Permalänk
Medlem

Sony A5100 eller Sony SLT-A58

Som rubriken lyder...

Vi letear efter en ny kamera. Först skulle vi egentligen köpt en ren filmkamera för att filma vår son och det kommande nytillskottet. Men flera av våra vänner använder sina sytemkameror alt kompaktkameror för att fota och filma. Eftersom barn aldrig är stilla är det ju viktigt att kameran ska hänga med...

Så då har vi varit och klämt och kännt på två kameror idag men vi kan inte bestämma oss. Ska också tilläggas att vi aldrig använt en systemkamera tidigare.

De vi tittat på är dessa "paket":

http://www.elgiganten.se/product/foto-video/systemkamera/DSLT...

http://www.mediamarkt.se/mcs/product/SONY-SLT-A58---18-55-3-5...

/Jonathan

Permalänk
Medlem

Viktigt att inse att systemkameror ej har autofokus.
Du måste alltså fokusera själv vartefter ungen rör på sig.

EDIT: Fel av mig, my bad.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Viktigt att inse att systemkameror ej har autofokus.
Du måste alltså fokusera själv vartefter ungen rör på sig.

Viktigt att inse att detta är 100% falskt.
Systemkameror och i synnerhet Sonys har snabb och bra autofokus.

Permalänk
Medlem

Precis vad jag tänkte, satt och funderade på om de sagt fel både på mediamarkt och elgiganten.

Men vad tror ni om kamerorna ?

Permalänk
Medlem

Det är ju 2 helt olika systemkameror - den ena DSLR och den andra helt utan sökare - väldig skillnad.
Skall du ta video med snabb och följsam AF med EVF ta en A6000 - se youtube varför!

Storleken är viktig, en stor fet heffaklumpsDSLR blir liggande hemma, den bästa kameran e den du har med dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Storleken är viktig, en stor fet heffaklumpsDSLR blir liggande hemma, den bästa kameran e den du har med dig.

Din gammle skojare, heffa nice day

Men du har en liten poäng, ska man släpa runt på kameran så är det smidigt med en mindre kamera.
Sedan är frågan om man inte kan få ut något bättre kvalitet på en stor kamera och rätt objektiv till,
men som sagt det beror kanske lite på hur intresserad man blir också.. åker man ut på fotoutflykt så kanske man vill få bästa möjliga kvalitet.

Har också haft lite smått funderingar på ett mindre andra system, möjligtvis med A7000 när den släpps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Viktigt att inse att detta är 100% falskt.
Systemkameror och i synnerhet Sonys har snabb och bra autofokus.

My bad

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Angående storleken så tror jag att vi kommer ta med den oavsett storlek eftersom vi kan både filma och ta kort. Inte som idag där vi får ta med två en av varje och då blir det oftast att filmkamrean lämnas hemma.

Sen vad gäller hur intressadde vi kommer bli så blir det nog inte mer än läsa lite om iso och slutartider tex. Varför vi ens funderar på A58'an är för det är inbyggt "stabilisator" i huset och inte i objektivet vilket gör att blir billigare om bi skulle vilja köpa fler objektiv, tvärtemot a5100.

Det som talar för a5100 är att den klarar av att hålla fokus på ca 175 punkter i en bild till skillnad från A58'an som hade kanske 17 punkter...vilket jag antar gör det lättare att fota och filma rörliga mål (som barn tex).

Hoppas jag fattat allt rätt...

Permalänk
Medlem

Tumregeln avseende slutartider är 1/brännvidden, tex. 50 mm så blir det 1/50 för att det skall bli hyfsat skarpt utan antiskak. Min rekommendation är 1/2*brännvidden eller däröver.

Mao. antiskak gör störst nytta på långa tele utan stativ eller långa slutartider i svagt ljus eller video med skakiga händer.

Inbyggd antiskak är suveränt i ovanstående situationer med objektiv utan antiskak, tex. snorbilliga gammelgluggar. De flesta bilder tas i hyfsat ljus där slutartiden blir så kort att antiskak inte behövs.

Att filma med en DSLR är jämförelsevis ingen höjdare - bättre då med en EVF-kamera, typ A6000. Besök en "riktig" (varuhusbutikernas personal är ofta inte särskilt kunniga) fotobutik och prova: A58, A5100 och A6000 så ser du skillnaderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Tumregeln avseende slutartider är 1/brännvidden, tex. 50 mm så blir det 1/50 för att det skall bli hyfsat skarpt utan antiskak. Min rekommendation är 1/2*brännvidden eller däröver.

Nu handlar det väl iofs om kameror med APS-C-sensor och då lyder ju tumregeln 1/(brännvidden*1.5).
Sen är det ju, som du skriver, inte fel att ha ännu kortare tid för att vara på den säkra sidan, om man är osäker på vad man klarar handhålla.

Permalänk

Tips, kolla storebror A6000 med sökare.
Mediamarkt kör en drive den här veckan där den faktiskt ligger i samma prisklass som dom du tittat på.

SONY A6000 + 16-50PZ
5990:- och sen Sony Cashback på 450kr = 5540:-

Mer "bang-for-buck" tror jag inte du får just nu.
Motorzoomen är även väldigt praktisk att ha med sig då den tar lite plats!

Här har du ett litet sample på videokvaliten (och smygreklam till Nisse-Tuta)
Sony a6000 - Quick Video Test

Visa signatur

Chassi: Corsair Air 540 | Moderkort: MSI X570-A PRO | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Minne: Corsair Vengeance @ 3200mhz 16GB | GPU: AMD RX 5700 XT | PSU: Corsair TX 750W

Permalänk

Jag passar på att stjäla tråden lite och frågar på udden till samma sak som TS:
Total nybörjare på kameror men sugen på att fotografera. Kan få en Sony A5000 för 2300 kronor med standardobjektivtet eller en A6000 för 4500 kronor. Vilken bör jag ta, om man ska ta pris i förhållande till kvalitet och funktion för en nybörjare i beaktning?

Permalänk
Medlem

Den största killnaden mellan A5000 och A6000 är att den senare har EVF + snabbare AF.
Båda har E-mount vilket möjliggör användandet av snorbilliga högkvalitativa tredjepartsobjektiv.
Kolla in Youtube

Permalänk
Skrivet av jookeer:

Den största killnaden mellan A5000 och A6000 är att den senare har EVF + snabbare AF.
Båda har E-mount vilket möjliggör användandet av snorbilliga högkvalitativa tredjepartsobjektiv.
Kolla in Youtube

Har kollat en del på YouTube, men jag blir inte direkt klokare. Inte för att vara sådan heller, men det du precis sa kan jag googla mig till. Frågan gällde vilken av de båda jag borde köpa som nybörjare, givet att priserna är som jag sa.

Vad är detta för objektiv? Är det värt att bara köpa kamerahus då och köpa ett sådant istället för det som vanligtvis följer med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JakeHimself:

Har kollat en del på YouTube, men jag blir inte direkt klokare. Inte för att vara sådan heller, men det du precis sa kan jag googla mig till. Frågan gällde vilken av de båda jag borde köpa som nybörjare, givet att priserna är som jag sa.

Vad är detta för objektiv? Är det värt att bara köpa kamerahus då och köpa ett sådant istället för det som vanligtvis följer med?

Har man aldrig provat en kamera med EVF contra en med bara LCD-skärm föreslår jag att man testar skillnaderna innan köp.
Vad som är "värt" för dig kan ingen säga, somliga tycker en Ferrari är värd varenda krona andra inte. Det beror på vilka kvalitetskrav man har och hur utrustningen skall användas.

Avseende objektiv så brukar det följa med en sk. normalzoom av hyfsad kvalitet. Glöm inte att man ganska snart passerar nybörjarstadiet och därmed höjs kraven på bildkvaliteten. Sony E-mount har suveräna möjligheter att använda billiga bra MF-objektiv med adapter. Många köper Sony E-mount just av denna anledning. Se youtube.