Riksdagsman vill avskaffa kopieringsavgiften

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReZZiE:

Nu förklarar jag detta så enkelt som jag kan göra.

Jag har kopierat helt vanliga köpta DVD- och BD-filmer med hjälp av ImgBurn och NERO. Är det tredje gången jag skriver det nu förresten? Fjärde?

Varför påstår du att det INTE går? Har du provat?

Det går på filmer som inte använder skydd, t.ex. brända på DVD-R vilket inte är det vanlig i handeln. Precis som jag skrivit hela tiden mer än fyra gånger. Det går inte på skyddade skivor. Pröva själv.

Du påstår saker samtidigt som du inte litar på förklaringarna du får när du säger att du inte vet hur det fungerar. Påstå inte saker du inte kollat upp.

Permalänk
Medlem

För att komma runt kopieringsskydden krävs programvara likt anysoft för att kunna avlägsna skyddet och inte ens det fungerar alltid.
Hur kommer man runt detta, när man inte kan konvertera sina egna filmer för att kunna ha i NAS, behöver man inte vara särskilt intelligent och förstå vad man gör istället? Sen när det kommer dessa utgåvor med en digital utgåva så är den allt annat än användbar. Codat i Mpeg4 och AAC? Eller som jag fick med till Batman-boxen: Digital media som endast går att spela upp från windows, xbox 360 eller PS3. Jo, man tackar!! Frågan är bara vad man ska ha skiten till. Då kan man ju lika gärna mata in blu-ray disken!

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Det går på filmer som inte använder skydd, t.ex. brända på DVD-R vilket inte är det vanlig i handeln. Precis som jag skrivit hela tiden mer än fyra gånger. Det går inte på skyddade skivor. Pröva själv.

Du påstår saker samtidigt som du inte litar på förklaringarna du får när du säger att du inte vet hur det fungerar. Påstå inte saker du inte kollat upp.

Men ge dig, jag har (och även ReZZiE vad jag förstår)köpta filmer som jag helt utan problem kopierat, vad är det som är svårt för dig att förstå?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Det här var en av filmerna vi valde till jul: http://cdon.se/film/guardians_of_the_galaxy-26622508 Inköpt hos ICA MAXI visserligen... och inte CDON, men hittade den snabbast där nu för att visa filmen.

Den och resten gick det utmärkt o göra kopior av. Det var bara nero och imgburn som användes.

Självklart använder Disney pressade DVDs med skydd. Som regel i alla fall. Solklart att det används på BD-utgåvan. Däremot ingen film jag tänker köpa för att undersöka det. Nero kan däremot inte kopiera något med kopieringsskydd utan att du använder något som AnyDVD eller passkey. Försöker du med Nero på en skyddad skiva utan någon mjukvara som har avkrypterat skivan så får du upp ett meddelande om att den är "copy protected". Vänd dig till Nero så får du se. Har DVD-filmer både med och utan CSS. Många skivor som inte har skydd är bara DVD5/med ett lager, det finns dock skivor med två lager utan CSS. Att det finns utan betyder dock inte att Copyswede har något med saken att göra, de betalar inte för dessa kopior oavsett om du går runt skydd eller inte. Jag kan t.ex. inte kopiera en Sony Pictures film eller Warner Home Video film med Nero. Sony distribueras av Disney i Sverige. Köper ni vanliga "storfilmer" från de större distributörerna så bör en stor del av dem vara skyddade. Så påstå inte att ingen film ni har är det. CDON, Discshop, Ginza och gänget säljer massor filmer som använder kopieringsskydd.

Åter igen, rippar man en hel filmsamling på hundratals filmer så kommer man använda verktyg som enligt lagen inte får tillhandahållas. Det är väl bara tur att ni slipper betala för det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Visst finns det musiker som livnär sig på något annat, men de som har haft ett genombrott och turnérar frekvent har oftast tvingats säga upp sig från sina jobb då musiken och turnélivet har tagit över all den tiden och har blivit deras jobb

Fast de som turnerar har knappast några problem med att överleva för att folk fildelar deras musik...

Angående DvD... Så vitt jag vet anses inte kopieringsskyddet på DvD vara starkt nog för att vara skyddat, utan man får fritt gå runt det i dag. Så att kopiera skivor bör inte vara ett problem.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Visst finns det musiker som livnär sig på något annat, men de som har haft ett genombrott och turnérar frekvent har oftast tvingats säga upp sig från sina jobb då musiken och turnélivet har tagit över all den tiden och har blivit deras jobb, samma sak gäller för idrottsmän/kvinnor. För skådisar har det alltid varit ett jobb inom teater sen lyckas vissa ta sig vidare till film, men när de inte gör film så gör de teater för att klara sig, kan vara svårt för dig att se igenom all den avundsjuka du besitter, men så ser det ut.

Fast en musiker som turnerar brukar inte direkt ha några pengaproblem, i alla fall inte om de är så stora att de säljer skivor till fler än de närmast sörjande. Därmed inte sagt att det är en dans på rosor eller så, till exempel dansband turnerar ofta typ 300 dagar om året utan att tjäna mer än typ en vanlig arbetare eller så. Å andra sidan är det kanske inte dansband som påverkas mest av pirat- eller privatkopiering, eller det kanske bara är mina fördomar mot sådana som lyssnar på sånt.

Hursomhelst så är det fånigt att diskutera denna ersättning utifrån "svältande konstnärer/artister" för det är inte de som får pengar från privatkopieringsavgiften utan de som äger licenserna till materialet, alltså skivbolag eller produktionsbolag i de allra flesta fall, och ersättningen beräknas utifrån försäljningssiffror så det är ju bara de som faktiskt tjänar hyfsat på sin musik/sina teveproduktioner som får några pengar alls därifrån. Ännu fånigare är det att du tar upp skådisar då de ytterst sällan har något att göra med upphovsrätten för de filmer/pjäser de är med i, snarare är de sådana som får betalt för ett jobb en gång som de flesta andra, med skillnaden att de tjänar väldigt dåligt om de inte är hyfsat kända. Det har dock inget med privatkopieringsavgiften att göra utan beror på att det är ett yrke där folk är villiga att jobba mer eller mindre gratis. Idrottsmän har inget med det här att göra alls.

Skrivet av abki:

De pengarna som ska fördelas sen borde komma från en extra moms på musik/film/mm enheter som säljs och som sen får bli privatkopieringsersättningen. Då går även den här konstgjorda marknaden mot övriga marknader och hur de fungerar.

Jo, eller så får skivbolagen m.fl. helt enkelt kompensera för privatkopieringen direkt på deras priser. Varför ska staten behöva lägga sig i detta när det har varit känt sedan länge att privatkopiering är tillåten så de har haft gott om tid att anpassa sina priser till detta? Privatkopieringsersättningen hade varit mer ok i mina ögon om den bara hade gällt kanske tre år efter att lagen som gjorde det lagligt att privatkopiera kom, det är mer än tillräcklig tid för att lyckas anpassa priserna liksom. Efter den perioden så har ersättningen inget som helst berättigande vare sig det är genom en extra skatt eller en ersättning på långsökt relaterade produkter som idag.

Citat:

Sen är det tillåtet att gå förbi kopieringsskydden för att kunna se innehållet.

Jo, fast inte för att kopiera innehållet. Lagen är extremt luddig i denna fråga. Säg att jag skulle använda mig av ett OS som inte stödde uppspelning av material skyddat på vissa sätt, är det då tillåtet för mig att göra en kopia av säg en film så att jag kan titta på den på min dator? Det är inte alls självklart, däremot hade jag ju kunnat knäcka kopieringsskyddet för att spela upp den, men om det innefattar en kopiering av den (vilket det i princip alltid gör) så är det mer tveksamt om det är lagligt. Vet man att ens enhet inte kan spela upp exempelvis (skyddade-) DVD-filmer så kanske man inte kan kräva att det ska fungera. Man har ju definitivt inte rätt att exempelvis bygga om en programvara för att kunna använda den på ett OS den inte var tänkt för, och man skulle ju kunna se formatskiftning av denna orsaken på samma sätt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast de som turnerar har knappast några problem med att överleva för att folk fildelar deras musik...

Angående DvD... Så vitt jag vet anses inte kopieringsskyddet på DvD vara starkt nog för att vara skyddat, utan man får fritt gå runt det i dag. Så att kopiera skivor bör inte vara ett problem.
B!

Skrivet av snajk:

Fast en musiker som turnerar brukar inte direkt ha några pengaproblem, i alla fall inte om de är så stora att de säljer skivor till fler än de närmast sörjande. Därmed inte sagt att det är en dans på rosor eller så, till exempel dansband turnerar ofta typ 300 dagar om året utan att tjäna mer än typ en vanlig arbetare eller så. Å andra sidan är det kanske inte dansband som påverkas mest av pirat- eller privatkopiering, eller det kanske bara är mina fördomar mot sådana som lyssnar på sånt.

En musiker har inga intäkter att hämta ifrån skivförsäljning i alla fall, det är på turnéer och merch de tjänar sina pengar. Samma sak gäller för skådisar, de får sina pengar oavsett då de blir erbjudna en summa ifall de tackar jag till en roll, intäkterna från försäljning m.m. går direkt till bolagen och produktionsteam.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast de som turnerar har knappast några problem med att överleva för att folk fildelar deras musik...

Angående DvD... Så vitt jag vet anses inte kopieringsskyddet på DvD vara starkt nog för att vara skyddat, utan man får fritt gå runt det i dag. Så att kopiera skivor bör inte vara ett problem.
B!

Det finns flera ganska nya rättsfall mot mjukvara som går runt kopieringsskydden på olika sätt. DVD CCA vann mot RealNetworks (RealDVD), Kaleidescape, MGM vann mot 321 Studios som gjorde DVD X Copy. Osv. I Reimerdesfallet så slog de ner "fair use"-påståenden. Programvaror från leverantörer med avtal som innefattar att de får del av tekniken för att kunna spela upp DVD och Blu-ray (använda CSS eller AACS t.ex.) måste också följa de avtalen. På det så följer rätten principen att du inte får göra kopior, oavsett om du licensierar eller inte licensierar tekniken. Sen är det såklart omöjligt att stoppa de icke kommersiella spelarna på marknaden som använder sig av libdvdcss och libbdplus/libaacs. Går inte att stoppa alla som hostar filerna. På t.ex. Linux kan du dock köpa licensierad DVD-spelare om du så vill. På musik-skivor så har alla gett upp att använda skydd som inte är tillåtet enligt CDDA/redbook-standarden för snart 10 år sedan. Lagliga program avkrypterar också, så att man får gå runt för att spela upp betyder i praktiken att du får spela upp med licensierade program, inte att det är fritt fram att kopiera och formatskifta.

ImgBurns skapare följde också påbuden om CSS som gjordes mot dem, därför det inte heter DVD Decrypter längre. Nero använder inte libdvdcss eller liknande och kan inte kopiera skyddade skivor. Så nog ingår inte verktygen med din dator från fabrik. Att principen står fast är också varför Copyswede inte ställer några krav på extra avgifter för detta eller betalar ut något till skaparna för dessa medium. Det är väl tur att ni inte betalar för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det finns flera ganska nya rättsfall mot mjukvara som går runt kopieringsskydden på olika sätt.

Möjligt, ingen aning. Jag har dock ett minne av att just DvD var på tapeten här i Sverige inte långt efter att de blev skitenkla att kopiera för kreti och pleti och att man konstaterade att just eftersom DvD i dagsläget går (gick) att kopiera med vilken mjukvara som helst, så var det inte längre ansett som starkt nog för att vara ett verksamt kopieringsskydd, och därmed ogiltigt. Med andra ord, det krävdes att användaren behövde göra en aktiv handling specifikt för att kringgå kopieringsskyddet, för att det skulle anses vara ett skydd.
Något som även Piratpartiet lutade sig ganska tungt på när de uppmuntrade till swapmeets, där man mötte fullständiga främlingar, presenterade sig och skakade hand för att sen ge bort, elelr byta, kopior av allt möjligt, däribland just dvd filmer.

Jag har suttit och googlat en stund för att hitta någon mer info, men det ser dåligt ut. Jag tänker förstås hävda att det beror mer på att debatten dött ut, och det är förbaskat längesedan, än att jag har fel...

I stället tänker jag hänvisa till upphovsrättslagen (1960:729), 6 kap, § 52d:

Citat:

Första stycket gäller inte när någon som lovligen har tillgång till ett exemplar av ett upphovsrättsligt skyddat verk, kringgår en teknisk åtgärd för att kunna se eller lyssna på verket.

och är vad alla nyhetsmedia lutar sig mot när de gör guider för hur man kopierar sitt filmbibliotek till andra lagringsmedia. Exempelvis har Petter Hammarbäck skrivit artikel som publicerades 2012 där de uppmanar till kopiering av DvD och BD genom rippning till MKV, och lagring på exempelvis NAS.

Jureka.net citeras av PC för alla 2011:

Citat:

Det är tillåtet att gå förbi spärrar som hindrar dig från att till exempel lyssna på en cd-skiva i vilken apparat du vill. Du kan alltså lagligen gå förbi en spärr för att spela upp musik, filmer med mera på alternativa operativ-¤system. En förutsättning är dock att du har lovlig tillgång till det exemplar du vill lyssna eller titta på, till exempel genom att du köpt en cd-skiva.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Inte för att jag tänker räkna eller kontrollera exakt vilka filmer det är... men har drygt 10 st flyttlådor fyllda med DVD-filmer nere i förrådet nu.

Det var inga problem att kopiera dem.

Dock skiter jag fullständigt i om Copyswede betalar några pengar eller ej då det är jag själv som använder kopiorna. Det är väl ingen som ska ha kopieringsersättning då?

Det är inte sannolikt att du kan kopiera 10 st flyttlådor med film utan att använda verktyg som knäcker skydden. Några i tråden har noterat att Nero inte fungerar på alla deras filmer. Det är för att Nero inte kan gå runt skydden. Copyswede betalar ut ersättning för exemplarframställning, inte för "backup". Fast exemplarframställning är varenda nytt exemplar du framställer, alltså när du kopierar dem för ditt eget bruk. De baserar det på en undersökning de gör där folk frågas vad de kopierar bland annat, t.ex. vilka musikskivor de kopierar, inte om det är för eget bruk eller om du ger bort grejerna. Filmer får dock ingen ersättning för att DVDer kopieras. Vilket enligt lagen alltid är olovligt när det finns skydd.

Vad det gäller Petter Hammarbäcks artikel så hänvisar han till mjukvara som inte kommer förinstallerad på din PC utan just AnyDVD från Slysoft, som med flit är baserat på ett örike för att slippa problem med rättsväsendet och MakeMKV. Inte kommersiella program som säljs i västvärlden eller är inbyggda i datorn. Dessa program kopierar också Blu-ray.

Eftersom jag läst förarbetena till URL vet jag att det inte är tillåtet att kringgå för att kopiera. Därför är det ingen konflikt i hur lagen är utformad. Det verkar mer vara något som är skrivet för att rättfärdiga det hela. Självklart är det inte bara olagligt att rippa skivor man stulit vilket är vad som föreslås. Musikskivor har heller inga kopieringsskydd längre, så finns inget du behöver gå förbi för att lyssna på dessa. På Linux finns Fluendos DVD-spelare (kommersiell mjukvara så du inte behöver gå förbi skydden med tveksam mjukvara) och allt som använder libdvdcss utan att de gör det möjligt att kopiera skivan. Finns däremot gott om guider i media för diverse tveksamma saker, men här i forumet är det inte tillåtet eftersom det faller inom § 7. Detta är ju mer för att forumet inte ska bli något Doom9 eller liknande, för att folk inte ska posta länkar till piratkopierat material osv, för att inte få massor frågor om att cracka program med mera. De kan inte heller göra någon gränsdragning och vill inte dras in i rätten för att pröva saken. Det finns en anledning till att AnyDVD eller liknande inte ingår med era NAS/Mediaspelare. Vill ni däremot använda dessa verktyg och framställa olovliga exemplar är det upp till er. Det är saluföring av verktygen eller spridning av piratkopior ni främst skulle råka illa ut för. Men ni förstår säkert att ni tar ställning mot lagen och att man inte går fri för eventuella följder för att man inte kan den.

Permalänk
Skrivet av Layon:

Om den här så kallade stölden nu äger rum så borde dom drabbade få pengar från sina respektive försäkringsbolag, om stöldförsäkring ingår.
Att lägga kompensatoinen på en annan bransch är vrickat men att däremot lägga den på skattebetalarna finns väl någorlunda reson bakom då inget försäkringsbolag -med alla hästarna i stallet- hade degat en enda krona och de drabbade ändå bör få någon form utav kompensation.

En liten jämförelse man doc skulle kunna göra -som talar för att ingen kompensation skall ges- är att om jag ställer en väska full med pengar på gatan och den blir stulen så lär jag inte få många kronor i kompensation från varken försäkringsbolag eller staten då jag varit oaktsam
Att lägga upp mjukvara digitalt är än mer oaktsamt för att med ännu högre sannolikhet så kommer den att bli stulen, förutsatt att den har något värde.
Givetvis är det lite äpplen och päron, men om man klagar på att man blivit besulten men har varit oaksam så får man sällan kompensation.

Faaast, nu är ju piratkopiering inte stöld. Så ditt argument skiter sig

Permalänk
Medlem

Privatkopieringsersättningen sattes väll in då c-kasseter och VHS/betamax rullade ut med möjlighet för Svenssons att spela in broadcastad radio/TV och till viss grad bärbara kopior på LP skivor. Annars kan jag inte minnas att CDn/DVDn/VHS-filmer någonsin lagligt/enkelt gått att kopieram. Teoretiskt sett är det ju möjligt att under privatkopieringslagen "spela in" låtar från web radio precis som man får spela in "vanlig" radio bäst man vill. Detsamma gäller även för TV sändningar vilket mer eller mindre kan utnyttjats som streamingtjänst förutsett att användaren aktivt väljer att "spela in" något på "sin egen box. Dessa är gråzoner och minns jag rätt sköts en TV streaming/rebroadcasting tjänst i Finland ner för några år p.g.a. användaren kunde spela in "allt" från de finska gratiskanalerna som man ser med en vanlig TV-mottagare.

De produkter som omfattas av privatkopieringsersättning är enligt lagen produkter som kan ta upp ljud och rörlig bild och som anses särskilt ägnade åt privatkopiering. - copyswedes hemsidor

Problemet med avgiften är ju att tolkningen skitit sig rejält ur den vanliga användarens synvinkel. De enda som jag skulle tänka mig borde falla under privatkopieringsavgift i dag är set-top boxar var syfta faktist är privakopiering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Dock skiter jag fullständigt i om Copyswede betalar några pengar eller ej då det är jag själv som använder kopiorna. Det är väl ingen som ska ha kopieringsersättning då?

Du har betalat avgiften när du köpte media. Så Per Gessle har fått betalt för att du kopierade film, som han inte har några som helst intressen i. Eller, ja, har du köpt media de senaste 4-5 åren verkar det som om CopySwede skiter i att betala ut ersättningarna som de ska, och du har helt enkelt fyllt på deras kassa i stället.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Suck... nu bryr jag mig inte om den här diskussionen längre. Blir ju bara en massa upprepningar.

Diskussionen handlade om Copyswede. Lagen skyddar mot kringgående av teknisk åtgärd och därigenom kopiering av Blu-ray och DVD-film som använder detta. Ingen här har argumenterat för att de har BD-filmer som inte använder det eller att skyddet där skulle vara (vilket det inte getts några belägg för att skyddet på DVD heller skulle räknas som) för svagt. Nero, Roxio Creator/Toast, ImgBurn, DeepBurner, Blindwrite, DVD MovieFactory Pro, DiscJuggler, CDBurnerXP, CDRWin, PowerISO, UltraISO, Winiso, InfraRecorder och säkert några till stödjer inte kringgående av kopieringsskydd. Inte de image-möjligheter som finns inbyggda i operativsystemen heller. Samtidigt som det inte betalas ut någon privatkopieringsersättning för film på DVD och Blu-ray alls.

@Benno0
På VHS-tiden gjorde de Macrovision till ett krav och såg till att maskiner som tog bort det inte såldes. Att de ändå hade avgift på VHS-band var för att du kan spela in TV på dessa. Detta betalar de också ut ersättning för. LaserDisc hade däremot inga skydd. D-VHS/D-theater hade skydd (DTCP). DVD och Blu-ray finns kvar på marknaden och har skydd, HD-DVD hade skydd. På BD-R har de t.ex. ingen avgift. Även nu när interna hårddiskar oavsett vad de används till har avgift så slapp fortfarande skrivbara blu-rays avgift. De ställer numera också krav på telefoner, där du normalt sett inte kan stoppa in och rippa CDs och DVDs (skulle vara om du stoppade in egen kernel och verktyg i operativsystemet), inte kan spela in TV direkt från etern och främst använder lagliga tjänster och aldrig privatkopierar i lagens mening. Där eventuella lokala kopior redan är tillåten och ingår i tjänsten eller utgör en funktion av tjänsten och således är ersatt via abonnemanget/priset. Är något kopierat så är det på en annan enhet och det är den som enligt lagen ska ersätta för intrånget lagen gör.

Problemet med DVR-funktioner i TVs och STB har varit att de flesta inte tillåtit dig föra över videon till dina bärbara prylar. Är väl lite bättre ute på marknaden på den punkten nu när TiVo har kommit hit. Fast TivoToGo kräver app och strömning över nätet/från boxen. I andra länder så stödjer de också att man får flytta över videofilerna till andra enheter, inte här. Här måste du använda tv-kort/sticka till datorn för att spela in TV på ett normalt sett, koda om videon och skicka till dina bärbara prylar. Sen den digitala övergången dvs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReZZiE:

Köpte några "nya" filmer som jag nu gjort kopior av.

http://www.discshop.se/filmer/dvd/sin_city_a_dame_to_kill_for...
http://www.discshop.se/filmer/dvd/into_the_storm/P126946

Brände dem i Nero... provade dem sedan i DVD-spelaren till TV:n, och det fungerade lika bra som övriga filmer.

Så ytterligare två som saknar kopieringsskydd då alltså... vilket även ALLA andra filmer jag har också gör. Om det nu är så att Nero inte kan bränna kopieringsskyddade filmer.

Nero kan kopiera dem om du avkrypterar skivorna med tredjepartsverktyg som passkey eller AnyDVD. Annars klarar den bara skivor utan skydd. Guardians of the Galaxy som någon annan nämnde hade flera icke-standardlösningar för att göra det svårare att kopiera, i alla fall i Disneys hemland. Så de flesta verktyg som knäcker skydden har inte fungerat med den och var tvungen att uppdateras. Alla mindre spelare är inte så noga på att följa det på DVD, men BD är det hårdare på. Vad SF gjort vet jag inte, men jag har t.ex. filmer från Warner Home Video (svenska/skandinaviska) med CSS (kopieringsskydd) som Nero inte klarar av.

Inget program kan bränna kopieringsskyddade filmer för CSS går inte att använda på DVD±R. Programmen som kan rippa dem avkrypterar filmerna. Efter du avkrypterat dem går det bra att rippa och bränna. Inget som hindrar dig från att rippa med t.ex. Handbrake (plus libdvdcss) och bränna med Nero om de är skyddade.