Apple Macbook Air i 12 tum får USB 3.1 och fläktlös kylning

Permalänk
Melding Plague

Apple Macbook Air i 12 tum får USB 3.1 och fläktlös kylning

Den reviderade versionen av Apples ultraportabla Macbook Air sägs få passiv kylning med Intels senaste Core M-processorfamilj. Samtidigt uppges USB 3.1 tillkomma och 3,5 mm-anslutningen för ljud kan stryka på foten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag är inte taggad på att behöva använda adapter för att använda USB porten...

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Härligt med en 12".
Bara hoppas det verkligen blir en ny uppdaterad skärm med högre upplösning. Annars blir det nog en Windows Ultrabook igen.

Visa signatur

Xbox series x

Permalänk
Medlem

Kan bli en riktigt intressant laptop!

Permalänk
Medlem

Fläktlös?! Kan steka ägg på den vid lång användning!:D

Permalänk
Medlem

Ingen 3,5mm ljudutgång? Tja, det vore ju inte en Apple-produkt om den inte krävde en adapter.

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem

Den lär vara väldigt skön att ha med sig för studier/jobb. Speciellt om datorn kommer med en Retina skärm.

Permalänk

låter intressant

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem

Vad det är för panel är det jag undrar.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Hur får man då ljud till hörlurar? USB + adapter? Trist att behöva offra en USB isf, för det lär ju inte finnas många på en 12" air.

Permalänk
Medlem

För min skull får de gärna göra sig av med kortläsaren också. Givetvis fasar man inför att 3.5mm skulle försvinna, men som vanligt brukar Apple ha vettig lösning i rockärmen.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Vad det är för panel är det jag undrar.

Appel använder väl bara ips? Mig veterligen.
Så gissar på det.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Nuvarande Air har TN men om det är Retina är det IPS.

Skrivet av RainesX:

Appel använder väl bara ips? Mig veterligen.
Så gissar på det.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Lägg på en Retina IPS och jag är otroligt intresserad.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN | Z790 Gaming X AX | SF750 | O11 Mini

Permalänk
Medlem

Lite skraj för att slippa 3,5mm och lite rädd för att det endast blir en normal usbport. Men whatever. Blir ett köp oavsett Dock lite synd på tryckknappen på touchpaden som jag gillat men det är nog vettigt att kasta bort den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Hur får man då ljud till hörlurar? USB + adapter? Trist att behöva offra en USB isf, för det lär ju inte finnas många på en 12" air.

Hört talas om bluetooth, är ett inte helt orimligt alternativ...

För övrigt hoppas jag verkligen på att det blir USB 3.1 med type-C kontakt, Apple brukar få tillbehörstillverkarna med sig och USB-kontakten behöver uppdateras, någongång kommer övergångsperioden så ju förr desto bättre anser jag:-)

Hur fungerar det att installera Windows på en Mac, finns det drivrutiner etc? Menar en "riktig" installation och inte med bootcamp eller liknande.. Hårdvaran är lockande men Inte OSX.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Core M/Y och retina? Det lär vara intressant... Med tanke på att prestandan i grafikdelen i M/Y är inte något att hänga i julgranen direkt... Men får väl se hur OS X klarar sig, Apple är ändå rätt bra på prestanda optimering.
Och sen är ju inte MB Air gjord för att vara prestanda monster direkt...

Och bra att de implementerar USB 3.1 med C kontakten då kommer i alla fall de högpresterande usb prylarna få c kontakt lite snabbare förhoppningsvis...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Hur får man då ljud till hörlurar? USB + adapter? Trist att behöva offra en USB isf, för det lär ju inte finnas många på en 12" air.

USB C kontakt -> USB adapter -> 3,5mm adapter såklart!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem

Äntligen får vi en dator som behöver adaptrar till varenda liten funktion, som vi har väntat!

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem

Vafan, vad är det för idioti att plocka bort 3,5mm?

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Hört talas om bluetooth, är ett inte helt orimligt alternativ...

För övrigt hoppas jag verkligen på att det blir USB 3.1 med type-C kontakt, Apple brukar få tillbehörstillverkarna med sig och USB-kontakten behöver uppdateras, någongång kommer övergångsperioden så ju förr desto bättre anser jag:-)

Hur fungerar det att installera Windows på en Mac, finns det drivrutiner etc? Menar en "riktig" installation och inte med bootcamp eller liknande.. Hårdvaran är lockande men Inte OSX.

Skickades från m.sweclockers.com

Det går fint, Apple tillhandahåller drivare.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Ja hoppas det blir usb med type-c kontakt. Vore fantastiskt om man kunde snabba på branschen i övergången.

Hörlurar med typ-c kontakt kanske är framtiden också. Vore inget fel med det.

Visa signatur

\\Intel P4 2.8GHz HT Northwood + Zalman 7700-CU\\1536MB PC3200\\Seagate Barracuda 80GB + Samsung Spinpoint 250GB SATAII\\Leadtek 6800 128mb 16/6 1.4V 415/855\\ASRock P4VT8+\\Iso 500W\\NEC ND-3500A\\

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av simonw:

Vafan, vad är det för idioti att plocka bort 3,5mm?

Det är mycket som är "bortplockat" på Air-modellerna, te.x HDMI. Sällan man använder HDMI om man te.x har en Apple TV.

Permalänk
Medlem

Synd bara att all deras prestandaoptimering går åt till så många onödiga animationer i OSX som inte går att stänga av...

Permalänk
Medlem

Låter intressant. Är nöjd med min 2 år gamla Air 13" mycket tack vare dess smidighet. Nackdelarna med den har i mitt tycke varit skärmen som är TN-panelen och dess låga upplösning.

Är dock lite skraj för vad som sagts om 3.5mm jacket...

Permalänk

Hoppas på pro i space grey också innan hösten! Och svarta skärmkanter precis som på pron i air.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Hoppas på pro i space grey också innan hösten! Och svarta skärmkanter precis som på pron i air.

Skickades från m.sweclockers.com

Svarta skärmkanter är ett måste!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Hört talas om bluetooth, är ett inte helt orimligt alternativ...

Nej, kan du berätta mer om bluetooth, låter spännande..

Jag tycker det är orimligt som enda lösning, blir ju dyrt iom att man måste ha specialhörlurar, kräver strömförsörjning, är krångligt jämfört med sladd, och dessutom är ljudkvaliteten sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dravond:

Core M/Y och retina? Det lär vara intressant... Med tanke på att prestandan i grafikdelen i M/Y är inte något att hänga i julgranen direkt... Men får väl se hur OS X klarar sig, Apple är ändå rätt bra på prestanda optimering.
Och sen är ju inte MB Air gjord för att vara prestanda monster direkt...

Och bra att de implementerar USB 3.1 med C kontakten då kommer i alla fall de högpresterande usb prylarna få c kontakt lite snabbare förhoppningsvis...

Bra på optimering?
Finns väl inget OS som käkar så mycket resurser som Apples.

Permalänk
Skrivet av Dunde:

Bra på optimering?
Finns väl inget OS som käkar så mycket resurser som Apples.

Jag tror att det är batteri-optimeringen som det menas med här. Installera Windows på samma burk, och du är nere på 5 timmar istället för 8-9 som med Mac OS. Att man kan klämma ur 8 timmar batteritid från pro modellerna med separat grafikkort är väl ganska bra om man jämför med liknande specs på windows lappisar?

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.