utan det verkar mest vara spekulationer från din sida. Enligt Apple själva kostar det €199. Att batteriet är fastlimmat hör inte till saken då Apple trots detta har valt att sätta ett relativt rimligt pris.

Tycker det är rätt nonchalant att fråga något som besvaras något inlägg upp, det för inte diskussionen framåt. Någon tankeläsare som vet vad du egentligen frågar efter är jag inte heller.
Vi har fått offert från Apple och vi har kikat på Ifixit, båda landar på ungefär samma pris för en MacBook Pro 15" Retina Early 2013.
När jag spekulerar så skriver jag det.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Tycker det är rätt nonchalant att fråga något som besvaras något inlägg upp, det för inte diskussionen framåt. Någon tankeläsare som vet vad du egentligen frågar efter är jag inte heller.
Vi har fått offert från Apple och vi har kikat på Ifixit, båda landar på ungefär samma pris för en MacBook Pro 15" Retina Early 2013.
När jag spekulerar så skriver jag det.

Det framgår tydligt på Apples hemsida att priset för ett batteribyte ligger på €199 inklusive moms, material och arbete inräknat. Så varför de skulle ge er en offert på 4000SEK kan jag inte riktigt förstå. Sen så skriver du i ett senare inlägg att det nog inte kostar 4000SEK utan att det nog är dyrare än så. Man måste nästan vara tankeläsare för att kunna förstå logiken i dina inlägg.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Det framgår tydligt på Apples hemsida att priset för ett batteribyte ligger på €199 inklusive moms, material och arbete inräknat. Så varför de skulle ge er en offert på 4000SEK kan jag inte riktigt förstå.

Vi vände oss till en auktoriserad servicepartner i Sverige. Men länka gärna till sidan som med all tydlighet kan halvera vår kostnad för sagda modell, för jag kan då inte hitta den...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jättebra... om det nu var en Air jag syftade på.

Kostar inte ens 4000kr till macBook Pro och tråden handlar om MacBook Air, så det är nog därifrån jag får det, eller ska vi prata om vad tändstiftsbyte kostar på BMW M3 CSL också för att gå mer off topic?

Skrivet av Dr.Mabuse:

Tycker det är rätt nonchalant att fråga något som besvaras något inlägg upp, det för inte diskussionen framåt. Någon tankeläsare som vet vad du egentligen frågar efter är jag inte heller.
Vi har fått offert från Apple och vi har kikat på Ifixit, båda landar på ungefär samma pris för en MacBook Pro 15" Retina Early 2013.
När jag spekulerar så skriver jag det.

Apple säger inte 4000kr inte heller Ifixit

Ifixit:
MacBook Air 13" (Mid 2013/Early 2014) Battery / New $157.43

*från din egen länk, hur du får det till 4000kr är obegripligt då $157=1221,55KR, de resterand ¢43 måste stå högt i kurs

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Apple säger inte 4000kr inte heller Ifixit

Ifixit:
MacBook Air 13" (Mid 2013/Early 2014) Battery / New $157.43

*från din egen länk, hur du får det till 4000kr är obegripligt då $157=1221,55KR, de resterand ¢43 måste stå högt i kurs

Det står $549.95 i min länk.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

Vi vände oss till en auktoriserad servicepartner i Sverige. Men länka gärna till sidan som med all tydlighet kan halvera vår kostnad för sagda modell, för jag kan då inte hitta den...

"Men vad gör man då den dagen batteriet inte längre funkar? Jo, enligt en talesman för Apple går man till sin lokala Macbutik och pröjsar 179 dollar (motsvarande drygt 1 400 svenska kronor) för att få det utbytt. I priset ingår såväl nytt batteri som installation."

http://macworld.idg.se/2.1038/1.203920/sa-mycket-kostar-det-a...

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

"Men vad gör man då den dagen batteriet inte längre funkar? Jo, enligt en talesman för Apple går man till sin lokala Macbutik och pröjsar 179 dollar (motsvarande drygt 1 400 svenska kronor) för att få det utbytt. I priset ingår såväl nytt batteri som installation."

http://macworld.idg.se/2.1038/1.203920/sa-mycket-kostar-det-a...

2009 kanske. När de sedan valde att använda epoxi för att sätta fast batteriet blev ljudet i skällan annorlunda...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

2009 kanske. När de sedan valde att använda epoxi för att sätta fast batteriet blev ljudet i skällan annorlunda...

Färska siffror

Europe MacBook Pro (Retina, Mid 2012) $199 (=1548,34 kr)

http://www.apple.com/v20110414080359/support/macbookpro/servi...

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Färska siffror

Europe MacBook Pro (Retina, Mid 2012) $199

http://www.apple.com/v20110414080359/support/macbookpro/servi...

På MBP Early 2013 så går det inte att ta loss enbart batteriet. Hela övre delen med tangentbord och touchpad måste också bytas, därav det högre priset.

typo
Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

På MBP late 2013 så går det inte att ta loss enbart batteriet. Hela övre delen med tangentbord och touchpad måste också bytas, därav det högre priset.

Var får du dina siffror ifrån? Den länk du angav i ett par inlägg ovan (till iFixit) säger mig ingenting medan andra här har postat länkar till officiella Apple support-sidor där det klart och tydligt står 199¢ för europa. Står ingenting om att priset bara skulle gälla 2012 års modell här (klicka i Sweden och battery service):

13-inch / 15-inch MacBook Pro with Retina display - EUR 199 inkl. moms

http://support.apple.com/kb/index?page=servicefaq&geo=United_...

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Var får du dina siffror ifrån? Den länk du angav i ett par inlägg ovan (till iFixit) säger mig ingenting medan andra här har postat länkar till officiella Apple support-sidor där det klart och tydligt står 199¢ för europa. Står ingenting om att priset bara skulle gälla 2012 års modell här (klicka i Sweden och battery service):

13-inch / 15-inch MacBook Pro with Retina display - EUR 199 inkl. moms

http://support.apple.com/kb/index?page=servicefaq&geo=United_...

Ledsen, orkar inte upprepa mig för varje ny person som halkar in på ett bananskal. Allt framgår om du följer diskussionen från början.

Edit: Tänker inte argumenterar kommentarer baserade på bristande läsförståelse.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Ledsen, orkar inte upprepa mig för varje ny person som halkar in på ett bananskal. Allt framgår om du följer diskussionen från början.

Jag har läst alla dina inlägg i denna tråd men uppenbarligen är du inte speciellt tydlig då flera har bett dig förklara var du får dina siffror ifrån. Allt jag kan se gällande de 4000kr denna kommentar:

"Det är värt mycket i mina ögon att man inte behöver kosta på c:a 4000 för ett batteribyte på en fullt fungerande dator (MBP)."
Och kanske i en länk till iFixit men den leder till en tom "cart" så det är ju svårt att avgöra.

Så ledsen men återigen, det du har kommit med säger ingenting till skillnad från flertalet länkar från Apples officiella support som uttryckligen säger att battteribyte kostar EUR 199 i Europa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

...en länk till iFixit men den leder till en tom "cart" så det är ju svårt att avgöra.

Ser nu att det var en ofullständig URL. Mitt fel. Har uppdaterat ursprungligt inlägg.

Jag skrev tidigare: "Apple's technicians have been told that the battery is not a replaceable part. their solution is to replace the top case assembly, to which the battery is fixed.".

Top Case assembly: https://www.ifixit.com/Store/Mac/MacBook-Pro-15-Inch-Retina-M...

Klarnar det något?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Ser nu att det var en ofullständig URL. Mitt fel. Har uppdaterat ursprungligt inlägg.

Jag skrev tidigare: "Apple's technicians have been told that the battery is not a replaceable part. their solution is to replace the top case assembly, to which the battery is fixed.".

Top Case assembly: https://www.ifixit.com/Store/Mac/MacBook-Pro-15-Inch-Retina-M...

Klarnar det något?

Ja, tack. Nu ser jag allafall var du fått dina siffror ifrån men jag skulle inte ta en 3e parts leverantörs information som något bevis för vad Apple tar för ett batteribyte när deras egna sida säger något annat. Antar att det enda sättet är att fråga i en Apple Store butik eller maila...men så intresserad är jag inte, min MBP har många cykler kvar än innan det möjligtvis är dags att byta

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Ja, tack. Nu ser jag allafall var du fått dina siffror ifrån men jag skulle inte ta en 3e parts leverantörs information som något bevis för vad Apple tar för ett batteribyte när deras egna sida säger något annat. Antar att det enda sättet är att fråga i en Apple Store butik eller maila...men så intresserad är jag inte, min MBP har många cykler kvar än innan det möjligtvis är dags att byta

Det gör jag inte heller. Har redan skrivit att vi fick en offert från Apple [auktoriserad servicepartner], kan inte bli mycket mer konkret än så kan man tycka. Länken till Ifixit var mer som referens för att visa hur dumt just Late 2012 och Early 2013 var konstruerade och för att ge en fingervisning om priset.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det gör jag inte heller. Har redan skrivit att vi fick en offert från Apple [auktoriserad servicepartner], kan inte bli mycket mer konkret än så kan man tycka. Länken till Ifixit var mer som referens för att visa hur dumt just Late 2012 och Early 2013 var konstruerade och för att ge en fingervisning om priset.

...som inte stämmer

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Ett nytt batteri till min HP Elitebook, har jag för mig skulle gå på någonstans runt 1500kr.. Så farligt högt tycker jag inte att Apples priser är.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Ett nytt batteri till min HP Elitebook, har jag för mig skulle gå på någonstans runt 1500kr.. Så farligt högt tycker jag inte att Apples priser är.

De är inte dyrare än någon annan + att batteri och batteribyte ingår i priset.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

...som inte stämmer

Vad ska det betyda, osaklig argumentation bara för sakens skull eller att Ifixit ljuger om sina priser på hemsidan?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

Vad ska det betyda, osaklig argumentation bara för sakens skull eller att Ifixit ljuger om sina priser på hemsidan?

Du har fortfarande inte förstått, trots bevis jag har länkat dig till vad de kostar på Apples hemsida, men du tror uppenbarligen att Apple är dem som ljuger då de själva säger att det kostar €199 med allt inräknat (jobb + batteri), så det korta svaret är i så fall ja, Ifixit ljuger om sina priser

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Du har fortfarande inte förstått, trots bevis jag har länkat dig till vad de kostar på Apples hemsida, men du tror uppenbarligen att Apple är dem som ljuger då de själva säger att det kostar €199 med allt inräknat (jobb + batteri), så det korta svaret är i så fall ja, Ifixit ljuger om sina priser

Jag citerar mig själv:

Citat:

På MBP Early 2013 så går det inte att ta loss enbart batteriet. Hela övre delen [Upper Case Assembly] med tangentbord och touchpad måste också bytas, därav det högre priset.

Förstår DU vad ovan citat innebär?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Som jag har förstått det kostar det fortfarande inte mer än €199 trots att man måste byta topcase. Men det är möjligt att det måste göras på en av Apples egna verkstäder. Är det en vanlig verkstad som är auktoriserad är det möjligt att det kan bli dyrare.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag citerar mig själv:

Förstår DU vad ovan citat innebär?

Och du kan självklart läsa tabellen

http://www.apple.com/v20110414080359/support/macbookpro/servi...

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Digital Inn har detta pris..

"Nytt batteri samt arbetskostnad kostar 1 695 kr inkl. moms. (Ej Retina)"

Vad de tar för Retina-modellerna står inte.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD