Problem med Steam på min Samsung 840 250 GB EVO

Permalänk
Medlem

Problem med Steam på min Samsung 840 250 GB EVO

Hej!
Grejen är som så att jag inte kan komma åt och spela mina spel i mitt steam bibliotek.
Jag har följt nästan alla guider som finns på internet inklusive den guiden för hur man för över steam från min HDD till min SSD som finns på Steam supporthemsida. Då har jag alltså tagit bort alla mina filer förutom steamapps och steam.exe i steamfoldern på min HDD, sedan flyttat över de här 2 filerna till en folder på min SSD, sedan har jag bara låtit steam uppdatera och få tillbaka alla ursprungliga filer så att den funkar , men väl inne så måste jag tydligen ominstallera alla spel fastän den bara ska kunna upptäcka filerna i steamapps foldern.
Är inte sugen alls att ladda ner 180 GB värt i spel direkt(skulle ta 5 dagar konstant nerladdande för mig).
Det här är min sista utväg efter mången timmar slit.
Det är min första gång som jag gör något sånt här, så om jag missat något litet så bli inte för sura.
Är extremt tacksam för all hjälp jag kan få.
OS: Windows 7 64 bit

Permalänk

Har du valt att installera spelen i den nya steamapps-mappen?
Det är först när du startar installationen som den känner av filerna.

MVH
Erik

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X4 965BE GPU: RX 480 4GB RAM: 16GB

Permalänk
Medlem

Om du vill föra över allt du har på Steam till SSDn så kan du göra så att du för över hela Steam mappen till SSDn och installerar om Steam och väljer Steam mappen på SSDn som installationsplats under installationen och sedan ska det fungera precis som vanligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flinken123:

Har du valt att installera spelen i den nya steamapps-mappen?
Det är först när du startar installationen som den känner av filerna.

MVH
Erik

Typ hur då menar du installera spelen, som om man bara skulle ladda ner/installera spelen i vanliga fall?
Isåfall står det bara detecting existing files i 1 sekund och sedan fortsätter den bara ladda ner hela spelet.

Permalänk
Medlem

Installera Steam där du vill ha det. Sen kopierar du över den nya steam mappen med din gamla så funkar alla dina genvägar. Settings för spelen försvinner dock men det går snabbt att ändra.

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbe605:

Installera Steam där du vill ha det. Sen kopierar du över den nya steam mappen med din gamla så funkar alla dina genvägar. Settings för spelen försvinner dock men det går snabbt att ändra.

Näe, det går inte, samma som innan, inget händer. Alla spelfilerna och allt ligger ju i steamapps/common som dom ska. Men spelen dyker inte upp i libraryt sedan.

Permalänk
Medlem

Jag har haft mitt OS på min HDD med allting innan jag fick min SSD nu i jul.
Sedan installerat OS:en på min SSD och Steam, sedan ersatt mappen i nya steam med den gamla steamapps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svintoz:

Näe, det går inte, samma som innan, inget händer. Alla spelfilerna och allt ligger ju i steamapps/common som dom ska. Men spelen dyker inte upp i libraryt sedan.

Alla dina spel ska ligga i Libraryt när du loggar in i Steam. Loggar du verkligen in på ditt konto?
Spelen som inte är installerade är då gråa, när du sedan vill installera ett spel som du redan har i Steam appen kontrollera att sökvägen stämmer, då ska Steam känna av filerna och inte ladda ner hela spelet igen.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Alla dina spel ska ligga i Libraryt när du loggar in i Steam. Loggar du verkligen in på ditt konto?
Spelen som inte är installerade är då gråa, när du sedan vill installera ett spel som du redan har i Steam appen kontrollera att sökvägen stämmer, då ska Steam känna av filerna och inte ladda ner hela spelet igen.

Tycker också jag, men ändå så bestämmer den sig för att ladda ner allt igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svintoz:

Näe, det går inte, samma som innan, inget händer. Alla spelfilerna och allt ligger ju i steamapps/common som dom ska. Men spelen dyker inte upp i libraryt sedan.

Ska fungera så, har själv gjort det ett antal gånger. Annars kan du väl bara ladda ner spelen igen. Gör det över natten kanske 10 spel åt gången om du har ADSL.

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbe605:

Ska fungera så, har själv gjort det ett antal gånger. Annars kan du väl bara ladda ner spelen igen. Gör det över natten kanske 10 spel åt gången om du har ADSL.

Aa, jag laddar nog ner de spel jag vill vill spela igen, lite jobbigt är det med 800 kb/sekunden
Men tack för alla förslag här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svintoz:

Aa, jag laddar nog ner de spel jag vill vill spela igen, lite jobbigt är det med 800 kb/sekunden
Men tack för alla förslag här!

Fördelen är dock att du slipper ha en massa spel liggande och ta plats som du inte spelar.

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk

Har du plats kan du säkerhetskopiera spelen (Steam->Säkerhetskopiera...) till någon mapp och sedan återställa dom på ssd'n. Brukar ta några minuter per spel när jag kommer på att jag vill flytta spelen eller blåsa om datorn.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svintoz:

Aa, jag laddar nog ner de spel jag vill vill spela igen, lite jobbigt är det med 800 kb/sekunden
Men tack för alla förslag här!

Jag testade att installera Steam på en laptop som har win 7 och sedan kopiera Dota 2 ifrån min Linux burk till laptopen.

Då jag själv sitter på ADSL testade jag att ladda ner ett litet spel först för att vara säker på vilken mapp spelen installeras på.
Sen avslutade jag Steam, flyttade in Dota 2 mappen, installerade Dota 2, då kontrollerade Steam mappen och laddade endast ner en del av spelet. Steam sa att den laddade ner 6,6 GB, men efter endast 10 min var det klart. Det ska ta betydligt längre tid än så med ADSL.

Vet inte vad den laddade ner men Windows och Linux har inte exakt samma filer.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)