Inets egna musmatta, ni som haft/testat/hört om

Permalänk

Inets egna musmatta, ni som haft/testat/hört om

Tänkte testa att köpa någon billig musmatta, finns billiga och bra grejer.

http://www.inet.se/produkt/6606362/inet-musmatta-taurus-editi...

Den har ju bara 2 recensioner men som rubriken säger, några egna erfarenheter från denna musmatta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkboot:

Tänkte testa att köpa någon billig musmatta, finns billiga och bra grejer.

http://www.inet.se/produkt/6606362/inet-musmatta-taurus-editi...

Den har ju bara 2 recensioner men som rubriken säger, några egna erfarenheter från denna musmatta?

Det står Qpad på den så den lär vara en av deras modeller. Försök att leta upp vilken modell det är och läs recensioner på den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ser ut som en vanlig CT 4mm

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk

Vad säger ni? Är dyra musmattor (typ 200-300 kr och uppåt) verkligen värt det? Eller är det mest marknadsföring? Någon som har erfarenheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NybbTronio:

Vad säger ni? Är dyra musmattor (typ 200-300 kr och uppåt) verkligen värt det? Eller är det mest marknadsföring? Någon som har erfarenheter?

Skulle inte säga att det spelar så stor roll, handlar snarare om vilken textur/motstånd man är van vid. Har själv kört med olika versioner av Steelseries musmattor för ~100kr styck i flera år nu, fungerar utmärkt.

Permalänk
Medlem

Kan garantera bra glid osv, men storleksmässigt skulle jag personligen inte klara av den. Den ligger på 280mm, jag föredrar mattor över 400mm.

Visa signatur

Dator 1 » CPU: Intel i7 4790k 4GHz GPU: MSI GTX 970 PSU:EVGA 750W Ram: Corsair 16GB@1600MHz SSD Samsung 120GB Chassi: Corsair 760T Black Kylare: Corsair H100i

Permalänk
Skrivet av fromis:

Skulle inte säga att det spelar så stor roll, handlar snarare om vilken textur/motstånd man är van vid. Har själv kört med olika versioner av Steelseries musmattor för ~100kr styck i flera år nu, fungerar utmärkt.

Aa okej, finns ju t.ex. hårda musmattor och grejer för flera hundra men det känns som att det borde räcka med något som t.ex. den här: http://www.inet.se/produkt/6606843/logitech-g240-gaming-mouse...

Permalänk
Medlem
Skrivet av fromis:

Skulle inte säga att det spelar så stor roll, handlar snarare om vilken textur/motstånd man är van vid. Har själv kört med olika versioner av Steelseries musmattor för ~100kr styck i flera år nu, fungerar utmärkt.

Jo, kör en stor jäkla Steelseries jag plockade upp på någon rea för under 50-lappen för nåt år sen eller två. Är precis hur nöjd som helst med den, kan inte säga att någon dyrare musmatta jag testat har känts trevligare eller bättre.

Förutom tyngden, fästet mot underlaget, och kvalitetskänslan har den dock en jättefördel gentemot de allra billigaste musmattorna i stil med sådana man kan få som reklamfreebies; den tycks hålla i längden för min vana att tvätta musmattan med tvål och vatten någon gång i veckan. Cheapass-musmattor brukar släppa i limmet eller i alla fall få väldigt fransiga kanter efter några sådana omgångar. Steelseriesmattan ser fortfarande som ny ut.

Jag skulle absolut inte lägga några stora pengar på en musmatta, men med facit i hand skulle jag inte heller köpa det absolut billigaste. Det är väl som med det mesta annat, att de där sista knopen är de som kostar.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Det är främst spelare som kör stort dvs svingar med hela armen över en stor musmatta som behöver bry sig om kvalitet på musmattan. Sådana som mig som är mer av high sense som bara flickar med handleden kan köra på nästan vad som helst bara det är en musmatta! Kör du optisk och inte lasermus kan det dock vara snäppet bättre att köra helsvart icke glansigt material för max precision.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Skrivet av Darkboot:

Tänkte testa att köpa någon billig musmatta, finns billiga och bra grejer.

http://www.inet.se/produkt/6606362/inet-musmatta-taurus-editi...

Den har ju bara 2 recensioner men som rubriken säger, några egna erfarenheter från denna musmatta?

Den funkar helt som den borde, inget särskilt med den. Är ungefär som min razer goliathus fast mindre

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Det är främst spelare som kör stort dvs svingar med hela armen över en stor musmatta som behöver bry sig om kvalitet på musmattan. Sådana som mig som är mer av high sense som bara flickar med handleden kan köra på nästan vad som helst bara det är en musmatta! Kör du optisk och inte lasermus kan det dock vara snäppet bättre att köra helsvart icke glansigt material för max precision.

Statisk friktion spelar väldigt stor för vissa om du har hög sens. Jag kräver ex en matta med väldigt låg statisk friktion även med hög sens i moba,rts.

Mattor som QCK osv har medel friktion, dvs små rörelser känns sega vilket många tycker om för ex fps. För mig som spelar mest rts,moba med högre sens är det värdelöst.

Har ett par musmattor som man provat om man säger så

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Statisk friktion spelar väldigt stor för vissa om du har hög sens. Jag kräver ex en matta med väldigt låg statisk friktion även med hög sens i moba,rts.

Mattor som QCK osv har medel friktion, dvs små rörelser känns sega vilket många tycker om för ex fps. För mig som spelar mest rts,moba med högre sens är det värdelöst.

Har ett par musmattor som man provat om man säger så
http://cdn.overclock.net/2/23/900x900px-LL-23d3f8a0_0435ff9b0...

Jo det där har man ju hört. För mig som provat mattor med olika grovhet så har det alltid blivit så att det till en början känns lite ovant när man bytt matta men kroppen lär sig att anpassa rörelsen efter underlaget så i längden tycker jag det inte spelar nån roll. Personligen föredrar jag en precision aim knapp på musen snarare än trög matta.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Har alltid kört med gratis reklammusmattor. Alcro från mitten/sent 90-tal är svårslagen men har lagt den åt sidan och kör med Liebherr matta nu. Den är lite tunnare och halare än Alcro mattan.
Har varit sugen på en köpe matta men har aldrig kunna motiverat det för mig själv.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Den första grejen jag nånsin köpte online var en Ratpad black när Datorbutiken.com var nåt nytt och oprövat. Den håller fortfarande men behöver riktas ibland

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Tycker lätt det är värt en slant extra om man hittar en man gillar, kör för nuvarande med Func's Hårda 1030L. Bra mycket trevligare än SteelSeries Qck serie. Samma sak med Corsairs MM200 serie, den är trevligare än Qck men inte trevligare än Func:en.

Men allt är subjektivt. Qpad gör dock bra mattor, testa du. 50kr är inte mycket som kan gå fel med

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Kör alltid med hårdt glas/aluminium mattor, Klarar inte av tygmattor.

Dom kostar ett par hundra iallafall.

Visa signatur

10900k 5.4 GHZ | 64GB | RTX 3080 Strix | Asus Maximus Xll Apex |
8700k 5.0 GHZ | 16GB | RTX 3060 TI | Asus strix Z370-f |

Permalänk
Medlem

Jag gör som i en annan tråd och tipsar om Artisan JP: http://www.artisan-jp.com/mousepad_all_eng.html

Helt fantastiska musmattor!

Visa signatur

Intel Core i5 8600k @ 4.7 GHz - Gigabyte Aorus GTX 1080 TI - Asus PRIME Z370-A
- Corsair Vengeance LP 16 GB - EVGA Supernova G2 850W - NZXT H500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av NybbTronio:

Vad säger ni? Är dyra musmattor (typ 200-300 kr och uppåt) verkligen värt det? Eller är det mest marknadsföring? Någon som har erfarenheter?

Bara båg, jag har nog prövat de flesta märken du kan nämna nu och det är ingen skillnad i princip.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av rinosaur:

Bara båg, jag har nog prövat de flesta märken du kan nämna nu och det är ingen skillnad i princip.

Den subjektiva känslan är enorm mellan olika personer och olika mattor. Att säga att det inte är någon skillnad i känsla oavsätt matta är lite nonchalant. Det är självklart skillnad. Det är som att man skulle säga att det inte är någon skillnad på skärmpaneler eller tangentbordsbrytare.

Dock kan det spela mindre roll för olika personer. Jag tycker det är skönare med vissa mattor men man presterar inte direkt bättre i olika spel bara för att man har en H4X0R ULTR4 Matta.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Den subjektiva känslan är enorm mellan olika personer och olika mattor. Att säga att det inte är någon skillnad i känsla oavsätt matta är lite nonchalant. Det är självklart skillnad. Det är som att man skulle säga att det inte är någon skillnad på skärmpaneler eller tangentbordsbrytare.

Dock kan det spela mindre roll för olika personer. Jag tycker det är skönare med vissa mattor men man presterar inte direkt bättre i olika spel bara för att man har en H4X0R ULTR4 Matta.

Nej självklart menade jag det vissa är högre, andra lägre, medans en del glider som en fasen och en del hugger tag i musen.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av rinosaur:

Nej självklart menade jag det vissa är högre, andra lägre, medans en del glider som en fasen och en del hugger tag i musen.

Då tycker vi nog lika, bara olika formuleringar.
Kan ju vara både placebo och nocebo för personer att spela på olika typer av mattor. Så ska man ta det längre, det kan ju såklart påverka prestanda från preson till person. Säger bara att det inte påverkar mitt spelande beroende på matta.

Mitt krav för att kunna prestera på en musmatta är:
1. Musen registrerar rörelsen likadant över ytan jag använder
2. Ytan rör inte på sig.

Att köra utan musmatta fungerar inget vidare för mig. Framförallt inte i en soffa om man ska spela spel.

Sedan är det ju irritationsmoment med mattor som drar till sig hår eller samlar smuts på sig, så som supersläta hårda plastmattor gör. Usch. Men det är ju helt subjektivt.

Kör som sagt idag på en hård plastmatta från Func, jag använder mig av den grova ytan då den mjuka får för mycket svett/hudavlagringar på sig fort. Tur att den är lätt att diska av med lite diskmedel

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Hade en sådan, helt ok och snygg men skaffade en större, det är liksom så att ju större mattor man vänjer sig vid, ännu större vill man ha efter ett tag, i alla fall för mig

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Friterad:

Hade en sådan, helt ok och snygg men skaffade en större, det är liksom så att ju större mattor man vänjer sig vid, ännu större vill man ha efter ett tag, i alla fall för mig

Jag gick från ingen till Qck+ (stor). Till MM200 XL (större) och sedan till 1030L (Ganska medelstor).

Dock är det nog inte helt fel med en deskpad (musmatta för hela skrivbordet).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag fick en musmatta som i alla fall såg likadan ut under ett event på Inet och den var ingen höjdare alls. Den delades ut friskt rätt friskt till besökare. Känns inte som att det är samma musmatta vi talar om. Det kan möjligtvis vara QPADs "nya" modell FX i storleken small, även fast måtten inte stämmer helt och hållet enligt inets sajt. Den är faktiskt riktigt trevlig och jag rekommenderar den skarpt. Som deras klassiska CT-modell (samma glid) men i tyg och betydligt tunnare.

Men sitter man och glor på youtube hela dagarna så kvittar det säkert. Det är ju inte mycket pengar vi talar om
Tänk på att musmattan som du länkar är väldigt liten.

Permalänk
Medlem

Kan verkligen inte köra med tygmattor, dem suger som fan. Kör med en högpresitionsmus Mionix Naos 5000 med hög dpi. Måste köra på en hård matta, kör just nu Roccat Sota matta, dock har den blivit rätt bucklig nu, alltså att limmet typ släppt mellan gummibasen och den hårda ytan (någon som har tips på vad man kan göra? ) funderar lite på en annan matta nu, typ hård Logitech eller en Mionix matta.

Kom nu att tänka på ett annat märke Feenix från Usa, kan denna matta vara något? http://www.feenixcollection.com/dimora.html

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Kan verkligen inte köra med tygmattor, dem suger som fan. Kör med en högpresitionsmus Mionix Naos 5000 med hög dpi. Måste köra på en hård matta, kör just nu Roccat Sota matta, dock har den blivit rätt bucklig nu, alltså att limmet typ släppt mellan gummibasen och den hårda ytan (någon som har tips på vad man kan göra? ) funderar lite på en annan matta nu, typ hård Logitech eller en Mionix matta.

Kom nu att tänka på ett annat märke Feenix från Usa, kan denna matta vara något? http://www.feenixcollection.com/dimora.html

Att du måste köra med en hård matta för du har en naos 5000 är ju rent båg dock
Om du menar att du föredrar det absolut, men har 0 att göra med sensorn.

Bästa hårda mattan idag är Logitech G440.
Enda anledningen att köra plastmatta är att friktionen är nära 0, även om vissa snabbare cloth kommer nära som infensus op, gamla goliathus, zowie gtf-speed (den tyg som är närmast plastmatta)

Permalänk
Medlem

Allt beror på hur kräsen man är och vad man är ute efter.
Om man bara slösurfar man runt och liknande behövs knappast någon musmatta alls.
Spelar man och bryr sig om aimet så spelar musmattan och musfötterna mycket stor roll.
Många verkar i sammanhanget glömma musfötterna. Det är kontakten mellan fötterna och mattan som har betydelse.

De flesta musfötter slits ut subtilt mycket snabbt, speciellt om man kör på någon matta av hårdare material.
Det gör att friktionen ändras med tiden och det gör att aimet blir inkonsistent.
Efter att ha provat det mesta som marknaden har att erbjuda på den fronten och alltid råkat ut för problemet med slitage har jag nyligen funnit en suverän lösning. Jag köpte ett gäng små runda tunna platta metall diskar med hål i på Clas Ohlsson (avsedda som någon form av underlag till något), kostade typ 20 spänn. Dessa funkar alldeles utmärkt som musfötter.
Bara att limma fast med lite superklister av något slag.
Livslängden är i princip oändlig och friktionen förändras inte med tiden. Dessutom är den mycket låg mot rätt underlag.

Jag kör med musmattan Shidenkai mid från Artisan. Det är tyg täckt av glasfibrer. Ger nästan lika låg friktion som en plastmatta, men är avsevärt mer hållbar. Verkar inte slitas med tiden alls vad jag kan se såhär långt. Plastmattor börjar oftast få en förändrad friktion på bara några veckor om man spelar någorlunda intensivt.
Kan varmt rekommendera den musmattan jag kör med (liksom alla andra Artisan mattor). Det existerar överhuvudtaget inte något liknande på marknaden i övrigt.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Avstängd

Qpads musmattor är alltid bra

Visa signatur

MOBO: Asus X99-A CPU: Intel I7 5960X RAM: Corsair DDR4 32gb Chassi: Fractal Design R4 GPU: MSI 980
Tangentbord: Qpad MK-80 (MX BLUE) Mus: Razer Deathadder Headset: Qpad QH-90 Musmatta: Qpad UC-90 (XXL) Skärmar: Asus 27" 144hz (x3)
EDIT: Jobbar som systemutvecklare på Intel, så jag fick datorn av företaget :D